Projekti: Kissa

  • 338 839
  • 1 622

redpecka

Jäsen
Rico, uusi hopea bengali meillä.
Nyt on tsöpöö.

Tyykkääkse kun sitä rapsuttaa leuan alta ja sellasella kovapiikkisellä harjalla myös kesäkarvoja vähän ronskimminkin harjais ja tykkääkse millasista leluista? Onks sillä sisaruksia tai kiipeilypuu?

Joo, oon vähän yksin ja lohduton. Onneks sukulaisilla on elukoita niin pääsee niitten viekkuun joskus edes nukkuu.
 

Rekka Pinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Vancouver Canucks
Nyt on tsöpöö.

Tyykkääkse kun sitä rapsuttaa leuan alta ja sellasella kovapiikkisellä harjalla myös kesäkarvoja vähän ronskimminkin harjais ja tykkääkse millasista leluista? Onks sillä sisaruksia tai kiipeilypuu?

Joo, oon vähän yksin ja lohduton. Onneks sukulaisilla on elukoita niin pääsee niitten viekkuun joskus edes nukkuu.
Tuu mun viekkuu nukkuu. Mä tykkään ku rapsuttaa leuan alta ja tykkään myös ronskimmasta harjaamisesta. Kaikenlaiset lelut käy. Oon myös tosi söpö. Mau.

Sori. Sama ongelma ku sulla. Toivottavasti et järkyttynyt. Meni ny ihan ohi aiheen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Meillä on kohta 9-vuotias venäjänsininen rouva. Ei ole mun eka kissa, mutta fiksuin ehdottomasti. Tänä aamuna hiippailin paljon ennen muita keittelemään kahvia ja tapani mukaan kuiskasin kissalle, että muut vielä nukkuu, ollaan me hiljaa. Ja, kuten aina, lady vastasi naukaisemalla äänettömästi. Alkaa jutella vasta kun muu lauma on jalkeilla, ja sitten onkin kova jutustamaan.

Viime yönä pyydysti myös kärpäsen, joka herätti minut. On erittäin huolehtiva koko laumaansa (me) kohtaan ja kaikille muille emo, mutta hänelle sitten mä olen emo. Se on hirmuisen suloista.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On nämä kissat omalaatuisia elikoita. Ollaan pistetty olohuoneen tuolien päälle sellaiset peitteet, jotta kisuilla olisi mukava makoilla noissa tuoleissa ja kissankarva-ongelmakin olisi samalla ratkaistu. No, kollihan on tietysti keksinyt, että mikäs sen mukavampaa kuin möyriä huovan alle nokosia vetään. Että kiitti kun laitoitte mulle peitonkin vielä. Se siitä karvaongelman ratkaisusta sitten. Kissat ne tekee kaiken omalla tyylillään.

Viisi vuotta kohta ikää noilla meidän sisaruksilla. Tyttö ravaa kaiket yöt ikkunasta toiseen vahtimassa ja kolli löhöilee laiskasti nyt sitten sängyssä meidän välissä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pojan lemppari mesta. Puolison jalkojen välissä.
 

Liitteet

  • 20201211_200230.jpg
    20201211_200230.jpg
    1 014,5 KB · kertaa luettu: 388

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Meidän likka on siirtynyt taas talvimoodiin kun on vähän pakastanut. Tuskin käy ulkona, syö hirveästi (tai söisi jos saisi) ja nukkuu paljon. Hän on kyllä muutenkin niin laiskanpuoleinen ja mukavuudenhaluinen otus. Liitteessä meidän likka lempipaikallaan... Nukkumassa sohvalla.
 

Liitteet

  • likka_nukkuu.png
    likka_nukkuu.png
    252,8 KB · kertaa luettu: 296
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
kaksi...

Edit: Jaa.. kuva oli jääny matkasta
 

Liitteet

  • helmijagiga (pieni).jpg
    helmijagiga (pieni).jpg
    924,4 KB · kertaa luettu: 307
Viimeksi muokattu:

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Puolisoni kissa on alkanut öisin mouruamaan siihen malliin että kaikki herää. Tätä jatkunut pari kuukautta. Jos jatkuu vielä ensi viikolle niin kissa lähtee jouluna viimeiselle matkalle
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Puolisoni kissa on alkanut öisin mouruamaan siihen malliin että kaikki herää. Tätä jatkunut pari kuukautta. Jos jatkuu vielä ensi viikolle niin kissa lähtee jouluna viimeiselle matkalle

Kannattaa selvittää mouruamisen syy.. jos leikkattu kissa, niin ehkä vuorokausirytmi on sekasin, tai sitten sillä on kipuja, joiden osalta eläinlääkärissä käynti on paikallaan
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Meillä 19-vuotias kissa, viimeinen hengissä oleva viiden pesueesta, mourunnut jo joitakin vuosia, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole lääkärikäynneillä mitään hälyttävää tullut vastaan (kopkop), toivottavasti ei tule jatkossakaan. Toinen kilpirauhanen leikattu ja mikäli toinen lähtee kasvamaan, on edessä keikka Tampereelle säteilytykseen. Välillä kyllä mouruaa siten, että koko talo herää ja haiskahtaa hivenen tahalliselta, kun se huutaminen on suoritettava juuri makkarin ovella. Siitä sitten yleensä faija herää ja suoriutuu samalla kuselle kritisoiden mennessään minua käsittämättömästä vuorokausirytmistä. Tämän jälkeen kissa seisoo takanani silmiin tuijottaen, "mites nyt suu pannaan?"

Sama "ähäkutti"-meininki ruoan kanssa. Tarjolla on kolmea makua, pihviä, kanaa ja kalaa. Laitetaan pihviä, ei kelpaa. Laitetaan kanaa, ei kelpaa. Laitetaan kalaa, kelpaa. Ahaa kala taitaa nyt vaihteeksi kelvata? Seuraavalla kerralla laitetaan kalaa, ei kelpaa. Kanaa, ei kelpaa. Pihvi kelpaa. Tai sitten närkitään kaikkia yhden annoksen edestä yhteensä. Päivän kohokohta on lääkitys, kissa pinkoo hippulat vinkuen karkuun, kun näkee pilleripurkit ja ruiskut. Pahanmielen hyvitykseksi on sitten tarjolla jotain pientä hyvää, vaikkapa kinkkua.

Mouruaminen on jokseenkin lisääntynyt, kun jäi yksin hieman yli kaksi vuotta sitten, mutta vähän arveluttaa enää 19-vuotiaalle yrittää esitellä uutta kaveria. Haluaisin kokeilla, mutta äiti on aikalailla juntannut itsensä kannalle, ettei vanha poika enää kelpuuta "randomeita" kavereikseen, ellei sitten olisi pentu ja mieluiten tyttö. Saattaa hyvinkin olla, ettei hyväksyisi, ja mitäs sille tulokkaalle sitten tehtäisiin?
 
Viimeksi muokattu:

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En ole siksi hereillä, että kissa valvottaisi, vaikka olemmekin jälleen kerran hänen lyhyen visiittinsä vuoksi joutuneet tekemään erityisjärjestelyitä saadaksemme edes etäisesti pitkät ja kunnolliset yöunet. Uniongelmat ovat todellakin ihan oikeat ja raa'at, joihin eräät tarvitsevat lääkkeitäkin epäsäännöllisen säännöllisesti. Päätimme, että vain kynsin hampain otamme jatkossa "vieraan" kylään. Tämä herättely ja yömeuhkaaminen ei toisaalta ole jokaisen lokaation ilmiselvä ongelma, vaikka sellainen jatkuva läpiöinen herättely on yleistä lähes kaikkialla missä tämä neiti viettää aikaansa. Käytös vaihtelee tietyin reunaehdoin. Jotain henkistäkin ongelmaa lienee taustalla.

Joo, nerokkaat kissanomistajat, kuten tekin varmaan, neuvovat aina tietämyksensä mukaan asioista, vaikka kokemuksensa olisikin vain se oma katti. Tiedän, tiedän ja tiedän. Vaikken tietäisi, niin tiedän sen mitä te vastaatte. Edes tämän hetkinen päähuolehtijansa ei oikein jaksaisi enää, mutta toisaalta on langennut katin pauloihin, kun on sen kanssa peuhannut pikkutytöstä asti. Ja minä vieläpä pidän kissoista jopa ehkä enemmän kuin koirista, koska kissaa olen tottunut lähtökohtaisesti pitämään älykkäämpänä otuksena. Se osaa ratkaista pulmia, joita koira ei edes kehitä. Ikiaikaista vastakkainasettelua sen kummemmin en kuitenkaan halua tehdä, joten koiranomistajien ei kannata tästä lausunnosta hermostua. Koira on monesti eri tavalla miellyttävä seuralainen, sillä sitä jopa kiinnostaa omistajansa ja tämän tekemiset.

Olen siis aika varma, että tämä nyt esiin tuomani kisu kaikesta hurmaavuudestaan huolimatta on pesunkestävä ja laskelmoiva psykopaatti. Ihan oikeasti (!). Kaikki kriteerit täyttyvät kirkkaasti myös niin sanotulla kissa-asteikolla. Jengi tietysti miettii, että mitä saatanaa, tai sitten jotain kissahaarniskaan pukeutuneita Hannibal Lectereitä, jolleivat sitten luonnollisesti mieti tällä hetkellä, että tollasia ne nyt vaan on. Mutta ainakin ihmispsykopaatit tosiasiassa "jäävät kiinni" suuresti hyvin harvoin, koska he ovat nimenomaan niin näppärästi sulautuvia kaikkeen meininkiin. Tämä katti on osannut sen piiloutumisen jalon taidon, mutta toisaalta on muuttunut aika läpinäkyväksi viime vuosina vanhetessaan. Se kiillotettu haarniska alkaa ruostua ja keinovalikoima kapeutua jopa röyhkeäksi.

Olen jonkin verran erilaisia (en paljoa, mutta jokusia) kissoja nähnyt, kuullut, leikityttänyt ja syöttänyt, ja tämä vanha neiti on kunnon egoistipaskiainen ja mestarimanipuloija, joka laittaa kaikessa vastaan heti, kun ei mene mielensä mukaan, mutta tekee sen niin, että kukaan ei voi olla pahoillaan. Esimerkiksi ruokaa pitäisi lähestulkoon laittaa heti kun pyydetään, eli pahimmillaan kahden tunnin välein. On kenties syvääkin traumaa toki nuoruudesta, kun ei saanut villissä luonnossa välttämättä safkaa kaiken aikaa, mutta ei se niin mene kenelläkään omistajalla, että maailma pyörii kissan ympärillä. Vai miten se meni, kissalle maailma pyörii hänen ympärillään. Eikun maailma kiertää kissaa. Tai no, mistä minä tiedän missä se maailma pyörii. Ehkä jotkut pyörii muutenkin jonkun perseenreiän ympärillä.

Voitte toki kissaihmiset paheksua ja kirjoittaa mitä tahansa vihaviestejä vaikkapa siitä surkeasta kohtelusta, että paskat olivat illalla puoliksi kopan ulkopuolella ja kaikki hiekat "omituisesti" kaavittu kopan toiselle puolen kuin viivottimella suoraan vetäen keskelle koppaa rajan. Se varmaan on sitä kissastressiä ja tietysti myös ihan ymmärrettävää muutosherkkyyttäkin, jota katti joutuu väkisinkin sietämään kulkiessaan paikasta toiseen, mutta tämä tyyppi saa siitäkin sinut tuntemaan jotain syyllisyyttä. Häntä nyt vain on pakko liikuttaa paikasta toiseen, kun on niin vittumaiseksi ryhtynyt. Mitäs läksit, niin.

(Ei kannata eläinihmisten mieltään pahoittaa, sillä teksti sisältää huumoriakin, enkä todennäköisesti vain itselleni aio koskaan lemmikkiä hankkia)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Vanharouva tutajaa nyt turvapaikassaan eli vaatehuoneessa miehen vaatepinojen takana. Ajoin hänet sinne ymmärtämättömyyttäni: pakkoko minun oli investoida 24,99 e uuteen, pehmeään, pörröiseen unipesään. Lämmitimme uuden pedin patterilla ennen tutustumistuokiota ja muutoinkin tilanne oli ihmisen mielestä oikein suotuisa, mutta tuo katti ei taida taas vilkaistakaan minuun seuraavaan viikkoon.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Kissa. Tuo ihmisen rakas ystävä. 10 vuotias seurakissa lopetti maanantaina syömisen ja juomisen. Nyt sitä on juoksutettu lääkärissä ja viime yön se oli Viikissä. Siellä sitä tutkittiin aika laajasti ja ilmeisesti oli jossain välissä jotain syönytkin. Ilmeisesti on joko Ibd, jotain harvinaisempia loisia tai lymfooma suolistossa. Tänään tultiin kotiin ja haettiin allerginisoimatonta ruokaa, jotta rajaaminen lähtisi helposta päästä. Ei maistu ruoka eikä vesi. Toisaalta on koko illan potenut sellaisia ilmavaivoja ja ripulia, ettei ole ennen nähty, enkä kyllä ihme jos ei ruoka maistu. Juotettu on lääkeruiskulla reippaasti. Aamulla jos ei ruoka maistu, niin sitten myös se ruiskulla. Pahaa se silti tekee katsoa vierestä ja itkttyäkin on tullut enemmän kuin edelliseen kymmeneen vuoteen yhteensä. Rahalla ei tässä kohtaan ihan hirveästi ole merkitystä. Jos on jotain ideoita tai ohjeita mihin tahansa asiaan liittyvään, niin saa kertoa.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään se päivä sitten koitti. Kissa lähti viimeiselle matkalleen piikin kautta. Vuotta en tarkalleen muista mutta se oli jotain 2000-luvun alkua kun tuo perheeseen liittyi. Varsin pitkäikäinen yksilö siis kyseessä. Viimeiset vuodet hän kuitenkin alkoi olla jo aika huonokuntoinen joten ehkä tämä oli oikea ratkaisu. Olo on haikea mutta samalla olen myös kiitollinen että sain lähes koko lapsuuden ja osan myös aikuisiästä kasvaa tuon kissan seurassa. Lepää rauhassa!
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Meidän rakas katti on nyt pakkasten tultua siirtynyt asumaan sisällä. Kun häneltä kysyy menetkö ulos ja avaa ikkunan (siitä pääsee ulkotarhaan) niin vain kääntää kylkeä ja vilkaisee hetken. On täytynyt häntä nyt aktivoida sisällä kun ei häntä voi väkiste työntää ulos. Olen laittanut ruokaa (kuivanappuloita joista hän pitää) piiloon esim. talouspaperirulliin joita olen laittanut vähän vaikeisiin paikkoihin. Iltaisin ollaan yritetty leikittää häntä mahdollisimman paljon jahtaamaan leluja. Kyllä sitä on hauska seurata kun toisella on vauhtia ja leikkimieltä. Ja sitten pienet silittelyt päälle ja kehräykset. Ja sitten taas lepäillään (nukutaan).
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kissa. Tuo ihmisen rakas ystävä. 10 vuotias seurakissa lopetti maanantaina syömisen ja juomisen. Nyt sitä on juoksutettu lääkärissä ja viime yön se oli Viikissä. Siellä sitä tutkittiin aika laajasti ja ilmeisesti oli jossain välissä jotain syönytkin. Ilmeisesti on joko Ibd, jotain harvinaisempia loisia tai lymfooma suolistossa. Tänään tultiin kotiin ja haettiin allerginisoimatonta ruokaa, jotta rajaaminen lähtisi helposta päästä. Ei maistu ruoka eikä vesi. Toisaalta on koko illan potenut sellaisia ilmavaivoja ja ripulia, ettei ole ennen nähty, enkä kyllä ihme jos ei ruoka maistu. Juotettu on lääkeruiskulla reippaasti. Aamulla jos ei ruoka maistu, niin sitten myös se ruiskulla. Pahaa se silti tekee katsoa vierestä ja itkttyäkin on tullut enemmän kuin edelliseen kymmeneen vuoteen yhteensä. Rahalla ei tässä kohtaan ihan hirveästi ole merkitystä. Jos on jotain ideoita tai ohjeita mihin tahansa asiaan liittyvään, niin saa kertoa.

Alkoiko kisu syömään ja olo kohenemaan pikkuhiljaa?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tänään se päivä sitten koitti. Kissa lähti viimeiselle matkalleen piikin kautta. Vuotta en tarkalleen muista mutta se oli jotain 2000-luvun alkua kun tuo perheeseen liittyi. Varsin pitkäikäinen yksilö siis kyseessä. Viimeiset vuodet hän kuitenkin alkoi olla jo aika huonokuntoinen joten ehkä tämä oli oikea ratkaisu. Olo on haikea mutta samalla olen myös kiitollinen että sain lähes koko lapsuuden ja osan myös aikuisiästä kasvaa tuon kissan seurassa. Lepää rauhassa!

Osanotot. Toi on todella surullinen tilanne, ja merkittävä syy miksi olen monesti puntaroinut kissan tai muun eläimen hankkimista ylipäätään. Niihin kun kiintyy niin paljon, ja sitten siitä perheenjäsenestä luopuminen...
Mutta aina on ollut kissa talossa, ja niin nytkin.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itsekin olen ollut kissaihmisiä koko pienen ikäni 70-luvulta asti. Tässä sitä parhaillaan sohvalla istuskellaan ja talon 14-vuotias "vanha rouva" tuppasi syliin katsomaan kanssani myöhäisillan länkkäriä. On kyllä muutenkin ollut tärkeä asuinkumppani jo pitkään.

Hieman olen havainnut hänessä ikääntymisen merkkejä, mutta ainakin ruokahalu on vielä hyvin tallella. Kuitenkin se aika joskus vääjäämättä tulee eteen, että täytyy luopua tuosta kehräävästä otuksesta luonnollisen poistuman kautta. Hassua, miten sitä voikin kiintyä tällaiseen hännänheiluttajaan.

Joku tuossa aiemmin juuri kirjoitti miten oli haikein mielin vienyt lemmikkinsä eläinlääkääriin viimeiselle piikille. Voimia se aina vaatii, vaikka sen hyväksyykin osana normaalia elämän kiertokulkua.
 
Viimeksi muokattu:

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Alkoiko kisu syömään ja olo kohenemaan pikkuhiljaa?

Kiitos kysymästä. Nyt tilanne näyttää jo paljon paremmalta. Viime viikonloppuun asti mentiin juominen ja suurelta osalta syöminen ruiskun avulla. Viime viikonloppuna alkoi maistua ruoka paremmin ja ekaa kertaa kahteen viikkoon näin myös kissan juovan itse. Hymyilytti ja hymyilyttää vieläkin. Paljon on kaikkea testattu, myös nuo loiset, salmonellat yms. Seuraava olisi ollut sitten koepala suolistosta. Taidettiin päästä tästä kuitenkin helpolla rli joko syöttämällä jatkossa niin pieneksi pilkottuja proteiineja, ettei kissan elimistö niitä tunnista tai sitten ihan vaan kokeilemalla, mikä toimii. Alkuun nyt ainakin vaan erikoisruokaa.

Ja kiitokset Viikkiin pieneläinssiraalaan, jos sieltä joku sattuu lukemaan. Jatkossa ainoa paikka, mihin mennään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös