Proge

  • 115 483
  • 740

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pääsin sittenkin paikalle eiliseen Jazz Happeningin konserttiin, ja olihan tuo Theo Ceccaldi Freaks ihan helvetin kova livenä, näin ikään kuin suoraan sanottuna. Zappa, Magma ja jopa Van Der Graaf Generator tulivat paikoin mieleen. Siinäkin mielessä laadukas yhtye, että soitto oli loistavaa niin hiljaisemmissa tunnelmapaloissa kuin rajuimmissa sekoiluissa. Todella toimiva balanssi.

Ja ei tuo jazzia ollut, vaan minusta ehdottomasti tummasävyistä progea. Kannattaa tutustua.

Tuon Freaks-kokoonpanon levyä ei löytynyt, mutta aiemman Theo Ceccaldi Trion albumi tuli onneksi Digeliuksen pop-up -tiskillä vastaan. Se löysi hyvän kodin levyhyllystäni.

Tässä YouTubesta heidän livemeininkiä:


Tämä kehumani keikka tulee klo 20 radiosta YLE Jazz Klubilla. Suosittelen kuuntelemaan, jos tuollainen sekoprogejazz kiinnostaa. Tuo on kuunneltavissa myös Areenasta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ikävästi nauhoituksen balanssi on vähän kehno. Ei toimi taltiointi niin hyvin kuin livetilanne, mikä on toki ihan ymmärrettävää.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Progekategoriaan varmaankin voidaan uittaa Fish. Kyseessä siis mies siviilinimeltään Derek William Dick. Marillionista tuttu tai ei niin tuttu monille.

Marillionista erottuaan Fish on ylläpitänyt soolouraa, jonka parhaat tuotokset (Vigil, Raingods With Zippos, Sunsets on Empire, A Feast of Consequences) vetävät täysin vertoja Marillionille parhaimmillaan. Soolofisu ehkä lähestyy musiikkia enemmän maanläheisestä singer/songwriter -näkökulmasta kuin muinainen orkesterinsa.

Nyt Fish on ilmoittanut luopuvansa musiikkiurastaan kypsässä 62 vuoden iässä. Läksiäislahjaksi saamme albumin Weltschmertz, oikein vanhan hyvän ajan tuplalevyn. Liitän tähän pari vanhempaa Fishin soolouran helmeä sekä uuttakin kamaa. Nauttikaa.



Brother 52



Long Cold Day



Arc of the Curve



Perfume River



Man With A Stick
 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Varmaankin progea soittavat nettiradiotkin kuuluvat tähän ketjuun. Tämä USA:sta 24 tuntia vuorokaudessa musaa lähettävä radio, jota olen viime päivinä kuunnellut, löytyy osoitteesta: Listen Live - Progzilla Radio

Suosittelen tätä kaikille progen ystäville. Musavalikoima on laaja, uutta ja vanhaa progea kaikilta alagenreiltä,
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nyt se sitten kopsahti laatikkoon. Weltschmerz. Jos tämä on Fishin uran päätös, niin komeasti lähtee. Kahdesti kuunnellut läpi nyt, ja tuntuu että pintaa vasta raaputellaan. Tämä on pitkä, syvä ja tunteellinen albumi. Mulla on se deluxe-versio; 84 minuuttia loistavaa musiikkia ja kolmas levy kuvaa & ääntä. Kertakaikkiaan mahtava kansitaide (Mark Wilkinson, Fisun aivoitusten kuvittaja jo Marillionin ajoista), pitkät tekijän tarinat, lyriikat, kaikki... Koko paketti ihan totaalista parhautta. Ottakaa herran tähden haltuun, jos yhtään hyvä musiikki kiinnostaa. Tilata voi ja kannattaa suoraan ukon omien sivujen kautta: Fish Music
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt se sitten kopsahti laatikkoon. Weltschmerz. Jos tämä on Fishin uran päätös, niin komeasti lähtee.
Ekalla kuuntelulla ihan perus-Fishiä. Ei nyt varsinaisesti aiheuttanut mitään riemunkiljahduksia. Se johtuu siitä, että rima on aika korkealla. Odotin siis enemmän. Kyllä se eka kuuntelu joko kolahtaa tai sitten jättää ymmyrkäiseksi ja avautuu myöhemmin, jos on huippusuorituksesta kyse. Tämä ei ole, ei ole mitään avautumista odotettavissa, simppeliä höttöä Fishin mittapuulla mitattuna. Ihan kuunneltavaa musaa, en sitä kiellä. Mutta ei todellakaan mikään mitään kaipaamaan jättävä levy, jos jää viimeiseksi.

Edit. Tossahan on kolme biisiä edelliseltä A Parley With Angels'ilta (löytyy Spotifystä). Se on taas jännä tarina, kun sitä ei kaikilta diskografeilta löydy, ml. Allmusic. Ehkä sillekin on joku pätevä syy.

E2. Toi edellinen onkin joku välimallin levy. Kolme uutta biisiä, jotka löytyy siis tuolta Weltschmerziltä, ja loput vanhoja live-vetoja.

En ole ihan varma, meneekö ohi ketjun aiheen, kun nuo genre-rajat ovat joskus hiukan häilyviä. Mulla on jo pitkään ollut ihan kärkibändien joukossa norjalainen Motorpsycho. Joku progediggari saattaa bändin uudemmasta tuotannosta tykätäkin (vanha tuotanto ei kovin progea ole), siksi otan esille. Parin hiukan vaisumman räpellyksen jälkeen tuli ainakin meikäläiselle varsinainen tajunnanräjäyttäjä, The All Is One. Linkki yrittää viedä Spotifyhyn. Varsinkin tuo keskivaiheen konseptihomma N.O.X. I-V on melko hypnoottista tavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Peukku ylläolevalle siitä, että Fish edes noteerataan. Musiikin laadusta olen koko ajan enemmän eri mieltä. Ihan helevetin hieno albumikokonaisuus. Mistä muuten veli Leon kuuntelet? Suoratoistoa vai hankitko ihan fyysisen?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Peukku ylläolevalle siitä, että Fish edes noteerataan. Musiikin laadusta olen koko ajan enemmän eri mieltä. Ihan helevetin hieno albumikokonaisuus. Mistä muuten veli Leon kuuntelet? Suoratoistoa vai hankitko ihan fyysisen?
Sekä että. Tosin tarjonta on nykyään niin surkeaa kivijalkakaupoissa, että n. 2000 levyn kokoelma ei enää käytännössä kasva. Fishiltä oikein etsin ostettavaa, mutta kun ei oo. Viitisen alkupään levyä on, pari käytettynä ja loput uutena aikoinaan. Vai oisko niitä neljä? Joo, Vigil, Internal Exile, Zippos ja Sunsets. Kaikki hakkaavat ton uuden kevyesti.
 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
@Sistis laittoi aikoinaan suosituksia norjalaisista bändeistä, joiden joukosta ei löytynyt Bjꬾrn Riisin perustamaa Airbag-yhtyettä. Olen viime aikoina kuunnellut kyseistä progebändiä ahkerasti ja olen tullut siihen tulokseen, että kyseessä on ehdottomasti paras norjalainen bändi. Musiikista huokuu erinomainen soitto ja hieman surumielinen kauneus.

Tässä muutama biisi Airbagin tuotannosta:










 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis laittoi aikoinaan suosituksia norjalaisista bändeistä, joiden joukosta ei löytynyt Bjꬾrn Riisin perustamaa Airbag-yhtyettä. Olen viime aikoina kuunnellut kyseistä progebändiä ahkerasti ja olen tullut siihen tulokseen, että kyseessä on ehdottomasti paras norjalainen bändi. Musiikista huokuu erinomainen soitto ja hieman surumielinen kauneus.

Tässä muutama biisi Airbagin tuotannosta:












Minulle tuntematon nimi, mutta täytyykin tutustua. Kiitos vinkistä.

Tuo täällä joskus suosittelemani norjalaisyhtye Wobbler julkaisee perjantaina puolestaan uuden levyn. Täytyy toki sekin kuunnella.

 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Häviävät kuuntelematta Motorpsycholle. Jäätävän kova bändi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Häviävät kuuntelematta Motorpsycholle. Jäätävän kova bändi.

Saattaa olla, mutta kuuntelemalla sekin selviää. Motorpsycho on minulle outo nimi niin ikään, mutta pitää tuokin testata.

Itselläni on ollut viime aikoina soitossa kaksi vanhan liiton bändiä, jotka ovat joidenkin mielestä vähän siinä ja siinä, että lasketaanko niitä edes progeksi vai vain sinne päin kallellaan oleviksi. Minusta tuo on sivuseikka, kun musiikki kuitenkin toimii. Kyseessä ovat Electric Light Orchestra ja The Moody Blues.

Etenkin jälkimmäisen Days of Future Passed on aivan pirun hieno albumi, ja nimenomaan konsepti-sellainen. Kokonaisuus vaatii melkeinpä sen, että albumin kuuntelee kerralla alusta loppuun. Satunnaistoisto ei tule kyseeseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Saattaa olla, mutta kuuntelemalla sekin selviää. Motorpsycho on minulle outo nimi niin ikään, mutta pitää tuokin testata.
Joo, kuuntelen tässä nyt ennen päivän palavereja hiukan noita. Ennakko-odotukset ovat jossain siellä italo-progen paikkeilla, eli ei kovin korkealla. Meillä menee maku aika eri kohdissa progea sen yhteisen nimittäjän ulkopuolella, jos olen oikein tulkinnut.

Jos joku tuosta Motorpsychosta nappaa kiinni, niin mun kolme ehdotonta suosikkia ovat ilmestymisjärjestyksessä:


Kuten sullakin tossa noiden vanhojen bändien kohdalla progen raja on hiukan häilyvä, sama pätee tähän. On ihan makuasia, pitääkö tuota neo-psykedeliana, space rockina, alt/indienä vai muuten vaan experimentalina. Virallisesti bändiä ei vissiin pidetä progena. Ja varsinkin vanhempi tavara on hyvinkin pitkälti sitä alt-kamaa. Tuo Heavy Metal Fruit ei valitettavasti löydy Spotifystä, mutta Youtube kyllä tarjoaa.

PS. Airbag kuulostaa hyvinkin paljon viime aikojen Steven Wilsonilta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, kuuntelen tässä nyt ennen päivän palavereja hiukan noita. Ennakko-odotukset ovat jossain siellä italo-progen paikkeilla, eli ei kovin korkealla. Meillä menee maku aika eri kohdissa progea sen yhteisen nimittäjän ulkopuolella, jos olen oikein tulkinnut.

Kai meillä menee vähän fifty-sixty. Kummallakin on soittolistoilla ainakin Genesis ja Pink Floyd, mutta sitten sinulla Rush ja minulla italo.

Täytyy ottaa nuo huomenna etäpäivän soittolistalle. Nyt kun köröttelen täpötäynnä olevassa bussissa toimistolle ympärilläni lukemattomia potentiaalisia supertartuttajia vailla maskeja, alkaa kaltaisellani maltillisella ateistillakin olla raamatulliset ajatukset mielessä. Siksi Genesis on matkamusiikkina (oma lista).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
PS. Airbag kuulostaa hyvinkin paljon viime aikojen Steven Wilsonilta.

Saman havainnon tein itsekin. Ja kyllä Porcupine Treen aikakauden sävyjäkin olin löytävinäni. Ja jotenkin jännä juttu, mutta jotain samaa olin löytävinäni myös tuosta Motorpsychosta, joskin vähemmissä määrin.

Molemmat yhtyeet vaativat toistoja, jotta pystyisin sanomaan lopullisen mielipiteeni. Mutta ihan lupauksia herättäviä molemmat.

Wobbler julkaisi uusimman pitkäsoittonsa tänään. Kertaalleen kuuntelin läpi. Ei ainakaan ensimmäisellä kuuntelulla yltänyt edellisen tasolle. Soundit ja soitanta hyvää ja virheetöntä, mutta ehkä jotenkin sielutonta. Vähän sama syy, miksi Von Hertzen Brothers ei ole koskaan meikäläiseen täysin iskenyt - ainakaan sillä intensiteetillä kuin periaatteessa olisi mahdollisuudet. Ja itse asiassa tällä levyllä Wobblerin soundissa on hyvin paljon Von Hertzeniä...

No, uudelleen kuunteluun, niin saa tuostakin selkoa.

 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Keikkauutinen. Sanoo varmasti asianomaisille paljonkin. :)

PROGFEAST
Su 19.9.2021 Helsinki, Helsingin Jäähalli
Colosseum, Caravan, Soft Machine, Man
Liput myynnissä Tiketissä!
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tässäkin ketjussa uutiskynnyksen varmasti ylittänee tieto, että Liquid Tension Experiment soittelee purkkiin uutta pitkäsoittoa, joka ilmestyy julki keväällä. Edellisestä LTE- musasta onkin jo vain 22 vuotta, mikä on progen aikajana - käsitteistössä pierun mittainen levytysväli eli ei mitään. Toki on siinä ajassa joku progefani saattanut harmaantuakin.

Jos joku pohtii, että mikä halvatun LTE, niin J. Petruccin, J. Rudessin, T. Levinin ja M. Portnoyn harrasteorkka. Erikseen heitä tähän ketjuun ei tarvinne esitellä.

Mikäli polvi nousee tähän tapaan, en tykkää huonoa, en laisinkaan:

 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uutta suomalaista... Vois mennä vaikka metallinkin puolelle mutta sen verran kikkailevaa kamaa että eiköhän tämä ole oikea ketju. Keväällä ovat tekemässä levyä mutta nyt eka maistiainen saatanava... Vahvaa Jyväskyläläis-taustaa. Tekijät tuttuja mm. Trio Niskalaukauksen, Leveragen ja Red Elevenin riveistä...

Marsh Tea: Chairs




Soundin juttu aiheesta:

 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Pompsahtipa sattumalta tämä ensi joulukuussa kaksikymmentä vuotta sitten (!) avaamani ketju silmille.

Suosittelen progen ystäville Matti Pajuniemen varsin ansiokasta kirjasarjaa, eli Prog Finlandia, Aamunkoiton portit (progressiivinen rock 1967 - 1979) sekä Unisatama (progressiivinen rock 1980-2020). Suomiprogen kehitystä käsittelevä Prog Finlandia sekä Aamunkoiton portit ovat jo loppuunmyyty, mutta hyvinvarustelluista kirjastoista luulisi löytyvän. Unisatama julkaistiin sopivasti viime viikolla.

Kirjoissa esitellään progen keskeisimmät ja vähemmänkin keskeiset albumit ammoisista alkuajoista lähtien, joita on paljon. Vanhana progen suurkuluttajana olen itsekin tehnyt kirjoista useita hienoja löytöjä.

E: Voisinkin johonkin väliin raapustella tänne jonkun "tutustumisen arvoiset vähemmän tunnetut progealbumit"-katsauksen.
 
Viimeksi muokattu:

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Omasta mielestä varsin kiva kappale tuli vastaan YouTubessa. Tämä on progea videota myöten.



Heh, sattuipas sopivasti. Juuri tänään tuli äxästä postilla tämä levy.

Tämä on varsin menevää progea minun makuuni. Suosittelen tutustumaan, jos tämän tyylinen musiikki kolahtaa. Lykaia ja Tellurian ovat myös ihan hyvää kamaa.
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Heh, sattuipas sopivasti. Juuri tänään tuli äxästä postilla tämä levy.

Tämä on varsin menevää progea minun makuuni. Suosittelen tutustumaan, jos tämän tyylinen musiikki kolahtaa. Lykaia ja Tellurian ovat myös ihan hyvää kamaa.

Soeniltahan tulee myös nyt perjantaina uusi levy Imperial. Ykkössinkku Antagonist oli muutaman kuuntelun perusteella sangen menevä ralli, mutta kaksi muuta omaan makuun vähän liian rauhallisia kuunneltavaksi irtonaisena.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä oon ihan kauheesti yrittänyt tykätä Pineapple Thiefistä, mutta jättää kylmäksi joka kerta. Vähän kuin kasarilegenda Asia. Tosin Pineapple Thief ei ole ihan kauhean arkkiprogea mun korvissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös