Kyllähän Mokan vaikutus Lukkoon on ollut suurelta osin positiivinen ja jopa elintärkeä. Mokka on suurin syy minkä vuoksi Lukko on nykyään resursseiltaan liigan kärkipäätä ja olosuhteet pelata Raumalla jääkiekkoa niin juniorille kuin edustuksen pelaajille (ja perheille) ovat oikeasti huippuluokkaa.
Kolikon kääntöpuoli taas tulee siinä, että näiden vanhojen vaikuttajien vuoksi Lukon organisaation vastuualueet ovat erikoiset : urheilupuolen tulosvastuuta ei kanna kukaan, toimarilla on vähemmän päätäntävaltaa kuin useimmilla kollegoilla ja niin edelleen. Kun samat ihmiset päättävät vuosikausia, jopa kymmeniä, seuran kaikista isoista linjoista niin väistämättä käy niin, että osaaminen jää jälkeen nykypäivän vaatimuksista. Lukolta on puuttunut halu ja rohkeus ottaa oikeasti "piirien" ulkopuolelta nykypäivän urheiluorganisaatio-osaamista.
Tunnetusti omasta "lapsesta" on vaikea luopua ja antaa toisten käsiin.
Tällä hetkellä Lukko on joiltain osa-alueilta jäänyt 1990-luvulle. Viestintä on vain yksisuuntaista tiedottamista, sosiaalista mediaa ei hyväksikäytetä ollenkaan, urheilujohtamista ei koeta tärkeäksi, missään strategiassa ei pysytä puolta kautta pidempään, kaiken arvo mitataan rahassa, ei ymmärretä yhteisöllisyyden tärkeyttä vaikka kaikki viestimet yhteisöllisyyden lisäämiseksi on nykypäivänä olemassa ja niin edelleen.
Ennen kaikkea Rauman Lukon brändi on niin kansallisella kuin paikallistasolla huono. Kansallisella tasolla Lukko on resurssejaan hukkaan heittävä vitsi ja paikallistasolla kaukainen ja röyhkeä. Tämä on oikeasti iso ongelma kun samaan aikaan seura yrittää saada mahdollisimman hyvällä kompetenssilla varustettuja työntekijöitä palkattua.
Sitten on Dufvan kaltaisia kunnianhimoisia hulluja, jotka haluavat upottaa kättensä syvälle paskaan ja yrittää oikeasti muuttaa asioita.
Muutama pointti :
Hyvää Rauman Lukossa :
- Resurssit, vahvat taustekijät ja perinteet.
- Olosuhteet: jäähalli, helmiranta, harjoitushallit.
- Pelaajien perheiden huomiointi
- Urheilullisesti aina vähintään mielenkiintoinen joukkue. Lukko pystyy houkuttelemaan mielenkiintoisia pelaajia.
- Lukko-akatemia. Periaatteellisella tasolla ja toteutuskin, mutta..
- Ottelutapahtumasta ja yhteistyökumppaneilta saadut tulot. Lukon myyntipuoli on onnistunut tehtävässään.
Kehitettävää ja menneet eteenpäin :
- Fanituotteet : ennen järkyttävää kuraa, mutta tällä kaudella tullut jo useampikin hieno fanituote.
- Kotisivut : Menneet eteenpäin, mutta kehitettävää paljon. Harmittavasti sisällöntuottaminen on hiipunut.
- Tuleminen lähemmäksi ihmisiä : Lukon koulukiertue ja osallistuminen erilaisiin tapahtumiin, jossa ihmiset voivat tavata pelaajiaan. Muu organisaatio taas koetaan vieläkin etäiseksi.
Asiat huonosti / 1990-luvulla :
- Urheilujohtaminen : joukkueen kokoaminen, tulosvastuu. Ostetaan yleisosaamista ulkopuolelta eikä huomioida omia junioreita. Lukko-akatemian ovet kiinni edustukseen.
- Viestintä : ala-arvoista. Viestinnän vastuu on kenellä? Suoranainen valehtelu ja sidosryhmien aliarviointi. Sosiaalisen median laiminlyönti. Vuorovaikutus kannattajien ja yleisön kanssa. Huonot välit eri medioiden kanssa. Ylimieliset ja ristiriitaiset kommentit organisaation eri edustajilta. 2010-luvun viestintä on paljon muutakin kuin tiedotteen kirjoittaminen.
- Brändin hallinta : Lukko teki brändikyselyn ja tulokset vaativat radikaalia muutosta. Miten brändi on voitu päästää nykyiselle tolalle?
- Identiteetin rakentaminen : Mikä on Rauman Lukon identiteetti? Kannattajat eivät samaistu nykyisen imagon kanssa.
- Henkilöstörakenne : liian vähän ihmisiä tekemisissä urheilullisen menestymisen eteen, minkälainen on toimarin hiekkalaatikko loppujen lopuksi vrt hallitus? Rohkeus uudistaa organisaatiota ja palkata nykypäivän osaajia urheiluorganisaatioon.
- Arvovalinnat : säästetään väärissä paikoissa (yleisö, tuotteet, sidosryhmien huomioiminen) ja tuhlataan vääriin asioihin (huonot pelaajadiilit).
- Yhteisö-ajattelun laiminlyönti : Lukko on raumalaisille tärkeä ja arvokas asia. Perinteinen ja useimpia raumalaisia yhdistävä tekijä. Sitä ei vaalita ja korosteta me-henkeä sekä yhteisöllisyyttä,vaan pikemminkin raumalaisten lojaalisuus on itsestäänselvyys. Raumalainen on kriittinen, mutta silti lojaali seuralle. Se on asia, josta seurajohdon pitäisi olla äärettömän kiitollinen. Itse asiassa Rauman Lukon asema Raumalla on sellainen, että yhdenkään seurassa työskentelevän tai luottamustoimessa olevan ego ei saisi mennä seuran edun edelle. Missään tilanteessa. Koskaan.
Rauman Lukon organisaatio huutaa urheiluosaamisen rautaisia ammattilaisia, jotka myös ymmärtävät kuinka tärkeää on brändin rakentaminen ja kaksisuuntainen viestintä. Nämä kaksi asiaa ovat suuressa roolissa vaikuttamassa siihen minkälaisia ihmisiä hakeutuu organisaatioon palvelukseen niin pelaajina kuin muina työntekijöinä. Väistämättä oikeat arvot toiminnassa ja oikeat ihmiset näillä resursseilla johtavat myös menestykseen pelikentällä.