Mainos

Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

• 790 053
  • 5 031

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Jalkaväkimiinojen merkitys esim. panssarimiinotteiden (telamiinat) suojana, on jäänyt keskusteluissa paitsioon. Suomella on valtavat varastot paikassaan tehokkaita telamiinoja, joiden suojaaminen jalkaväkimiinotteilla on jokaisen panssaritorjuntamiehen peruskauraa. Suojaamattomat telamiinat on "helppo" ja nopea raivata jalkatyöllä, jos raivaaja ei joudu pelkäämään jalkaväkimiinoja.
Pioneerikoulutuksen armeijassa saaneena sanoisin, että kukaan - paitsi ehkä venäläiset - ei lähde raivaamaan panssarimiinoitetta käsin silloin, kun tilanne on päällä. Oli seassa JV-miinaa tai ei, niin valvotun miinoitteen purkaminen jalan on aika rajua puuhaa. Mieluummin raivaa rakettiraivaimella tai vastaavalla.

Minä itse en näe JV-miinoilla kovin suurta merkitystä ajoneuvosulutteissa.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Pioneerikoulutuksen armeijassa saaneena sanoisin, että kukaan - paitsi ehkä venäläiset - ei lähde raivaamaan panssarimiinoitetta käsin silloin, kun tilanne on päällä. Oli seassa JV-miinaa tai ei, niin valvotun miinoitteen purkaminen jalan on aika rajua puuhaa. Mieluummin raivaa rakettiraivaimella tai vastaavalla.

Hieman nyt sekoittelet tuossa kirjoituksessa erilaisia sulutteita. Niitähän rakennellaan eri maastoihin, eri käyttötarkoituksiin, eri valvonnan tasoihin. Ja ei se rakettiraivainkaan putsaa ihan kaikkia paikkoja.

Jalkaväkimiinoilla voidaan vaikka ihan yksinkertaisuudessaan estää sulutteen tiedustelua.

Että silleen...

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82

Juuri venäläisiä vastaan täällä käsittääkseni varustaudutaan. Panssaritorjuntajohtajana telamiinoitteita levitettiin (sulutettiin) myös valvomattamille teille, koukkausten ym. estämiseksi. Meillä maasto hankaloittaa panssareiden liikeitä, mutta mm. runsaat metsätiet taas ovat haaste. Ei raivauskalustoa itänaapurillakaan riitä joka paikkaan, Ukrainan vastahyökkäyksessä tuli ongelmia juuri raivauskaluston tuhoutuessa. Panssaritorjuntayksiköillä on aina vapaa tulenavauslupa raivaus-, viesti- ja siltavaunujen kohdalla. Henkilömiinoitteet ovat olleet taktiselta osalta turvaamassa mm. panssarimiinoitteita. Tässä uutinen aiheesta ja nyös maanpuolustuskorkeakoulun tutkimus jalkaväkimiinojen "korvaavista järjestelmistä", silloin kun aika oli vielä eri ja niiden toimivuuden mahdollisuutta piti poliittisista syistä korostaa.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hieman nyt sekoittelet tuossa kirjoituksessa erilaisia sulutteita. Niitähän rakennellaan eri maastoihin, eri käyttötarkoituksiin, eri valvonnan tasoihin. Ja ei se rakettiraivainkaan putsaa ihan kaikkia paikkoja.
En sekoittele, vaan tarkoitin juuri erilaisia _ajoneuvo_sulutteita. Niihin kaikkiin voidaan kylvää JV-miinoja, eli ei tarvitse olla pelkästään panssarimiinotteita.

Jalkaväkimiinoilla voidaan vaikka ihan yksinkertaisuudessaan estää sulutteen tiedustelua.
Mikä tahansa sulute, jos se on valvomaton, voidaan purkaa. Jos se on valvottu, sinne meneminen jalkaisin on aina hengenvaarallista. Suurimmaksi osaksi JV-miinat ajoneuvosulutteessa vaikeuttavat sen purkamista sitten, kun tuo alue on saatu haltuun. Oli ajoneuvosulute minkä muotoinen tahansa (kaivanto, miinoite, räjäytettyä kalliota), niin käsin sitä ei mielellään aleta purkaa ennen kuin koko alue on saatu omaan hallintaan.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juuri venäläisiä vastaan täällä käsittääkseni varustaudutaan. Panssaritorjuntajohtajana telamiinoitteita levitettiin (sulutettiin) myös valvomattamille teille, koukkausten ym. estämiseksi. Meillä maasto hankaloittaa panssareiden liikeitä, mutta mm. runsaat metsätiet taas ovat haaste.
Nämä ovat aina haaste. Kukaan tuskin kieltää sitä, etteikö JV-miinoite estäisi tehokkaasti ihmisten tulemista alueelle. Mutta sitten taas toisaalta, jos aikaa on käytössä, niin JV-miinat pääasiassa hidastavat raivaamista, eivät estä sitä.

Kun tästä viimeksi puhuttiin, niin löydettiin ainakin yksi sellainen paikka, jossa JV-miinoja on tosi vaikea korvata, ja se on sissitoiminta, esim. leirien suojaus tai takaa-ajajan hidastaminen.

Henkilömiinoitteet ovat olleet taktiselta osalta turvaamassa mm. panssarimiinoitteita.
Kun kerran venäläiset ovat Ukrainassa siirtyneet "jalkaväki edellä" -taktiikkaan, niin sellaisen pysäyttämisessä "yhdistelmämiinoite" on tietysti tehokas.

Suhtautumiseni JV-miinoihin on ristiriitainen. Toisaalta ne ovat tehokkaita, toisaalta ne ovat vaara kaikille alueella liikkuville ihmisille. Kuten @BitterX sanoo:

2) Silti voidaan lopettaa itsellemme valehtelu siitä, etteikö miinat aiheuttaisi uhkaa siviileille myös Suomessa sotatilanteen jälkeen, mikäli skenaario Venäjän hyökkäyksestä toteutuisi. ...

"Kyllä me tuonne niitä joku 57 viriteltiin. Jääkäri Mäkinen, mihin te virititte omanne 5 kappaletta?"

"Herra luutnantti, tuolla lähellä tuota kiveä on muutama ja muistaakseni jossain tuossa ison petäjän vieressä pari ja..."
Ei me itse harjoituksissa yleensä saatu kaikkia sakaramiinoja mukaan maastosta, vaikka oltiin miinoite rakennettu vain pari tuntia aiemmin. Pakosta niitä jää sinne maastoon, jos sitten ei itse raivatessaan mene niitä polkemaan. Se kannattaa pitää mielessä.

Suomalainen sakara- ja putkimiina on tosi low tech -ratkaisu. Jos Ottawan sopimuksesta irtaudutaan, niin käytännössä ainoa, mitä tarvitsee alkaa tekemään, on sakarasytyttimiä ja putkimiinan jousikuoria, muut osat ovat sellaisia, jotka ovat käytössä muutenkin. Niin ja toki, jos ja kun samalla halutaan takaisin käyttöön JV-sirotemiinat, niin niitä toki pitää sitten ostaa.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei me itse harjoituksissa yleensä saatu kaikkia sakaramiinoja mukaan maastosta, vaikka oltiin miinoite rakennettu vain pari tuntia aiemmin. Pakosta niitä jää sinne maastoon, jos sitten ei itse raivatessaan mene niitä polkemaan. Se kannattaa pitää mielessä.
Sodassahan niitä miinoja pistetään sitten sinne missä oletetaan vihollisen kulkevan ja se saattaa olla peltoaukeaa tien vieressä tai kunnan keskustan lähellä. Ei niitä sieltä löydetä pois kaikkia kun kaiken kaikkiaan puhutaan varmaan kymmenistä ellei sadoista tuhansista miinoista ympäri maata. Jos tosiaan sota olisi samankaltainen kuin Toinen maailmansota.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy