Kerron nyt vielä omasta kissastani, josta olen täällä vuosien varrella avautunut. Vuosikaudet, oikeastaan koko sen ajan, mitä on meillä ollutkin, kuseskeli kaikkialle muualle paitsi omaan pottaansa. Perheessämme on myös toinen leikattu kollikissa, jonka kanssa ei ole mitään ongelmaa ollut ikinä. Tämän toisen kanssa sitten sitäkin enemmän.
Taustana sen verran, että kuseskeleva kissa on tallikissan jälkeläinen ja virheellisesti erotettu emostaan liian aikaisin. Tosin olen siinä uskossa, ettei emoa muutenkaan vauvelit pahemmin napanneet, vaan huiteli enimmäkseen hiirijahdissa. Tämä näkyy kissassamme todella selvästi ja lutkuttaminen onkin ollut ihan vauvakissasta saakka jokapäiväistä.
Viime syksynä kuseskelu loppui, kun eläinlääkärin neuvosta vaihdoimme pelletit Pirkka Ultrakevyt-kissanhiekkaan. Olin oikeasti jo valmis luopumaan kissasta, koska kuseskeli myös lasten tavaroille, vaatteille ja kengille. Mielestäni vuosikymmen on pitkä aika sietää moista toimintaa. No, pissiminen loppui kuin seinään, varsinkin kun tehostimme laittamalla nappulakuppeja niille paikoille, mihin kissa usein pissasi. Siistinä otuksenahan kissa ei ulosta ruoan lähelle. Tällä saatiin putki katki ja voitte kuulkaa olla varmoja, että mä olin onnellinen. Ja samalla syytin itseäni typeryydestä, etten ollut tajunnut aiemmin ottaa selvää erilaisista kissanhiekoista riittävästi.
Eläinlääkäri sanoi, että jotkut kissat eivät yksinkertaisesti siedä liian kovaa hiekkaa tassujensa alla ja pelletit aiheuttavat juurikin epämiellyttävää tunnetta monille kissoille. Ja nimenomaan tassuissa. Viime viikolla kävi niin, että Pirkka Ultrakevyt kissanhiekkaa ei lähikaupassa ollut, eikä ollut aikaa lähteä etsimään muualtakaan. Oli siis pakko ottaa muuta. Ja kyllä, se kuseskelu alkoi välittömästi uudelleen. Voi sitä vitutuksen määrää, mikä taas nosti päätään. Lisäksi tyttäremme oli raahannut aivan selvästi jonkun koiran suussa olleen kepin kotiin, joten sekin saattoi laukaista tätä merkkaamisen tarvetta. Nyt on kepit heitetty ulos ja ultrakevyttä kissanhiekkaa on pakettikaupalla varastossa. Vituttaahan moinen anaalisiisteys, mutta minkäs teet.
Joten suosittelen, että kissan suosimiin pissapaikkoihin laitetaan jotkut pikkukulhot täyteen nappuloita ja suihkautellaan etikkaa hajun poistamiseksi. Ei meilläkään enää nappuloita kupeissa ole muuta kuin ruokapaikalla, mutta alussa sillä oli suuri merkitys kierteen katkaisemisessa.
Tsemppiä kaikille, jotka tästä ongelmasta kärsivät! I feel your pain!