Pro Evolution Soccer

  • 71 560
  • 264

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Onko FIFA:ssa vielä samanlaiset ohjaustoiminnot kuin aikaisemmin, ts. onko lyhytsyöttö ja pelaajan vaihtaminen saman nappulan takana? Tuo aiheutti eniten raivokohtauksia itselleni niinä muutamina kertoina kun olen FIFA '07:aa pelannut. Myös pallon fysiikka vaikutti aika mielenkiintoiselta kun vertasi PESsiin. Kyllähän FIFAssa puolensa on, ei siitä pääse mihinkään. PESsin pelimoottori FIFAn ulkoasulla ja lisenssillä alkaisi olla jo aika laadukas paketti.

Ei ole, ainakaan niillä asetuksilla mitä itse pelannut. Syöttö tapahtui muistaakseni A:sta(tarkistan tämän myöhemmin, kun pääsen kotiin) ja pelaajan vaihtaminen LB(vai oliko LT, kuitenkin se pienempi vasemmanpuolinen nappi "takana").

Pallon fysiikka, varsinkin laukauksissa on mennyt paljon eteenpäin. Monet ovat valittaneet että laukominen on liian vaikeaa, mutta itse sanon että laukominen on riittävän vaikeaa. Ts. jos lauot "sinnepäin" ja huonosta tilanteesta niin pallo voi mennä minne sattuu. Taas jos lauot hyvästä paikasta ja oikealla "kosketuksella" niin vetokin lähtee niin. Tässä versiossa on vielä paranneltu sitä mikä mätti pahasti viime versiossa. Eli kun vedettiin ulkosyrjällä niin lähtikin ehkä sisäkierrettä ja toisinpäin. Nyt vetäminen tuntuu hyvin "aidolta".

Ja tosiaan, jos saisi FIFA:sta&PES:stä yhdisteltyä parhaat puolet, niin sitten kyllä iloa riittäisi. Itse tulen hankkimaan FIFA:n ja jos demon perusteella PES koukuttaa sekä sen kentän ulkopuoliset asiat ovat kunnossa, niin hankin senkin. PES on aiemmin ollut nautittava "1-2 pitkää ottelua illassa" peli, kun taas FIFA:lla olen innostunut pelaamaan pidempiä kausia, koska siinä kaudet ovat paremmin toteutettu.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Joko on PC-versiota saatavilla? PC-kokemuksia vielä kellään?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Joko on PC-versiota saatavilla? PC-kokemuksia vielä kellään?

FIFA:n PC-demo on ollut ulkona jo pari viikkoa kai. Suosittelen itse kokeilemaan. Mutta kuulemma aika samanlainen kuin viime vuonna ja suhteellisen arcade-menoa. PES:n demoja ei ole ulkona vielä miltään versiolta. Vasta traileri tuli viikko/pari sitten.

Tarkistin tuon syötön ja tosiaan se on a-nappi ja pelaaja vaihdetaan LB:llä tai vaihtoehtoisesti oikealla tatilla(tämä siis siihen suuntaan missä pelaaja on, mutta itselleni tämä ei oikein ainakaan vielä onnistunut hyvin).

Kaksi asiaa vain oikeastaan hiertää, se syöttöä vastaan meneminen(siis sen puute) ja vapareissa kone on vähän turhan tarkka. Muuten kyllä tykkään paljon. Joten odotellaanpa tosiaan miten PES vastaa huutoon.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Turha sitä nyt varmaan FIFA:lle omaa ketjua enää on avata, kun onnistuin tänne jo spämmimään siitä, joten todetaan että voin perua puheeni tuosta yhdestä suuresta puutteesta. Eli kyllä syöttöjä vastaan pääsee, se pitää vain itse tehdä. Syötön jälkeen kun vaihtuu pelaaja, niin pelaajalla pitää itse tulla palloa vastaan. Erinomaista, loistavaa! Kyllä FIFA nyt itselleni ainakin meni ostoslistalle, suosittelen muillekkin ainakin demoon tutustumista, löytynee Market Placesta jo?

Se muuten miksi olen FIFA:sta nyt puhunut, niin johtuu yksinkertaisesti siitä, että EA:lla on tosiaan tässä viime vuosina otettu pitkiä askeleita kohti todella hyvää simulaatiota fudiksesta. Usean vuoden paikallaan polkeimisen jälkeen(tyyliin FIFA 2000-2006), ainakin XBOX 360 versiota voi vilpittömästi suositella.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Minä olen pelannut PES6:ta vain italiankielisellä selostuksella - kaikki muu on ollut paskaa, varsinkin Peter Brackley.

Itse pelannut PES 4:ää ja 5:ttä espanjankielisellä selostuksella. Thomas Puhan mukaan ei englanninkielinen selostus vieläkään ole huippuluokkaa (eli omasta mielestäni Thorne & Clement NHL 2K5:ssä).
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
PES 2008 demo tullut Live Markeplacelle, kokoa 1,2 gigaa.

Ihan kivalta tuntuu. Tosin pakko sanoa, että nopeus on kyllä vähän liian dominoiva atribuutti tässä. Tulee mieleen legendaarinen FIFA 99 jossa pistettiin vain juoksuksi ja kentän läpi. Nyt tuntuu että tässä mennään samalla tavalla spurtilla aikalailla läpi ja vielä niin että kaikki huiput juoksevat kovaa. Keskikentällä palloa ei pahemmin tarvi siirrellä. Kun muutenkaan ei tarjota niin paljoa ympärille, niin voi joutua palaamaan vuosien tauon jälkeen pelkästään FIFA:n tänä vuonna. Tämä siis 360:llä. PC:llä PES varmasti vie taas voiton miten tahtoo.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Suurin vitutuksenaihe itselleni PES-sarjassa on ollut surkea rangaistuspotkukisa. Tuohon voisi hiukan panostaa lisää.

Muutenhan kyseessä on loistava peli. Toivottavasti eivät ryssi uutuutta liiallisilla muutoksilla.
 
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Eiköhän laiteta samantien pystyyn jatkoajan käyttäjien välinen turnaus, kun tämä uusi pessi hyllylle tulee. Valitettavasti minusta ei ole kuitenkaan turnauksen ylläpitäjäksi seuraavien kuukausien kouluhommien takia, mutta olen kuitenkin mielelläni yhtenä hääräilijänä hommassa mukana. Jos kuitenkin joltain laatuaikaa löytyy ja haluaisi ottaa ohjat käsiinsä niin olisihan se kommeeta.

Turnaukseen voisi ottaa ainakin alustavasti 12 pelaajaa/joukkuetta, mutta jos kiinnostusta löytyy niin miksei enemmänkin. Sarjan voisi tahkoa läpi kaksinkertaisena. Turnauksessa voisi järjestää myös pleijarit siten, että 12 joukkueen kaavan mukaan 8 joukkuetta pääsee jatkoon, jolloin sarjan ensimmäinen kohtaa kahdeksannen jne.

Alustana PC.
 

wilberto

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko jollain palstalaisella varmaa tietoa tuosta julkaisupäivämäärästä? Äsken kun netistä katselin, niin peli tulisi sen mukaan kauppoihin vasta ensi viikon perjantaina. Itse kun olin siinä uskossa koko ajan, että peli tulisi saataville jo 19.10.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Onko jollain palstalaisella varmaa tietoa tuosta julkaisupäivämäärästä? Äsken kun netistä katselin, niin peli tulisi sen mukaan kauppoihin vasta ensi viikon perjantaina. Itse kun olin siinä uskossa koko ajan, että peli tulisi saataville jo 19.10.

Itse tilasin PES:n ennakkoon VPD:n kautta, ja siellä oli myös alkuperäinen julkaisu päivä huomenna, eli 19.10.

Nyt on näköjään vaihtunut ensi viikon perjantaille!! No voihan vitura, oli suunnitelmissa kaverin kanssa lauantaille PES+kaljoittelu, mutta eipä sitten onnistunut se..

No kai se on odotettava siihen 26.10 asti..
 
Viimeksi muokattu:

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Eikös tuo virallinen julkkaripäivä ole nyt 25.10 eli ensiviikon torstai?

Niin, jossain on 25.10 ja jossain 26.10.. Itse tilasin pelin VPD:lta ja siellä on 26.10 julkaisupäivä kuten myös wikipediasssa. Puolenkuunpelit tarjoaa peliä jo 25. päivä alkaen.

Harmi että tuo euroopan julkaisu myöhästyi, alunperinhan sen piti olla tänään! Ja silloin en olisi tosiaan tässä viestiä jatkoajan keskustelupalstalle naputtelemassa..
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Jos täällä on demoja 360:lla pelanneita, jotka peliä tulevat aikanaan pelaamaan, niin olisi kiva saada kuvaa miten lopullinen versio eroaa demosta. Esim. pelitempolta, onko tähtien&"tavisten" erot yhtä räikeät ja pystyykö spurtilla ohittamaan kaikki sekä onko keskikenttäpeliä ollenkaan.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
IGN UK arvosteli PS3-version (ei pitäisi erota 360:versiosta pahemmin): http://ps3.ign.com/articles/828/828327p1.html

"Gameplay: 10" kertoo kaiken tarvittavan.

Olisivat nyt voineet arvostelussa edes jotain mainita Master Leaguesta. Tuo Lasting Appeal nimittäin ei kyllä itselläni ainakaan ole tuo 9.5, jos siihen ei ole saatu kunnolla parannuksia. Toistaiseksi PES:ssä ainoa järkevä pelimoodi on ollut League/Cup, näistäkin lähinnä yksittäiset liigat. Ne ovat toki olleet hauskoja, mutta tylsää kun ei esim. kunnon kaupankäyntiä synny eikä europeleistä tarvi taistella, jne.

Kaikkineen siis aika heikohko arvostelu. Toiv. vähän kattavampia muualta. Esim. keskikentän pelistä tai pelitemmosta ei puhuttu mitään, ne kun olivat demossa pahasti pielessä(ainakin 360:lla). Ja jos ei niitä tipu, niin toiv. pelin hankkineet voivat oikeasti kertoakkin pelistä jotain.

edit:On kyllä nuo IGN:n arvostelut muutenkin aika heikkoja. Piti samantien katsoa FIFA 08 arvostelu ja siinä oli kyllä 3 sivua "arovstelua", mutta siitä 2,5 sivua oli valitusta siitä, kuinka Be a Pro-modea ei voi pelata netissä ja 0,5 sivua sitten muusta. Kaiken kuitenkin kruunaa että sama kaveri antaa PS2 versiolla melkein numeron enemmän kuin XBOX 360 versiolle.

edit2:Mutta enpä valita enempää, koska eiköhän tänne saa tarpeeksi vastauksia miten hommat on. Ja siis eniten juuri suhteessa demoon, koska se ei yhtään innostanut itseäni temmon, liian tehokkaiden spurttien ja yleisen arcademaisuuden takia. Ettei tarvitse vain gamespotin arvosteluun tyytyä, heiltä sentään yleensä tullut tarpeeksi kattavat ja hyvä arvostelut.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Paras futispeli ikinä. Ei muuta kiitos.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
360-versio on ainakin todella raju pettymys. Pelistä on hukkunut melkein kaikki se, mikä sai joskus PES3:n aikoihin koukuttumaan tuohon. Näin käy kun jalkapallosimulaatiota viedään muutaman napsun verran arcadempaan malliin. Enpä ole 65 euroa huonommin käyttänyt vähään aikaan.
 

spike338

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hajanaisia ensivaikutelmia PC-versiosta muutaman pelin perusteella (kaveria vastaan):

Grafiikasta...

...parantunut suht selvästi (en osaa verrata FIFA-sarjaan ku en ole pelannut sitä moneen vuoteen), huomaa erit. pelikatkoilla ja sisääntuloissa

Yleistä pelattavuudesta...

...mielestäni kehittynyt selvästi demosta (voi lähinnä kokeilla pyöriikö vai ei, uskoisin tosin että sitäkin puolta on kehitetty eli pyörii hieman kevyemmällä kokoonpanolla kuin demo... pelasin demoa eri koneella kuin varsinaista peliä)

...ainakaan ekoissa peleissä kukaan ei noussut häiritsevän ärsyttävästi ylitse muiden (lähinnä pelkäsin kansikuvapoika C. Ronaldoa, Ronaldinhoa ja kumppaneita), onneks kovimpia voi hieman heikentää pelitasapainon saavuttamiseksi jos tarvetta ilmenee.

...Vedot eivät "karkaa käsistä" niin helposti, toisaalta eivät lähde niin helposti kovaa (uskoisin, että kokemuksen myötä rupee taas pallot lenteleen lujempaa)

...dribrailu ja pallon hallinta (ainakin taitavilla jätkillä) on entistä tarkempaa ja monipuolisempaa

...puolustajatkin ovat oppineet joitain uusia temppuja (paidasta vetämistä en vielä kokeillut)

...uusi heittäytymistoiminto vaikutti sopivan haastavalta, tuo lisäjännitystä peleihin (kaveri sai kalastettu Tevezillä pilkun Cannavarolta, toisaalta n. 10 epäonnistunutta yritystä joista nous lappua sukeltajalle)

...vielä ei tullut vääriä paitsioliputuksia mutta on kuulemma mahdollista... tervetullut uudistus.

Soundeista...

...muutama hyvä ja muutama ärsyttävä uusi valikkobiisi
...selostajat vaihtuneet (ainakin vaihtelua, aika näyttää miten niistä alkaa tykkäämään)

Käyttöliittymästä...

...joukkueen taktiikan, pelitavan, muodostelman ymv. säätämiseen tehty muutamia toimivia uudistuksia (lue: sujuvampaa)
...edit-tila on toisaalta kehittynyt mutta toisaalta joitain pikkujuttuja on hävinnyt pois (esim. paitojen, shortsien ja sukkien määrää vähennetty, en tiedä saisko sieltä Online-shopista sitten mahdollisesti lisää?)

Yleisesti...

...uudistukset kehittävät peliä eteenpäin sekä pelattavuuden että ulkoasun osalta
...mielestäni voidaan puhua uudesta pelistä eikä pelkästä rosteri- ja grafiikkapäivityksestä, kuitenkin perinteinen PES-sarjan kulmakivi eli hyvä pelattavuus on edelleen vahvasti läsnä
...toimi ainakin kaverin kanssa kaksinpelinä hyvin, tietokonetta vastaan en pelannut
...suomalaisjoukkueena HJK (jos se nyt oli vielä kellekään epäselvää)
...rostereissa pieniä virheitä, mutta ei mitään isoja nimiä tuntunut olevan väärissä seuroissa
 

Toninho

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan, FC Barcelona ja TPS
Onko joku löytänyt sivua mistä pelaajien ym. oikeat nimet löytyy???
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös