Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 722 452
  • 4 752

Redimor

Jäsen
Jos Niinistö on saanut takeet putlerilta, että ei hyökkää missään, niin asenteen voi ymmärtää. Muuten ei voi kuin kehoittaa nousemaan yya-juoksuhaudoista pois tähän päivään. Koivisto sen tiivisti: Venäjän idea on lajeneminen.

Lähinnä ajattelen sitä, mitä "isot pojat" eli suurvallat ovat keskustelleet keskenään ja sitä kautta informoineet meidän johtajaa. Edelleenkinhän he välttelevät avointa konfliktia ja testailevat "työkalujaan" vain pienemmissä kahinoissa. Mutta nämäkinhän ovat arvailuja kun ei itse kuulu sisäpiiriin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Isoista pojista länsimaiset on avoimia yhteiskuntia. Salaisuudet tuppaa säilymään huonosti. Itärajan takaa taas merkittävin asia on, että valehdellaan kaikessa, jopa silloin kun siitä on haittaa itselle.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mä luulen, että kiitorata ei ole se ongelma vaan häiveominaisuuksien ylläpito.
Nimenomaan tuolla puolella ne suurimmat ongelmat taitavat tulla+koneiden kääntöaika on pidempi kuin Super Hornetin. F-35 on noista paras ja varmasti toiminnassa sen seuraavat 30v mutta siltikään se ei ole kokonaisuudessaan sopivin kone Suomelle. Tuo Super Hornet+Growler paketti on hyvä ja sen jo nyt Hornetin osalta todettu soveltuvuus myös maantie käyttöön+kaksi moottoria tuovat toiminta varmuutta.
Ei yhtä hyvä paketti kuin F-35 mutta kokonaisuutena halvempi elinkaaren aikana ja vaatii alkuvaiheessa merkittävästi pienemmät aloitus kustannukset kuin F-35.

F-35 huonoin puoli on se huollon tarve, jotta se häive ominaisuus pysyy ja sen takia huolto välin on oltava riittävän lyhyt. Tästä syystä liian moni kone on huollossa jatkuvasti, lisäksi toki se niitä aseita ei mahdu sinne kuiluun montaa ja jo niitä halutaan lisää niin häive ominaisuudet on menetetty.
Silloin se Super Hornet+Growler onkin merkittävästi parempi yhdistelmä.
Toki jos F-35 hankinnan myötä saadaan sitten kasa Patriot ohjuksia yms. niin hyvä, pelkkä F-35 on kokonaisuudessaan kallis.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Kuinkahan paljon enemmän tuo B-malli maksaa? Entä miksei sitä tarjottu Suomelle, jos kerran F-35:n ehkä merkittävin akilleenkantapää on heikko soveltuvuus maantietukikohtiin? Tuo B-mallihan ei tarvitsisi edes maantietä vaan ”parkkipaikkatukikohta” riittäisi.
B-malli on melko eri kone kuin meille tuleva A-malli. Mm. polttoainemäärä ja asekuorma jne on pienempi, koska erilainen moottori vie tilaa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
F-35 huonoin puoli on se huollon tarve, jotta se häive ominaisuus pysyy ja sen takia huolto välin on oltava riittävän lyhyt. Tästä syystä liian moni kone on huollossa jatkuvasti

No, tällä perusteella sopii hyvin PV:n hankittavaksi. NH-90:set makaa myös pääosin maassa ja taitaa 3-4 olla kerrallaan lentokunnossa. Minusta tuntuu, että PV kuvittelee, että budjettia nostetaan huoltotarpeen mukaan ja kun näin ei ole, koneet makaa maassa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
No, tällä perusteella sopii hyvin PV:n hankittavaksi. NH-90:set makaa myös pääosin maassa ja taitaa 3-4 olla kerrallaan lentokunnossa. Minusta tuntuu, että PV kuvittelee, että budjettia nostetaan huoltotarpeen mukaan ja kun näin ei ole, koneet makaa maassa.
Noh noh eipäs liioitella. Se oli kyllä huono mutta jo 2015 mentiin yli 50% kohdalla eikä se nyt tuosta alaspäin ole tullut. Ongelmana tuossakin oli juuri se, että otettiin uusi kone.
Tuohon kun lisätään F-35 vaatimat huollot ja lentokoneen muut huoltotarpeet niin ollaan siinä tilanteessa, että tuskin päästään ennen 2030-lukua jos silloinkaan tilanteeseen, jossa on lentokuntoista kalustoa yli 50%.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
F-35A on US Air Forcen luotettavin hävittäjä.

Norjan- sekä Sveitsin Ilmavoimat ovat laskeneet F-35:n käyttökustannukset kohtuulliseksi. Gripen tulisi näistä kalleimaksi käyttää, koska pienen käyttäjämäärän takia kehityskustannuksia tulisi maksettavaksi todella paljon.


 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
F-35A on US Air Forcen luotettavin hävittäjä.
Niin tuossa lasketaan mukaan kaikki koneet ja näistä F-35 ei ole sellainen, jota käytetään missään mm. maantietukikohdissa siellä sen huolto on erittäin hankalaa. Se ei ole vika vaan johtuu nimenomaan koneen ominaisuuksista.


" To say the F-35 has failed to deliver on its goals would be an understatement. Its mission capable rate is 69 percent, below the 80 percent benchmark set by the military. 36 percent of the F-35 fleet is available for any required mission, well below the required 50 percent standard. "
Tällä prosentilla en paljoa juhlisi ja ainakaan tuolla Super Hornetilla ei ole ollut noin pahoja ongelmia.
Tuohon vielä huollot yms. päälle niin Suomella on oikeasti lentokuntoisia koneita alle puolet koneista.


Norjan- sekä Sveitsin Ilmavoimat ovat laskeneet F-35:n käyttökustannukset kohtuulliseksi. Gripen tulisi näistä kalleimaksi käyttää, koska pienen käyttäjämäärän takia kehityskustannuksia tulisi maksettavaksi todella paljon.


Käyttökustannukset on paljon kiinni siitä mitä sen sisälle lasketaan, niistä saadaan joko halvat tai kalliit ihan riippuen siitä mitä halutaan.
Ei Gripeniä tuliskaan valita koska sillä ei ole riittävästi käyttäjäkuntaa ja Ruotsikin on mukana Tempestin kehitystyössä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Trollit trollaa, F-35 on silti paras vaihtoehto Suomelle. Luotettava, edullinen ja teknisesti ylivertainen.

Tuo trolli lienet sinä sillä mitään oikeita perusteluita et ole esittänyt vain linkkejä sinne ja tänne.
Noista väitteistä ehkä viimeinen pitää paikkansa. Luotettavuus on vielä heikko kokonaisuudessaan, edullista se ei todellakaan ole, paras F-35 todennäköisesti onkin mutta Suomen tapauksessa vain se ei riitä kun koneita ei ole mahdollista pitää taivaalla.
Pitää miettiä myös sitä kokonaispakettia siinä on parempia ja kustannustehokkaampia vaihtoehtoja.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osaako, joku selittää mitä se tarkoittaa kansantajuisesti, että kone on huollossa, koska häiveominaisuudet. Onko leija kokonaan maassa, vai onko sen mahdollista operoida, ilman häiveominaisuuksia? Jos on, niin kuinka se pärjäisi ominaisuuksiltaan 4. sukupolven koneita vastaan?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Osaako, joku selittää mitä se tarkoittaa kansantajuisesti, että kone on huollossa, koska häiveominaisuudet. Onko leija kokonaan maassa, vai onko sen mahdollista operoida, ilman häiveominaisuuksia? Jos on, niin kuinka se pärjäisi ominaisuuksiltaan 4. sukupolven koneita vastaan?
Saa korjata, jos olen väärässä. Mun käsittääkseni häiveiden ylläpito vertautuu koneen maalaamiseen pirun usein. Jakyllä sillä voi lentää ilman häivehuoltoa. Tuo vika kysymys on hankala, kun ei ole mitään tietoa kuinka paljon tutkanäkyvyys muuttuu. Ja tuntematonta on ohjusten kehitys, mitä tutkiin keksitään, että näkymätön muuttuu näkyväksi.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Osaako, joku selittää mitä se tarkoittaa kansantajuisesti, että kone on huollossa, koska häiveominaisuudet. Onko leija kokonaan maassa, vai onko sen mahdollista operoida, ilman häiveominaisuuksia? Jos on, niin kuinka se pärjäisi ominaisuuksiltaan 4. sukupolven koneita vastaan?
Maalausta yms. muuta maalinpinnan ja pintojen huoltoa, jonka tekeminen esim. siellä maantien varressa on haastavaa.

Lentämistä se ei estä mutta silloin koko koneen tärkein ominaisuus eli se häive on heikentynyt. Kun F-35 häive perustuu juurikin tuohon pintaan. Sama juttu käy myös silloin on koneeseen lastataan niin sanotusti täysi kuorma aseita, niistä suurin osa on silloin rungon ulkopuolella ja lisäävät koneen näkyvyyttä tutkassa.

Ainut varma asia on se, että se lisää koneen näkyvyyttä mutta kuinka paljon se vaikuttaa koneen muuhun suorituskykyyn? Nämä kaikki ovat asioita, joita ei ole julkistettu koskaan ja tuskimpa niitä erikseen aletaan julkistamaan.
Ainakin se etu tehdä hyökkäys piilossa on silloin menetetty ja myös muiden koneiden aseistus on silloin uhka myös pidemmältä matkalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Saa korjata, jos olen väärässä. Mun käsittääkseni häiveiden ylläpito vertautuu koneen maalaamiseen pirun usein. Jakyllä sillä voi lentää ilman häivehuoltoa. Tuo vika kysymys on hankala, kun ei ole mitään tietoa kuinka paljon tutkanäkyvyys muuttuu. Ja tuntematonta on ohjusten kehitys, mitä tutkiin keksitään, että näkymätön muuttuu näkyväksi.

Tuossa vähän taustaa häiveominaisuuksista ja hieman vertailua häiveellä ja ilman nelossukupolveen:

 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tuo trolli lienet sinä sillä mitään oikeita perusteluita et ole esittänyt vain linkkejä sinne ja tänne.
Noista väitteistä ehkä viimeinen pitää paikkansa. Luotettavuus on vielä heikko kokonaisuudessaan, edullista se ei todellakaan ole, paras F-35 todennäköisesti onkin mutta Suomen tapauksessa vain se ei riitä kun koneita ei ole mahdollista pitää taivaalla.
Pitää miettiä myös sitä kokonaispakettia siinä on parempia ja kustannustehokkaampia vaihtoehtoja.

Ai minä trolli Suomen Ilmavoimien kanssa? Venäjä trolleineen tekee kaikkensa, että Suomi ei valitsisi F-35:sta.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ai minä trolli Suomen Ilmavoimien kanssa? Venäjä trolleineen tekee kaikkensa, että Suomi ei valitsisi F-35:sta.
No siltä vaikuttaa kun ei noissa ole ollut mitään sellaista, mitä ei olisi ollut jo tiedossa.
Totta kai Venäjä haluaa, että naapureiden puolustus on mahdollisimman heikko mutta, niin kuten sanoin F-35 on paras kone mutta Suomen tapauksessa muista yhdistelmistä saa enemmän irti.

Super Hornet+Growler, Patriotit päälle niin se on vielä kovempi paketti kuin F-35 sillä ostamalla F-35 ei tulla saamaan Patriotteja.
Tuota Super Hornet+Growler yhdistelmää kun mm. USA:n laivasto tilasi vasta lisää niin silläkin on samalla tavalla useampi vuosikymmen toiminta aikaa mutta sen käyttäminen on halvempaa kun siitä häivepinnasta ei tarvitse huolehtia.
Se maantientukikohta käyttö on sellainen asia, jota ei ole muualla juuri testattu saahan siihen perään laskuvarjon ja vaijerit on saavissa isoimpiin maantietukikohtiin mutta se koneen huoltaminen ja kääntöajat niissä oloissa.

Lisäksi käyttövarmuuden kannalta yksi moottorisuus on aina huono juttu verrattuna kahteen moottoriin, toisen saa vielä takaisin kentälle toinen kone on menetetty. Tästä syystä Suomessa on vielä 62 kpl lentokuntoisia Hornetteja, jos niissä olisi vain yksi moottori niin ehjiä koneita olisi jo nyt alle 60 kpl.
Jos meillä olisi rahaa ostaa yli 100 kpl koneita ei tarvitsisi miettiä, sitä montako konetta on mahdollista pitää lentokuntoisena kun huoltojen jaksotusta yms. olisi mahdollist optimoida paremmin. Silloin kun pitää ostaa rajoitettu määrä niin pitää samalla myös miettiä sitä mitä sillä rahalla saadaan kokonaisuudessaan, tällöin Super Hornet menee edelle.

Kerrotko nyt oman mielipiteesi siitä miksi F-35? Se on paras mutta se ei ole kokonaisuuden kannalta paras kun samalla ei saada sitä kaikkea muuta. Lisäksi niin USA:n laivasto (Super Hornet) kuin ilmavoimat (F-15EX) tilasivat muita koneita kun F-35 tuotantovauhti ei olekkaan ollut sitä mitä oli luvattu ja suorituskyky kentällä ei ole täyttänyt tavoitteita.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mistäköhän olet tuon Supet Hornettien ja Patriot järjestelmän yhteishankinnan keksinyt, onko jotain lähdettä sille? Menet kyllä tuossakin metsään, koska F-35 toimii tuon järjestelmän kanssa ylivoimaisesti parhaiten. Et ole yhdenkään muunkaan väitteesi tueksi esittänyt yhtään mitään.


Super Hornettien elinkaari on jo loppusuoralla, eikä sitä ylläpidetä enää kauaa. Lisäksi sen yksikköhinta on sama mitä F-35:n, joten niiden hankkiminen ei tulisi yhtään halvemmaksi.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Mistäköhän olet tuon Supet Hornettien ja Patriot järjestelmän yhteishankinnan keksinyt, onko jotain lähdettä sille? Menet kyllä tuossakin metsään, koska F-35 toimii tuon järjestelmän kanssa ylivoimaisesti parhaiten. Et ole yhdenkään muunkaan väitteesi tueksi esittänyt yhtään mitään.


Super Hornettien elinkaari on jo loppusuoralla, eikä sitä ylläpidetä enää kauaa. Lisäksi sen yksikköhinta on sama mitä F-35:n, joten niiden hankkiminen ei tulisi yhtään halvemmaksi.
Siitä, että korkeailmapuolustus puuttuu tällä hetkellä sitä on siis hankittava ja siihen Patriot yksi selkeimmistä vaihtoehdoista.
Siihen olisi silloin rahaa kun F-35 kustannukset eivät tule tippumaan lähivuosina. Niin mitkä ne sinun perustelut ovat sitten olleet?
Vieläkään et ole pystynyt kumoamaan sitä, että F-35 huolto maantie tukikohdissa on erittäin haastavaa ja täysin erilaista kuin oikeissa tukikohdissa. Lisäksi se F-35:n valtti häive menetetään jos sitä huolleta riittävästi. Mitä faktaa sinulla?

Jos kerran niiden elinkaari on loppusuoralla niin kerrotko miksi USA:n laivasto tilaa niitä lisää? Lisäksi Super Hornetin käyttötuntien määrää on saatu nostetttua 6000->10000, F-35 tuo lentotuntimäärä on 8000
Nimenomaan tuota tänä vuonna ensimmäisiä toimitettuja Block III kalustoa on Suomeen tulossa. En näe elinkaaren päättyvän kun laivasto tarvitsee koneita ja F-35:a ei ole riittävästi. Lisäksi uusi kuudennen sukupolven laivaston koneprojekti ei ole vielä kovin pitkällä ja siitä ensimmäisiä koneita ei tulossa kuin josku 2030-luvulla.
Samoin ilmavoimien F-15EX tilaukset sen takia kun F-35:n kapasiteetti aselavettina ei riittä ei tule sitä tahtia kuin pitäisi?


Onko USA sanonut, että jos ostatte F35 niin patriotteja ei myydä?

Tämmönen juttu saattaa kiinnostaa patriottien valmistajaa..
Ei ole sanonut mutta Suomen lompakko voi sanoa siinä vaiheessa ei.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Siis itse keksit jotain päättömiä väitteitä huolloista ja häiveen menetyksestä ilman mitään tukea niille väitteille, ja odotat toisten kumoavan ne? Onko suoraan trollin käsikirjasta.

Sinä et näe Super Hornettien elinkaaren päättyvän, mutta US Navy näkee asian toisin.



Patriot on tosiaan Raytheonin tuote, jonka tytäryhtiö on Pratt & Whitney jonka moottoreita käytetään LM:n hävittäjissä. Ei ole ongelmia hankkia tuota tulevaisuudessa F-35:n kylkiäisenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös