Ei Lepomäki ole humanitaristisen maahanmuuton suhteen mikään suvakki. Ei hän ole vanhojen lausuntojensa suhteen missään kertonut takkiaan kääntäneen,
En usko että kokoomuksesta lähtisi yhtään äänestäjää noiden syiden takia pois.
Olet tässä oikeassa, Lepomäki ei varsinkaan humanitääriseen maahanmuuttoon ole ottanut kovin lepsua kantaa, myöskään omiin silmiini. Nyt kun ajattelee, niin varsinkin juuri kokoomuksesta ei häviäisi äänestäjiä, sillä työperäinen maahanmuutto on siellä kovassa huudossa kuten pitääkin. Myös minun mielestäni se on hyvä asia.
Osaltaan se ajatus hänen maahanmuuttopoliittisistä linjauksista on kuitenkin minun perspektiivistäni katsottuna liian väljä linjaus ja myös hattarainen. Vaikka minun perspektiivi ei varmasti olekaan mikään ideaali vaan maahanmuutto on oma musta pisteeni.
Se mikä minun mielestäni on Lepomäen ja myös kokoomuksen musta piste, siis minun perspektiivistä, on halpatyövoima.
”Ei ole sellaista kuin halpatyövoima. Jos joku tulee Suomeen töihin, hänen pitää saada työehdoissa sovittu palkka ja päästä elämässä eteenpäin. Jos yrityksissä on väärinkäytöksiä, niihin pitää puuttua”, Lepomäki sanoo.
Kansanedustaja Elina Lepomäki on turhautunut Suomen kykyyn uudistua. Hän aikoo todistaa Venäjän presidentille ja muille, ettei ihmisoikeuksien ja länsimaisen liberalismin aika ole ohi.
www.hs.fi
Väite, ettei ole halpatyövoimaa on kestämätön. Pahimman tason esimerkkinä voisi olla, että henkilön kanssa sovitaan 50 sentin tuntipalkka ja 16 viikossa tunnin työpäivät 7 päivänä viikossa. Monistetaan se koko maahan ja täällä on miljoonia orjia. Kärjistetty esimerkki.
Tuossa osassa minkä lainasin Lepomäen kommentista paljastuu vahvasti ideologia vaikka ymmärrän hänen ajatuksen.
Ajatus väärinkäytösten torjumisesta on hyvä, mutta lähes mahdoton toteuttaa tai jos haluttaisiin, että se toimisi lähes täydellisesti, niin joka paikassa pitäisi olla jatkuva tarkastaja palkattuna tähän tehtävään = mahdotonta = hattaraa. Tietysti esimerkiksi lakiin kirjattuna vähimmäispalkka tai myös muutkin poliittiset toimet veisi tätä ainakin eteenpäin.
Jos jaksan jossain vaiheessa, niin voisin kirjoittaa rakennusalan ongelmista halpatyövoimaan liittyen, ne on ihan todellisia ongelmia ja niihin ei kukaan puutu. Ongelmana ulkomaalaiset työntekijät varsinkin Idästä (koska sieltä nyt sattuu tulemaan paljon) tulevista Euroopan ulkopuolisista maista. Tälloin ongelmana on mm. verojen menetys, suomalaisten työpaikkojen menetys, suomalaisia palkkaavien yritysten ongelmat, kieliongelmat, työturvallisuusongelmat ja rakentamiseen liittyvät ongelmat, rikollisuus ja on muitankin ongelmia, mutta nämä tuli nyt mieleen. Nyt en jaksa tästä kirjoittaa enempää näin itsenäisyyspäivänä.
Sanon vielä sen, että halpatyövoiman olemassaolon kielto on ensimmäinen virhe. Kun tunnustaa, että halpatyövoimaa on olemassa, niin voidaan myös löytää ratkaisut ihmisten parempaan työllistymiseen, reiluihin palkkoihin sekä ulkomaisen halvemman työvoiman palkkaamiseen. Jos sallittaisiin mikä vaan palkka, niin homma leviäisi kuin syöpä jokapuolelle Suomeen ja valot voisi sammuttaa ihan yhtälailla kuin nyt näyttäisi vasemmistohallituksella olevan myös päämääränä. Ja en tarkoita sen olevan Lepomäen päämäärä, vaan musta piste. Vasemmiston päämääristä en mene takuuseen.