Täälläkin on tehomittari ollut käytössä muutaman vuoden, ja jos nyt ei heti, niin aika nopeasti sen käyttöönoton jälkeen on loppunut matkan tai nopeuden seuraaminen. Yleisin näkymä. mitä Garmin mulle lenkin aikana näyttää, sisältää seuraavat tiedot: aika, 3s teho, keskiteho, syke ja kadenssi.
Tuota 70-75% treeniajasta pk-alueella -mantraa olen pohtinut, ehkä jopa kyseenalaistanut itsekseni ja on tämä tainnut olla keskustelunaiheena jossain pyöräilymedioissakin. En lähde sitä kiistämään, etteikö valtaosa harjoittelusta pitäisi olla sitä pk-harjoittelua. Mutta tuossa on hyvä pitää mielessä myös käytettävissä oleva harjoitteluaika. Sanotaanpa vaikka, että viikossa on harjoitteluun käytettävissä keskimäärin sellainen 15h, jolloin tuo 70-75% pk:ta pitää varmasti paikkansa. Jos käytettävissä olevaa aikaa onkin 10h tai vähemmän, niin tuleeko parhaita tuloksia, edes pitkällä aikavälillä niin, että edelleen 3/4 tehdään pk-vyöhykkeellä? Suurilla harjoittelumäärillä se on ymmärrettävää, että kroppa kestäisi kuormituksen. Mutta jos mennään pienemmillä harjoittelumäärillä, niin päästäänkö parempiin tuloksiin, jos pk:n osuus lasketaan johonkin 55-60% ja loput sitten kovia harjotteita (esimerkiksi mallia 2x20min kynnysteholla lämmittelyineen, palautuksineen ja jäähdyttelyineen, joka olisi noin 1h20min/treeni)? Vähemmillä harjoittelumäärillähän on, ainakin teoriassa, kropalle enemmän palautumisaikaa. Toki tässä ei huomioida muita elämän osa-alueita, jotka saattavat kuormittaa elimistöä ja heikentää palautumista. Ja tietysti riippuu tavoitteistakin, että mitä tuloksia halutaan. Tämä pohdinta on keskitehon parantamisen näkökulmasta, mikä lienee kestävyyslajissa olennaisinta.
Oma FTP oli viime kesänä jossain 250 kieppeillä, mihin saatoin olla jo tyytyväinen. Syksystä alkaen tuli sitten turhan monesta suunnasta häiriötekijöitä, että olisi pysynyt treenit trainerilla ja/tai ladulla riittävän säännöllisenä. Joihinkin asioihin voi itse vaikuttaa ja niistä on yrittänyt ottaa opiksi, muilta osin täytyy toivoa ettei niitä häiriötekijöitä ilmaannu ja ensi talven ylitys olisi ehjempi. Eihän tästä harrastuksesta liian vakavaa pidä tehdä, mutta on se vielä monin kerroin mukavempi harrastus, kun kehitys ei heijaa edestakaisin.