Polttoaineen hinnannousu

  • 142 015
  • 1 217

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Näköjään aika isoja eroja kun tullut viimepäivät kiereltyä Jyväskylää ja järjestään alkoi lähennellä 95 2,20 ja diesel +2,30

Nuo on perusautoilijalle yhtä tyhjän kanssa mitä ovat. Kun yli vitosen alkaa olla niin aletaan kiertelemään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vajaat pari viikkoa sitten tankkasin ysivitosta Porissa ST1:llä, lähtöhinta 1,984 ja ST1-kortilla 5 senttiä pois, eli lopullinen hinta 1,934. Tuntui kuin olisi ilmaista bensaa tankannut.

Hämmästyttää kyllä joka kerta, kun huomaan diisselin olevan kalliimpaa kuin bensa, mutta kun diisseli nousee jopa yli 98:n hinnan, niin se vasta oudolta tuntuukin. Tämä tuntuu olevan kohtalaisen yleistä tänä päivänä. Onneksi hankkiuduin omasta diisselistä eroon viime vuoden alussa.
 

444

Jäsen
Oliko eilen kun oli taas tuossa lähiasemalla bensiini 1.959 ja jokaiselle kuudelle mittarille 6-8 auton jono. On järjetöntä touhua. Ei tee hyvää sähköautokaupalle nämä halvat hinnat.
On halpaa. Mun pasuunaan saisi tankata 0,92€/l dieseliä, jotta tulisi edes yhtä halvaksi kuin perus 20kWh/100km kuluttavan sähköauton tankkaus kotona. Jonkun verran saa vielä tuosta 2,35€/l tasosta tiputella. Tuossa ei toki ollut veroja huomioitu, mutta ilman sitäkin eroa on ihan riittävästi.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Nyt on alkanut taas brent hinta mennä oikeaan suuntaan, koko viime viikko oli laskua ja tällä hetkellä myydään helmikuun eriä 81,5 dollaria barrelilta (laskusuunta jatkuu). Tämä alkaa näkyä jo myös pumpuilla ja viikonloppuna be95 hinta voi olla PK-seudulla jo alle 1,80 €/l.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä alkaa näkyä jo myös pumpuilla ja viikonloppuna be95 hinta voi olla PK-seudulla jo alle 1,80 €/l.
Eiköhän tässä perinteisesti päinvastoin nosteta hintoja kun on niin halpaa ettei muita kuluja saada katettua...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Joo ja vähän näyttäisi että varsinkin Dieseliin olisi pistetty etukäteen jo vuodenvaihteen korotukset.

Löpössähän on korkeampi hinta selitelty ties millä Venäjäverukkeilla, on jalostusongelmia ja blaablaablaa. Nythän on jakeluvelvoitekin paljon alempi ja silti hinta 40 senttiä korkeampi kuin vuosi sitten samoilla öljyn hinnoilla. Kusetuksen makua sanon minä.
 

444

Jäsen
Joo ja vähän näyttäisi että varsinkin Dieseliin olisi pistetty etukäteen jo vuodenvaihteen korotukset.
Ja vuodenvaihteessa korotellaan sitten lisää. Perjantaina oli paikallisella Shellillä diesel 2,01€/l. Onneksi olin pistänyt 80 litran tankin aiemmin samalla viikolla täyteen, niin ei mennyt ihan säästämisen puolelle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja vuodenvaihteessa korotellaan sitten lisää. Perjantaina oli paikallisella Shellillä diesel 2,01€/l. Onneksi olin pistänyt 80 litran tankin aiemmin samalla viikolla täyteen, niin ei mennyt ihan säästämisen puolelle.

Aika sitkeästi vain näyttäisi 2,20 lähettyvillä olevan muutamaa lukuunottamatta kun samaan aikaan 95 puskemassa jopa 1,8 alkavilla lukelmilla.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
2€ hintatasoon on sopeuduttu aika nopeasti. Selvästi vasta kun liikuttiin lähempänä 3€ litrahintaa se näytti vaikuttavan ajomääriin. Totuttaisiinkohan siihenkin yhtä nopeasti? Ei nyt ehkä sodan keskellä kokeiltava, mutta kyllähän jotain kolmen ja puolen euron hintaa tulisi testata asap kun muut inflaatiovaikutkset (toivottavasti aka sota) poistuu.

Kuinka suurta ohjausvaikutusta sillä olisi vai tottuttasko siihenkin näin nopsaan? Mutta selvästi liian halpaahan liikennepolttoaineet edelleen on.
(pakosti liikkuvien tuen on tehokkainta olla suoraa rahallista tukea verotuen sijaan, joka kohdistuu kaikkin).
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
2€ hintatasoon on sopeuduttu aika nopeasti. Selvästi vasta kun liikuttiin lähempänä 3€ litrahintaa se näytti vaikuttavan ajomääriin. Totuttaisiinkohan siihenkin yhtä nopeasti? Ei nyt ehkä sodan keskellä kokeiltava, mutta kyllähän jotain kolmen ja puolen euron hintaa tulisi testata asap kun muut inflaatiovaikutkset (toivottavasti aka sota) poistuu.

Kuinka suurta ohjausvaikutusta sillä olisi vai tottuttasko siihenkin näin nopsaan? Mutta selvästi liian halpaahan liikennepolttoaineet edelleen on.
(pakosti liikkuvien tuen on tehokkainta olla suoraa rahallista tukea verotuen sijaan, joka kohdistuu kaikkin).
Eihän tämä 2e ole yhtään mitään. Hinnoista kitisijöitä tässäkin ketjussa riittää, mutta 10 vuotta sitten hinnat huitelivat myös jossain 1,70-1,80 eurossa. Sen jälkeen on paljon tapahtunut ja hinta nytkin vain 15% korkeammalla. Samalla myös kitistään, ettei hinta laske vaikka raakaöljyn hinta laskisi. Samalla kuitenkin unohdetaan, että hinta on tässä muutamissa kuukausissa laskenut kuitenkin lähes kolmanneksen.

Joskus tavan tallaajat pitivät 2 euroa jonain kipurajana mukamas, mutta kyllä nyt kokemus on osoittanut, että lieköhän kolmekaan euroa vielä mikään kipuraja.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...
Joskus tavan tallaajat pitivät 2 euroa jonain kipurajana mukamas, mutta kyllä nyt kokemus on osoittanut, että lieköhän kolmekaan euroa vielä mikään kipuraja.
Mikähän tämä tavan tallaajien myyttinen kipuraja tarkoittaa? Sitäkö, että nostetaan auto pukeille eikä ajeta ennen polttonesteiden merkittävää hinnanalennusta, vai sitä, että myydään kaikki fossiilisilla kulkevat vehkeet mustilaisille?
Täälläpäin, missä minä asustelen, ei käytännössä polttonesteillä ole kipurajaa näköpiirissä, kun autolla on vain pakko liikkua, jos meinaa selvitä niin arjesta kuin pyhästäkin kohtuudella hengissä. Tietysti, jos hinta nousee sellaisiin sfääreihin, > 10£/l, ettei yksinkertaisesti ole varaa enää ostaa litraakaan polttoaineita, joutuu yhteiskunta (= veronmaksajat) sitten panostamaan ihan erilailla ihmisten toimeentulon ylläpitämiseksi haja-asutusalueilla - suurissa kaupungeissa elävillä ongelma kulminoituu lähinnä bussiaikataulujen pläräämisen ja/tai ratikkapysäkkien/metroasemien löytämisen vaivaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikähän tämä tavan tallaajien myyttinen kipuraja tarkoittaa? Sitäkö, että nostetaan auto pukeille eikä ajeta ennen polttonesteiden merkittävää hinnanalennusta, vai sitä, että myydään kaikki fossiilisilla kulkevat vehkeet mustilaisille?

Tämä ihan sama asiaa itsekin mietin kun pääasiassa kuitenkin autoilu on sitä että ihmisen tai tavaran pitää päästä paikasta A paikkaan B. Hyvin harva ajo tässä on sitä että ajetaan kylillä pimppistä ja mielestäni yhteiskunnan näkökulmasta tätäkään ei pitäisi väheksyä sillä ovat aika sosiaalisia harrastuksia ja valtio saa hyvää verotuloa päälle samalla kun ihmiset ei syrjäydy kotonaan. Nää on tietenkin näitä kun vastakkainasettelussa on päättäjät jotka liikkuu pääkaunpunkiseudalla tai sitten semmoisessa tilanteessa oleva joka pystynyt sähköauton hankkimaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... Nää on tietenkin näitä kun vastakkainasettelussa on päättäjät jotka liikkuu pääkaunpunkiseudalla tai sitten semmoisessa tilanteessa oleva joka pystynyt sähköauton hankkimaan.
Niinpä... mm. Ohisalolle riitti kompensaatioksi polttoaineiden korkeille hinnoille, että HKL tuli vastaan lippujen hinnoissa Helsingissä. Tällä tasolla kun päättäjien aivoitukset liikkuvat, ei mitään ihmeitä voi odottaa...
Lisäksi, se on vain pers'aukisten kitinää ja huonoja arvovalintoja, jossei kykene hankkimaan viidenkympin täyssähköpirssiä pihatantereelle ja samalla kuitenkin pitäisi säästää sähköäkin...

Itse toivon kädet ristissä, että polttokennoteknologia kehittyisi nykyistä räyhäkkäämmin, kun sähköautojenkin akkuteknologia, etenkin raaka-aineet, on pikkuisen huteralla pohjalla näin eurooppalaisittain katsottuna. Jos/kun Kiina haluaa, kustannukset kohoavat pilviin samoin kuin kävi polttonesteille ja maakaasulle Venäjän kanssa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joo, täällä on joku ihmeen kartelli noilla bensan myyjillä. Bensa on aina kalliimpaa kuin missään muualla. Pitäisköhän laittaa kilpailuvirastolle vinkki, että laittavat kartellin tutkintaan.

Minä luulin/luulen että täällä Keski-Suomessa on sama kartelli. Toki hetkittäin 95 on käynyt alle 2:n euron.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Minä luulin/luulen että täällä Keski-Suomessa on sama kartelli. Toki hetkittäin 95 on käynyt alle 2:n euron.

ABC-asemilla pääsääntöisesti yhä 2.07 euroa ja disukka 2.2 euroa.

Mutta hei, bonukset juoksee!
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ABC-asemilla pääsääntöisesti yhä 2.07 euroa ja disukka 2.2 euroa.

Mutta hei, bonukset juoksee!
Eilen oli Tapiolan ABC:llä 1.8 ja jotain litrahinta bensalle. En tankannut kun oli niin vitun halpaa, mutta kävin 100 euron edestä kuitenkin lorottamassa bensiiniä viemäriin. Ja sain hyvät bonukset.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
ABC-asemilla pääsääntöisesti yhä 2.07 euroa ja disukka 2.2 euroa.

Mutta hei, bonukset juoksee!

Toisaalta, Neste kesko-yhteistyönsä kanssa(plussat) menee toiseen suuntaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sitäkö, että nostetaan auto pukeille eikä ajeta ennen polttonesteiden merkittävää hinnanalennusta, vai sitä, että myydään kaikki fossiilisilla kulkevat vehkeet mustilaisille?
Täälläpäin, missä minä asustelen, ei käytännössä polttonesteillä ole kipurajaa näköpiirissä, kun autolla on vain pakko liikkua, jos meinaa selvitä niin arjesta kuin pyhästäkin kohtuudella hengissä.
Varmaan sitä, että siirrytään sähköllä liikkumiseen. Sitten ei tarvitse murehtia bensan hinnoista.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Varmaan sitä, että siirrytään sähköllä liikkumiseen. Sitten ei tarvitse murehtia bensan hinnoista.
Tuosa hieman myöhäisemmässä viestissäni juuri ihmettelinkin, kuinka tää yksityisautoilun sähköistäminen käytännössä hoituisi, kun autot halvimmillaankin maksavat niin paljon, ettei valtaosalla porukasta, jotka autoa päivittäin tarvitsisivat, ole varaa moiseen. Tuo keino on siten täysin teoreettinen ja mahdotonta toteuttaa näkyvissä olevan teknisen kehityksen aikavälillä suurelle osalle yksityisautoilijoita.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosa hieman myöhäisemmässä viestissäni juuri ihmettelinkin, kuinka tää yksityisautoilun sähköistäminen käytännössä hoituisi, kun autot halvimmillaankin maksavat niin paljon, ettei valtaosalla porukasta, jotka autoa päivittäin tarvitsisivat, ole varaa moiseen. Tuo keino on siten täysin teoreettinen ja mahdotonta toteuttaa näkyvissä olevan teknisen kehityksen aikavälillä suurelle osalle yksityisautoilijoita.
Köyhät ajavat vähemmän tai eivät ollenkaan. Autoilua kuten muutakin kuluttamista on vähennettävä. Jos sitä ei vähennetä meidän elinaikana, niin sitten seuraavien sukupolvien aikana se vähenee pakosti kun öljy ja muut tarvittavat resurssit on käytetty loppuun, tai niiden hankkimisen kallistuminen tekee autoilusta mahdotonta peruspulliaisille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös