Porthenin taklaus Nielikäiseen

  • 26 140
  • 183

scholl

Jäsen
Jude kirjoitti:
Jyrki Lumme voisi pitää kesällä luistelukoulun nimikkeellä "näin pelaat 45 sekunnin vaihdon luistelemalla kaksi potkua."

Lumpeella taitaa olla huiman pitkät luistelupotkut, kun onnistuu törmäämään pakkipariinsa vastustajan maalin takana.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
scholl kirjoitti:
Lumpeella taitaa olla huiman pitkät luistelupotkut, kun onnistuu törmäämään pakkipariinsa vastustajan maalin takana.
Ei ne Sonjan potkut ole pitkiä vaan liut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Dante kirjoitti:
Tuomio tuli seurauksesta, ei teosta.
Eikös tässä nimenomaisessa tapauksessa tuomio tullut juuri teosta? Olen antanut kertoa itselleni, että Levosen lapanen nousi välittömästi taklauksen jälkeen. Jälkitarkastelu osoitti naaman auenneen, mistä tuli sitten se kovennettu. Eli ihan pykälien mukaan.

Usein tuo hokemasi pitää nykyliigassa paikkansa, mutta en soveltaisi sitä tähän tapaukseen.
 

PJx

Jäsen
Kahden askeleen vauhti on aika epämääräinen käsite. Jos sen sisältöä yrittää miettiä, niin asiaan voi miettiä junnusääntöjen pohjalta. Vielä D:ssä ei saa taklata, kiilata kylläkin. Hyvässä kiilauksessa laidat paukkuu kohtalaisesti. Väittäisin että 99% teistä puhuisi taklauksesta, vieläpä ihan kohtalaisen komeasta (tosin tuomarin pilli soi turhaan usein). Taklauksen ja kiilauksen erottaa toisistaan liikesuuntien ero.

Jos kavereilla on melko lailla sama liikesuunta, silloin kiilataan (ei taklausta), mitä nyt vähän avitetaan taklausliikkeellä. Jos kaveri menee laidan suunnassa niin taklaaja voi tulla osapuilleen kentän suunnasta tai etusektorista. Elikä taklausvauhdiksi lasketaan ainoastaan se osuus, joka eroaa taklattavan liikesuunnasta.

Eiköhän tämä kaksi askelta tarkoita lähinnä sitä vauhtia, jonka pystyy hankkimaan kahdella askeleella? Itse käsitän asian niin, että kaksi askelta määrittelee taklaukselle kovuuden, jonka jälkeen tuomarilla on mahdollisuus puuttua asiaan, jos näkee tilanteen ”väärästä suunnasta” tulleena ”noutoyrityksenä”.

Tiedä sitten meneekö se ollenkaan näin. Täytyy kysyä asiaa ”oikealta” tuomarilta joskus, jos muistaa.
 

Punalippu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Pentin pojat (kukkuu-osasto)
expertti kirjoitti:
"Itkijä pasi" "neiti". Nääki nuijat kääntää takin niin että viuhahtaa, kun pasi pukee taas brändin paidan päälle. On niin kaksnaamaista taas että.

Eikös se rangaistus tullut ryntäyksestä?!? Ei siinä paljon kropan asento vaikuta.

Vai oletteko sitä mieltä, että jos olisi ottanut paremmin vastaan, niin se ei olisi ollut ryntäys?!? Miten se on edes mahdollista. Tai sitten mä olen ymmärtänyt väärin, että mistä ryntäys viheletään...

- No jaa, itse en tätä pyllistelijää haluaisi missään tapauksessa HIFK:ssa nähdä. Itse taklaus oli puhdas ja mikä ryntäys sellainen on jossa liutaan eikä oteta vauhtia? Lantasaappaiden kannattaisi opetella jääkiekon säännöt perunan istutuksen ohessa ensin ennen kuin tulee pärisemään tänne suu vaahdossa.

Olisi korkea aika alkaa liigassakin antamaan rangaistukset teon ei seurauksen mukaan. Sääntöihin olisi hyvä tehdä sellainen muutos että näille pyllistelijöille ja selänkääntäjille voitaisiin antaa pelikieltoa siihen asti kunnes oppisivat pitämään huolta turvallisuudesta omalta osaltaan.

Nämä Nivalan Einsteinit ja kumppanit ovat nimittäin vaaraksi itselleen kaukalossa. Ihminenhän voidaan asettaa jopa pakkohoitoon jos hän on vaaraksi itselleen tai muille, miksipä kaukalo tekisi poikkeuksen niin että siellä saisi toimia niin että on vaaraksi itselleen.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Kertokaahan nyt Turengin besser-wisserit kuka teistä olisi ko. tilanteessa jarruttanut ja miettinyt, että: Voi v*tun isopää, nosta se pää ylös, kohta tulee...!

Antaa pakkua, synnitön heittäköön ekan stemun...
 

punkzta

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins. Ol' Tyme Hockey
Sheddenin sanoin..:

"Keep your head up, Son!"-Siinä kaikki mitä tapauksesta tarvii tietää.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Minkä koulun tunnit nyt loppui kun noita tuli yht'äkkiä tuohon jauhamaan noita isoilta pojilta kuultuja fraaseja?
 

Repe #51

Jäsen
Suosikkijoukkue
zlatan ibrahimovic, eric fehr
punkzta kirjoitti:
"Keep your head up, Son!"-Siinä kaikki mitä tapauksesta tarvii tietää.

Itekkö keksit?
- - -
Ketjua sen enenpää lukematta, sanoisin että tuomio oli aivan oikea. Levonen antoi ensimmäiseksi 2+10min ryntäyksestä ja sen jälkeen huomasi nielikäispasin nassun olevan auki ja näytti samantien jermua pihalle. Karu nimi kaverilla.
Olisiko Pasin sitten pitänyt luopua kiekosta laidan vieressä ja ottaa taklaus vastaan mitä ei edes nähnyt(?) ? Ja kyllä siellä laidan vierustalla yleensä painitaan selkä hieman kyyryssä, kuten tarkkaavaisimmat katsojat ovat saattaneet huomata.

Nih.
 

Rystylätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Sympatiat Jyp ja Kalpa
Punalippu kirjoitti:
Lantasaappaiden kannattaisi opetella jääkiekon säännöt perunan istutuksen ohessa ensin ennen kuin tulee pärisemään tänne suu vaahdossa.

Kuka se täällä suu vaahdossa pärisee :D...Ehdottaisin viikon pelikieltoa provosta.

Mutta itse tilanteesta.Kaukalon suuntaisesta hidastuksesta näki, että ei ollut kyynerpää kiinni vartalossa.Olen kelaillut tuon kohdan useaan kertaan läpi.Vaikea sanoa osuuko kyynerpää nenään.Tosennäköiseti veri alkoi vasta laita osumasta.Lisäksi vauhtia oli ihan h*lvetisti.Olisin antanut saman tuomion.Itse kyllä tykkään kun pelataan kovaa, mut tuonkin taklauksen olisi voinut vetää puhtaasti.

Ugh,olen puhunut!
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vain yksi kommentti:

Jos Hesarin minä-vihaan-HIFK:ta-Miettinenkin on sitä mieltä, että Nielikäisen naarmu ei ollut ison jäähyn arvoinen, niin miten kukaan tosissaan kehtaa väittää mitään muuta? Otteluraporttikin oli yllättäen tältä toopelta ihan kohtalainen, HPK:n pelihän se oli.
 

Nakke^80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Detroit Red Wings, sm-liigan tuomarit
Nyt kello on kolme keskiviikon ja torstain välisenä yönä.

Sain juuri katsottua videon kyseisestä taklauksesta. En ole ollut hirveän kiinnostunut aiheesta, mutta kaikki tuntuu siitä puhuvan niin paljon. Joten...:

Videolta tehtyjen havaintjoen perusteella taklaus ei ole ryntäys b-pisteiden välissä se kolme potkua ja loppumatkan liukuu eikä päähänkohdistunut taklaus. Tässä tapauksessa se taklaus vain osui suoraan päähän, kun pasi meni kyyryyn siinä vaiheessa, kun taklaaja oli metrin päässä. Taatusti pasi näki, että taklaus on tulossa, mutta päätti uhmata omaa terveyttään ja kalastaa ison jäähyyn, koska liigan tuomiot tulee seurausten eikä tekojen mukaan.


Noh samapa se. Sääli vaan näitä tuomioita.
 

chelios77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Pasi sanoo itse päivän Iltasanomissa,että taklaus oli puhdas ja samassa tilanteessa olisi itsekin ajanut samanlailla.
Huvittavia jotenki nuo "ryntäys"-jäähyt,eikö tuommosen jäähyn syy vois yhtä hyvin olla "liian kova taklaus".Ei ainakaan mun tietojen mukaan esim. NHL:ssä
jaeta mitään ryntäysjäähyjä.Voi olla kyynärpäätaklaus,laitataklaus tai selkäänajo,mutta mikä helvetin ryntäys?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jäähy, joka Porthenille annettiin oli sm-liigan "höpö-hopö, nössö-nassu"-linjan mukainen, siinä mielessä sen hyväksyn, muuten en. Se oli vain kova paukku, joka osui kohdalleen. Ei siinä mitään, vain yksi tapahtuma lätkämatsissa, joka Suomessa tulkitaan väärin, aina.
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
Repe #51 kirjoitti:
Itekkö keksit?
- - -
Ketjua sen enenpää lukematta, sanoisin että tuomio oli aivan oikea. Levonen antoi ensimmäiseksi 2+10min ryntäyksestä ja sen jälkeen huomasi nielikäispasin nassun olevan auki ja näytti samantien jermua pihalle. Karu nimi kaverilla.
Olisiko Pasin sitten pitänyt luopua kiekosta laidan vieressä ja ottaa taklaus vastaan mitä ei edes nähnyt(?) ? Ja kyllä siellä laidan vierustalla yleensä painitaan selkä hieman kyyryssä, kuten tarkkaavaisimmat katsojat ovat saattaneet huomata.

Nih.

Pasilta kiekko karkasi juuri ennen taklausta ja kyyristyi sitä kurkottamaan. Ei tuo pahalta näyttänyt kun tuollainen Nivalan sonni olisi ottanut vain oikeassa asennossa vastaan. Monen tekijän summa muttei tuon rangaistuksen arvoinen. Mutta tänään uudet kujeet ja uudet taklaukset. Kenen nassu punottaa eniten?
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
Pasin vastaus itkemisestä syyttäneille:

IS kirjoitti:
Pasi Nielikäinen: Se oli puhdas taklaus

- Se oli hyvä taklaus. Olisin varmaan vastaavassa tilanteessa taklannut itse samalla tavalla, Nielikäinen tunnusti.
 

SjV

Jäsen
Punalippu kirjoitti:
Olisi korkea aika alkaa liigassakin antamaan rangaistukset teon ei seurauksen mukaan. Sääntöihin olisi hyvä tehdä sellainen muutos että näille pyllistelijöille ja selänkääntäjille voitaisiin antaa pelikieltoa siihen asti kunnes oppisivat pitämään huolta turvallisuudesta omalta osaltaan.
Äärimmäinen esimerkki: Tuuppaat vastutajaa poikkarilla niskaan, josta seuraa niskanikama vamma tjsp... Niin oikea tuomio olisi 2min poikittainen maila eikä OR+muut sanktiot. Ei oikeen osu mun ymmärrykseen.
 

PJx

Jäsen
CorporalSyd kirjoitti:
http://www.nhl.com/hockeyu/rulebook/rule47.html

Noita taidetaan vaan hieman hillitymmin jakaa pienessä kaukalossa.
Tuosta säännöstä ”as a result of distance traveled, shall violently check an opponent in any manner” voisi päätellä, ettei ainakaan NHL:ssä lasketa askeleita tai katsota loppuliu'un pituutta. Avainsanat lienee ”distance traveled” ja ”violently check ”.

Tiedä sitten onko NHL:ssä annettu tuomarille vielä suurempi tulkintavapaus vai onko toi kaksi askelta osa tulkintaohjetta. Joka tapauksessa se on täkäläisessä sääntökirjassa (ei varsinaisessa tekstiosassa), kaksi askelta ei siis perustu case bookiin.
 

Aina Punainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
chicago

NHL:ssa voidaan antaa 2min Charging eli ryntäys, mutta ei sitä käytetä ellei taklaava ns. hyppii ennen taklausta niin että taklaus voimistuisi... Näin minä olen sen ymmärtänyt...
 

odb

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Clipin nähneenä pakko todeta että ei Pasi tossa kyllä mitään kiekkoa kurkottele, painaa vaan jostain syystä päätä alas kun näkee että kohta kolahtaa. Ilmeisesti harkoissa ton oppinut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös