Positiivisuusketju

  • 1 337 031
  • 9 658

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minusta taasen tuntui että JYP "otti ylhäältä kiinni" ainakin agressiivisemmin. Nieminen jutteli ennen peliä että Pelsuilta pitää ottaa tila pois ja kyllähän tuo JYPin prässi tuotti suoria kiekon menetyksiä Pelsuille eivätkä he aina selviytyneet edes keskialueelle kun JYP jo käänsi peliä.

Ehkä latteasti sanottuna viisikoiden etäisyydet tukitoimineen iskivät eniten silmään.

Joo, kuten kirjasin, niin minusta tuo on koti/vieraspelin ero, kuinka vastustajan lähtöjä otetaan. Voinpa tietty olla väärässäkin. Tuo tila ja aika otetaan pois nimen omaan siellä keskialueella, se on kuitenkin riittävän pieni alue viisikon hiekottaa vastustajan hyökkäyspeli. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö painetta annettaisi koko kentän alueella, mutta se miina siinä paineen avulla luodaan viisikon liikkeellä sinne keskialueelle. Siinä jos onnistuu ja sitä jaksaa toistaa, niin eipä siinä kaveri montaa maalipaikkaa pelin aikana kykene luomaan. Tänään se toimi hienosti, eikä vastustaja oikeastaan päässyt kertaakaan luomaan liikeylivoimaa tai murtautumaan organisoimatonta vastaan. Minusta tuon arvoa nostaa vielä se, että pelsut on nimenomaan keskialueen liikkeen kautta luova ryhmä ja siinä liigatasolle ihan kärkipään porukka.

Tuohon viimeiseen lauseeseen kommentoisin, että viisikkopeli ja kiekoton peli.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään pidin kyllä erittäin paljon JYPin puolustamista ja puolustajista, hyviä avauksia ja omasta päästä päästiin aika kevyesti koko pelin ajan. Lisäksi sellasta mukavaa ryskettä ja kovaa pelaamista, täysin erilaista kun vielä vähän aikaa sitten.

Plussaa toki av:lle ja yv:lläkin oli hyvää yrittämistä. Laurikaiselle varmasti vaikea peli oli tänään kun niin vähän lopulta laukauksia joten plussat sinnekin vaikka eka maali "helpolta" näyttikin (HUOM! NÄYTTI).

Kiitos JYP, totaalista hallintaa 55min, ens kerralla se 60min.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tuohon viimeiseen lauseeseen kommentoisin, että viisikkopeli ja kiekoton peli.

No aikalailla samaa hain tuolla kun puhuin etäisyyksistä ja tukitoimista, eli viisikon yksikään osapuoli ei varasta tai lipsu pelisysteemistä. Varsinkin kiekottomana tuon on oltava jiirissä jos paineistetaan kovaa.
 
Viimeksi muokattu:

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
omasta päästä päästiin aika kevyesti koko pelin ajan
Mun mielestä tuossa ei paljon viivelähtöjä otettu, niin oli helpompi lähteä hieman sekavasti sijoittuneen vastustajan viisikkoa vastaan.
Kiva oli nähdä Pelicansin viivelähtöjä, olivat yhtä paskoja kuin JYPin. Ylipäätään ihmettelen koko viivelähtöjä, kun niistä tuntuu epäonnistuvan 99/100. Tuurilla toki useammin, mutta järjetöntä pään seinään lyömistä.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
+ heittämällä kauden parasta pelaamista ja peli täysin hallinnassa noin 54 minsaa
+ Edi lähes muurina
+ puolustuksen sekoilut kadonneet lähes täysin
+ viivelähdöt loistivat poissaolollaan
+ tärkeä voitto jatkoilla lopun paniikin jälkeen nostaa varmasti taas itseluottamusta
+ voittoputki ja mun selvien pelien putki jatkuu
 

Corvus corax

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LA Kuninkaat, John Tortorella
Jukka Rautakorpi ottelujen jälkeisissä lehdistötilaisuuksissa. Tänäänkin.

Kokemus ja osaaminen näkyy ja kuuluu.
Itse pidän kyllä kanssa tällä hetkellä siitä mitä puhelee mediaan pelistä, vaikka toki esim. erään Ristonkin tapa kertoilla on omalla tavalla ihan viihdyttävää ja jopa tarpeellista tämän päivän Liigassa.

Erityisesti kommentti joka jäi mieleen meni vapaasti lainaten näin "pitkä kiekko on säännöissä ja siihen keskittyminen vääräleukojen juttuja, tarkastellaan kriittisesti sitä sen jälkeistä aloitusta".
Se että etsitään riittävän läheltä sitä ratkaisua haastekohtiin, menemättä vastarannalle on viisautta.

Olipa hieno 55minuuttinen.
Alan lämmettä prosessille joka selkeästi etenee.
 

CamNeely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Boston Bruins
Tevesistä sen verran että alkaa peli pikkuhiljaa loksahtelemaan molemmissa päissä. Kaikki muut paitsi jonnet varmaan muistaa Duvie Westcottin kun tuli liigaan. Kaveri oli alussa pihalla kuin lumiukko, mutta kun pääsi kaukaloon ja pelitapaan sinuiksi niin oli täysin korvaamaton ja jopa dominoiva. Nyt on Tevesistä vähän samat fibat, aineksia on kyllä, vaikkakin asteen kevyemmät kuin Duviella.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mun mielestä tuossa ei paljon viivelähtöjä otettu, niin oli helpompi lähteä hieman sekavasti sijoittuneen vastustajan viisikkoa vastaan.
Kiva oli nähdä Pelicansin viivelähtöjä, olivat yhtä paskoja kuin JYPin. Ylipäätään ihmettelen koko viivelähtöjä, kun niistä tuntuu epäonnistuvan 99/100. Tuurilla toki useammin, mutta järjetöntä pään seinään lyömistä.

Tuot esiin oikeastaan kaksi pelissä huomioitavaa asiaa esiin viestissäsi. Jos viisikko liikkuu kiekottomana oikein ja tarjonta "aina" on valittavana, ei viivelähtöihin tarvitse turvautua, jotta näin on, pitää olla keskialueella parempi kuin vastustaja, koska sen hallinta mahdollistaa nopeat kääntämiset ilman riskiä.

Viiveillä on viisasta lähteä jos vastustaja hiekottaa sen keskialueen tukkoon. Siihen on kaksi syytä a) hitaalla haetaan haaston mahdollisuutta keskialueella, koska vauhtiylivoimaa on mahdoton luoda tuossa asemassa ja b) sillä varmistetaan, ettei omiin pelin kääntyessä ole viisikko ulkona pelistä, vaan organisoituneina vastaan ottamaan ja riistämään.

Tuo järjetön pään seinään lyöminen siis huonosti tuottavanakin mahdollistaa kamppailun tuloksesta. Katsoja tietty haluaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta valmennukset kokee sen samoin kuin vampyyrit valkosipulin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tuosta hitaasta lähdostä ja sen merkityksestä vielä mieleen tuli selventää, että jos ajattelee sitä painitermein, ei matolla ryntäillä päättömästi, vaan vaanitaan sitä vastustajan heikkoa hetkeä ja siihen isketään, ihan samoin pyritään estämään, että vastustaja saisi edun omista alotteista. Siksi on oikeastaan sama, vaikka 99/100 menisikin harakoille, koska tasavahvojen joukkueiden kohdalla se yksi onnistunut voi tuoda pisteet.

Pelissä tietenkin on monen moista muuttujaa ja tilannetta muutakin, joista on mahdollista syntyä voittavia tai häviäviä tulemia, mutta isossa kuvassa noin, sen keskialueen herruudesta siinä tapellaan, koska sen avulla 9/10 peliä ratkeaa siinä paremman eduksi.

Kun tähän syksyyn on ihmetelty pudonneita maalimääriä, niin tuo on yksi selittäjä. Sattumusten kautta liigankin pelaajien keskimääräinen taso on parantunut ja jokainen joukkue tekee omaa versiotaan suomi kiekon dna:sta, jossa suinpäin ei tehdä mitään, vaan haetaan sitä pitävää otetta vastustajasta ja estetään vastustajaa sitä otetta saamasta. Samalla se kertoo sarjan tasaisuudesta, ilmatteeksi ei tule pisteen pistettä ketään vastaan.

Myös jos viisikkopeli toimii, se pakottaa vastustajan niihin hitaisiin lähtöihin, koska keskialueen herruus sen määrittää, silloin se tapa hakea virtauksen kääntöä, on tuo hidas vaaniva nousu ja pyrkimys voittaa aika ja tila siinä kamppaillen, kun taas joukkue, jonka viisikko toimii, voi kääntää saman tien, kun se liikeylivoima antaa siihen mahdollisuuden riskittä. Tai no, riskittähän ei tapahdu mikään kaukalossa, mutta virtaus on omalle jengille suosiollinen, laitetaan näin.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitos näistä parista selventevästä viestistä @JypFabu tämmöinen tavan tollo ei ole tuota asiaa osannut noin ajatella.
Yritän katsella peliä vähän taktisemmalla silmällä, jota harvemmin on tullut tehtyä sillä en tosiaan tuosta jääkiekon taktisesta puolesta juurikaan ymmärrä.

Onko tuo nyt sitä ”meidän peliä” ja edetään oman maalin suojelu edellä?

Normaali yleisö tuosta ei niin paljon tykkää ja nyt, kun menestys on ollut heikkoa ja JYP ollut aika kaukana siitä mihin on totuttu niin se on varmasti senkin takia näyttänyt tylsältä. Toki kaukana kalakukon Virta-kiekosta ja jätönjätönjätönjätöstä..

Itse vanhana ja silloin tällöin nykyisinkin höntsäkiekkoa harrastavana, kun mennään se puolustus viimeisenä. Siellähän on se veskari kellä on vain yksi homma *hymiö

Osaatko selittää, miksi peli on ollut pari vuotta aneemisen näköistä? Ihan kuin ketään ei kiinnostaisi yrittää toki muutamia pelejä sekä yksilöitä lukuunottamatta.

Mun täysin tietämättömän amatöörin silmään vaikkapa viime kaudella kiekko näytti meidän höntsyilyltä, laiturit karkasivat hyökkäyssiniselle ja sentterin oli mahdoton tarjota vapaata linjaa, kun viisikon välimatkat olivat mahdottoman suuria ja keskeltä oli helppo pelata se yksi mies pois. Olenko yhtään kartalla?

Tänä vuonna taas tarjonta on lähempänä ja pelataan enemmän lyhyillä syötöillä, jolloin on helpompi edetä. Kiekko kun on jopa nuorta minua nopeampi, saati nykyistä!
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mun täysin tietämättömän amatöörin silmään vaikkapa viime kaudella kiekko näytti meidän höntsyilyltä, laiturit karkasivat hyökkäyssiniselle ja sentterin oli mahdoton tarjota vapaata linjaa, kun viisikon välimatkat olivat mahdottoman suuria ja keskeltä oli helppo pelata se yksi mies pois. Olenko yhtään kartalla?

Tietämättömänä amatöörinä olet mielestäni vallan hyvin kartalla. Aiemman parin kauden kiekko mun mielestä pohjasi ajatukseen, että vallitsevan tilanteen vuoksi pyritään ihan simppeliin peruspeliin pelitavan ja pelillisen identiteetin kustannuksella. Niinpä pelattiin good old hockeyta ja sen toimivuuden kuuli sitten omissa helisemisestä. Pyrittiin kääntöön nopeasti, ilman tukea omiin ja vastustajan hampaat nauroi vielä seuraavan päivän treeneissäkin. Siinä oikeastaan näkee sen taktisen pelin kehittymisen aikojen saatossa ja syyn, miksi se näytti aneemiselta. No, kyllä mun silmin vilpittömästi siellä pelaajat yritti kaikkensa, mutta minkäs teet, jos peitsi tanassa syöksyt päin tuulimyllyjä.

Meidän pelissä todellakin lähdetään omaa maalia suojellen, eli pyritään varmistamaan, että mitään viisikkoa hajottavaa kääntöä ei voi tulla omiin ja vastuu on jokaisella viisikon jäsenellä tästä, siksi mun on vaikea välillä hoksata mitä kanssakirjoittajat oikeastaan edes tarkoittavat, kun puhuvat puolustajista ja puolustamisesta, minusta kehitys on mennyt siihen että on vain peli, joka sisältää kaiken tapahtuvan ja sitä kerrallaan toteuttaa viisi hemmoa + veskari jäällä.
 

Hieroja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietämättömänä amatöörinä olet mielestäni vallan hyvin kartalla. Aiemman parin kauden kiekko mun mielestä pohjasi ajatukseen, että vallitsevan tilanteen vuoksi pyritään ihan simppeliin peruspeliin pelitavan ja pelillisen identiteetin kustannuksella. Niinpä pelattiin good old hockeyta ja sen toimivuuden kuuli sitten omissa helisemisestä. Pyrittiin kääntöön nopeasti, ilman tukea omiin ja vastustajan hampaat nauroi vielä seuraavan päivän treeneissäkin. Siinä oikeastaan näkee sen taktisen pelin kehittymisen aikojen saatossa ja syyn, miksi se näytti aneemiselta. No, kyllä mun silmin vilpittömästi siellä pelaajat yritti kaikkensa, mutta minkäs teet, jos peitsi tanassa syöksyt päin tuulimyllyjä.

Meidän pelissä todellakin lähdetään omaa maalia suojellen, eli pyritään varmistamaan, että mitään viisikkoa hajottavaa kääntöä ei voi tulla omiin ja vastuu on jokaisella viisikon jäsenellä tästä, siksi mun on vaikea välillä hoksata mitä kanssakirjoittajat oikeastaan edes tarkoittavat, kun puhuvat puolustajista ja puolustamisesta, minusta kehitys on mennyt siihen että on vain peli, joka sisältää kaiken tapahtuvan ja sitä kerrallaan toteuttaa viisi hemmoa + veskari jäällä.
Sen verran tässä on tullut seurattua kirjoituksia sekä palstalla, että kuunneltua ”oikeitakin” asiantuntijoita niin jotain ehkä tarttunut tähänkin umpiluuhun..

Tässä viimeisissä peleissä oikeastaan oivaltanut mistä nuo yksilöiden virheet ainakin omasta mielestä ovat johtuneet pääosin: ei ole osattu opettaa oikeata tapaa koko viisikolle, vaan on oltu viisi yksilöä samaan aikaan jäällä.
Nyt viime peleissä tuo on mun mielestä alkanut löytymään eikä kukaan karkaile sekä säntäile, roolit näyttävät selvemmiltä eikä juosta paniikissa ympäri kaukaloa.

Myös tuo papp ollut ihan älytöntä ainakin pari viime vuotta kun laituri on kolmenkymmenen sentin päässä kiekosta eikä sitä hae ja pura vaikka keskialueelle, ennemmin (hieman liioiteltuna) puolustetaan omat piirretyt viivat alueena eikä auteta toista. Paitsi jos kiekko on kulmassa hönnytty kolmella päälle ja laiturit ihmettelee viivalla mitä tapahtuu ja yhtäkkiä on kaksi-kolme ukkoa pelkkää veskaria vastaan.

Eli olen nyt ymmärtänyt sen pointin ehkä paremmin mitä olet tarkoittanut ettei ne nimet selässä merkkaa mitään. Toki minä en tuolla pärjäisi, mutta olenkin liian vanha liigaan.. Ja tänä vuonna tuo luotto on ollut aivan eriluokkaa valmennukseen, kun on jopa mun silmällä peli parantunut jatkuvasti. En siis hankkisi ketään joukkueeseen tässä vaiheessa, koska ei tarvita mitään puukäsiä hakkaamaan maalinedustalle poikkaria vaan käsiä joilla kiekko pelataan eteenpäin. Lasin kautta ulos ei ole tätä päivää, vaikka toki joskus tarpeellista onkin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Jostain syystä mua lämmittää ihan valtavan paljon se että HIFK on sarjajumbona

Itselläni eri.

Olen jollain kierolla tavalla tykännyt punaisista. Ollut paljon hyviä pelejä monena vuonna. Eli vähän tuollaista että kiltti maalaistyttö ihastuu siihen vähän pahaan stadin kundiin. Vaikka nyt itse mies olenkin.

Ja sitten on toki Granlund vs Vatanen aikoinaan. Oi voi. Hyviä muistoja ja vähemmän hyviä JYPin kannalta.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Itselläni eri.

Olen jollain kierolla tavalla tykännyt punaisista. Ollut paljon hyviä pelejä monena vuonna. Eli vähän tuollaista että kiltti maalaistyttö ihastuu siihen vähän pahaan stadin kundiin. Vaikka nyt itse mies olenkin.

Ja sitten on toki Granlund vs Vatanen aikoinaan. Oi voi. Hyviä muistoja ja vähemmän hyviä JYPin kannalta.

Itsellä taas jotenkin sellainen kunnioituksen puute koko seuraa kohtaan. Ollaan niin olevinaan aina jokaisen kauden alla, mutta lähestulkoon aina EHT-tasoisella joukkueella saadaan aikaiseksi vaan mahalasku.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Itsellä taas jotenkin sellainen kunnioituksen puute koko seuraa kohtaan. Ollaan niin olevinaan aina jokaisen kauden alla, mutta lähestulkoon aina EHT-tasoisella joukkueella saadaan aikaiseksi vaan mahalasku.

Ehkä itse olisin voinut täsmentää että punaisten fanit sytyttävät erityisesti. Joskus muinoin oli hyvät jutustelut randomeiden kanssa hallilla ja tämän palstan punaisissa on hyvää väkeä myös.

Ja onhan seura täynnä legendaarisuutta. Ei pahemmin huimaa.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kivoja pohdintoja näin perjantain saunakaljojen kupeeseen. Mitä Hifkiin tulee, se on vissiin kulttuurikysymys, että hommaa pohditaan tasolla kuka valmentaa ja ketä kovimpia hankitaan, eikä sitten hoksata sitä ihan perus asiaa, että organisaatio luo kulttuurin ja puitteet ja huolimatta rahallisesta panoksesta ovat yksi yhteen hiileen puhaltaja kaikilla tasoilla. Rahalla saa kerran kymmeneen vuoteen sen mestarin, mutta jos organisaatio ei mitään opi tai edes halua oppia, ei muuta.

Vaikka kannattajat on maan makeimpia, ei ne tätä ole hoksanneet, vaan meuhkaavat kuka ostetaan penkin taa, keitä rosteriin ja mikä vitun jatkumo tai dynastia, kuka semmoista haikailee. Tämän vuoksi kai ne on osaltaan liigassa hyvä juttu, sillä mikä olisi kauniimpaa kuin cityjuntit meuhkaamassa. Sama kun mentiin esiteineinä omenavarkaisiin lähistön parhaille apajille ja joku jota ei niin tunnettu, joku stadilainen vierailija, löyttäytyi völjyyn ja kun pihalle päästiin meni ravistelemaan lähintä koivua ihmetellen, kun omenaa ei putoa. Tämä tarina on tosi, vaikka ette uskokaan. Toki väitti ettei pimeässä nähnyt, mutta me naurettiin vesissä silmin vähintään viikko.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Huomenna hallilla.

Tietääkö joku missä Eki luuraa ja onko paikalla jo heti kun ovet aukeaa?

Oletan, että kirjasta saa myös englanninkielisen version halutessaan?
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huomenna hallilla.

Tietääkö joku missä Eki luuraa ja onko paikalla jo heti kun ovet aukeaa?

Oletan, että kirjasta saa myös englanninkielisen version halutessaan?
Ovet, lipunmyynti, kioskit, Fanshop ja baarit avataan A-puolella poikkeuksellisesti jo klo 15. Perrin on paikalla hallin A-puolen Fanshopissa myymässä ja signeeraamassa elämänkertakirjaansa klo 15:00-16:45. Samalla on mahdollisuus päästä yhteiskuviin Ekin kanssa.



 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Kiitos.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Huomenna hallilla.

Tietääkö joku missä Eki luuraa ja onko paikalla jo heti kun ovet aukeaa?

Oletan, että kirjasta saa myös englanninkielisen version halutessaan?
Jännä että Seppänen päästää Ekin halliin.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Olihan tuo jo torstaina aitiossa ainakin parin ex-Jypin, Koskisen ja Mikko Toivasen kanssa.
Eki sanoi ettei JYP arvosta tiettyjä henkilöitä ja sitten tulee tiedote että JYP arvostaa kaikkia. Kumpi puhuu potaskaa? Mutta tosiaan ehkä annetaan niiden olla.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Itselläni eri.

Olen jollain kierolla tavalla tykännyt punaisista. Ollut paljon hyviä pelejä monena vuonna. Eli vähän tuollaista että kiltti maalaistyttö ihastuu siihen vähän pahaan stadin kundiin. Vaikka nyt itse mies olenkin.

Ja sitten on toki Granlund vs Vatanen aikoinaan. Oi voi. Hyviä muistoja ja vähemmän hyviä JYPin kannalta.
Mulle HIFK on aina ollut se joka on sytyttänyt melkeinpä eniten ja oon aina odottanut JYPin pelejä juuriki HIFKiä vastaan. Tällein Helsingissä asuvana pitää nyt hieman sympata HIFKiä. Tyttöystävä (vaikka ei lätkää seuraakaan) on vielä suomenruotsalainen, joten sekin luo tietyllä tavalla enemmän yhteyttä HIFKiin - En Gång IFK!

Edit: sori off-topic, mutta noi kohtaamiset on herättänyt positiivisia muistoja.
 
Viimeksi muokattu:

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Vaikka olen monta kertaa @jypinfani'a kritisoinut ja lupaan myös tehdä niin jatkossakin, mikäli perusteita väitteille ei tule pyynnöistä huolimatta, niin osaan antaa myös posia.

Kiitän jypinfania aktiivisesta junioritoiminnan katsauksesta itseä aina nuoret lahjakkuudet kiinnostanut ja ennenkuin aikaa oli enemmän tuli lähes kaikki U20 (A) ja U18 (B) kotipelit katsottua. Nykyään lähinnä katsotaan tilastot + jypinfanin päivitykset.

Mielestäni junnukatsaus on jypinfanin parasta antia jatkossakin, ja toivottavasti jatkat tehdä sitä pitkään, sillä liian vähän täälläkin on junioritoiminnasta kiinnostuneita joilla aikaa vielä seuraamiseen riittäisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös