Itse olen täysin mustavalkoisen sydämen omistava niin nyt kuin jatkossakin mutta myös koko Turkulaisen kiekkoilun kannattaja. Tarkoitan sitä että varmasti tulee mentyä Marliareenalle katsomaan ja kannustamaan jos TUTO pelaa mestismestaruudesta ja mahdollisesta sarjanoususta. Oon jo tainnut aikaisemminkin kirjoittaa että jos Turkulainen kiekkoilu haluttaisiin nostaa takaisin sinne missä se oli ja mihin se myös kuuluu, niin tällainen todella naurettava ja toisilleen kateellisina olo pitäisi täällä keskustelusivuilla ja ennenkaikkea seurojen johtoportaissa lopettaa. Terve kilpailu on aina hyvästä ja mikä veisi kumpaakin seuraa eteenpäin mutta kilpailun lisäksi pienellä yhteistyöllä ja hyvällä yhteishengellä molemmat seurat nostaisivat päätään vielä enemmän. Nyt vaan kyräillään mitä toinen tekee ja joko ollaan kateellisia toisen onnistumisista tai vastaavasti kulman takana nauretaan toisen rämpimisestä.
Hyvää shittiä Hantalta tässä. Hyvää huomiointia eritoten siitä että tätä ilmiötä on havaittavissa myös kannattajien keskuudessa. Mielestäni tämä anti-TUTOus on vähän helvetin naiivia ja osittain vähän huolestuttavaakin koska en rehellisesti itse näe mitään muuta vastaavalla lailla kollektiivisesti silmiäavaavaa skenaariota toteutuvan lähitulevaisuudessa kuin tuon toisen paikallisen Liiganousu. Liekö kyse sitten jostain fanaattisuudesta joka urheilun kontekstissa on ihan ok ja ymmärrettävää, vai tietämättömyydestä ja ymmärtämättömyydestä? Mene ja tiärä.
Törmäsin taannoin eräässä paikallisessa baarissa johonkin nipinnapin 18-vuotiaaseen TPS-kannattajaan (ilmeisesti jonkun kannattajayhdistyksen jäseniä oli) ja keskusteltiin siinä sitten turkulaisesta kiekkoilusta yleisellä tasolla. Tai minä yritin keskustella, mutta aina kun juttu kääntyi TUTO:on, karkasi tällä keskustelun toisella osapuolella läppä ihan hanskasta ja keskustelu meni siihen miten kellään TUTO:a symppaavalla ei voisi koskaan olla aitoa TPS-sydäntä vai miten se nyt menikään. Lienee selvää että olin täytenä kysymysmerkkinä, mutta kommentoin hänelle takaisin että väkisinkin tulee firman pyynnöstä käytyä välillä myös Marlilla ja että onhan se siistiä että Toveritkin ovat nosteessa. Vähän vihaista katsetta ja pientä naljailuakin sieltä taisi tulla tuon jälkeen takaisin. En lainkaan ymmärtänyt resonointiaan koska en missään nimessä ilmaissut edes symppaavani Tovereita mutta ilmeisesti se että on Marlilla joskus käynyt oli liikaa.
Se nyt lienee selvää että jos on TPS-kannattaja niin ei sitä kovin helposti TUTO:n kannattajaksi muutu. Vaikka tuon nykyisen Palloseuran puuhastelut ja sekoilut ovat jo täysin omassa mittaluokassaan niin en ikinä tule mitään TUTO-vermeitä vetämään niskaani. Se joka tässä keskustelussa olisi olennaista, on eittämättä varteenotettavan kilpailun vaikutukset Palloseuraan ja paikalliseen palloilukulttuuriin yleiselläkin tasolla. Kyllä tällä talousalueella sidosryhmiä riittää kahdelle jääkiekkoseuralle, jos suhteita näiden kanssa osataan ylläpitää. Tämän hetken TPS on kaikessa ylimielisyydessään (joku oli ihan konkreettista esimerkkiäkin TPS:n sponssikontaktoinnista tänne jossain vaiheessa laittanut) aivan omaa luokkaansa Suomessa ja en ihmettelisi vaikka TUTO Mestis-näkyvyyden statuksellaankin alkaa pikkuhiljaa viemään isommaltaan sidosryhmien tukea.
Haluan yrittää viestiä tällä sitä että TUTO ei TPS:lle ole uhka muussa tapauksessa kuin siinä että Palloseura joskus Mestikseen tippuu. Sekään ei nykylinjausten valossa liene se ensimmäinen toteutuva skenaario, joten huoli pois sen suhteen. Ja itse koen aivan helvetin väsyneeksi sen että jos joku menee kokemaan erilaista meininkiä Marlille ilman sen enempiä kannattamis-taka-ajatuksia niin aletaan muutamien TPS-kannattajien toimesta maalailemaan piruja seinille. Itse jopa kehoittaisin ihmisiä liikahtamaan Kupittaalle aistimaan tuota orastavaa buumia ja nauttimaan siitä, koska TPS ei vastaavaa kykene tarjoamaan. Ei ainakaan tällä kaudella.