En ole edes Hesarin juttua lukenut, mutta käsittääkseni siinä on julkaistu salaiseksi luokiteltua tietoa, dokumenttien pätkiä. Myönnän lukeneeni Kaius Niemen vastineen, joka vaikuttaa varomattoman eli narsistisen kulottajan palovaroituksen aikaan säätämän tulipalon selittämiseltä: no perkeles, navetta paloi mutta tupa ei. Minä Kaius olen sen verran fiksu tulenkäsittelijä, että ymmärsin riskin mutta pidin kulotusta tässä ajankohdassa järkevänä vetona.
Ilmeisesti vuosien takaisia tietoja enimmäkseen eli ei mitään kenttäagenttiemme elämää vaarantavaa, mutta kuitenkin. No eihän Suomelle yhtään kenttäagenttia olekaan, joten ei mitään jenkkityylistä elokuvaa tästä saada aikaan, mutta periaate: miten helvetissä salaiseksi leimattua tietoa joku päättää jakaa, käsittääkseni pettää luottamuksen, tekee laittomuuden. Miten helvetissä johtava, merkittävä media päättää julkaista salaiseksi määriteltyä tietoa, ylimielisenä arvioi Salainen-Top Secret hehe- luokituksen painoarvon merkityksen? Minusta aivan jumalatonta ylimielisyyttä Hesarin toimitukselta, porukka elää omassa kuplassaan.
Mikäli Puolustusvoimissamme jollakin tiedustelijalla nupista vippaa, hän ajautuu uuden alkoholilainsäädännön takia ongelmiin, peli-ja huorariippuvuuteen ja kaupittelee salaisia papereita Hesarille, niin näillä Hienoilla Toimittajilla on täysi oikeus, ja huimaava älyllinen kyvykkyys, määritellä millä tavalla merkittäviä kansallemme tietojen julkistaminen on. Ja myös millä tavalla tämä julkistus mahdollisesti vaikuttaa Suomi-kuvaan, pintapuolisesti, mutta mikä oleellisinta, meille tärkeiden tiedusteluyhteisön keskustelupiireissä. On tuo Kaius Niemi ja toimituksensa aivan helvetin ylivertaista porukkaa: arvee joutuu heidän valintoihinsa tyytymään, he ovat parempia, minun piti tämä kaikki tietää. Ja kaikki tämä julkistaminen vain ja ainoastaan edistää Suomen puolustuskyvykkyyttä.
Ei saatana, ylimielisyys. Se on se, mikä minulle tulee koko ajan mieleen. Toimittajien ylimielisyys vs. kansallinen turvallisuus.
Kyllä, olin Kekkos-vastainen, Hesari-myönteinen aikoinaan mutta näin se ikääntyminen näköjään vaikuttaa.