Auttakaa hyvät ihmiset.
Vanhana PESsin ystävänä haluaisin tietää, kannattaako tänä vuonna vaihtaa leiriä FIFAan? Hankin viimeinkin uuden konsolin (xbox 360) ja jompi kumpi peleistä on hankintalistalla, en vaan osaa vielä tehdä valintaa.
Lähinnä haluisin tietää, onko PESsissä tempo yhtä kova kuin demossa vai pystyyko sitä säätämään? Ja toisaalta onko FIFAssa samanlainen viive pelaajien reagoinnissa napin painallukseen kuin demossa? Myös muut kommentit ovat tervetulleita.
Tempo taitaa olla yhtä kova, mutta pätsin(en tiedä onko tämä boxillakin, ainakin ps3:lla näin on) peli vähän hidastuu. FIFA:ssa on kai jonkunlainen viive jossain asioissa, muttei demon tasolla ehkä ihan. Itse tosin olen tottunut FIFA:n tyyliin ja nyt mielestäni tuo ei edes oikeastaan haittaa, vaan esim. pallon ollessa irti jalasta onkin aitoa ettei heti tapahdu kaikki.
PES on rennompaa pelailua, helpompi omaksua ja siinä tulee enemmän tilanteita molemmissa päissä. FIFA taas panostaa enemmän realistiseen otteeseen, mutta se voi tuntua jostain tylsältä, kun maalipaikkoja ei kokoaikaa tule.
Jos et tahdo syventyä peliin valtaisasti ja pelaat esim. sellaisten kavereiden kanssa, jotka eivät tahdo pelata liian "vakavasti" fudispelejä tai eivät ole tottunut pelaamaan fudispelejä/fudista, niin PES on parempi vaihtoehto. FIFA:ssa taas "palkinto" tulee pidemmän opettelun jälkeen ja varsinkin ns. simulaatiofudiksen ystäville. FIFA:ssa fysiikka, taktiikat ja simulaatio on todella paljon pidemmällä kuin PES:ssä, mutta se ei välttämättä silti ole se parempi fudispeli kaikille.
Ainiin ja pelin tempoa ei PES:ssä pysty säätämään, FIFA:ssahan tämä onnistuu. Samoin FIFA:ssa pelaajian liikkuminen on vapaampaa ja pelaajien syöttö/liikkuminen on vapaampaa, varsinkin jos tahtoo pelata manual-optioneilla.
Itse ostin FIFA:n ja en todellakaan vaihtaisi, mutta toisaalta kuten sanottua FIFA vaatii enemmän aikaa päästä sisään ja se ei ehkä ole "partypeli" siinä missä PES. Jos pelaajat eivät ole kiinnostuneita fudiksesta ja pelanneet fudispelejä, niin FIFA voi olla turhan epätasaista pelaamista.
edit:Pelien arvostelut ovat aina subjektiivisia, mutta esim. tuo 14pisteen ero metacriticin keskiarvoissa boxilla kertoo kyllä omaa kieltään, kumpi kokonaisuutena on tänä vuonna parempi peli(87-73 FIFA:n hyväksi).