No onko tämä jollekin sitten yllätys?
Vaikka kaikki suomalaiset tuntevat Popedan, sen kappaleista vain pieni murto-osa on koko kansan biisejä. Totta kai Costello suunnittelee keikat sen mukaan, että ne kiinnostaisivat mahdollisimman suurta osaa yleisöstä ja tuottaisivat mahdollisimman paljon bändille rahaa. Todennäköisesti kuka tahansa meistä toimisi näin, että pyrkisi maksimoimaan oman työnsä hedelmät.
Ja toinen juttu nyky-Popedassa on se, että Ollin aikakaudella orkesteri joutuu yhä vähän todistamaan kannuksiaan, että kannattaako keikoille edes tulla. Tutut ja turvalliset Popeda-biisit Ollin laulamana on kaikista helpoin ratkaisu totutella yleisö uuteen solistiin. Nyt kun uuden laulajan myötä väännettäisiin settilista täyteen vähemmän tunnettuja (lue: vähemmän pidettyjä) biisejä, niin kyllä siellä porukka kaksin verroin vaatisi Patea takaisin tai valittaisi uudesta Popedasta.
Ne koko kansan Popeda-biisit on oikeasti tosi kapea osa orkesterin tuotannosta. Ratinan keikalla mieleeni jäi tosi hyvin se, kun Lihaa ja perunaa -biisin jälkeinen Rokkikone näytti ihmetyttävän monia ympärilläni keikkaa seuranneita, että "mikä ihmeen biisi se tämä on, en ole koskaan kuullutkaan".
Olisihan se hauskaa vaihtelua kun koko settilista olisi täynnä UG-Popedaa kuten Serkkuni on rasisti, Himo Mäkinen, Jäin täryjyrän alle Pispalassa, Oodi Tom Robinsonille, Palkkasoturiksi Nubiaan tai Mauno soittaa stereoo, niin kyllä siellä keikalla tunnelma olisi todennäköisesti aika hämmentynyt, kuin valtaosa porukasta ei edes tunnista näitä kappaleita ja vain murto-osa kykenee laulamaan mukana. Toisin kuin jonkun Lihaa ja perunaa kanssa.