Tuli vedettyä eilisilta laput silmillä ja mediapimennossa, kun piti jättää pelin katsominen tähän aamuun.
Sanokaa mitä sanotte, mutta oma meuhkaamiseni viime aikoina on kääntynyt kyllä orastavaan positiivisuuteen! Okei, prosessi jäi kesken ja nyt alkoi, noh, sanotaan vaikka ”projekti” - ja siinä otetaan nyt uusia ensi askelia. Ne ensi askeleet ovat vielä hapuilevaa ja vähän kompuroivaa, mutta toivottavasti ajan myötä se muuttuu kevättä kohti juoksuksi. Valmista peli ei tietysti vielä ole, eikä voi odottaakaan sen olevan.
Mielestäni TPS-pelissä näkyi niitä elementtejä mitä Pönö lupasi. Palattiin yksinkertaisempaan peliin ja laitettiin puolustusta kuntoon, sekä pelattiin kurinalaisemmin. Täydellisesti se ei mennyt, kuten ei voi olettaakaan, mutta nyt nimenomaan toimitetaan sitä mitä on puhuttu ja päävalmentajan suulla kivettyä kehityspolkua läpinäkyvästi edetään.
JYPin PAPP näytti paremmalta kuin aikoihin, kun TPS saatiin ison osan ajasta pidettyä laidoilla, vaikka jonkun verran liikaa tuokin vielä ekassa ryhtipelissä vuoti, kun meni vieläkin ajatukset ristiin tai joku pelaajista vähän palaili vanhaan sekoiluun (kröhöm, Niku).
Positiivista on myös se, että Hongalle voi pitkästä aikaa antaa puhtaat paperit. Mielestäni esimerkillisesti toteutti suunnitelmaa ja ei karkaillut liikaa hyökkäämään, vaan piti huolen omasta tontistaan. Mutta ei kuitenkaan unohtanut kiekollista johtajuutta tilanteen vaatiessa. Paljon olen parjannut Honkaa, mutta nyt oli kyllä joukkueen johtohahmoja ja oikein positiivinen esitys!
TPS:n ainoa maalikin oli loppujen lopuksi vähän hassu, enkä sitä osaa kyllä kenenkään piikkiin suoranaisesti laittaa. Toki Veini piti sitten muuten hyvin maalia puhtaana ja joku toinen tilanne olisi voinut osuakin, joten mistään kliinisestä suorituksesta ei voida puhua, vaikka ryhtiliike tapahtuikin.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin olen mielissäni, vaikka tappio tulikin, sillä ainakin minä näen sitä toivottua kehitystä. Seuraavaan peliin sitten vähän parempaa asennetta, jotta puolustus on tiiviimpää ja hyökkäyksiin lähtiessä ei etulinja karkaa (tässäkin oli toki parannusta). Siitä eteenpäin sitten vielä nostamaan tasoa kiekollisessa pelissä ja kun PAPP alkaa olemaan kunnossa, voi ruveta miettimään, että miten siitä lähdetään, kun kiekko tulee omille.
Eteenpäin sano Pönö lumessa!