Löytyi siis toinenkin asia täältä, joka minua jotenkin liikuttaa. Vaikea tosin sanoa kumpaan syttyi kiinnostus ensin, tappeluihin vai punkkiin? Joka tapauksessa, aika rivit noita vinyyleitä (7"/12") on hyllyihin kertynyt ja matka on vielä onneksi kesken. Ja juuri vinyylit (LP/EP/sinkut) näen sinä ainoana oikeana Punk/Hc yms. levyn julkaisutapana ja vaikka CD olisi hallussa, kyllä sitä alkuperäistä vinyyliä tulee etsittyä ja arvostettua kyseisen levyn ainoana oikeana julkaisuna. Samoin aika tiukan "sokeasti" näitä rajoja mielessäni vetelen ja minua ei pahemmin kiinnosta mikään 80-luvun jälkeen tapahtunut tälläkään rintamalla. Mutta kukin sen mukaan mistä saa jotain irti ja miten nämä asiat ymmärtää tai mistä on saanut sen kipinän.
Pääsääntöisesti seikkaillaan tuolla brittipunk, Hardcore, anarcho, Oi ja modpunk rintamalla, vaikka on noita tyylejä sekä genrejä tullut käytyä paljonkin vuosien varrella läpi. Mutta tuolta Englannista kiinnostukseni lähti ja siihen jäin kai pysyvästi kiinni tämän "vakavamman" kiinnostuksen suhteen. V. 1976-1985 edustavat minulle sitä punkin aikakautta, jota minä ensisijaisesti tarkoitan puhuessani punkista (tai yleensäkin musiikista) ja suurin osa levyistäni mahtuu varmasti tämän kyseisen ajanjakson sisään. Punkissakin ( ja sen genreissä) arvostan sitä alkuperäistä ja tiettyyn aikaan sidottua, en myöhäisempää päivitystä tai uudelleen kierrätystä.
Muuten kyllä olen valmis avartamaan musiikillista maailmankuvaani, mutta kyllä tämä kuuntelu menee aina sen oman musiikillisen pohjani (punk) ja tietyn sidonnnaisuuden mukaan. Toisaalta Napalm Death vaihtuu kyllä sujuvasti Desmond Dekkeriin ja Psycho-ketjun hengessä Demented are Go Northern Soul klassikoihin.
Punkista puhuttaessa näen tämän musiikin vain yhtenä, ehkä jopa pienenä osana sitä koko juttua (mikä se sitten onkaan). Ja tärkeimpänä nostaisin esiin tämän DIY-asenteen ja tietyn "pohjan" tekstien ja koko jutun takana, vaikka on näitä eri sloganeitakin tullut heiteltyä ja "kannettua". Ja onhan nämä tyylit ja bändit, jotka tulevat ikuisesti kävelemään kadun väärällä puolelle tai ainakin sillä toisella! Mutta miten vaan, lätkä lätkänä ja punkki punkkina.