Viestin lähetti lintu
Järki käteen nyt hei bozik. Ajattele oikein mitä kaikkea JOKAIKISESSÄ pelissä tapahtuu ja kuinka monta syytettä tapahtumista voisi nostaa. Kaikki mailalla lyömiset, kovat taklaukset ja nujakat johtaisivat tuomioihin.
Ei näin, ei ollenkaan. Eihän tässäkään tapauksessa vielä kukaan tiedä johtaako tämä tuomioihin. Asiaa vasta tutkitaan, siitä on pitkä matka tuomioon, jos sellaista ylipäänsä tulee. Siinä olet oikeassa, että tutkintapyynnön voisi tehdä vaikka kampituksesta. Se on kuitenkin eri juttu kuin tuomio.
En ole kovin hyvin aiempaan oikeuskäytäntöön tämäntyyppisissä tapahtumissa perehtynyt, jotain kuitenkin olen muistavani. Muistelisin muutaman tapahtuman/syytteen kaatuneen siihen, että kiekko-ottelu on todettu toiminnaksi, johon liittyy tiettyjä riskejä ja pelaajat nämä hyväksyvät astuessaan kaukaloon. Mun muistaakseni aiemmin on siis annettu merkitystä sille, missä olosuhteissa pahoinpitelyt tms. ovat sattuneet ja toisaalta merkitystä on annettu sillekin, että lajilla on sisäiset säännöt. Näihin perustuen toivon asian raukeavan jo syyteharkinnassa.
Fakta on silti se, että pahoinpitely on aina Suomessa rikos. Mun mielestä tuo näkemyksesi "jokaikisessä pelissä tapahtuu ja toisaalta eikö kaikista voisi nostaa syytettä" on virheellinen. Jos en aivan väärässä ole, tuo oli tämän kauden liigassa ainoa joukkotappelu, josta vieläpä Mr Shampoo oli etukäteen päättänyt, "nyt mä vedän, tuli vastaan kuka tahansa". Jos tuon saman kerrot poliisille snagarijonossa tapahtuneen tappelun jälkeen, lähtökohta oikeudenkäyntiin on aika huono. Säännöt on kuitenkin samat, snagarijono tai kaukalo.