Puolivälieräsarja HPK - Ilves

• 20 241
  • 147

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Ossi kirjoitti:
Häh? Meillähän on alkamassa mahtava vääntö pokin kanssa Astashenkosta. Kyllä se on viimeistään viikon päästä jo ihan kunnon sota. Harmi, kun ei saa Flonaldon kanssa tappelua Nielikäisestä ja Väisäsestä. Kumpikin on pelannut hyvin ja molemmat myöntävät sen. Mutta muista, että tameperelaiset suhtautuvat kiekkoon viileän analyyttisesti.

Hah, ihan hyvä provo, mutta en siihen lankea. Sotaa et tästä asiasta saa tekemälläkään. Olen sen verran oppinut tänne kirjoittamisessa, että jokaisella kirjoittajalla on oma näkemys ja se harvoin muuttuu. Astashenkon otteista voidaan vaihtaa mielipiteitä, mutta siinä vaiheessa kun keskustelu ei enää etene, on hyvä osata lopettaa. Lopulta se on kuitenkin niin, että minulle on aivan sama oletko kanssani samaa mieltä ja sinulle on aivan sama, olenko minä kanssasi samaa mieltä. Ja se onkin tällaisen keskustelun rikkaus.

En tiedä katsotko peliä penkkiurheilijan silmin ja teetkö sen kuinka analyyttisesti. En myöskään väitä, että pelaajataustastani huolimatta tietäisin pelistä jääkiekko sinua enemmän. Jääkiekossakin on olemassa taktinen puoli ja tilanteita, jotka tulee pelata määrätyllä tavalla ja kuvani Astan heikosta ensimmäisestä ottelusta olen tehnyt nimenomaan näiden asioiden perusteella.

Edit: Niin juu, ja viikon päästä voidaan jo vaihtaa mielipiteitä jostain muusta asiasta.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
pokki kirjoitti:
En tiedä katsotko peliä penkkiurheilijan silmin ja teetkö sen kuinka analyyttisesti. En myöskään väitä, että pelaajataustastani huolimatta tietäisin pelistä jääkiekko sinua enemmän. Jääkiekossakin on olemassa taktinen puoli ja tilanteita, jotka tulee pelata määrätyllä tavalla ja kuvani Astan heikosta ensimmäisestä ottelusta olen tehnyt nimenomaan näiden asioiden perusteella.
Tuohan oli vielä parempi provo kuin omani, joka ei ollut edes provo. Kunhan tässä eilisestä heräillessäni juttelen lämpimikseni. Se nyt ei ole mikään saavutus tietää kiekosta enemmän kuin minä. Mutta eniwei, minulla on tapana seurata jotain tiettyä pelaajaa kokonaisuutena, kun siihen tulee tilaisuus. Minä en vaahtoa jonkun yksittäisen tilanteen virheestä ja tee siitä itselleni Suurta Totuutta loppuelämäkseni. Minä yritän nimenomaan katsoa, miten otetaan esim. kolmekakkosia vastaan tai yksykkösiä koko 60 minuuttia. Asta on mielestäni hoitanut nuo esimerkillisesti. Runkosarjan flegmaattisuus loistaa poissaolollaan. Sitä ei saa sekoittaa pleijareiden rauhallisuuteen, jota voidaan kutsua myös varmuudeksi. Ja varsinkin muihin Kerhon pakkeihin verrattuna Asta on ollut vähiten pulassa omassa päässä. No ok, ehkä Vellu on pelannut puolustuspäässä samalla tasolla.

Tietysti olen myös sokea taktisille heikkouksille, joten mielipiteeni on helppo ampua alas.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kun nyt tätä sarjaa mietiskelee, niin onhan se mennyt Kerhon kannalta ihan niin kuin pitääkin mennä. Ilves ei ole esittänyt vielä yhtään mitään sellaista, mitä kannattajat ovat siltä odottaneet. Itse pidin niitä toiveita alun alkaenkin ylioptimismisina.

Ehkä tähänkin ketjuun pitäisi palata vasta sitten, jos Ipanat jossain vaiheessa jotain esittävät. Luulen kyllä että tämän sarjan kulku on nyt ihan selvä kaikille.

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ossi kirjoitti:
Tuohan oli vielä parempi provo kuin omani, joka ei ollut edes provo. Kunhan tässä eilisestä heräillessäni juttelen lämpimikseni. Se nyt ei ole mikään saavutus tietää kiekosta enemmän kuin minä. Mutta eniwei, minulla on tapana seurata jotain tiettyä pelaajaa kokonaisuutena, kun siihen tulee tilaisuus. Minä en vaahtoa jonkun yksittäisen tilanteen virheestä ja tee siitä itselleni Suurta Totuutta loppuelämäkseni. Minä yritän nimenomaan katsoa, miten otetaan esim. kolmekakkosia vastaan tai yksykkösiä koko 60 minuuttia. Asta on mielestäni hoitanut nuo esimerkillisesti. Runkosarjan flegmaattisuus loistaa poissaolollaan. Sitä ei saa sekoittaa pleijareiden rauhallisuuteen, jota voidaan kutsua myös varmuudeksi. Ja varsinkin muihin Kerhon pakkeihin verrattuna Asta on ollut vähiten pulassa omassa päässä. No ok, ehkä Vellu on pelannut puolustuspäässä samalla tasolla.

Tietysti olen myös sokea taktisille heikkouksille, joten mielipiteeni on helppo ampua alas.

Ehei, en missään tapauksessa halua ampua mielipidettäsi alas. Eihän tästä kannata yksipuolista keskustelua tehdä.

Kuten viestistäsi tuli ilmi, niin katsomme peliä erilaisin silmin. Myönnän, etten ole kiinnittänyt huomiota kolmekakkosiin tai kaksykkösiin ja ehkä se johtuu siitä, että ne ovat seurauksia yleensä aiemmin tapahtuneesta virheestä kenttäpelaamisessa. Niitä virheitä minä olen nähnyt ensimmäisessä pelissä Astalta ja yksi sellainen johti Ilveksen maaliin. Eikä ole edes kysymys Suuresta Totuudesta ja yhdestä tilanteesta. Ensimmäisessä pelissä Asta teki tukuttain sellaisia ratkaisuja, joiden seurauksena olisi voinut soida omissa. Onneksi ei soinut ja se on HPK:n viisikkopelaamisen hyvyyttä.

Sitä tosiasiaa minun kantanikaan ei toki poista, että Kaspars on ollut aivan eri puolustaja verrattuna olympiatauon jälkeisiin otteluihin. Vaikka vääriä ratkaisuja on tullut, on hänen pelissään ollut paljon myös sellaista, jota ei ollut missään vaiheessa runkosarjaa. Eikä edes siinä vaiheessa, kun minä olin sitä mieltä, että herra on juuri sitä, mitä Kerhon pakisto kaipasikin.

Jos Asta nostaa edelleen tasoaan, niin hän voi olla jopa ratkaiseva palanen tämän kevään palapelissä. Juurikin sellainen ilkeä ja varma latvishka, joka ottaa kiekon kiinni vaikka suullaan ja taklaa kaikkea mikä liikkuu. Se olisi vähintäänkin hyvä asia tulevia otteluita ajatellen.

TJ MACKEY

Jäsen
pokki kirjoitti:
Jos Asta nostaa edelleen tasoaan, niin hän voi olla jopa ratkaiseva palanen tämän kevään palapelissä. Juurikin sellainen ilkeä ja varma latvishka, joka ottaa kiekon kiinni vaikka suullaan ja taklaa kaikkea mikä liikkuu. Se olisi vähintäänkin hyvä asia tulevia otteluita ajatellen.

Heh, putosin!

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Rontti kirjoitti:
Ehkä tähänkin ketjuun pitäisi palata vasta sitten, jos Ipanat jossain vaiheessa jotain esittävät. Luulen kyllä että tämän sarjan kulku on nyt ihan selvä kaikille.
Minusta näyttää siltä, että se ei ole vieläkään selvinnyt 44%:lle tamperelaisista. Tai sitten he eivät halua uskoa sitä, ja viljelevät "tämä oli Ipan huonoin peli ikinä" ja "en ole koskaan nähnyt stay-at-home:n pelaavan noin huonosti" -toiveajattelua. No, totuuden kieltäminen on ihminen luonnollinen selviytymiskeino silloin kun se tekee kipeää.

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Kuten todettua, Kerhon sentterit ovat vieneet Ilveksen vastaavia 100-0. Löysin tuolta Ilveksen keskustelusta aika mielenkiintoisen näkemyksen siitä, mikä on ainakin osasyy viime aikojen sentterikaartin vaisuuteen (pl. Stefan) ja miksi joillakin alkaa kulkea vasta kun siirtyvät esim. 70km etelään.
Topi kirjoitti:
Kyllähän suurin syy (valitettavasti) on Herra nro 41. Vuosikaudet Ilveksen pelaajat ja valmennus ovat luottaneet siihen että Raipe pelaa ali- ja ylivoimat. Kun meillä on Raipe niin muut pelaajat ovat lähinnä täytemiehiä. Raipe hoitaa hommat.
Vaikka muut pelaajat oisivat kuinka taitavia niin he ovat jääneet Ilveksessä Raipen varjoon! Kun he sitten "pääsevät" pois Ilveksestä, kuten esimerkiksi kävi Mikko Peltolalle ja Ville Leinolle, niin heti alkaa peli kulkea.
En moiti Raipea, hänhän on ikoni, mutta näin se vaan on!
Karjalainen#11 kirjoitti:
Pakko yhtyä "Topi":n mietteisiin. Siis nyt kun sitä oikein tulee ajatelleeksi. Niin hyvä kuin Raipe onkin, on hän viime vuosina tavallaan syönyt Ilveksen mahdollisten(?) ykkössenttereiden leipää. Jatkuva peluuttaminen niin yli- kuin alivoimassakin on siirtänyt nuorten esiinmarssia ja vastuunkantamista aina hiukan kauemmaksi. Toisinaan Hämeenlinnaan ja joskus vielä kauemmaksikin...
Aika rohkeaa tekstiä, mutta voi tuossa pieni itu piillä. Onkohan se Raipen jatko "ainakin yhden kauden" sittenkään pelkästään positiivinen juttu?

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Noita tuuskin lainaamia juttuja olen kotosalla sanonut noin neljä vuotta. vastauksena on järjestäen Ilveskissalta ollut "Raipe ratkaisee.", "Ikoni.", "Montako mestaruutta?" sekä "Ilves murisee".

Raimo on ollut nuorempiensa kehittymisen tiellä, sillä pelaamaan oppii pelaamalla. Toki Raimo on itsekin vieläkin jonkin sortin pelimies ja aikanaan jopa ihan huippujannu, mutta kun vastuu on kasautunut vuosikaudet niin selvästi miehelle, joka ilmeisesti alkaa kiukuttelemaan jos yyveetä ja aaveetä sekä ykkös/kakkosvitjan paikkaa ei automaattisesti heru, on päivänselvää että nuoremmat, vastuuta/kirkkaita valoja janoavat nuoret miehet sanovat soromnoo Ipalle.

Mutta pitäkää ihmeessä vielä Raipe ja Sonja vielä pari vuotta. Voidaan kalastaa se Koistinenkin pois kuleksimasta.

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Kertokaa nyt ihmeessä, keitä sellaisia senttereitä Ilveksessä on ollut, joiden kehityksen tiellä Raipe on ollut.

Leinolle ja Niinimäelle Ilves tyrkytti mahdollisuuksia murtautua huipulle. Jätkien asenne vaan on se, että peliaika pitää saada eikä ansaita. Kummallakaan ei ollut Ilveksessä pienintäkään halua taistella peliajasta. Sen piti tulla tarjottimella. Näiden lisäksi Ilveksen juniorijoukkueista ei Pertun lisäksi ole noussut oikein ketään 80-luvulla syntynyttä.

Itsekin olisin toki useana suonut, että Ilveksellä olisi ollut heittää jäälle leveämpi sentterikaarti. Mutta niitä senttereitä olisi pitänyt hankkia ulkopuolelta. Ja se ulkopuolelta hankittu voima tuskin olisi poistanut Raipen tarvetta.

Ensi kaudella Raipe on toivottavasti ensimmäistä kertaa urallaan kolmanneksi paras ja kolmanneksi eniten vastuuta saava Ilves-sentteri.

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Gagne kirjoitti:
Noita tuuskin lainaamia juttuja olen kotosalla sanonut noin neljä vuotta. vastauksena on järjestäen Ilveskissalta ollut "Raipe ratkaisee.", "Ikoni.", "Montako mestaruutta?" sekä "Ilves murisee".

Raimo on ollut nuorempiensa kehittymisen tiellä, sillä pelaamaan oppii pelaamalla. Toki Raimo on itsekin vieläkin jonkin sortin pelimies ja aikanaan jopa ihan huippujannu, mutta kun vastuu on kasautunut vuosikaudet niin selvästi miehelle, joka ilmeisesti alkaa kiukuttelemaan jos yyveetä ja aaveetä sekä ykkös/kakkosvitjan paikkaa ei automaattisesti heru, on päivänselvää että nuoremmat, vastuuta/kirkkaita valoja janoavat nuoret miehet sanovat soromnoo Ipalle.

Mutta pitäkää ihmeessä vielä Raipe ja Sonja vielä pari vuotta. Voidaan kalastaa se Koistinenkin pois kuleksimasta.

Ensinnäkin, tuo Raipen "kiukuttelu" väitteesi on täyttä paskaa ja hän on oikeasti roolistaan riippumatta aina joukkueen eteen kaikkensa laittava pelaaja. Jos nämä junnut omaksuisivat yhtä kovan joukkueen tekemisen periaatteen, siin heistäkin voisi tulla joskus jotain.

Toisekseen, meillä on viime kausina ollut sen verran kovia valmentajia auktoriteetiltaan, että he eivät varmasti heikentäisi joukkueen menestysta siksi, että "annettaisiin Raipelle tilaisuuksia".

Se on toki totta, että Raipe on kantanut vastuuta välillä liiankin kanssa muidenkin tekemisistä ja tämä on syönyt Raipen esitystä ja samalla aiheuttanut sitä, ettei muiden ole tarvinnut ottaa vastuuta aina riittävästi.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ghost kirjoitti:
Leinolle ja Niinimäelle Ilves tyrkytti mahdollisuuksia murtautua huipulle. Jätkien asenne vaan on se, että peliaika pitää saada eikä ansaita. Kummallakaan ei ollut Ilveksessä pienintäkään halua taistella peliajasta. Sen piti tulla tarjottimella.
Kumpaa Leino on Kerhossa toteuttanut? Onko peliaika saatu vai ansaittu? Ja ihan selvennöksenä kerron oman näkemykseni, joka perustuu joihinkin lukemiini juttuihin, joita en nyt tähän hätään jaksa kaivaa esille: Leinon asennetta on Kerhossa paranneltu jopa armeijasta tutuilla keinoilla. Eli olisiko Kerhon valmennuksella pieni röyhistelyn paikka samalla, kun Ilveksellä olisi enemmän paikallaan pieni itsetutkiskelu. Enkä tarkoita omia ruumiinosia. Se nyt jää kuitenkin arvoitukseksi, miten omassa rankkauksessani astetta pätevämpi Eloranta olisi Leinoa herätellyt.

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ossi kirjoitti:
Kumpaa Leino on Kerhossa toteuttanut? Onko peliaika saatu vai ansaittu? Ja ihan selvennöksenä kerron oman näkemykseni, joka perustuu joihinkin lukemiini juttuihin, joita en nyt tähän hätään jaksa kaivaa esille: Leinon asennetta on Kerhossa paranneltu jopa armeijasta tutuilla keinoilla. Eli olisiko Kerhon valmennuksella pieni röyhistelyn paikka samalla, kun Ilveksellä olisi enemmän paikallaan pieni itsetutkiskelu. Enkä tarkoita omia ruumiinosia. Se nyt jää kuitenkin arvoitukseksi, miten omassa rankkauksessani astetta pätevämpi Eloranta olisi Leinoa herätellyt.

Toissa kaudella, Niinimäen loukkaannuttua, Leino otti aimo askeleita peliesityksissään ja oli ajoittain todella hyvä. Kauden jälkeen kiersi huhu, jonka mukaan Leino olisi tehnyt jo Kerhon kanssa sopimuksen, mutta oli joutunut purkamaan sen, koska luvattoman aikaisin tehty sopimus oli päässyt vuotamaan julkisuuteen.

Viime kausi olikin luvattoman laiskaa surffailua ja tulikin sellainen tunne, että peruuntunut siirto oli vienyt motivaation. Tämä kausi onkin minusta aivan luonnollinen jatke toissa kauden esityksille (kun unohdetaan se yksi paska välikausi).

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Ossi kirjoitti:
Kumpaa Leino on Kerhossa toteuttanut? Onko peliaika saatu vai ansaittu? Ja ihan selvennöksenä kerron oman näkemykseni, joka perustuu joihinkin lukemiini juttuihin, joita en nyt tähän hätään jaksa kaivaa esille: Leinon asennetta on Kerhossa paranneltu jopa armeijasta tutuilla keinoilla.

On samalla hyvä muistaa, että ei kaikki asiat ole julkisia. Ei Leinon Ilves-ajan asenneongelmastakaan ole keskustelupalstoilla puhuttu kuin viime keväänä, vaikka se oli olemassa jo pidempään.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Ossi kirjoitti:
Eli olisiko Kerhon valmennuksella pieni röyhistelyn paikka samalla, kun Ilveksellä olisi enemmän paikallaan pieni itsetutkiskelu. Enkä tarkoita omia ruumiinosia. Se nyt jää kuitenkin arvoitukseksi, miten omassa rankkauksessani astetta pätevämpi Eloranta olisi Leinoa herätellyt.
Kerhon valmennuksella on toki pieni röyhistelyn paikka muutenkin paikallaan, sillä Leino ei ole suinkaan ainoa pelaaja, joka on pelannut teillä niin korkealla tasolla kuin mies lahjoillaan vain pystyy. Noin yleisesti kunnioitan valmennustanne siis korkealle. Tämänkään kauden joukkueestanne monikaan pelaaja ei ole pettänyt odotuksia - sen sijaan joukkueestanne löytyy hyviä onnistujia ja muutama todellisen läpimurron tehnyt pelaaja.

Eloranta olisi voinut saada Leinosta tällä kaudella Ilveksessäkin enemmän irti, mutta aiemmin Leino ei vain maksanut Ilveksessä riittävää hintaa saada enemmän peliaikaa ja suurempaa vastuuta joukkueen sisällä. Miestä peluutettiin juuri niin paljon kuin hän ansaitsi. Kuten Ghost jo sen sanoi:

"Leinolle ja Niinimäelle Ilves tyrkytti mahdollisuuksia murtautua huipulle. Jätkien asenne vaan on se, että peliaika pitää saada eikä ansaita. Kummallakaan ei ollut Ilveksessä pienintäkään halua taistella peliajasta. Sen piti tulla tarjottimella."

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Ossi: Kovin tarkkaan en kantaa ota Leinon tekemisiin Kerhossa. Varmasti pisteitä tekevä pelaaja myös ansaitsee peliajan niiden pisteiden kautta. Se mihin otan kantaa on se, että Ilveksessä yksikään minuutti ei jäänyt tulematta sen vuoksi että Raipe tai kukaan muukaan oli tiellä. Jos minuutteja liian vähän tuli, se johtui vain siitä mitä kentällä esitti. Jalosen meriitit pelaajien parhaan terän ja parhaiden puolien irti saamisessa ovat kiistattomat ja se varmasti palvelee Leinon pelitapaa kenties liigakoutseista parhaiten.

Jos tuohon Raipeen vielä palataan, niin vilkaisu Ilveksen männä vuosien rostereihin paljastaa sen, että sieltä löytyy aika paljonkin pelaajia, jotka olisi paljon Raipea ennemmin pitänyt jättää ulkopuolelle, mikäli rosteriin olisi haluttu tilaa nuoruudelle.

Ja toisaalta onpa Ilveksessä otettu aika monta uran kannalta isoa askelta eteenpäinkin viime vuonna. Erkki Rajamäki saa kiittää tämän hetken palkkapussistaan Ilves-kauttaan, jonka myötä miestä alettiin pitää parempana kuin itse asiassa onkaan. Marko Luomala tuli Mestiksestä kaudelle 2002-03 ja pääsi debytoimaan EHT:llä viime syksynä, Jussi Pesonen löysi uuden kevään Ilveksessä tiputtuaan Jokereissa kolmosketjujyräksi. Nämä viimeisimpinä tasonnostajina, jotka ovat Ilveksessä saadun vastuun myötä nousseet kukkaansa.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ghost kirjoitti:
Kovin tarkkaan en kantaa ota Leinon tekemisiin Kerhossa. Varmasti pisteitä tekevä pelaaja myös ansaitsee peliajan niiden pisteiden kautta.

Ja toisaalta onpa Ilveksessä otettu aika monta uran kannalta isoa askelta eteenpäinkin viime vuonna. Erkki Rajamäki saa kiittää tämän hetken palkkapussistaan Ilves-kauttaan, jonka myötä miestä alettiin pitää parempana kuin itse asiassa onkaan.
Yritin kovasti vihjata, että Leinon asenne treenaamiseen on saatu sille tasolle, että miehestä on aika paljon hyötyä kentällä nykyään. Ei ne peliminuutit niistä pisteistä tule tässä tapauksessa, vaan tehdystä työstä nostetaan nyt korkoa.

Ja Rajamäestä voi aika moni Kerhon pelejä seurannut sanoa, että kyllä sitä samaa nähtiin jo ennen siirtoa Ilvekseenkin. Ja nähtiin itse asiassa jo enne siirtoa Kerhoonkin. Aika polleata ottaa jotain kunniaa Ilvekselle tuosta. Nykyinen lama on minulle kyllä täysi arvoitus.

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kovasti yrittää arvoisa Pokki dissata Kasparsia, tuota isokokoisten puolustajien Aki Heinoa. Kysynkin nyt Pokilta, ketkä kaikki HPK-pelailijat ovat tehneet maailman kovimmassa kiekkoliigassa, NHL:ssä, maalin. Astashenko on.

Kuten jo illan otteluketjuun kirjoittelin, tänään on merkittävä kamppailu. 3-0 ja sarja on käytännössä ohi. 2-1 ja Ilveksellä on mahdollisuus tasoittaa sarja kotonaan.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Yleensä en mene asioiden edelle, mutta tähän mennessä voin todeta olleeni oikeassa sarjan kulun suhteen. Ilveksen ratkaisupelaajat Rask ja Lindgren ovat liian kokemattomia paineelliseen playoff-vääntöön. On aivan eri asia pelata runkosarjassa loistavasti, kun yhden ottelun merkitys on lopulta häviävän pieni. Tämän iltaisen ottelun merkitys on Ilvekselle aika paljon suurempi ja paineet eri luokkaa. Rask ja Lindgren eivät tänäänkään pelaa huonosti, mutta ratkaisijoiksi heistä ei ole - vaikka Ilveksen kannalta nimenomaan pitäisi.

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fossey kirjoitti:
Kovasti yrittää arvoisa Pokki dissata Kasparsia, tuota isokokoisten puolustajien Aki Heinoa. Kysynkin nyt Pokilta, ketkä kaikki HPK-pelailijat ovat tehneet maailman kovimmassa kiekkoliigassa, NHL:ssä, maalin. Astashenko on.

En jaksa edes tarkistaa, onko kukaan kyennyt moiseen. Itse keskityn mielelläni elämään tässä päivässä, se on lopulta yhden tekevää onko Asta heittänyt byyren joskus aikoinaan NHL:ssä. Tosin huumoripiikkinähän tuon heitit.

Niin, enkä minä ole ainoastaan miestä dissannut. Onhan hän parantanut otteitaan runkosarjasta huomattavasti, mutta joku raja on hypetykselläkin, sillä on hän siellä virheitäkin tehnyt. Olen edelleen sitä mieltä, että ensimmäisessä pelissä niitä tuli vielä aivan liikaa. Olen edelleen sitä mieltä, että Astashenkon ei olisi Ilveksen johtomaalissa pitänyt lähteä katkomaan rännisyöttöä.

Mutta mitä vielä. Tänään taas uutta matoa koukkuun. Katsotaan jatkuuko Astan nouseva käyrä. Se on rai rai tai lällättelyt.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
pokki kirjoitti:
Olen edelleen sitä mieltä, että Astashenkon ei olisi Ilveksen johtomaalissa pitänyt lähteä katkomaan rännisyöttöä.
Ja minä olen toista mieltä. Parasta on se että kumpikaan osapuoli ei väitä omaa mielipidettään miksikään muuksi kuin mielipiteeksi. Siis ei vaikkapa absoluuttiseksi totuudeksi. Sillä absoluuttinen totuushan on että absoluuttista totuutta ei ole.. eiku...

Minä pidän Astashenkon pelityylistä. Myönnän että tuo pitäminen aiheuttaa sen että itselleni selitän Kasparsin virheet parhain päin. En seuraa jääkiekkoa objektiivisesti, enkä tahdokaan seurata.

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Twite kirjoitti:
Ja minä olen toista mieltä. Parasta on se että kumpikaan osapuoli ei väitä omaa mielipidettään miksikään muuksi kuin mielipiteeksi. Siis ei vaikkapa absoluuttiseksi totuudeksi. Sillä absoluuttinen totuushan on että absoluuttista totuutta ei ole.. eiku...

Minä pidän Astashenkon pelityylistä. Myönnän että tuo pitäminen aiheuttaa sen että itselleni selitän Kasparsin virheet parhain päin. En seuraa jääkiekkoa objektiivisesti, enkä tahdokaan seurata.

Veli Twite, siinä tapauksessa meillä on sama luonne. Minä nimittäin olen pitänyt miehestä ja miehen puolia siitä lähtien, kun hän Hämeenlinnaan päätyi. Ainoastaan runkosarjan lopussa minulle tuli sellainen fiilis, että jotain nuorta olisi pitänyt ajaa sisään hänen paikallaan. Astashenko oli todella huono olympiatauon jälkeen. Onneksi otteet ovat nyt olleet taas parempaan päin.

Niin ja tuo Ilveksen johtomaali. Absoluttinen totuushan on olemassa ja jos sen haluaa, täytyy marssia Jukka Jalosen puheille. Olen nimittäin aivan varma, että tuollaisiin tilanteisiin on sovittu joku määrätty toimintamalli. Voi olla, että Loikaksen tehtävä oli juurikin katkoa syöttöä ja paikata Astaa, jossa hän kuitenkin epäonnistui. Itse kuitenkin uskon, että tuossa tilanteessa pudotuspeleissä puolustajan on pelattava safetya, eikä pitää viivaa. Loikaksen tehtävä on vain pudottaa itsensä kolmanneksi mieheksi pelin alle, jotta vältyttäisiin 3-2-hyökkäykseltä.

Oli kumpi tahansa oikeassa, niin tuossa tilanteessa näytti menevän lähes kaikki päin sitä ihteään.

M10

Jäsen
Ottelusarja on 3-0 Kerholle. Onko tämä pelkästään hämeenlinnalaisten hyvyyttä? Ei. Ilves on ollut jopa yllättävän aseeton ja runkosarjassa hyvin esiintyneet pelaajat (esim. Koistinen) ovat olleet paperia. Kolmannessa ottelussa Ilves taisi pelata parasta peliään, mutta silti Kerho korjasi voiton.

Wiikman on vienyt Ilveksen veskaosastoa kuin kuoriämpäriä; Ipa-fanien ylistämä Tuukka Rask ei edes päässyt tolppien väliin tänään. Jyrki Lumme, Jason Guerreiro sekä Vesa Viitakoski jatkavat koomailuaan ja ovat enemmänkin taakkoja omalle joukkueelleen.

Voi olla, että Ilveksen kesäloma alkaa jo huomenna ja Kerho on tällöin selvinnyt äärimmäisen helposti ja ilman kolhuja välieriin. Kuin varkain.

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Kolmannesta ottelusta en tiedä muuta kuin tilastot ja raportin, mutta eihän siitä mihinkään pääse, että helvetin vaikea on sulattaa tilannetta 0-3, kun varauksin ensimmäistä ottelua (joka oli numeraalisesti tasainen sekin ynnä ainoa, jota Ilves on toistaiseksi johtanut) lukuun ottamatta on ollut erittäin tiukkaa. Kolmesta ottelusta kolme voittoa ei kuitenkaan voi olla sattumaa, joten HPK:ta on pakko onnitella parhaasta mahdollisesta asetelmasta ennen katkaisua. Aloituksiin, ylivoimapeliin (ja HPK:n loistavaan alivoimaan) sekä Kerhon kylmäpäisyyteen on sarja ratkeamassa. HPK:sta löytyy tällä hetkellä liian paljon vähemmän heikkoja lenkkejä.

Enpä tiedä, olenko "in denial", onko kysymyksessä puolustautumisreaktio, olenko yksinkertaisesti kadottanut suhteellisuudentajun vai voisiko kirjoituksessani olla jopa tolkkua, mutta tavallaan tämä tappio avasi tietynlaisen vapautuneisuudentunteen. Toivottavasti näin kävi myös pelaajille. Välieriin voi selvitä tasan yhdellä tavalla; on voitettava neljä kertaa putkeen. Nyt ollaan selkä seinää vasten ja tilanne kristallinkirkas, mutta toisaalta kaikki paineet ovat siirtyneet HPK:lle. Kärjistetysti sanottuna tästä eteenpäin naapurilla on vain hävittävää, Ilveksellä vain voitettavaa. Mikään ei ole kammottavampaa kuin 3-0:n menetys, ja jokainen sarjaa pitkittävä voitto lisää tämän tietoisuuden taakkaa. Ei pidä miettiä neljää peräkkäistä ottelua; on vain lähdettävä voittamaan sitä seuraavaa. Nämä kolme ensimmäistä ovat osoittaneet, ettei se ole mahdotonta, joskin luonnollisesti mahdollisimman epätodennäköistä.

Tämän maailman jormavuoksenmaat vovat laskea prosentin, joka on häviävän pieni. Eihän Ilveksellä tässä tilanteessa paljonkaan saumoja ole HPK:n huippukovaa pakettia vastaan, mutta ottelukohtaisesti kaikesta huolimatta tasaväkisesti taistelleessa otteluparissa 3-0 voi sittenkin sisältää pienen psykologisen mahdollisuuden etenkin Ilveksen avainpelaajien palatessa edes lähelle tasoaan. Ellei tietysti luovuttaminen ole korvien välissä jo tapahtunut, jolloin mitään ei ole enää tehtävissä. Pakko kuitenkin myöntää, että perstuntuman perusteella neljäs peli tulee harmittavan nopeasti. Olen itsekin sillä kannalla, että se taitaa sopia enemmän HPK:lle.

Ranger

Viimeksi muokattu:

TJ MACKEY

Jäsen
Heti alkuun pakko sanoa, että en ole ikävä kyllä päässyt katsomaan yhtään kyseisen sarjan peliä, mutta sarjasta saa kummallisen kuvan jos keskittyy lukemaan vain tätä foorumia. Aivan kuin kerho olisi ollut täysin suvereeni, ja hallinnut kaikkia pelin osa-alueita. Kun näinhän ei kuulemma ole missään nimessä ollut. Pelit ovat olleet helvetin tiukkoja jo numeroistakin päätellen.

Mihin katosi tänään tässä osiossa hehkutettu HPK:n suvereeni ote ja pelin osa-alueiden hallinta? Voiko olla että myös Ilves osaa pelata, ja HPK ei olekaan Suomen ylivoimaisesti parhaiten roolitettu joukkue!? Se että alettiin puhua kahden Ipa-matsin jälkeen jo mestari tason joukkueesta on aika ennenaikaista. Ilvestä vastaan HPK:n tietyt pelaajat ovat pitäneet tasonsa paremmin ja kerho on ollut hieman onnekkaampi. Mistään ylivoimasta on turha puhua.

Väitän että sarja on kaikkea muuta kuin pelattu. Toivon että kerho sarjan hoitaa, mutta tiukkaa huomenna tulee olemaan. Etenkin kun Ilveksen profiilipelaajat kuten Koistinen, Pesonen, Lumme ja Viitakoski ovat olleet tähän mennessä aivan yössä. Heidän herääminen tekisi sarjasta vielä todella tiukan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy