Oikeassa olet
Bastin kirjoitus kuulostaa erittäin todenmukaiselta. Voin hyvin uskoa, että sitten jos/kun on omia lapsia, tällainen uutinen voi vaikuttaakin eri tavalla. Ei sitä tosin nyt osaa ajatella niin, mutta varmaan näin on. Onhan se luonnollista, että iän karttuessa myös ihminen muuttuu monessakin suhteessa.
Itse olen nuori, ja pakko todeta, että eipä juuri järkyttänyt minuakaan tämä tapaus, vaikka asun aika lähellä tässä Espossa, käyn silloin tällöin Myyrmannissa ostoksilla ja monet tutut ja omaiset käyvät myös siellä. Tässä tapauksessa on nyt vain niin, etten tuntenut mitenkään ketään, joka siellä olisi menehtynyt tai loukkaantunut, jolloin rehellisesti voin sanoa, etten pysty olemaan järkyttynyt vaikka yrittäisinkin. Tämä oli uutinen muiden joukossa. En usko, että uhrit tai heidän omaisensa mitään ulkopuolisten sääliä tai sympatiaa kaipaavatkaan; tärkeintä on oman lähipiirin tuki.
Mielestäni on ihan hyvä, jos näitä ei niin vakavasti ota. Muutenhan tässä saisi koko ajan itkeä kaikenlaisten katastrofien takia. Luonnollista on mielestäni surra kun läheinen ihminen menehtyy tms., mutta mitään luonnotonta tuntemattoman ihmisen surematta jättämisessä ei mielestäni ole. Jos sen takia pitäisi tässä hoitoon lähteä, kuten nimim. Pete 62 ehdotti, niin hohhoijaa. Mikä ihme siinä on niin vaikeaa tajuta, että kaikki kokevat tilanteen omalla tavallaan, eikä yksikään tapa ole oikea tai väärä. Tunteilleen ei voi mitään, eikä tunnevammaisuus, sikäli kun sellaista nyt edes on, ole mikään rajoite tai sairaus. Se olisi nykyajan maailmassa piemminkin voimavara.
Jos täällä joku kertoo rehellisesti, ettei tunne surua tästä, mitä siihen voi sanoa? Ei mitään. Tosin monet täällä ovat ottaneet siitä jostain syystä nokkiinsa, ja jopa vladin hyllytystä on vaadittu. Mielestäni tyhmimmät ja asiattomimmat kommentit ovat juuri näitä: "Viedään tekijät saunan taakse ja ammutaan ne ja niiden omaiset"-tyyliset mauttomat kommentit. Nämä kirjoittajat taitavat olla mieleltään yhtä sairaita kuin tämä tekijä kun tuollaisia ehdottavat.
Olen myös huomannut, että lapsen henki on monen mielestä paljon arvokkaampi kuin aikuisen...niin kai sitten. Ehkä sitten senkin ymmärrän, jos niitä itse saan.
En kuitenkaan lähtisi suoraan väittämään, että tapaus koskettaa jokaista jolla on lapsia....mielestäni jokaisella on edelleenkin oma tapansa käsitellä asioita ja jokainen ottaa tällaiset uutiset vastaan omassa mielessään yksilöllisesti. Kukaan ei tiedä mitä toisen päässä liikkuu, ja kaikkia mielipiteitä ja tunteita on kunnioitettava. Ne ovat osa yksilöllisyyttä.
Nämä Myyrmäen tapausta käsittelevät ketjut ovat hyvän keskustelun ja suvaitsevaisuuden irvikuva. Kaikkien pitäisi esittää hyvän maun mukaan järkyttynyttä, vaikkeivät oikeasti olisikaan.
Toisaalta, nyt yleistän...näitä lahtaajia on ollut periaatteessa vain kourallinen...on siellä asiallisiakin viestejä ollut joukossa.
En tiedä uskallanko jatkaa tätä viestiä tämän pidemmälle...kohta kuitenkin joku Mike tai Pete tulee esittämään tappouhkauksen kun kehtasin olla heidän kanssaan eri mieltä...tai ainakin hoitoon käskevät hakeutua. Kas näin se keskustelu Jatkoajassa toimii.