Hieno kirjoitus Ilmalalta, Peukut!Hyvät Me helsinkiläiset...
Suoraan sanoen elämä ja SM-liiga ilman rakasta vihollista olisi aika tylsää. Joten rispektit sinne Ilmalaankin. Ja olut virtaamaan!
Hieno kirjoitus Ilmalalta, Peukut!Hyvät Me helsinkiläiset...
Oli muuten todella erikoinen tuo Jokerien runkosarja. Viimeisestä 20 matsista 12 meni jatkoille/vl-kisaan. Jos tästä voi jotain päätellä, niin ei Jokerit ainakaan helpolla häviä peliä varsinaisella, joten jatkoaikoja voisi olla luvassa tässä sarjassa.
Itse näen isossa kuvassa (joo olen ääliö, kun käytän näitä viime vuosituhannen termejä) kolme ratkaisevaa pointtia:
1. Maalivahtipeli, jossa etukäteen etu on selvästi HIFK:lla. Tästä ei liene kovin suurta erimielisyyttä? Tilastot, kv-näytöt ja omat silmät eivät kai valehtele?
2. Erikoistilanteet, joita tulee paljon. YV on tasoissa, mutta AV:ssä HIFK:lla on selkeä etu. Tämän näkee 60 ottelun tilastoista.
3. Poikkeukselliset yksilösuoritukset. Hmm – tästä voi vääntää loputtomiin, mutta itse sanoisin, että tässä puntit ovat aika tasan. Narreilla on esim. Eaves/Ruutu ja meillä MiG/Söde, joilla kaikilla on kansallisten sarjojen tasolla aivan poikkeuksellinen kyky ratkaista ottelun kulku omilla yksilösuorituksillaan. Ehkä yksi ero tässä suhteessa viime kevääseen on myös se, että Narreilla on Suomen 2.-3. paras nelosketju heti Rosvolauman (ja Jyp IV:n) jälkeen. Viime keväänä ero oli ryhävalasta suurempi.
2. Jokereilla n. prosentin parempi yv ja hifk:llä pari prosenttia parempi av. Molemmat erikoistilanteet ovat ainakin Jokereilla parantuneet kauden saatossa, joten 60 pelin tilasto vie ainakin vähän harhaan.
Otin liigan tilastoista min/maali:
HIFK yv/av: 8:11/12:08
Narrit yv/av: 8:24/9:50
Viime otteluiden tilastoja ei taida mistään saada.
Prosenteissa taas ero koko runkkarin av:ssä on (hieman laskentatavasta riippuen) 27 % (tai 21 %) eli merkittävä. Ero on niin suuri, että riittää ratkaisemaan fifty-sixty-ottelun. Siksi otin asian esiin.
Itse olen niin vanhanaikainen, etten oikein osaa hahmottaa noita min/maali tilastoja.
HIFK yv/av: 18.18%/86.58%
Jokerit yv/av: 19.05%/84.31%
Vanhanaikainen tai ei, niin Jokerit on tehnyt vain neljä ylivoimamaalia enemmän kuin HIFK. Samalla kuitenkin Jokerit on pelannut ylivoimaa reilu 40 minuuttia enemmän kuin HIFK. Tämän suhteen, aika tasoihin menee ylivoima. Alivoimalla, HIFK onkin ollut sitten selvästi parempi.
Koko kausi kokonaisuutena epäilemättä näin. En kuitenkaan niin huolissani ole tuosta alivoimasta, ottaen huomioon, miten paljon viime vuoden puoleinen sählääminen on tilastoihin vaikuttanut.
Jaa, no pitääkö tässä nyt sitten alkaa mutuilemaan asioiden kanssa? Voit laskea tietysti jokereiden päästämät alivoima maalit syys- ja kevätkaudelta, jotta voit tuoda faktaakin näiden mietteittesi tueksi. Kuinka paljon HIFK:n tilastoihin vaikutti alkukauden sählääminen, ei mitään hajua ja sillä ei ole merkitystä.
Jaa, no pitääkö tässä nyt sitten alkaa mutuilemaan asioiden kanssa? Voit laskea tietysti jokereiden päästämät alivoima maalit syys- ja kevätkaudelta, jotta voit tuoda faktaakin näiden mietteittesi tueksi. Kuinka paljon HIFK:n tilastoihin vaikutti alkukauden sählääminen, ei mitään hajua ja sillä ei ole merkitystä.
No ole sitten ihan vapaasti sitä mieltä, että Jokereiden av on umpisurkeaa.
Jos IFK voittaa avauspelin, se vie sarjan korkeintaan viidessä pelissä. Jokereiden voittaessa ensi torstaina tulee sarjasta taas katkera taistelu, jossa voi käydä miten tahansa. Tämä on minun veikkaukseni.
kaizulta muuten hyvä analyysi, mutta mielestäni tässä veikkauksessa ei ole järkeä. Odotusarvo on se, että IFK vie ensimmäisen matsin ja jos Jokerit voittaa kotonaan, niin koko sarja on auki. .
Se, että jatkuvasti vingutaan tuomareista kertoo ennemminkin omista (heikoista) otteista kuin tuomaritoiminnasta... Been there done that.
Tämä on niin totta kuin joku asia vaan voi olla!
Itsellä loppunut hermot jo aikoja sitten tähän koko muun Jokeriperheen tuomareista valittamiseen(Kykloppi, Savon mies ja useat fanit).
Pakko todeta, että kyllä tekisi Jokerit ison palveluksen muille jengeille, jos Hifkin tiputtaisi, olisi se isoin mestaruussuosikki pelattu ulos.