Presidentinvaalit 2006

  • 303 766
  • 4 281
Tila
Viestiketju on suljettu.

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
OldTimeHockey kirjoitti:
koska samaan aikaan kun kauhistellaan työnteon kannustavuuden puutetta, vaaditaan mm. minimipalkan alentamista. Mitä kannustamista se on, että työnteosta, nimenomaan palkkatyöstä, halutaan nimenomaan palkita vähemmän?
Missä ja kuka oikeiston nimissä vaatii tällaista? Lähinnä uskon, että kokoomuksessakin halutaan höllätä tiukimpia yleissitovuuksia, jotta saadaan sitä työllisyyden siementä itämään. Siis suomeksi; ihmiset töihin mieluummin kuin keskikaljaa litkimään sosiaalituilla lounaskuppiloihin. Kyllä markkinat pitävät huolen siitä, että palkkataso vastaa kysyntään ja tarjontaan, eli ei kukaan voi "pakottaa" ketään tekemään töitä minimipalkalla.

Jos joku tekee minipalkalla tai jopa alennetulla sellaisella töitä aikansa sen sijaan että olisi työttämänä ja passivoituisi ja irtaantuisi yhteiskunnasta, miksi se on kauheaa ja mikä sen vaihtoehto? Miksi on parempi että näihin asioihin ei puututa reilusti?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
dana77 kirjoitti:
Varmaan vähän samalla tavalla kuin Niinistö on antanut kuvaa "työväestön presidenttinä", vaikka työväkeen häntä ei ole voinut laskea kymmeniin vuosiin.
On paha tikki vasemmistolle, jos Niinistö onnistuu laajentamaan "työväen" käsitteen sisältämään muunkin väestön kuin pelkästään haalareissakulkijat. Miten käy proletariaattisen kaunan, jos toimistossa 60 tuntia viikossa pakertavan toimihenkilönkin tunnustetaan tekevän töitä leipänsä ja perheensä eteen?

Oikeasti (aikuisten siis), vasemmisto haluaa keinotekoisesti ylläpitää jakoa, jossa vain SAK:ssa ollaan työväkeä ja muualla herroja. Tästä se voima lähtee.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Uusi kierros ja uudet kujeet. Hetken vielä nautin fiiliksestä, että ennustin kierrosten lukumäärän ja loppuottelijat oikein. Vajaan kahden viikon kuluttua uudelleen 9 lappuun, siitä ei ole epäselvyyttä.

Tänään molemmissa iltapäivälehdessä kerrottiin Halosen vappupuheen vuodelta 1975 olevan mielikuvituksen tuotetta, selkein esimerkki tämän vaalitaistelun lokakampanjasta. Uskovatkohan JA:n innokkaimmat mustapaidatkin tämän, viimeinkin ?

Mikäli Jäätteenmäki todellakin asettuu Halosen tueksi, on se musertava isku porvariyhteistyölle toisella kierroksella. Keskustan naisäänestäjistä moni äänestää joka tapauksessa Halosta, Jäätteenmäen esimerkki varmasti voimistaisi virtaa enisestään.

No, emmeköhän pian saa tähänkin asiaan selvyyttä.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
vilperi kirjoitti:
Eli vaikka oikeistolaiset nyt kuinka kehuu ja ylistää työläisiä, niin eiköhän suurin syy tähän ole vain äänten kalastaminen?
Ei työLÄISIÄ VAAN TYÖVÄKEÄ!

Olet kyllä niin syvällä propagandassasi että onkin varmaan parempi että äänestät sitä Halostasi. Kiristetään vaan palkkaveroja siivoojiltakin Tarjan halun mukaan, niin rikkaista rikkaimmat keksivät entistä nerokkaampia tapoja rahastaa yritysten tulosta kaikilla muilla paitsi palkkatuloilla. Rikkaimmat rikastuvat ja kuilu kasvaa. Ei Suomen markkinatalous voi toimia ja jos se toimii osaksi sosialismin säännöillä. Periaatteessa se markkinatalous on varsin syvältä, mutta vaihdetaan mielellään parempaan, jos joku kertoo mihin.

Ota hyvä mies nyt ryhtiä ja avaa silmäsi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Barnaby kirjoitti:
Missä ja kuka oikeiston nimissä vaatii tällaista? Lähinnä uskon, että kokoomuksessakin halutaan höllätä tiukimpia yleissitovuuksia, jotta saadaan sitä työllisyyden siementä itämään. Siis suomeksi; ihmiset töihin mieluummin kuin keskikaljaa litkimään sosiaalituilla lounaskuppiloihin. Kyllä markkinat pitävät huolen siitä, että palkkataso vastaa kysyntään ja tarjontaan, eli ei kukaan voi "pakottaa" ketään tekemään töitä minimipalkalla.

Tämä on kiinnostavaa keskustelua. Ovathan markkinat hoitaneet senkin, että mobiilipelien suunnittelemisesta saa moninkertaista palkkaa verrattuna esim. sairaanhoitajan tai poliisin työhön. Kysyntä ja tarjonta ovat täysin arvoneutraaleja, eivätkä myöskään loogisia (esim. että suuret investoinnit työhön toisivat automaattisesti korkeaa tuottoa). Jos kaikki hyvinvointirakenteet poistettaisiin, kilpailu jähmettyisi ja säätykierron radikaali heikentyminen johtaisi tehottomaan ja kitkaiseen yhteiskuntaan. Ymmärrän toki, ettei Kokoomuksen kannattajien valtava enemmistö tätä ajakaan (joskin tässä ketjussa ehkä tilanne on toisin). Toisaalta äärimmäisen vasemmiston saadessa tahtonsa läpi pääoma pakenisi maasta ja tuloksena olisi myös tehoton ja kitkainen yhteiskunta. Mekanismi on herkkä: mutta on selvää, ettei markkinoita voi koskaan päästää täysin vapaaksi - kysymys on vain siitä mihin vedetään raja. Jos on niin että pääomien vapauttaminen johtaa siihen, ettei sosiaalidemokraattinen kompromissi (jota siis Kokoomuskin nyky-Suomessa kannattaa) enää toimi niin olemme todella pahassa pulassa, siis kansallisesti ajatellen. Hyvin pienelle sijoittajien luokalle tämä olisi hyvää kehitystä, mutta suurelle enemmistölle perinteisestä porvasristostakin tilanne olisi katastrofi tai muuttuisi katastrofiksi.
 

Viljuri

Jäsen
Kaukalon laidalla kirjoitti:
Mikäli Jäätteenmäki todellakin asettuu Halosen tueksi, on se musertava isku porvariyhteistyölle toisella kierroksella. Keskustan naisäänestäjistä moni äänestää joka tapauksessa Halosta, Jäätteenmäen esimerkki varmasti voimistaisi virtaa enisestään.

Eräistä syistä tätä temppua odotetaan kuin kuuta nousevaa. Valitettavasti Heinäluomakin sen taisi tajuta, tosin huomenna ollaan viisampia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viljuri kirjoitti:
Kaukalon laidalla kirjoitti:

Eräistä syistä tätä temppua odotetaan kuin kuuta nousevaa. Valitettavasti Heinäluomakin sen taisi tajuta, tosin huomenna ollaan viisampia.

Olisi erittäin kiinnostava nähdä mitä Hokkanen kirjoittaa Ilkassa, korjaan, Lakeuden Pravdassa, jos Jäätteenmäki asettuisi Halosen taakse... Olisipa kyllä yllättävää jos näin kävisi.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
mjr kirjoitti:
Tämä on kiinnostavaa keskustelua. Ovathan markkinat hoitaneet senkin, että mobiilipelien suunnittelemisesta saa moninkertaista palkkaa verrattuna esim. sairaanhoitajan tai poliisin työhön.

Ihan vaan sivuhuomautuksena, että kannattaa käydä eduskunnan sivuilta katsomassa, että minkä puolueen ehdokkaat ovat tehneet mm. talousarvioaloitteita määrärahojen ohjaamisesta poliisien palkkojen korottamiseksi. Annan vinkin - ko. puolueen presidenttiehdokas on kotoisin Salosta ja tuntee termin työväen presidentti.
 

Viljuri

Jäsen
mjr kirjoitti:
Jos on niin että pääomien vapauttaminen johtaa siihen, ettei sosiaalidemokraattinen kompromissi (jota siis Kokoomuskin nyky-Suomessa kannattaa) enää toimi niin olemme todella pahassa pulassa, siis kansallisesti ajatellen.

Pääomamarkkinat vapautettiin astettain 1980-luvun lopulla. Rahoitusmarkkinatkin viimeistään EU:n myötä. Kompetenssia kehiin, kiitos.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
JimmyMac kirjoitti:
Miksi päättelet, että "oikeistolainen" työ olisi jotenkin erittäin helppoa ja löysää? Kyllä se duunarityö on yleensä kaikkein helpointa, kun ei tarvitse käytännössä olla vastuussa mistään muusta kuin siitä, että menee aamulla töihin ja illalla kotiin. Nämä "toimistossa jalat pöydällä istuvat" ovat niitä, joilla voi oikeasti olla jopa kymmenien tai satojenkin alaisten/työtovereiden työpaikat vastuullaan ja rahaa voi olla pelissä jopa miljoonia euroja.

Eikä näihin "helppoihin toimistotöihin" pääse vain sormia napsauttamalla. Kyllä hyvän työpaikan eteen täytyy tehdä useita vuosia, jopa kymmeniä vuosia rankkaa työtä ja uhrata aikaa ja ajatuksia usein jopa kellon ympäri. Mikään ei tule ilmaiseksi.

Profiilisi mukaan, sinä vilperi, olet opiskelija? Joten opintotuen tulorajat ovat varmastikin tuttuja? Itse aloitin vakituisen työssä käymisen tänä vuonna, joten opiskeluajat ovat vielä hyvin muistissa. Silloin tein opintojen ohella töitä iltaisin, viikonloppuisin ja kesällä. Joka vuosi täytyi perua/palauttaa kolme-neljä opintotukea (= n. 1500 €), kun tulorajat paukkuivat. Ja nämä tulorajat mahdollistavat opiskelukuukausina käytännössä n. 800 euron tulot maksimissaan (400 opintotuki + 500 (miinus verot) tulorajan alapuolelle jäävää palkkaa). Eli, kuten tiedät varmaan, ei ole mitään herkkua.

No, viime eduskuntavaaleissa löytyi kokoomuksen riveistä ehdokas, joka kertoi ajavansa opintotuen tulorajojen poistamista, koska se on käytännössä työnteosta rankaisemista. Minä olin/olen samaa mieltä. Eli kyllä kokoomuksessa kannustetaan kaikenlaista työntekoa, ei vain "toimistossa jalat pöydällä istuvia". Ja nimen omaan kannustetaan/palkitaan työuralla etenemisestä. Se on mielestäni oikein, koska käytännössä aina työuralla eteneminen vaatii paljon.

Olet oikeassa, olen opiskelija.
Ja minulle on tuttua tämä opiskelijoiden kurjuus, ei tosin vielä omalta taholta, mutta esimerkiksi sisarusten taholta.
Itse olen saanut kasaan nimenomaan työnteolla ja ylenpalttisella säästämisellä ennen opintojen aloittamista ihan mukavan pohjakassan, eli ainakaan tällä hetkellä ei minulla kuitenkaan kurjuuttakaan ole. (vain vähän alle 50 neliön opiskelija-asunto,kaksio, jne)
Ja toivottavasti ei ongelmia tule jatkossakaan, eli toivottavasti pääsen kesäksi töihin.

Itse olin tuota tukirajaa vastaan, kunnes äitini sai minun silmät aukeamaan ja sen jälkeen olen ollut sen kannalla.

Tuota opintotukea kun maksetaan siksi, että köyhemmilläkin olisi varaa opiskella, mutta tarviiko sellainen opintotukea niin paljon, joka käy töissä ja saa hyvin rahaa kuin sellainen, joka ei pääse töihin ja opintotuki on ainoa raha mitä saa? Eli olen tuon rajan kannalla, vaikka se voi osua myös omaakin nilkkaan.

Opiskelen tällä hetkellä restonomiksi, ja jos valmistun (tai kun), niin minustakin tulee kyllä ravitsemusalan johtaja esimerkiksi, että sikäli nämä mielipiteeni ovat ristiriidassa mahdollisiin tulevaisuuden töihini.

Ymmärrän kyllä tuon henkisen raskauden, oikeinkin hyvin.

Mutta itse näen fyysisen raskauden raskaampana. Minäkin olen sellainen työntekijä, joka yrittää päivästä päivään tehdä 110- prosentin työpanoksen ja uurastaa mahdollisimman nopeasti työssä, niin että hiki lähes valuu.

Ja tätä ilman muuta arvostan sitten myös muidenkin työssä. Arvostan ihmisiä, jotka tekee samalla intensiivisyydellä töitä kuin minä, ainakin kuin mitä minäkin yritän tehdä. Tähän mennessä olen saanut kyllä sellaista palautetta, että olen onnistunut yrityksessäni vissiin sitten hyvin.

Esimerkiksi edellisessä työpaikassani minua kehuttiin ahkeraksi ja nopeaksi työntekijäksi ja opettaja antoi palautteena, että minulla positiivinen asenne työhön.

Tämä on se työ, mitä minä arvostan. Eli, että ihminen tekee niin paljon työtä kuin mahdollista, ja niin hyvin ja nopeasti kuin mahdollista, ja lähes 110-lasissa.

Tämä menee kyllä sitten jo aikalailla ohi aiheen, mutta kerran kun kysyttiin,niin vastaan myös silloin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viljuri kirjoitti:
mjr kirjoitti:

Pääomamarkkinat vapautettiin astettain 1980-luvun lopulla. Rahoitusmarkkinatkin viimeistään EU:n myötä. Kompetenssia kehiin, kiitos.

Mitäs nyt vaahtoat? Suuret rakenteelliset muutokset vaikuttavat yleensä hitaasti: ei ole niin että yhtenä päivänä vallitsee sosiaalidemokratia ja seuraavana viktoriaaninen kapitalismi. Muistaakseni myös kirjoitin aiemmin tässä ketjussa, ettei näitä päätöksiä tehty missään tietoisen ideologisessa hengessä tai että niillä olisi ollut hyviä tai toimivia vaihtoehtoja. Jokainen poikkeava mielipide tuntuu sinulle olevan kuin suoraan Pääomasta vähän riippumatta sen asiallisesta sisällöstä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
HeGe41 kirjoitti:
http://www.sak.fi/ajankohtaista_arkisto_2005.shtml/07?21251
Presidentin, pääministerin ja hallituksen yhteistyö selvästi kantaa hedelmää. Tästä on hyvä jatkaa.

Heti kun Suomeen alkaa virrata investointeja ja sitä kautta työpaikkoja ulkomailta, niin uskon tämän hienon mittauksen merkitsevän jotain muutakin kuin juhlapuheiden korulauseita a'la demarien tavoitteet (vs. toimet). Nythän Suomen investointisuhde on sellainen, ettei Suomeen investoi edes Suomalaiset firmat, vaan kaikki investoivat ulkomailla ja luovat työpaikkoja ulkomaille.

Lähes joka päivä saamme lukea: "YT-neuvottelut alkavat, tuotantoa siirretään...".

Ja odotan kanssa mielenkiinnolla Jäätteenmäen tukea Haloselle. Saapahan tutkiva journalismi taas lisäpontta Irak-gateen, ehkäpä se faksi olikin Halosen lähettämä eikä vahingossa Jäätteenmäelle...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viljuri kirjoitti:
Ja se näyttää olevan nimenomaan Halonen ja osa hänen kannattajistaan, joiden pääasiallisena tehtävänä näyttää olevan tuoda esille tätä historiallista vastakkainasettelua. Ihmekkös tuo, kun ei välttämättä muuten taida pärjätä...
Nyt kun olemme Saulin suusta kuulleet ja ymmärtäneet että vastakkainasettelun aika on ohi, niin oli ratkiriemukasta kuulla kuin Kokoomus ehti jo samana päivänä kun ensimmäisen kierroksen tulos ratkesi (tai oikeastaan oli ehtinyt jo sitä ennen) solmia Keskustan kanssa porvaririntaman vastapainoksi vasemmistorintamalle.

Tai sitten tuo porvaririntama on vain rakennettu niin fiksusti että minä en ymmärrä mistä siinä oikeasti on kyse.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Itse näkisin, että Halosen arvomaailma on lähempänä suomalaista palkansaajaa kuin Niinistön. Halonenhan on presidenttikaudellaan ottanut kantaa moniin työtätekeviä koskeviin asioihin. Esimerkkeinä voisin mainita naisten aseman matalasti palkattuina sekä globalisaation vaikutukset suomalaisilla työmarkkinoilla.

Kohta joku puuttuu sanaan palkansaaja, mutta kun ei voi edes sanaa työväki käyttää sen varsinaisessa merkityksessä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
OldTimeHockey kirjoitti:
Työnteon palkitsemisesta ei varmasti ole erimielisyyttä minkään suuntauksien kesken, mutta oikeistolla ja vasemmistolla taitaa olla aika eri käsitys siitä, mikä on ahkeraa työntekoa. Minusta klassinen oikeistopolitiikka on ristiriitaista, koska samaan aikaan kun kauhistellaan työnteon kannustavuuden puutetta, vaaditaan mm. minimipalkan alentamista. Mitä kannustamista se on, että työnteosta, nimenomaan palkkatyöstä, halutaan nimenomaan palkita vähemmän?
Tässäpä yhteydessä tahdon lainata erästä suomalaista politiikkoa, joka on asian kiteyttänyt vallan mainiosti:
"oikeistolaisilla on taipumus ajatella että työttömyys johtuu työhalujen puutteesta ja vasemmistolaisilla että se johtuu
työpaikkojen puutteesta- Tässä on kompassi hauskasti sekaisin sillä oikeastaanhan oikeistolaisten pitäisi vaatia korotusta
pienimpiin palkkoihin jotta työn tekeminen tulisi kannattavammaksi ja vasemmistolaisten vastaavasti pienimpien palkkojen
alentamista jotta työpaikkoja syntyisi lisää"
- Osmo Soininvaara
 
Mikäli Jäätteenmäki todellakin asettuu Halosen tueksi, on se musertava isku porvariyhteistyölle toisella kierroksella. Keskustan naisäänestäjistä moni äänestää joka tapauksessa Halosta, Jäätteenmäen esimerkki varmasti voimistaisi virtaa enisestään.
Aika hurjaa jos Jäätteemäen tuki lasketaan plussaksi Haloselle, tai kummallekkan ehdokkaalle.Toisaalta, Karpela antoi jo tukensa Niinistölle, joten nämä "negatiiviset tukijat" olisivat tämän jälkeen tasan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
JimmyMac kirjoitti:
Ihan vaan sivuhuomautuksena, että kannattaa käydä eduskunnan sivuilta katsomassa, että minkä puolueen ehdokkaat ovat tehneet mm. talousarvioaloitteita määrärahojen ohjaamisesta poliisien palkkojen korottamiseksi. Annan vinkin - ko. puolueen presidenttiehdokas on kotoisin Salosta ja tuntee termin työväen presidentti.

Samaisen puolueen, ja proletariaatin, presidenttiehdokas on - aivan järkevästi - myös arvostellut nykyistä alijäämäistä budjettia. Oppositiossa toki perinteisesti ehdotellaan mukavia asioita. Ongelma ei vaan ole siinä että "herrat" olisivat ahneuksissaan päättäneet, että olkoon nämä oikeasti arvokkaan työn tekijät (sairaanhoitajat, poliisit, palomiehet, kantaupseerit jne.) pienipalkkaisia ja ylikuormitettuja vaan siinä ettei meillä ole yksinkertaisesti varaa suuresti häiritä markkinamekanismeja vaikka ne itsessään ovatkin amoraalisia ja irrationaalista epätasa-arvoa luovia. (Niiden täysi vapauttaminen ei tietenkään lisäisi poliisien palkkoja - vaan vähentäisi.)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Rodion kirjoitti:
Heti kun Suomeen alkaa virrata investointeja ja sitä kautta työpaikkoja ulkomailta, niin uskon tämän hienon mittauksen merkitsevän jotain muutakin kuin juhlapuheiden korulauseita a'la demarien tavoitteet (vs. toimet). Nythän Suomen investointisuhde on sellainen, ettei Suomeen investoi edes Suomalaiset firmat, vaan kaikki investoivat ulkomailla ja luovat työpaikkoja ulkomaille.

Lähes joka päivä saamme lukea: "YT-neuvottelut alkavat, tuotantoa siirretään...".
On totta että saamme kuulla tämänkaltaisia uutisia useammin kuin päinvastaisia. Silti fakta on että työpaikkojen määrä on Suomessa kasvanut viime vuonna. Sitä ei vain uutisoida, että yritys X on palkannut viime kuun aikana jo 40 ihmistä maanlaajuisesti.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
vilperi kirjoitti:
Itse olin tuota tukirajaa vastaan, kunnes äitini sai minun silmät aukeamaan ja sen jälkeen olen ollut sen kannalla.

Tuota opintotukea kun maksetaan siksi, että köyhemmilläkin olisi varaa opiskella, mutta tarviiko sellainen opintotukea niin paljon, joka käy töissä ja saa hyvin rahaa kuin sellainen, joka ei pääse töihin ja opintotuki on ainoa raha mitä saa? Eli olen tuon rajan kannalla, vaikka se voi osua myös omaakin nilkkaan.

Enhän minä opintotukea olisikaan poistamassa, vaan tulorajoja. Ja kyllä valtion määrärahoja saisi aivan varmasti järjesteltyä sen verran, että löytyisi sen verran lisää rahaa, että pystyttäisiin luopumaan tulorajoista. Noin yht'äkkiä katsottuna tarvittaisiin lisää varmaankin joku 200-300 miljoonaa euroa, mutta tätä voisi rajoittaa siten, että tulorajan poistuminen koskisi ainoastaan määräaikaista opiskelua, eikä yhtään yli - se pienentäisi tuota summaa jonkin verran. Lisäksi valtiolle tulopuolella olisi verotuloja, kun opiskelijatkin pystyisivät tekemään enemmän töitä. Ilman tulorajoja minulta ainakin olisi ropissut verotuloja valtion kassaan huomattavasti nykyistä enemmän. Tämä kannustaisi lisäksi valmistumaan nopeammin ja siirtymään työelämään -> luomaan valtiolle verotuloja.

Aina ei kannata uskoa mitä äiti sanoo :)
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
dana77 kirjoitti:
Nyt kun olemme Saulin suusta kuulleet ja ymmärtäneet että vastakkainasettelun aika on ohi, niin oli ratkiriemukasta kuulla kuin Kokoomus ehti jo samana päivänä kun ensimmäisen kierroksen tulos ratkesi (tai oikeastaan oli ehtinyt jo sitä ennen) solmia Keskustan kanssa porvaririntaman vastapainoksi vasemmistorintamalle.

Sekä Niinistö että Vanhanen ovat avoimesti ennen varsinaisten tenttien alkua tukevansa toisiaan "porvariehdokkaina" toisella kierroksella. Eli Niinistö ei ole missään vaiheessa kiistänyt olevansa porvari tai ei-sosialisti tai oikeistolainen. (Keskusta-oikeistolainen on ymmärettävästi nyt muodikkaampi termi ja saattaa faktisesti pitää Salen kohdalla paikkansakin, en tiedä.)

Salen sloganin mukaan vastakkainasteelun aika on ohi työn lajittelun suhteen. Ei ole oikeistolaista tai vasemmistolaista työtä - on vain työtä. Eli oli sitten työn vastuualue mikä tahansa(porvareilla yleensä suurempi), niin työväkeä kaikki tyynni. Luettelipa hän siihen vielä opiskelijat ja työttömätkin, jotka kuulemma kaikki valmistautuvat työhön.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Voimalaituri kirjoitti:
Aika hurjaa jos Jäätteemäen tuki lasketaan plussaksi Haloselle, tai kummallekkan ehdokkaalle.Toisaalta, Karpela antoi jo tukensa Niinistölle, joten nämä "negatiiviset tukijat" olisivat tämän jälkeen tasan.

Et taida tietääkkään, minkälaista arvostusta Jäätteenmäki nauttii keskustalaisnaisten syvissä riveissä.

Kun Jäätteenmäki päätti jättää pääministerin viran vuonna 2003, kokivat keskustalaiset (etenkin keskustalaiset naiset), että hän oli joutunut raa'an ajojahdin uhriksi. Halonenhan on jälkikäteen sanonut, että häntä harmitti Jäätteenmäen eroaminen virastaan. Näillä argumenteilla Jäätteenmäki saattaisi olla tämä salaperäinen tukija ja vieläpä hyväkin sellainen. Tämä veto takaisi sen, että tanssit porvariyhteistyön raunioilla olisivat valmiit.
 
Viimeksi muokattu:

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
HeGe41 kirjoitti:
Halonenhan on jälkikäteen sanonut, että häntä harmitti Jäätteenmäen eroaminen virastaan. Näillä argumenteilla Jäätteenmäki saattaisi olla tämä salaperäinen tukija ja vieläpä hyväkin sellainen. Tämä veto takaisi sen, että tanssit porvariyhteistyön raunioilla olisivat valmiit.

Ehkäpä näin, minua kuitenkin huvittaa ajatus "Olen puhunut niin totta kuin osaan" Jäätteenmäen tuesta "Olen ollut niin koko kansan presidentti kuin osaan" Haloselle.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
mjr kirjoitti:
Samaisen puolueen, ja proletariaatin, presidenttiehdokas on - aivan järkevästi - myös arvostellut nykyistä alijäämäistä budjettia. Oppositiossa toki perinteisesti ehdotellaan mukavia asioita. Ongelma ei vaan ole siinä että "herrat" olisivat ahneuksissaan päättäneet, että olkoon nämä oikeasti arvokkaan työn tekijät (sairaanhoitajat, poliisit, palomiehet, kantaupseerit jne.) pienipalkkaisia ja ylikuormitettuja vaan siinä ettei meillä ole yksinkertaisesti varaa suuresti häiritä markkinamekanismeja vaikka ne itsessään ovatkin amoraalisia ja irrationaalista epätasa-arvoa luovia. (Niiden täysi vapauttaminen ei tietenkään lisäisi poliisien palkkoja - vaan vähentäisi.)

Joo, eihän tuossa sivuhuomautuksessani mistään muusta ollutkaan kysymys, kuin vain siitä, että nostin esilla asian, että kokoomuksessa arvostetaan kyllä muutakin kuin "toimistoissa löhöäviä herroja".

Varmasti julkisissa järjestelmissä olisi kuitenkin tehostamisen varaa ja sen myötä määrärahoja olisi käytettävissä enemmän mm. noissa mainitsemissasi tärkeissä ammateissa työskentelevien palkkoihin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestissäsi oli asiaa ja olen sen muutamilta osin valmis allekirjoittamaan mutta tähän kohtaan pienoinen huomautus.

Viljuri kirjoitti:
Entäpä sitten nämä tulipunaiset (ja oudon tahmeat) vastustajan kannattajat?

Jos kummankin ehdokkaan kannattajat ovat sortuneet ikävällä tapaa epä-älylliseen sananvaihtoon ja nimittelyyn niin subjektiivisesti tarkasteltuna (niin tässä ketjussa kuin muissakin keskusteluissa joihin olen törmännyt) juuri Niinistön kiihkeimmät kannattajat sortuvat siihen kaikkein ikävimpään ja Niinistön vaalityön kannalta vastenmielisinpään loanheittoon mikä kohdistuu Halosen ominaisuuksiin joille hän ei mahda mitään - kuten r-vika. Vaikka puututtaisikin Halosen sellaisiin ulkoisiin puutteisiin kuten pukeutumiseen ja olemukseen niin tässäkään kohdin ei mielestäni ole järkevää sortua lyömään vesirajan alapuolelle vaan tyytyä korkeintaan - jos ollenkaan - tekemään asiallinen huomio aiheesta, mutta mielestäni missään tapauksessa näitä seikkoja ei pidä alleviivata ja painottaa koska ne antavat ikävän kuvan Niinistön kannattajista ja tämä voi lyödä leimansa jopa Niinistöön itseensä.

Niinistöltä itseltään on fiksua ryhtyä hillitsemään kannattajiaan, ryhtyä mielipidevaikuttajaksi ja koettaa saada kannattajansa lopettamaan epä-älyllinen ja jopa halveerava nimittely. Tämä on mielestäni fiksu liike Niinistöltä vaikika liikkeessä itsessään voi olla mitä taka-ajatuksia tahansa mukana.

vlad.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
dana77 kirjoitti:
Nyt kun olemme Saulin suusta kuulleet ja ymmärtäneet että vastakkainasettelun aika on ohi, niin oli ratkiriemukasta kuulla kuin Kokoomus ehti jo samana päivänä kun ensimmäisen kierroksen tulos ratkesi (tai oikeastaan oli ehtinyt jo sitä ennen) solmia Keskustan kanssa porvaririntaman vastapainoksi vasemmistorintamalle.

Tai sitten tuo porvaririntama on vain rakennettu niin fiksusti että minä en ymmärrä mistä siinä oikeasti on kyse.

Jos ehdolla on kaksi ehdokasta, joista toinen on jo alunperin asetettu ehdolle koko vasemmistosiiven toimesta, niin vaikea sitä on olla minkään muun kuin vastaavasti koko oikeiston ehdokas.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös