Minä annoin sotilasvakuutuksen silloin 1990-luvulla. Tähän ei liittynyt mitään uskonnollista, poliittista tai muutakaan aatteista tai arvoista kumpuavaa syytä, vaan kyse oli puhtaasti teknisistä syistä. Olin alokasaikana keuhkokuumeen takia Tilkassa silloin, kun muu porukka lähti valareissulle. Sitten seuraavan saapumiserän valatilaisuuden alla kävin juttelemassa mukavia komppanian päällikön huoneessa, ja siinä samalla muistin, että ei perhana, minullahan on vala antamatta. Kapteenin kanssa sitten mietittiin hetki ja todettiin, ettei minua kannata lähettää päiväksi mihinkään valareissulle, kun minulla oli parempaakin tekemistä. Kapteeni sitten soitti esikuntaan ja kysäisi, josko PK186cm:lle olisi mahdollista järjestää sotilasvakuutus. Samalla ilmeni, että olisi sinne tulossa kaksi muutakin kaveria, joten ei tarvitse pelkästään minua varten organisoitua. Itse tilaisuudessa päättelin, että ne toiset olivat nähtävästi vapaa-ajattelija ja muslimi, mutta ihan se ja sama tietysti, homma hoidettiin tehokkaasti ja tyylikkäästi. Mistään vakaumusten määristä ja laaduista ei kukaan kysellyt kipenen vertaa.