jos Ahvenanmaa olisi kriisissä rys…neukk…venäläisten vallassa, niin heillä olisi mahdollisuus kontrolloida joukkojen pääsyä Perämerelle ja sitä myötä antaa Suomelle painetta sekä idän että lännen suunnasta.
Olisiko ne nykyään pensasvenäläisiä? ;)
2MS aikaan taistelukenttä oli 100km syvä, kehitys kehittyy ja ollaan päästy 1000km. Suomen suhteen pensaat ei tarvitse Perämerta, kaikkiin kohteisiin pystyy iskemään 1300 km pitkältä itärajalta. Jos Ahvenamaa olisi saarelaisten rakkaiden ystävien hallussa, olisi jo sotatila. Suomeen olisi hyökätty. Itse en nää Perämerta Venäjän kannalta edes taktisesti kovin kiinnostavana ellei Suomi ole sortunut ja seuraava kohde Ruotsi. Sukellusveneitä sinne ehkä lähetettäisiin lopettamaan jäljellä oleva laivaliikenne. Laajamittainen maihinnousu on suurempi riski kuin maahyökkäys ja sotalaivat melko ahtaalla Perämerällä haavoittuvaisia. En ole esikuntaupseeri, joten päätelmissä voi olla vikaa...SUomen meritorjuntaohjusten kantama on vanhoilla 100 ja uusilla 200km, Ruotsin vehkeet yltää 200-300km. Ei taida Perämerellä olla yhtään neliökilometriä mihin ei yltäisi toiselta rannalta tähtäilä.
Kyllä vittu vituttaa ettei neuvostoliiton hajoamisen yhteydessä, kun monia sopimuksia deratifioitiin, hylätty myös tätä Ahvenmaata koskevaa sopimusta dmz alueesta ja annettiin neukkujen jatkaa siellä ”konsulaatin” pitoa edelleen ylimiehitettynä tarpeeseen nähden. Joikohan Holkeri silloin kahvia?
Ahvenanmaalaiset on niin ihastuneita uhanalaiseen asemaansa, että vastustavat tiukasti muutosta. Vähän googlailin ja saarelaiset pitkin hampain joutui hyväksymään sen, että EU-papereihin ei tullut mainintaa demilitarisoinnista. Oikeesti, miten tyhmää porukka voi olla?
Kuinka monta Ariston Helmeä on jäänyt huomaamatta?
Jos neukut tulppaa Tanskan tienoilta itämeren, Suomi saisi Norjan ja Ruotsin avustukselle jotenkin logistiikkaa toimimaan pohjoisen kautta.
Kovin huonosti. Suomen tuonti on vuodessa yli 40 miljoonaa tonnia, vienti vähän alle. Karkeasti 8 tonnia per suomalainen suuntaansa. Ei taida olla Norjassa tai Ruotsissa satamia, jotka voisi käsitellä moisia massoja omien kuljetusten päälle, eikä riittäisi junat ja kumipyörät kuljettamaan. Pohjoinen riittäisi hätäapuun mun arvion mukaan. Lukuja löytyy
doria.fi väitöskirja meriliikenteen huoltovarmuudesta en ole lukenut kokoonaan, etsin vain lukuja.