Huomautan siis, että nyt puhutaan _jalkaväki_miinoista. Muutenhan miinoja on kyllä käytössä edelleen.Ei miinojen palauttamisesta haittaakaan olisi. Paitsi vastustajia harmittaisi. Eiku. Se onkin vaan plussa.
Tämä olisikin ihan optimi, jos noita olisikin vahingossa "unohtunut" jonnekin varastoon, ja ne sitten ihan yhtä vahingossa löytyisikin maastosta silloin kun terroristiraiskaajat astuisivat rajan yli. Piruakos noista tarvitsee ketään ennakkoon varoitella, kyllä iigorit ne sieltä sitten löytää jos lähtevät tänne yrittämään.Lähes varma olen siitä, että jos naapuri alkaisi tunkea terroristiraiskaajia ihmisaaltoina rajan yli, niin jostain varastosta löytyisi "ei miinoja, vaan kaukolaukaistavia henkilötorjuntapanoksia", joissa kaukolaukaisimen saa kuitenkin tarpeen vaatiessa ohitettua ja jotka sitten teknisesti käyttäytyvätkin ihan kuin miinat.
Mitä olen jv-miinojen tilanteesta kartalla niin vuoteen 2016 mennessä oli viimeisetkin taktisen käytön jv-miinat tuhottu. Valvonnasta vastasi erikseen perustettu toimiryhmä.
Mitä olen jv-miinojen tilanteesta kartalla niin vuoteen 2016 mennessä oli viimeisetkin taktisen käytön jv-miinat tuhottu. Valvonnasta vastasi erikseen perustettu toimiryhmä.
Sinällään hauskaa, että sitten toisaalta nato-kysymyksessä ei voinut luottaa PV:n nato-trolleihin. Hävittäjiäkin oli muistaakseni sinun mielestä liikaa, tai ainakin viittasit johonkin asiantuntijalausuntoon, johon ei löytynyt lähdettä. Maamiinojen poistamisessa ei tietenkään ollut ongelmaa. Jännä juttu.Minulle on aiemmin palstalla kerrottu, että turvallisuusviranomaisten näkemyksiin pitäisi luottaa päätettäessä turvallisuuspolitiikasta. Jos Puolustusvoimat on kertonut, että maamiinoille ei ole enää tarvetta, kun ne on korvattu asianmukaisesti, niin mihin ihmeen asiantuntemukseen perustuu se, että PV puhuisi tässä paskaa?
Tarkoitatko minkä tuhoamista? Käsittääkseni (korjaa jos olen väärässä) telluissa on edelleen käytössä porapatruuna, joka siis toimi niin sakara- kuin putkimiinan räjähteenä. Toisaalta putkimiinan vetosytytintä käytetään tähystetyissä miinoissa eli tuskin niitä on tuhottu. Eli tarkoittaako tämä esim. sakarasytyttimien ja putkimiinojen kuorten tuhoamista? Eli jos JV-miinat halutaan takaisin, niin ostetaan uudestaan sakarasytyttimiä ja porapatruunan mentäviä jousia?Mitä olen jv-miinojen tilanteesta kartalla niin vuoteen 2016 mennessä oli viimeisetkin taktisen käytön jv-miinat tuhottu. Valvonnasta vastasi erikseen perustettu toimiryhmä.
Pohdin tässä tilannetta. Mulla on itsellä vähän periaatteena se, että pystyn tarkastelmaan omia periaatteita aika ajoin. En ole missään tapauksessa sellainen ihminen, joka jämähtää johonkin mielipiteeseen eikä koskaan sitten muuta sitä, vaan päin vastoin.Ei miinojen palauttamisesta haittaakaan olisi. Paitsi vastustajia harmittaisi. Eiku. Se onkin vaan plussa.
Mä olen noita karttoja piirrellyt ihan tarpeeksi. Totuus on että kun on kiire (tilanne päällä) niin aika vähän siinä mitää tarkasti piirrellään. Vähän on nyt naivi käsitys meidän PV:n hyveellisyydestä tosipaikassa. Halpa tapa nuo on, etenkin nykyiset sirotemiinat joita voi kylvää pitkin maita ja mantuja tykistöllä ja muilla "etäjakelulaitoksilla". Mutta ei nyt maalailla mitään harhakuvia siitä miten vittumaista noita on raivata.Haapala kirjoittaa asiaa. Hyvä ja kustannustehokas puolustautumiskeino lopetettiin maailmaa halaillen. Suomihan tekee miinoja asettaessaan tarkat kartatkin, joten niiden poistaminenkin on helppoa tilanteen sen salliessa. Ei niitä kylvetä summamutikassa sinne tänne monen muun valtion tapaan ja aina niillä on joku oikea tarkoitus.
PUOLUSTUSVOIMAT on vakuuttanut, että jalkaväkimiinat on pystytty korvaamaan. Dronet ovat muuttaneet sodankäyntiä, mutta halpuudenkin takia henkilömiinat ovat puolustavalle maalle niin sanotusti ekonomisin keino.Kommentti: Tarja Halosen siunaama virhepäätös vanhenee silmissä – jalkaväkimiinat takaisin arsenaaliin Putinin Venäjän takia
Suomi joutaisi perua vanhan päätöksen jalkaväkimiinoista, tuon Tarja Halosen siunaaman virhepäätöksen, politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala kirjoittaa.www.is.fi
Käytäväpuheissa korkeat upseerit ihmettelevät yhä, miksi Suomi luopui yhdestä halvimmista ja tehokkaimmista puolustusaseista yksipuolisesti.
Julkisesti harva virhepäätöstä haukkuu. Yksi syy on se, että Puolustusvoimat sai ruhtinaallisen korvauksen henkilömiinojen korvaamiseksi.
Niin, ja siis käsittääkseni näistä on tuhottu sakarasytytin ja putkimiinan kuoret. Muutenhan noiden miinojen osat ovat käytössä muissa miinoissa. Voin kyllä olla tässä asiassa väärässä, mutta molemmat miinat siis käyttävät tellun porapanosta ja putkimiinassa on vetosytytin, jota käytetään myös silloin, kun laukaistaan käsin.Ymmärtääkseni silloin aikanaan tuhottiin "vain" sakara- ja putkimiinat, ...
Jeps, vetosytyttimillä toimivat miinat ovat "tähystettyjä" silloin, kun langan toisessa päässä on kaveri vetämässä, ja miinoja silloin, kun lanka on jätetty maahan niin, että se saattaa takertua jalkoihin ja laukaista sytyttimen....mutta esim viuhkamiinat yksinkertaisesti uudelleenimettiin viuhkapanoksiksi. Ja epäilen että(paremmin asiaa tuntevat pioneerit voivat korjata) että tämä korvaamaan tuotu hyppypanos saadaan toimimaan tarvittaessa miinan tavoin vetolangalla.
. Olisi ehkä siinä mielessä parempi, että Suomessa palattaisiin jälleen niihin aikoihin, jolloin itse kävin armeijan, eli tehdään miinoitteesta niin ikävä purkaa kuin mitä käsillä olevilla välineillä ja ihmismielen vittumaisuudella saa aikaan.
Ja oikeastaan Kärnä osuu loppukaneetissaan aikalailla oikeaan:Toisin sanoen, Ottawan sopimus vei meiltä ainoastaan sakaramiinan painesytyttimineen. Se oli kiistatta menetys. Mutta kun katsotaan kuinka sotaa käydään Ukrainassa, niin näettekö siellä jalkaväkeä raivaamassa sulutteita? Ette näe. Venäjän barbaarit laukaisevat miinakentät ajamalla niihin vaunuilla, raivauskalustolla tai ilman, tai yksinkertaisesti pommittamalla ne hajalle. Onko siis todellisuudessa niin, että meillä puuttuu tosiasiallisesti jotain suorituskykyä? Mielestäni ei puutu.
Siksi tämä koko keskustelu vaikuttaa varsin ylimitoitetulta ja typerältä. En siis vastusta millään muotoa, jos Suomi tekee päätöksen sopimuksesta irtautumisesta. Mutta asiaan ei kannata mielestäni rakentaa sellaista dramatiikkaa, kuin nyt on rakennettu. Suomen miina-ase elää ja voi hyvin. Laillisesti tai laittomasti käytettynä.
Jeps, tuohan se on se asia, jota olen sanonut aiemminkin ja josta sanoin ihan vast'ikään:Täytyy tähän väliin lainata ehkä vähän yllättävästikin Mikko Kärnää:
Kuten usein, Kärnä ei tälläkään kertaa ymmärrä kokonaisuutta. On totta, että Ukrainassa Venäjä voi tuhota miinakenttiä raketein, ohjuksin ja pommein miinakenttiä niin halutessaan.
Mutta Venäjän kyvyn Ukrainassa siirtäminen sotaan Venäjän ja Suomen on kovin erikoista. Venäjä ei Suomea vastaan omaa alueellista ilmaherruutta ja Venäjän koko tulivoima rajan lähellä tuhotaan. Samoin Venäjän pommikoneet ja hävittäjät. Mitään NATO-maiden vaatimuksia ei tule siitä, että Suomi ei saa iskeä syvemmälle Venäjälle sotilaallisiin kohteisiin.
Poistetut jalkaväkimiinat (putki- ja sakaramiinat) toimivat pelotteena. Päätös poistamisesta oli poliittinen, joka ei palvele Suomen puolustamista. Emil Kastehelmi tuo esille sen, mitä moni puolustautumisen ammattilainen ajattelle Näkökulma: Jalkaväkimiinojen kielto on yhdistelmä poliittista haihattelua ja oman edun unohtamista
Koko Ottawan sopimushan oli aivan käsittämätön. Ottawan miinakieltosopimus on lähtöisin Kanadasta. Kyseessä on valtio, jolla ei ole yhtään akuuttia, konventionaalista uhkakuvaa. Sama koskee myös montaa muuta sopimuksen allekirjoittanutta eurooppalaista maata. Suomi saatiin huijattua mukaan ja kuten Kastehelmi kirjoittaa, tähän kelkkaan on vaarallista lähteä, jos konventionaalinen uhkakuva löytyykin.
Täytyy tähän väliin lainata ehkä vähän yllättävästikin Mikko Kärnää:
Ja oikeastaan Kärnä osuu loppukaneetissaan aikalailla oikeaan:
Jeps, tuohan se on se asia, jota olen sanonut aiemminkin ja josta sanoin ihan vast'ikään:
Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka
Ei miinojen palauttamisesta haittaakaan olisi. Paitsi vastustajia harmittaisi. Eiku. Se onkin vaan plussa.keskustelu.jatkoaika.com
...eli pioneeritoiminnassa JV-miinat eivät minusta näyttele suurta roolia tai heikennä merkittävästi sulutteiden tehoa. Oma mielipiteen vaihdokseni ei liity siihen, että edelleenkään pitäisin JV-miinoja erityisen tärkeinä, vaan siihen, että yksinkertaisesti Venäjä keljuttaa liikaa.
Olen minäkin panssaritorjunnan suojaksi rakentanut jv-miinotteita ja piirtänyt niistä karttoja. Silloin piti vetää joku merkkisiima miinotteiden ympäri, joka poistetaan vasta vihollisen lähestyessä. Lisäksi sissikoulutuksessa miinoitteet korvessa olivat ihan ehdoton edellytys majoittautumisen tai vetäytymisteiden suojaksi. En ymmärrä miten korpitaipaleilla voidaan suluttaa/hidastaa ja laatia peloite jollain korvaavalla ratkaisulla? Ja korpea meillä Venäjää vastaan riittää, viimeksi kuin katsoin niin taitaa olla yli 90% tuosta reilun 1300 kilometrin rajasta.
Eikä miinoitteiden käyttö ole edes se pointti. The pointti on meidän itänaapuri, joka on iso, arvaamaton ja väkivalatainen. Siis meidän naapuri, ei Hollannin tai Tanskan, ym. jotka eivät edes tällaisia miinotteita tarvitse. Ehkä me Suomessa voisimme olla aidosti enemmän itsekkäitä ja vähemmän miettisimme mitä muualla voidaan meistä ajatella.
Kun tuota lukee, niin 2022 tehdyt ennustukset Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden vaikutuksista näyttävät jalkautuvan paljon nopeammalla aikataululla kuin silloin arveltiin... Hyvä juttuhan se toki on! Siis vaikkapa se, että Norja kaavailee vahvistavansa sotilaallista läsnäoloaan pohjoisessa tuomalla sotilaita Suomen Lappiin, kun Suomella ja Ruotsilla on painopisteet etelämmässä. Ja tuo ilmavoimien integraatio tietysti. Ja raskaamman kaluston siirtämistä pohjoiseen.Norjan vuoristojoukot aikoo siirtää joukkojaan Suomeen.
IL:n tiedot: Norja aikoo siirtää pohjoisen joukkojaan Suomen Lappiin – Stubb Osloon
Tromssan alueelta on liian pitkä matka Venäjän rajalle. Siksi norjalaisia maavoimien sotilaita aiotaan sijoittaa Suomen Lappiin. Tarkoituksena on estää Venäjää muodostamasta puskurivyöhykettä.www.iltalehti.fi