Mielestäni keskialueen paitsion takaisin tuomisesa ei ole mitään järkeä, sillä se johtaisi vain siihen, että läpiajoja ei tulisi senkään vertaa kuin nyt. Katkoja sen sijaan tulisi lisää ja keskialueen nyhjäämistä samoin. Perustan nämä väitteet siihen, että itse keskialueen paitsion poisto ei tappanut ylhäältä karvaamista vaan ihan vaan asenteet pelissä. Kun ennen ajateltiin, että tehdään enemmän maaleja kuin vastustaja, niin nyt ajatellaan, että päästetään vähemmän omiin kuin vastustaja, joka johtaa myös samaan tulokseen, eli voittoon. Oli keskialueen paitsiota tai ei, niin ihan samalla tapaa trappi toimii. Tämän kauden Ässät sitä paitsi näytti, että ylhäältä voi karvata edelleen reippaasti.
Minä kannattaisin myös sinisten vetoa lähemmäksi toisiaan, eli keskialueen pienentämistä.
Tärkein olisi kuitenkin muuttaa siinä samassa pitkän kiekon määritelmää niin, että vain puolustus-sinisen takaa heitetty päätylätty on pitkä, ei punaisen takaa. Se tekisi todellakin kannattavaksi nostaa karvausta, mutta avaisi myös puolustusjoukkueelle hyvät mahdollisuudet vastaiskuun, kun keskialueen paitsiota ei ole ja läpisyöttöä voisi hakea heti kunhan pääsee omalta alueelta pois. Trappi, eli keskialueen sumppu, jota pidän suurimpana pelin tappajana, joutaisi romukoppaan, koska sen voisi murtaa helposti heittämällä pitkän päätyyn ja kaikki perään heti oman sinisen jälkeen. Lisää laitataklauksia, nopeaa pelin kääntämistä ja maalipaikkoja, vähemmän palautuksia ja viivelähtöjä, sopisi kyllä mulle.