Proge

  • 115 984
  • 740

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Ian Anderson kertoi hyviä uutisia kaikille Jethro Tullin ystäville. Bändi julkaisee uuden studiolevyn The Zealot Gene lähes 19 vuoden tauon jälkeen. Levyä on tehty kaikessa hiljaisuudessa viimeiset neljä vuotta. Edellinen Jethro Tullin nimellä julkaistu albumi oli vuonna 2003 ilmestynyt joululevy. Lisäksi Anderson julkaisee Silent Singing-nimisen kirjan, joka sisältää kaikki herran sanoitukset vuodesta 1968 tähän päivään asti. Ian Anderson Announces New Jethro Tull LP and Lyric Book (ultimateclassicrock.com)
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mitä mieltä porukka on Porcupine Tree bändistä? Mä oon nyt viimesen pari viikkoa kuunnellut niiden tuotantoa niin studio kuin myös live versioina. Täytyy kyllä sanoa, että todella taitavaa ja monipuolista soitantaa. Gavin Harrison rummuissa mut innosti tähän bändiin, mutta koko bändi on täynnä taitavia muusikoita ja videoiden perusteella live keikatkin on yhtä musikaalista ilosanomaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitä mieltä porukka on Porcupine Tree bändistä?
Noin kolme erinomaisen hyvää levyä, muutama ihan ok ja loput menee ohi korkealta ja kovaa. Tykkään enemmän Wilsonin viime aikojen soololevyistä. Tää uusin on varsin mainio.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä mieltä porukka on Porcupine Tree bändistä? Mä oon nyt viimesen pari viikkoa kuunnellut niiden tuotantoa niin studio kuin myös live versioina. Täytyy kyllä sanoa, että todella taitavaa ja monipuolista soitantaa. Gavin Harrison rummuissa mut innosti tähän bändiin, mutta koko bändi on täynnä taitavia muusikoita ja videoiden perusteella live keikatkin on yhtä musikaalista ilosanomaa.
Löytyy myös ketju yhtyeelle...

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noin kolme erinomaisen hyvää levyä, muutama ihan ok ja loput menee ohi korkealta ja kovaa. Tykkään enemmän Wilsonin viime aikojen soololevyistä. Tää uusin on varsin mainio.

Wilsonin uusin sekä sitä edeltänyt eivät taas oikein pudonneet meikäläiselle, mutta on kaverilla kuitenkin meriittilistalla ehkä tämän vuosituhannen kovin progelevy, eli Raven that refused to sing. Siinä on aivan huikea kokonaisuus.

Porcupine Tree on ihan pätevä bändi niin ikään. Muutama levy löytyy hyllystä. Vaikea nimetä suosikkia. Levyt ovat sellaisia, että yksikään niistä ei ihan täysillä kolahda, mutta kaikilla on hyvät hetkensä. Tuon Ravenin tasolle ne eivät ole yltäneet yksikään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: M10

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Nostetaanpas tätä ketjua ylöspäin, kun on uutta kerrottavaa. NMB eli Neal Morse Band julkaisee uuden albumin "Innocence & Danger" 27.8.2021. Laitan tähän official videon biisistä "Do It All Again"



 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Voi kissan viikset, että harmittaa kun menivät syksyltä perumaan Procol Harumit. Brookerin jyhkeä sekä sielukas maailmaa nähneen miehen soundi olisi toiminut tamperelaiseen syysiltaan pianon takaa kuin Uroshalli ja Mikko Alatalo Tampereen ytimeen. Syytä perumiseen en tiedä. Vieläkö Wuhanin murha puuttui tähänkin vai vetikö keikkamyyjä homman seis, jos piletti ei ole käynyt kaupaksi? Mene ja tiedä, kuitenkin yhtye on ollut mainiossa soittokunnossa viime vuosina.

Onko syyskuussa Progefeast vielä tarkoitus järjestää? Eli Man, Soft Machine, Caravan ja Colosseum samana iltana liiterissä. Siinä olisi kelpo paikko tähän kohtaan…
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Yes julkaisee uuden The Quest -albumin 1. lokakuuta ja Jethro Tullin The Zealot Gene ilmestyy alkuvuodesta 2022.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Starcastle on jenkkien surkea Yes-kopio.
Vanha viesti, pakko tarkistaa esiintyykö pumppu tässä ketjussa ja esiintyihän se. Multa mennyt syystä tai toisesta täysin tutkan alta aikanaan.

Kopio tai ei, mulle upposi Fountains of Light. Ehkä se johtuu siitä, että se voisi sijoittua jonnekin Tormaton ja Draman väliin Yesin itsensä esittämänä. Paatuneimmat Yes-fanit eivät varmaan noista kahdesta niin perusta, mutta mä tykkään niistä.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Vanha viesti, pakko tarkistaa esiintyykö pumppu tässä ketjussa ja esiintyihän se. Multa mennyt syystä tai toisesta täysin tutkan alta aikanaan.

Kopio tai ei, mulle upposi Fountains of Light. Ehkä se johtuu siitä, että se voisi sijoittua jonnekin Tormaton ja Draman väliin Yesin itsensä esittämänä. Paatuneimmat Yes-fanit eivät varmaan noista kahdesta niin perusta, mutta mä tykkään niistä.

Kuinkahan vanha viesti tuo allekirjoittaneelta on - en jaksa tarkistaa, mutta ehkä turhan kitkerästi asiani esitin. Nyt kun tuntuu siltä, että ihan ok settiä se sitten lopulta on - vaikka jokseenkin vajavaiselta Yes-kopiolta edelleen kuulostaa. Johtuneeko osin myös siitä, että olen jostakin syystä enemmän ja enemmän kuunnellut myös Yesin myöhempää tuotantoa, joka ei sekään itse asiassa hullumpaa ole. Ainakin verrattuna Genesiksen samanaikaisiin poppisteluihin, joka valitettavasti on aivan karmeaa kuraa suurimmaksi osaksi (Genesis kun on aina ollut se "ykkönen" ja Yes erittäin kova "kakkonen").

Eli, Leon: ymmärrän.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt kun tuntuu siltä, että ihan ok settiä se sitten lopulta on - vaikka jokseenkin vajavaiselta Yes-kopiolta edelleen kuulostaa.
No sitähän se on. Vastaava on Tool-kopio Wheel. Ei lähellekään esikuvansa tasolla, mutta riittävän hyvä, jotta jaksaa kuunnella. Jos noita kahta kopiota vertaa, niin kyllä mä mieluummin Starcastlea kuuntelen kuin Wheeliä. Tsekkasin tänään muunkin tuotannon, mutta se ei oikein innostanut. Sinänsä kuitenkin ihan jees (pun intended!). Vaikea kyllä kuvitella ihmistä, joka tykkää Starcastlesta, muttei Yesistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
YLE:ltä tuli oikein pätevä vajaan tunnin mittainen radiolähetys hiljattain edesmenneestä Jim Pembrokesta - musiikilla höystettynä toki. Eilinen bussimatka töihin ja takaisin meni sopivasti tuota kuunnellen.

 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vähän ylhäällä olevaa sivuten. Onko progen ystävillä suositella jotain hyvää dokumenttia aiheesta? Ainakaan yle areenasta en löydä oikein mitään. Tai ylipäätään kaikki progen historiaan tai vaikkapa nykyhetkeen kallellaan oleva materiaali ehkä isojen pumppujen vielä elossa olevien jäsenien haastatteluilla höystettynä olisi mukavaa materiaalia katsoa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän ylhäällä olevaa sivuten. Onko progen ystävillä suositella jotain hyvää dokumenttia aiheesta? Ainakaan yle areenasta en löydä oikein mitään. Tai ylipäätään kaikki progen historiaan tai vaikkapa nykyhetkeen kallellaan oleva materiaali ehkä isojen pumppujen vielä elossa olevien jäsenien haastatteluilla höystettynä olisi mukavaa materiaalia katsoa.

Viikonloppuna tullut Frank Zappa -dokumentti vaikutti ihan hyvältä. Väsymys vain yllätti vanhan miehen kesken kaiken, joten pitää väijyä tuo uusiksi. Löytyy siis Areenasta.

Toki tuo käsittelee vain yhtä artistia, joka ei ihan genren stereotypioiden mukainen välttämättä ole, mutta kuitenkin hyvin progressiivinen ja mielenkiintoinen sellainen.
 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viikonloppuna tullut Frank Zappa -dokumentti vaikutti ihan hyvältä. Väsymys vain yllätti vanhan miehen kesken kaiken, joten pitää väijyä tuo uusiksi. Löytyy siis Areenasta.

Toki tuo käsittelee vain yhtä artistia, joka ei ihan genren stereotypioiden mukainen välttämättä ole, mutta kuitenkin hyvin progressiivinen ja mielenkiintoinen sellainen.

Suomenkielisiä progedokumenttejä en ole enää juuri löytänyt mistään, Itse seuraan genreä tältä erittäin kattavalta sivustolta: Progressive rock music discography & reviews
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
RPWL

Siinä uusin hienoa musiikkia soittava tuttavuus. Olemassahan tämä yhtye on ollut jo yli 20 vuotta näköjään, mutta eipä ole ennen vaan vastaan tullut. Jos diggailee Porcupine Treesta ja/tai Anathemasta, niin tässä on todella paljon samaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen progea kuunnellut nyt vuoden verran vähän syvällisemmin ja nyt olisi ensimmäinen keikka varattu missä pääsisi nauttimaan siitä ihan livenä. Keikkana tulee toimimaan Pineapple Thief Tampereella 25.3.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perjantaina mennään sitten Hackettin ja Genesisin maailmaan. Oliko millainen meininki Pakkahuoneella, kävikö kukaan?




Ei valitettavasti sopinut aikatauluun. Hackett tuli nähtyä jokunen vuosi takaperin Helsingissä, kun mies soitti mm. Genesiksen Selling England By The Poundin kokonaan. Ja kyllä se hemmetin kova keikka oli. Vähän harmittaa, että nyt jäi välistä. Keikkaraportti kiinnostaisi, jos jollain sellainen on.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ei valitettavasti sopinut aikatauluun. Hackett tuli nähtyä jokunen vuosi takaperin Helsingissä, kun mies soitti mm. Genesiksen Selling England By The Poundin kokonaan. Ja kyllä se hemmetin kova keikka oli. Vähän harmittaa, että nyt jäi välistä. Keikkaraportti kiinnostaisi, jos jollain sellainen on.

Settilistojen perusteella tulee ensin viitisen kappaletta soolobiisejä ja sitten pitkä läjä Genesisin Seconds out -kiertueen materiaalia. Eli erittäin kovan settilistan potentiaalia. Nyt olen vasta tutustunut Hackettin sooloihin ja tuolla alkupäässä on todella kovaa matskua. Tuo eka soolohan on käytännössä Genesis-levyä, kun vielä Collins ja Rutherford soittajina.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Steve Hackett Kulttuuritalolla 12.11.2021

Eka setti:

Clocks - The Angel of Mons
Held in the Shadows
Every Day
The Devil's Cathedral
Shadow of the Hierophant

Hackettin viiden biisin soolorupeama oli hyvä aloitus keikalle. Pari uudempaakin biisiä ovat ihan vahvoja ja sopivan synkkiä kitaravetoisia kappaleita. Kun hieman jopa kumihousu vilahtaa, niin jää sellainen väsynyt ericclaptonmainen uuden levyn pakkosoittofiilis täysin pois. Every Day muistuttaa, että Hackett teki jo soolouransa alussa aika monipuolisilla soundeilla biisejä, ja Shadow of the Hierophant vetää vertoja ihan Genesis-biisien parhaimmistolle - miksipäs ei, kun siinä soittaakin pari muutakin Genesis-jätkää. Hierophantia ei kuultu ihan kokonaan tahi ei ollut naisvokalistia, vaan se loppupuolen pitkä instrumentaaliosio.

Olen todella motivoitunut nyt hommaamaan noita vanhoja Hackettin soololevyjä. Cdon.fi näytti kauppaavan viittä ensimmäistä 32 euron settinä, tosin 10-30 euron odotusajalla.

Toka setti - Seconds Out

Squonk
The Carpet Crawlers
Robbery, Assault & Battery
Afterglow
Firth of Fifth
I Know What I Like (In Your Wardrobe)
The Lamb Lies Down on Broadway
The Musical Box (loppuosio)
Supper's Ready
The Cinema Show
Aisle of Plenty
Encore:
Dance on a Volcano + rumpusoolo
Los Endos

Tämä meni sitten täysin käsikirjoituksen mukaan. Mitäpä sitä voi muuta sanoa, kuin että on hyvä kerran elämässä näitä parhaita biisejä kuulla, Firth of Fifth, Cinema Show, ja jumalauta kokonaan Supper's ready. Osaava bändi mukana, näitä multi-instrumentalisteja ja basso-kitara-yhdistelmää soittavia janttereita on mahtava kuunnella. Rummut ehkä hieman särkivät tuonne takaosaan Kultsalla, liekö paikastani kiinni, muuten sinne taakse oli mukava asettua, kun koko keikka kuului ilman korvatulppia mainiosti.

Hackett perkeleen mainiossa kunnossa edelleen soitantansa kanssa, täppäili ja kilkutteli sen mahtavan biisien alkuperäisiä versioita kunnoittavan soitannan koristeena. Yleisö hyvin mukana, keski-ikä korkea.

Jos nyt väkisellä pitää jotain negatiivista keksiä, niin itse en ole vielä tänä päivänä Lamb Lies -levyn ylin ystävä, vai liekö vain en ole kuunnellut tarpeeksi, teema ei vain konseptialbumissa iske samalla tavalla kuin muissa tai jossain Pink Floydin Animalsissa. Siten ko. levyn biisit eivät samalla tavalla lähde kuin muiden settiin kuuluneiden levyjen.

Kerran elämässä! Upea setti. Mietin myös sitä, saisinko nyky Genesisin keikasta samaa irti? En tiedä, en usko...no varmaan jalka tamppaisi näitä ikisuosikkeja siellä seassa.


 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös