Mainos

Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2019–2023

  • 350 236
  • 3 250
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Jos hallitus selviää koronakriisistä jokseenkin kuivin jaloin, se tulee näkymään lisääntyneenä kannatuksena. Toki olisi vastuutonta "toivoa apua" koronalta poliittisten valtasuhteiden muuttamiseen, mutta jos meillä nyt olisi kaikki menossa vihkoon Ruotsin malliin, hallituksen kannatus olisi pohjamudissa, ja töppäykset näin vakavassa ongelmassa muistettaisiin kyllä pitkään. Vielähän ehtii töpätä.

Olen tästä vähän eri mieltä. Kuivin jaloin selviämistä ei tulla loppupeleissä mittamaan kuolleilla, vaan sillä missä kunnossa valtion talous on kun pöly laskeutuu. Tästä kun mennään sanotaan vaikka 9 kuukautta eteenpäin, niin Ruotsi on jaloillaan ja meillä tilanne voi hyvinkin olla aika paljon huonompi. Ei silloin enää ruokakauppaan lastensa kanssa kävelevä Marjut tai Caroline laskeskele viime keväänä kuolleita, vaan oman taloutensa voimaa.

Tämä näkyy sitten myös puolueiden kannatuksessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä olen taipuvainen uskomaan, että kriisistä seuraava megaluokan lama ja siitä johtuva alijäämä ohjaa kansalaisia äänestämään kovien päätöksien tekoon ja sotkun siivoojiksi kokoomusta ja keskustaa. Ihmiset ymmärtävät, että kriisin jälkeen on vyön kiristyksen aika ja viimeinen hetki uudistusten tekoon. SDP:llä on mahdollisuus tähän kelkkaan itsensä asioista, mutta Marinin pitäisi sitä varten kasvattaa alapäähän karvat. No niin, nyt en pääse tästä ajatuksesta yli.
 

Fordél

Jäsen
Hallituksen kannatus voi säilyä akuutin kriisinkin jälkeen, jos ja kun he elvyttävät koko loppuhallituskauden ja eivät tee ikäviä rakennemuutospäätöksiä. Mikä voisikaan olla parempaa polttoainetta vasemistoideologialle, kuin se että vaikeinakin aikoina mistään ei tarvitse luopua. He todella lunastavat silloin lupauksensa äänestäjilleen ja se palkitaan vaaleissa äänivyöryllä.

Kannattaa nmuistaa, että hallituksessa on myös mm. keskusta ja RKP. Eivät heidän kannattajat tue lepsua talouspolitiikkaa.

Toiseksi, mitään koko loppuhallituskauden elvyttämistä ei ole näköpiirissä. Sen sijaan jo nyt on tuotu esille hallituksen toinesta, että kun akuutista kriisistä on selvitty, joudutaan joudutaan katsomaan mm. rakenteellisia uudistuksia. Nyt kriisin keskellä ei kuitenkaan avata hallitusohjelmaa.
 

Analyzer

Jäsen
Kannattaa nmuistaa, että hallituksessa on myös mm. keskusta ja RKP. Eivät heidän kannattajat tue lepsua talouspolitiikkaa.

Toiseksi, mitään koko loppuhallituskauden elvyttämistä ei ole näköpiirissä. Sen sijaan jo nyt on tuotu esille hallituksen toinesta, että kun akuutista kriisistä on selvitty, joudutaan joudutaan katsomaan mm. rakenteellisia uudistuksia. Nyt kriisin keskellä ei kuitenkaan avata hallitusohjelmaa.

Toivon, että olet oikeassa tässä, mutta itse en usko näin käyvän.

Mitä pidempään elvytys venyy niin sitä lähempänä on seuraavat ek-vaalit. Uusien vaalien alla ei tuolla pohjalla tehdä kovia rakenteellisia uudistuksia. Tulemme kuulemaan Andersonien ja kumppaneiden suusta vielä hyvin pitkään mantraa siitä, kuinka edellisen laman virheet tulee välttää ja leikata ei saa.

Keskusta ja RKP kuitenkin lähtivät nykyiseenkin vastuuttomaan hallitusohjelmaan, joten en uskalla luottaa näiden puolueiden vastuullisuuteen.
 

Fordél

Jäsen
Mitä pidempään elvytys venyy niin sitä lähempänä on seuraavat ek-vaalit. Uusien vaalien alla ei tuolla pohjalla tehdä kovia rakenteellisia uudistuksia. Tulemme kuulemaan Andersonien ja kumppaneiden suusta vielä hyvin pitkään mantraa siitä, kuinka edellisen laman virheet tulee välttää ja leikata ei saa.

Seuraavat eduskuntavaalit ovat vasta kolmen vuoden päästä. Kaikki viittaa siihen, että akuutti kriisi on suht nopeasti ohi. Tässä on todennäköisesti hyvin aikaa rakenteellisille uudistuksille ja ikäville päätöksille.

Keskusta ja RKP kuitenkin lähtivät nykyiseenkin vastuuttomaan hallitusohjelmaan, joten en uskalla luottaa näiden puolueiden vastuullisuuteen.

Heidän takia hallitusohjelma oli alunperinkin sidottu työllisyystavoitteeseen ja tarkistukset olisivat olleet joka tapauksessa edessä. Jo nyt kriisin keskelläkin keskustasta on viestitetty, että kaikkea jo sovittua ei pystytäkkään toteuttamaan.
 

hege

Jäsen
Paljon riippuu siitä miten hallitus tekee koronan jälkihoidon. Lasku on tietenkin kova, mutta toisaalta monella alalla saattaa tekemistä olla paljonkin jo syksyllä ja meilläkin service-puolen väki olettaa että ensivuosi tulee olemaan kiireinen kun paljon projekteja on perumisen sijaan siirtynyt. Nyt tosiaan ollaan siinä mielessä erikoisessa tilanteessa, että pahiten on kyykännyt palvelualat joten itse toivoisin että hallituksen toimenpiteet eivät olisi sellaisia mitkä hidastavat sen toipumista.
Ainakin minusta kannattaa yrittää hoitaa tätä lamaa ne opit mielessä mitä saatiin 90-luvun lamasta ja 2000-luvun finanssikriisistä, 90-luvun lama ainakin teki selvää melko monesta pienyrittäjästä ja nyt ainakin se tulisi yrittää välttää tai sitten on vaikea tulevaisuudessa yrittää myydä yrittäjyyden aatetta kenellekään.
 

Analyzer

Jäsen
Seuraavat eduskuntavaalit ovat vasta kolmen vuoden päästä. Kaikki viittaa siihen, että akuutti kriisi on suht nopeasti ohi. Tässä on todennäköisesti hyvin aikaa rakenteellisille uudistuksille ja ikäville päätöksille.



Heidän takia hallitusohjelma oli alunperinkin sidottu työllisyystavoitteeseen ja tarkistukset olisivat olleet joka tapauksessa edessä. Jo nyt kriisin keskelläkin keskustasta on viestitetty, että kaikkea jo sovittua ei pystytäkkään toteuttamaan.
Seuraavat eduskuntavaalit ovat vasta kolmen vuoden päästä. Kaikki viittaa siihen, että akuutti kriisi on suht nopeasti ohi. Tässä on todennäköisesti hyvin aikaa rakenteellisille uudistuksille ja ikäville päätöksille.



Heidän takia hallitusohjelma oli alunperinkin sidottu työllisyystavoitteeseen ja tarkistukset olisivat olleet joka tapauksessa edessä. Jo nyt kriisin keskelläkin keskustasta on viestitetty, että kaikkea jo sovittua ei pystytäkkään toteuttamaan.

Vaikka akuutti kriisi on ohi nopeasti terveydenhuollon näkökulmasta, niin se ei välttämättä ole sitä talouden näkökulmasta. Ja vaikka Suomen tilanne on koronan leviämisen suhteen hyvä, niin maailmalla se ei sitä vielä ole. Vientivetoisena taloutena kärsimme maailman tilanteesta yhtä lailla, vaikka kotimainen kysyntä elpyisikin nopeasti.

Tämä hallitus on muutenkin vetkutellut koko olemassaolonsa ajan ikävien päätösten suhteen. Tai siis niitä ei ole edes vielä tullut ainoatakaan. Mukavat asiat toki ovat lähteneet rivakasti valmisteluun.

En näe yhtään mahdottomana, että tässä elvytetään vuosi tai puolitoista ja sitten perustellaan työryhmiä työryhmien perään ja lykätään asioita. Kunnes havahdutaan, että vaalithan on jo vuoden päästä ja silloin ei enää ikäviä päätöksiä toimeen laiteta.

Olen edelleen mielelläni väärässä. Kyllä keskustasssa, rkp:ssä ja osin myös demareistakin vastuuntuntoista porukkaa löytyy. Toivoa on.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Moni on puhunut välttämättömistä ikävistä päätöksistä.
Kaikkein rikkaimmatko niistä eniten kärsivät? Tai eihän se mitään kärsimistä ole. Jos millistä viedään puolet yhteiskunnalle, niin ei se kenenkään rikkaan toimeentuloon tee sitä eikä tätä.
Köyhältä jo viidenkympin menetys romahduttaa talouden. Ei kai sieltä voi leikata?
Vai pitääkö kaikkein köyhimpiä motivoida ottamaan itsetään niskasta kiinni?

Edit: Olen ylpeästi punavihervasuri.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Moni on puhunut välttämättömistä ikävistä päätöksistä.
Kaikkein rikkaimmatko niistä eniten kärsivät? Tai eihän se mitään kärsimistä ole. Jos millistä viedään puolet yhteiskunnalle, niin ei se kenenkään rikkaan toimeentuloon tee sitä eikä tätä.
Köyhältä jo viidenkympin menetys romahduttaa talouden. Ei kai sieltä voi leikata?
Vai pitääkö kaikkein köyhimpiä motivoida ottamaan itsetään niskasta kiinni?
Rikkaita ei tässä maassa ole tarpeeksi, jotta heiltä saataisiin verotettua merkittäviä summia. Ellei sitten rikkaiksi lasketa keskituloisia tavallisia työssäkäyviä, jotka tämän kriisin toki tulevat maksamaan.

Kyllä se 50 euron menetys köyhää kirpaisee kieltämättä, mutta suomalainen köyhä kuuluisi silti maailman paremmin voiviin ja tienaavaan osaan. Sehän nyt on toki selvää ettei tämä hallitus köyhiltä tule euroakaan leikkaamaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitäisikö mielestäsi leikata. Miksi?
Tässä tilanteessa en leikkaisi köyhien tai keskituloisten ostovoimasta, koska se veisi vain syvempään lamaan. Priorisoisin valtion menoja ja leikkaisin ei-kriittisistä toiminnoista kuten kulttuuri, kehitysapu jne. Se ei pelasta meitä lamalta, mutta vähentää tulevaa velkataakkaa.

Kun kriisistä on jotenkin selvitty (en tarkoita mitään kymmenen vuoden aikajännettä vaan 1-3 vuotta tästä riippuen miten kriisi kehittyy) muuttaisin sosiaaliturvan perustuloksi, jolloin työttömien tukitaso laskisi hieman nykyisestä, mutta esimerkiksi osa-aikainen työnteko nostaisi käteen jäävän summan nykyisten tukien yläpuolelle eikä köyhä menettäisi tukiaan töiden seurauksena. Toki tekisin myös muita leikkauksia ja muutoksia, mutta kysyit vain köyhien osalta. Matalapalkka-alan työntekijöiden osalta perustulomallissa oletettavasti käteen jäävä osuus olisi samaa luokkaa kuin nykyäänkin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kuinkahan tällainen valtiosäännön perusteella tapahtuisi?
Tuotahan Tavio joku aika sitten A-studiossa vaati. Lakimiestä ei haitannut, että hänen vaatimuksensa oli valtiosäännön vastainen. Persuilla on ilmeisesti ihan omat lait.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuotahan Tavio joku aika sitten A-studiossa vaati. Lakimiestä ei haitannut, että hänen vaatimuksensa oli valtiosäännön vastainen. Persuilla on ilmeisesti ihan omat lait.

Tavio lienee käynyt pakollisen 7 op valtiosääntöoikeudesta, joten tutkintonimike ei tässä tehne asiantuntijaa...
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
muuttaisin sosiaaliturvan perustuloksi,

Tästä perustulosta on kirjoitettu kilometreittäin viisasta tekstiä ja sitä on pohdittu tuhansissa seminaareissa. Silti perustuloa ei oikeasti ole kuin Iranissa.
Jos se on kokeilemisen arvoinen idea niin miksi sitä ei kokeilla missään?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos se on kokeilemisen arvoinen idea niin miksi sitä ei kokeilla missään?
Paitsi Suomessa? Ja Keniassa, Hollannissa, Kaliforniassa, Intiassa ja Kanadassa.

Ja samansuuntainen systeemi on käytössä Singaporessa ja Chilessä ja ainakin ensimmäisessä toimivaksi koettu:
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinkahan tällainen valtiosäännön perusteella tapahtuisi? Vai oliko kyse Jussi tai VIlle Niinistöstä?
Kuten tuossa sulle jo vastattiinkin, niin viittasin Tavion televisioesiintymiseen, jossa hän kertoi perussuomalaisten kannasta että Sauli Niinistön pitäisi johtaa tätä maata näin koronakriisin aikana. Minä en ota kantaa miten he sen järjestäisivät... Onneksi Suomessa tätä persuporukkaa on vain viidesosa porukasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä perustulosta on kirjoitettu kilometreittäin viisasta tekstiä ja sitä on pohdittu tuhansissa seminaareissa. Silti perustuloa ei oikeasti ole kuin Iranissa.
Jos se on kokeilemisen arvoinen idea niin miksi sitä ei kokeilla missään?
Tunnesyistä. Valtaosalle ihmisistä on punainen vaate, että rahaa jaetaan ”ilman vastinetta”.

Perustulossa häviäjiä ovat ne ketkä ovat työttömiä eivätkä halua mennä töihin sekä ne julkisen puolen tukikäsittelijät, jotka menettävät työnsä. Voittajia ovat osa-aikaista työtä tekevät. Muille lopputulos olisi todennäköisesti aika neutraali.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Perustulossa häviäjiä ovat ne ketkä ovat työttömiä eivätkä halua mennä töihin sekä ne julkisen puolen tukikäsittelijät, jotka menettävät työnsä. Voittajia ovat osa-aikaista työtä tekevät. Muille lopputulos olisi todennäköisesti aika neutraali.
Plus yrittäjät. Erityisesti pienyrittäjät ja yritystoimintaa aloittelevat. Sattumalta juuri nämä osa-aikaiset ja muut epäsäännölliset, itsensätyöllistämiset ja miniyrittäjyydet ovat juuri niitä muotoja, jotka tulevat tulevaisuudessa yleistymään valtavasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tunnesyistä. Valtaosalle ihmisistä on punainen vaate, että rahaa jaetaan ”ilman vastinetta”.

Perustulossa häviäjiä ovat ne ketkä ovat työttömiä eivätkä halua mennä töihin sekä ne julkisen puolen tukikäsittelijät, jotka menettävät työnsä. Voittajia ovat osa-aikaista työtä tekevät. Muille lopputulos olisi todennäköisesti aika neutraali.

Tämä ”tukikäsittelijöiden” , siis puhtaan mekaanisen työn (esimerkiksi harkinnanvarainen toimeentulotukihan näissä ei poistuisi) määrä on ihan olemattoman pieni. Käytännössä vähemmistöosa Kelaa, jossa koko laitoksessa on jotain 7000 ihmistä töissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä ”tukikäsittelijöiden” , siis puhtaan mekaanisen työn (esimerkiksi harkinnanvarainen toimeentulotukihan näissä ei poistuisi) määrä on ihan olemattoman pieni. Käytännössä vähemmistöosa Kelaa, jossa koko laitoksessa on jotain 7000 ihmistä töissä.
Toki, mutta myös Kelan ja sossun tukitehtävistä voidaan sitten vähentää kun esimerkiksi järjestelmiä, toimitiloja tai henkilöresursseja ei tarvita yhtä paljoa.

Ei sill Suomi pelastu, mutta ei siitä haittaakaan olisi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toki, mutta myös Kelan ja sossun tukitehtävistä voidaan sitten vähentää kun esimerkiksi järjestelmiä, toimitiloja tai henkilöresursseja ei tarvita yhtä paljoa.

Ei sill Suomi pelastu, mutta ei siitä haittaakaan olisi.

Niin, siis koko Kelassa on 7000 ihmistä. Ei siellä ”tukitehtävissä” mitään merkittävää joukkoa ole nykyään. Sosiaalitoimissa vielä olennaisesti vähemmän, kun eivät ole enää tuen maksajia. Aivan peanuts.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, siis koko Kelassa on 7000 ihmistä. Ei siellä ”tukitehtävissä” mitään merkittävää joukkoa ole nykyään. Sosiaalitoimissa vielä olennaisesti vähemmän, kun eivät ole enää tuen maksajia. Aivan peanuts.
Toki se on maapähkinää, mutta jotakin. Halusin tuoda ilmi ketkä perustulosta kärsivät ja ketkä voittavat.

Itsekin olen osa byrokratian rattaita julkishallinnossa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä ”tukikäsittelijöiden” , siis puhtaan mekaanisen työn (esimerkiksi harkinnanvarainen toimeentulotukihan näissä ei poistuisi) määrä on ihan olemattoman pieni. Käytännössä vähemmistöosa Kelaa, jossa koko laitoksessa on jotain 7000 ihmistä töissä.
Määrittele olemattoman pieni. Tuet siis koostuvat ainakin työttömyyskorvauksesta, asumistuesta ja toimeentulotuesta. Suoraa lukumäärää ei löydy googlella, mutta uutisointien perusteella muutoksiin on varauduttu palkkaamalla tuosta noin 250 tai 300 käsittelijää lisää yksittäisiinkin tukimuotoihin, niin siitä voisi päätellä että käsittelijöitä on nelinumeroinen luku per tukimuoto. Riittääkö siis muutama tuhat yhteensä, vai meneekö 5 000 tai 10 000 rikki?
Jos kustannus sivukuineen per käsittelijä on 50 000€, niin 10 000 käsittelijää maksaisi 500 miljoonaa euroa plus kiinteät kulut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Määrittele olemattoman pieni. Tuet siis koostuvat ainakin työttömyyskorvauksesta, asumistuesta ja toimeentulotuesta. Suoraa lukumäärää ei löydy googlella, mutta uutisointien perusteella muutoksiin on varauduttu palkkaamalla tuosta noin 250 tai 300 käsittelijää lisää yksittäisiinkin tukimuotoihin, niin siitä voisi päätellä että käsittelijöitä on nelinumeroinen luku per tukimuoto. Riittääkö siis muutama tuhat yhteensä, vai meneekö 5 000 tai 10 000 rikki?
Jos kustannus sivukuineen per käsittelijä on 50 000€, niin 10 000 käsittelijää maksaisi 500 miljoonaa euroa plus kiinteät kulut.

Siis koko Kelan henkilöstö on 7xxx henkilöä, jossa suinkaan valtaosa ei ole mitään näiden etuuksien käsittelijähenkilöstöä. Perustulon ei ainakaan yleisimmässä mallissaan ole tarkoitus korvata kaikkia ansioperustaisia tukia, ei esimerkiksi lääkekorvauksia jne., jolloin tuosta nämä htv:t ovat varmasti alle puolet. Perusturvan käsittely - sen jälkeen kun siirtyi Kelaan kunnista ja sen harkinnanvaraisuus poistui - on hyvin pitkälle automatisoitua. Kunnat eivät enää ole näissä teknisinä maksajina eivätkä ratkaisijoina. Henkilöpuolella perustulon ”säästö” olisi täysin olematon, mutta tokihan siinä voisi muita etuja olla.

Näitä ilmeisesti kuvitellaan paljon enemmän käsitöiksi kuin ovat. Mikäli Kelan ulkopuolisia ansioperustaisia etuuksia fuusioitaisiin tähän (aikuiskoulutustuki tulee mieleen), esimerkiksi sen käsittelijöitä on koko valtakunnan tasolla reilut parikymmentä. Eli ei mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös