Polttoaineen hinnannousu

  • 142 329
  • 1 217

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Polttoaineen verotukseen ei pitäisi koskea sen takia että hinnat ovat alhaalla, eikä sen takia että se on liian korkealla.
Eihän tuo nyt mitenkään käy. Sehän olisi markkinataloutta, ja sellaisesta ei täällä tykätä. Valtion aktiivinen rooli kaikessa on sen sijaan suomalaisille mieleen. Ja miksipä tyytyä vain verojen viilailuun, kun kerran hintasääntelykin on keksitty...
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Oletan, että elämäsi on ammattia myöten rakentunut pysyvän autottomuuden tilan päälle. Tuskinpa olet juuri vaikkapa lätkäveskarin varusteita liikutellut.

Osa meistä tekee niitä autoa vaativia juttuja toisten puolesta. Itse esimerkiksi avasin eilen päiväkodin ovet niiden perheiden lapsille, joiden vanhempien piti ehtiä aamun ensimmäiseen junaan. Ei olisi oikein onnistunut ilman autoa, kun fillarimatka kotoa reippaastikin polkien olisi kolmisen tuntia.

Olet toki oikeassa. En esimerkiksi asu Orimattilassa, kun käyn Lahdessa töissä. Tai en kuljeta lapsiani toisen kunnan alueelle lätkäharjoituksiin vaan junnu voi pelata jalkapalloa pyöräilymatkan päässä kotoa. Valintojahan nämä ovat

Meillä duunissa tätä on tälläkin viikolla puitu muutamaan otteeseen. Energian hinta hipoo ennätyksiä ja bensa on kallista. Silti saan lähinnä vittuilua, kun kyseenalaistan että tarviiko sitä sitten asua isossa ok-talossa kaukana duunista, jos siihen ei ole varaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olet toki oikeassa. En esimerkiksi asu Orimattilassa, kun käyn Lahdessa töissä. Tai en kuljeta lapsiani toisen kunnan alueelle lätkäharjoituksiin vaan junnu voi pelata jalkapalloa pyöräilymatkan päässä kotoa. Valintojahan nämä ovat.

Hitsi kun ei ole saanut valita kun tyttö päätyi istumaan pyörätuolissa. Ja kun julkista liikennettäkään ei ole niin auto on ainoa vaihtoehto. Tai taksi. Ja voin sanoa, että tuskastelee se vakitaksiyrittäjäkin polttoaineen hintojen kanssa.

Mitä julkisen liikenteen hintoihin tulee niin taitaa halvemmalla päästä Helsingistä Lontooseen lentokoneella kuin Helsingistä Ouluun junalla... no nämä ovat niitä valintoja.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Hitsi kun ei ole saanut valita kun tyttö päätyi istumaan pyörätuolissa. Ja kun julkista liikennettäkään ei ole niin auto on ainoa vaihtoehto. Tai taksi. Ja voin sanoa, että tuskastelee se vakitaksiyrittäjäkin polttoaineen hintojen kanssa.

Veikkaan että jos oikein mietittäisiin niin löydettäisiin sinullekin joku sopiva ratkaisu pakollisiin autoiluihin. Kaikilla kun tuskin on pyörätuolissa kulkevia lapsia kotonaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olet toki oikeassa. En esimerkiksi asu Orimattilassa, kun käyn Lahdessa töissä. Tai en kuljeta lapsiani toisen kunnan alueelle lätkäharjoituksiin vaan junnu voi pelata jalkapalloa pyöräilymatkan päässä kotoa. Valintojahan nämä ovat

Meillä duunissa tätä on tälläkin viikolla puitu muutamaan otteeseen. Energian hinta hipoo ennätyksiä ja bensa on kallista. Silti saan lähinnä vittuilua, kun kyseenalaistan että tarviiko sitä sitten asua isossa ok-talossa kaukana duunista, jos siihen ei ole varaa.
Minä asun 00100 alueella. Voisin tietysti työskennellä täälläkin, mutta jonkun se työ sielläkin pitää tehdä missä minä (useimmiten junalla) käyn sen hoitamassa. Jos sen tekisi joku paikallinen, niin todennäköisesti joka päivä autolla, kun minä autoilen töihin noin joka viides työpäivä. Niin tai voisivathan ne perheet muuttaa tuohon naapuriin. Juuri äsken myytiin naapurista ihan perhekokoinen asunto alle miljoonalla.

Mitä yritän sanoa on, että osa voi valita autottomuuden, mutta se ei millään onnistu jokaiselta. Siksi vähän empatiaa odottaisi ihan näin naapurisovun hengessä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Veikkaan että jos oikein mietittäisiin niin löydettäisiin sinullekin joku sopiva ratkaisu pakollisiin autoiluihin. Kaikilla kun tuskin on pyörätuolissa kulkevia lapsia kotonaan.

Veikkaan että olet väärässä. Perustan veikkaukseni kokemukseen, kun tätä arkea tehnyt kohta 19v. Tyttö siis jo aikuinen, mutta asuu edelleen kotona. Ja tuona aikana nähnyt maailmaa muualtakin kuin oman navan ympäriltä.

Eikä siinä mitään, mä olen ihan sinut näiden asioiden kanssa. Huvittavaa vaan se että aina välillä saa lukea/kuulla ihmisiltä elämän valinnoista. Ei se aina ole niin mustavalkoista. Mutta hyvä että oma poikasi pääsee treeneihin fillarilla.

Mun poika, joka muuten ajeli aikoinaan myös fillarilla kesäisin lähifutiskentälle (talvisin toki kävivät hallissa 25km päässä treeneissä, autolla), lähtee huomennakin klo 7 töihin autolla tuon saman 25km matkan. Kun sitä julkista liikennettä edelleen ei ole. Toki voisin ehdottaa fillaria mutta veikkaan että räkisi mielummin kattoon, näin ennen armeijaa, kuin että kävisi töissä maantien laitaa pitkin pyöräillen.

Mä tulin tänään oman reilun 2km duunimatkani yövuoroon autolla. Se oli oma valinta, myönnän. Maksan mielelläni siitä että pääsen 30min aikaisemmin aamulla nukkumaan.

.. tämä tästä osaltani, hyvää kesää kaikille ja tehdään hyviä valintoja.
 

Glove

Jäsen
Mä tulin tänään oman reilun 2km duunimatkani yövuoroon autolla. Se oli oma valinta, myönnän. Maksan mielelläni siitä että pääsen 30min aikaisemmin aamulla nukkumaan.
Minulla oli vähän sama juttu tuossa talvella/keväällä kun töissä olin. Periaatteessa matkan puolesta olisi voinut pyöräilläkin, autolla meni 12 min ja julkisilla olisi mennyt suunnasta riippuen 35-45 min. Mieluummin vietin sen säästyneen tunnin kotona kuin bussissa/pysäkillä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Miksi hallitus pyrkisi laskemaan polttoaineen hintaa, siis verotusta, jos sen tavoitteena on että kansalaiset siirtyisi nopealla aikataululla ajamaan sähköautoilla ?

Sähköautoilun suosio tuskin tulee kasvamaan polttoaineiden korkean hinnan vuoksi koska ihmisillä ei ole sitäkään varaa sähköautoa hankkia koska elämisen kustannukset nousevat kaikilla sektoreilla polttoaineiden ja muun energian kallistuessa.

Eli meillä on käsissämme kunnon paradoksi ja vaikutus on sähköistymiseen juuri päinvastainen. Vanhoilla polttomoottoreilla körötellään tässä maassa vielä pitkään ja hartaasti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähköautoilun suosio tuskin tulee kasvamaan polttoaineiden korkean hinnan vuoksi koska ihmisillä ei ole sitäkään varaa sähköautoa hankkia koska elämisen kustannukset nousevat kaikilla sektoreilla polttoaineiden ja muun energian kallistuessa.

Eli meillä on käsissämme kunnon paradoksi ja vaikutus on sähköistymiseen juuri päinvastainen. Vanhoilla polttomoottoreilla körötellään tässä maassa vielä pitkään ja hartaasti.
Tuo nyt ei pidä paikkaansa, koska sähköautojen suosio on räjähtänyt nimenomaan tänä vuonna. Voi se toki johtua muustakin kuin bensan hinnan noususta, mutta epäilen.

Kaikilla ei toki ole varaa sähköautoon eikä se kaikilla kannata.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Olet toki oikeassa. En esimerkiksi asu Orimattilassa, kun käyn Lahdessa töissä. Tai en kuljeta lapsiani toisen kunnan alueelle lätkäharjoituksiin vaan junnu voi pelata jalkapalloa pyöräilymatkan päässä kotoa. Valintojahan nämä ovat

Meillä duunissa tätä on tälläkin viikolla puitu muutamaan otteeseen. Energian hinta hipoo ennätyksiä ja bensa on kallista. Silti saan lähinnä vittuilua, kun kyseenalaistan että tarviiko sitä sitten asua isossa ok-talossa kaukana duunista, jos siihen ei ole varaa.
Entäs sitten, kun lapsi pitää kuljettaa saman kunnan alueella toiselle jäähallille? Tai kolmannelle, joka on vielä huomattavasti kauempana? Sanonko lapselle et futis on nyt sun laji? Valintojahan nämä on? Jos joskus ihmiset voisi nähdä jotain muutakin, kuin ainoastaan sen oman elämänsä. Harva asia on niin mustavalkoinen, että riittää ku muuttaa pallokentän laidalle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kaikilla ei toki ole varaa sähköautoon eikä se kaikilla kannata.

Aina vaan harvemmalla on varaa sähköautoon riippumatta kannattaako se johtuen elintason laskusta inflaation ja nyt koronnostojen myötä. Perusmatematiikkaa.

Toki varakkaille taitaa olla se ja sama riippuen toki kuinka kireälle sen ökyasunnon laina on vedetty.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Löysin itsestäni Toyotamies -vaihteen ja ajella körryyttelin kahdeksaakymppiä satasen sijaa. Tuolta se siis tuntuu olla jaloissa. Ehkä en ota tavaksi vaikka keskikulutus vanhan farkkuvolvon mittarissa näytti tavallista paremmalta. 90 € lla saa vajaat puoli tankkia.

Saapa nähdä milloin tämä kohonnut verokertymä siirtyy konkreettisesti uudeksi päällysteeksi meidän maanteille. Hinnat kohoaa, mutta tiet on kuin itänaapurissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aina vaan harvemmalla on varaa sähköautoon riippumatta kannattaako se johtuen elintason laskusta inflaation ja nyt koronnostojen myötä. Perusmatematiikkaa.

Toki varakkaille taitaa olla se ja sama riippuen toki kuinka kireälle sen ökyasunnon laina on vedetty.
Siis jos nyt sähköautoja on noin viidellä prosentilla auton omiatajista (luku heitetty päästä), niin jatkossa sähköautoon on varaa vain neljällä prosentilla? Haluatko todella lukita vastauksen?

Varakkaat ovat yleensä varakkaita, koska tekevät taloudellisesti järkeviä valintoja. Ei päinvastoin.

Ihan BS väite, että bensan hinta ei vaikuttaisi sähköautojen menekkiin. Tuossa ei ole mitään järkeä. Sama kuin väittäisi ettei se vaikuta ihmisten ajomääriin tai siihen ostavatko ihmiset pienikulutuksisem Yariksen vai Dodge Ramin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Varakkaat ovat yleensä varakkaita, koska tekevät taloudellisesti järkeviä valintoja. Ei päinvastoin.

Autoon rahan laittaminen ei ole koskaan järkevää ja vähiten sitä taloudellisesti. Toki vielä tyhmempää on tehdä sitä velaksi. Asuntoon olen velkaa ottanut mutta autoon en ikinä. Enkä ota.

Itseni kyllä kohtuullisen varakkaaksi laskisin enkä ole mitään vastauksia lukitsemassa, tulkitsen vaan tulevia talouden realiteetteja ja ne eivät tue sitä että ihmisillä olisi varaa investoida enempää kuin nyt on ollut. Ja sitä vähääkään pelivaraa tuskin autoon kannattaa laittaa.

Itse saatan sähköön/hybridiin seuraavaksi siirtyäkin mutta olisi mielenköyhää vaihtaa nyt koska vaihdossa menisi vähän ajettu diesel-Volvo ihan liian halvalla. Ennemmin ajan sillä pitkään vaikka olisi vitosen litra. Sitten kun vaihtoarvo on pudonnut tarpeeksi alas aletaan harkita asiaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autoon rahan laittaminen ei ole koskaan järkevää ja vähiten sitä taloudellisesti. Toki vielä tyhmempää on tehdä sitä velaksi. Asuntoon olen velkaa ottanut mutta autoon en ikinä. Enkä ota.

Itseni kyllä kohtuullisen varakkaaksi laskisin enkä ole mitään vastauksia lukitsemassa, tulkitsen vaan tulevia talouden realiteetteja ja ne eivät tue sitä että ihmisillä olisi varaa investoida enempää kuin nyt on ollut. Ja sitä vähääkään pelivaraa tuskin autoon kannattaa laittaa.
Ei kyllä pidä paikkaansa. Jos ajaa paljon niin voi olla taloudellisesti järkevämpää ostaa velaksi sähköauto kuin omalla rahalla bensa-auto. Joko sitä maksaa bensasta kovaa hintaa tai sitten sitä sähköautoa itselleen kuukausieränä. Ihan laittamalla lukuja exceliin selviää mikä on halvinta itselle.

Sama kuin väittäisi peruaatteesta, että asunnon ostaminen velaksi on tyhmää. Sinun väitteessäsi on kyse sinun periaatteesta, mutta taloudellisesti siinä ei ole mitään järkeä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sama kuin väittäisi, että asunnon ostaminen velaksi on tyhmää. Yksinkertainen väite ilman konkretiaa.

Asunnon arvo saattaa jopa nousta, auton todennäköisesti romahtaa keskipitkällä aikavälillä.
 

Glove

Jäsen
Löysin itsestäni Toyotamies -vaihteen ja ajella körryyttelin kahdeksaakymppiä satasen sijaa. Tuolta se siis tuntuu olla jaloissa. Ehkä en ota tavaksi vaikka keskikulutus vanhan farkkuvolvon mittarissa näytti tavallista paremmalta. 90 € lla saa vajaat puoli tankkia.

Saapa nähdä milloin tämä kohonnut verokertymä siirtyy konkreettisesti uudeksi päällysteeksi meidän maanteille. Hinnat kohoaa, mutta tiet on kuin itänaapurissa.
Minäkin köröttelin eilen. No, johtui muusta liikenteestä kun en viitsinyt lähteä peräkärryn kanssa ohittelemaan kun se saatu hyöty olisi ollut ehkä 2-3 min.

Eikä mun oikeastaan kannattaisi tuota diisseliautoa pitää kun nyt tulee niin vähän kilometrejä. Kymmenen vuotta vanha auto ja ajettu 260tkm, ei siitä taida montaa tonnia saada vaikka ihan siistissä kunnossa onkin ja hyvin pidetty. Tonnjos myisi niin pitäisi ottaa 15000-20000 euroa lainaa, että saisi sähköauton. Ei riitä tulot semmoisen maksamiseen, ehkä sitten kun on taas töissä. Johonkin bensa-autoon tuon varmaan saisi päittäin vaihdettua niin säästäisi jonkun euron. Toisaalta tykkään tuosta biilistä eikä semmoisia tule ihan joka päivä vastaankaan niin en ole ihan tavallinen Toyota-Tuomas.
 

Glove

Jäsen
Asunnon arvo saattaa jopa nousta, auton todennäköisesti romahtaa keskipitkällä aikavälillä.
Pitkällä tähtäimellä se auton arvo voi jopa nousta. Mutta en minä kyllä osaa yhtään arvella, mikä nykyauto olisi keräilijöiden ja tuunajien kestosuosikki 50-100 vuoden kuluttua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asunnon arvo saattaa jopa nousta, auton todennäköisesti romahtaa keskipitkällä aikavälillä.
Siihen exceliin voi myös laittaa auton hinnan aleneman. Bensa-autonkin hinta tulee romahtamaan. Ihan laskemalla se selviää mikä on järkevintä.

Toki edelleen asiaan vaikuttaa monet tekijät eikä kaikkien kannata hankkia sähköautoa, eikä se tietenkään kaikille mahdollista olekaan. Isolle osalle kansasta se silti on. Isommalle kuin ne ketkä jo sähköauton omistavat.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minulla oli vähän sama juttu tuossa talvella/keväällä kun töissä olin. Periaatteessa matkan puolesta olisi voinut pyöräilläkin, autolla meni 12 min ja julkisilla olisi mennyt suunnasta riippuen 35-45 min. Mieluummin vietin sen säästyneen tunnin kotona kuin bussissa/pysäkillä.
Entä, jos tuo työmatka olisi ainoa tarve omistaa auto? Minä en näkisi kannattavaksi.

Tuossa jo @Vinyl in kanssa sanailin, niin listaanpa nyt sitten mitä minulta vaatisi autosta luopuminen:
1. Käytännössä työpaikan vaihtamista tai muuttamista työpaikan paikkakunnalle, jolloin pitkä työmatka vaihtuisi vaimon ristiksi. Onnistuisi kuitenkin aina silloin, kun junat kulkevat + etätyömahdollisuus. Samalla toki pitäisi luopua asunnosta, joka on varmimpia arvonsa säilyttäviä maassa. Tämä on seikka, joka on syytä palauttaa mieleen jokaisessa kohdassa.
2. Purjehdusharrastus muuttuisi vaikeaksi. Luultavasti vene pitäisi tuoda tähän paskalampeen jota Itämereksi kutsutaan helsinkiläisten juomaveden sijaan. Joka tapauksessa autoa olisi välillä pakko lainata / vuokrata.
3. Vierailut sukulaisilla jäisi merkittävästi vähemmälle.
4. Mökille, johon meillä on osakkuus, ei tulisi mentyä juuri koskaan. Silloinkaan autottomuus ei olisi aitoa, koska mökki ylläpitäytyy toisten osakkaiden autojen avulla.

Eli tosiaan, omaa elinpiiriä pitäisi supistaa ihan hirveästi. Hinta olisi sillä lailla kohtuuton, että jos sen valinnan tekisi, niin kyllä sitä sitten julistaisi toisille ja vakuuttelisi viisaaksi itselleen kuin vegaani omaansa.

Asuisi kaupungissa (check), käyttäisi lähipalveluita jalan (check) ja kävisi vaimon kanssa kävelyllä (check). Ero on vaan siinä, että lopulta tekisi vain tuota + Netflix (jota ei ole) ja olisi muiden tattiotsien kanssa somekuplassa samaa mieltä tärkeistä asioista kuten Trump ja neljä IHANAA vuodenaikaa.

Asiat voi onneksi tehdä monella tavalla oikein. Jokaista matkaa ei ole pakko tehdä autolla (vaikka siksi olenkin huomenna puoli tuntia etuajassa työpaikalla) ja ne, jotka tekee, voi köyhäkin tehdä vähäpäästöisesti nykyään. Eikä tarvitse lähteä haisevan varustekassin kanssa ratikalla pelaamaan, vaikka se olisikin jopa helpompaa kuin autolla.

Ketjun aiheeseen: itse kannatan (mieluummin kuin bensa-alea) julkisten tariffiehtojen parantamista niin, että auto olisi useammin kannattavaa jättää kotiin.
Omalla kohdallani jo se, että saman matkasuorituksen yhdellä junalla voisi maksaa HSL:n kortilla alueen rajalle ja jatkaa siitä eteenpäin VR:n lipulla saisi jättämään auton kotiin lähes joka kerta kun lähden pelaamaan. Samoin pariskuntaa tehtävä matkasuoritus muuttuisi heti julkisella tehtynä kannattavaksi about heti.
Tämänkään vaikutus ei olisi yksinomaan positiivinen, koska eipä varmaan jaksaisi tihkusateessa enää pariakaan kilometriä kävellä.

Arkilogistiikka on yksi lempiaiheistani, joten sori että innostuin taas.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esimerkiksi 150km junamatka on nyt päivää ennen ostettuna noin 30e-35e.
Kokeilin. Huomiselle maksaa Helsinki - Tampere 14,40 tai 21, 00 (180 km)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Asunnon arvo saattaa jopa nousta, auton todennäköisesti romahtaa keskipitkällä aikavälillä.
Kun jätetään vertailusta tietyt Ferrarin ym mallit, auton arvo putoaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.

Jos ajaa paljon niin voi olla taloudellisesti järkevämpää ostaa velaksi sähköauto kuin omalla rahalla bensa-auto. Joko sitä maksaa bensasta kovaa hintaa tai sitten sitä sähköautoa itselleen kuukausieränä.
Harvoin. Yleensä velka-auto tulee selvästi kalliimmaksi kuin käteisellä ostettu. Tämä johtuu siitä, että myyjä ei rahoita myyntiä itse, vaan ottaa rahoituksesta provision. Rahoitusyhtiö taas ei ota riskejä, vaan maksattaa ostajalla myös vakuutuksen, joka turvaa rahoitusyhtiön saatavan. Lisäksi piilokuluina on käsittelykulut, jotka voivat olla prosentin tai useita kustakin kuukausimaksusta. Eikä tämäkään riitä, rahoituksen perustamiskustannus on jo satoja euroa alussa.

Mutta jos juttu käännetäänkin "en osta autoa koskaan velaksi" tyyliin "sähköauto on edullisempi kuin bensa-auto käytössä", totta. Pointti muuttuu, toki, mutta näin ajatellen tilannekin. Itse suosin velatonta ostoa ja pidän sitä järkevänä periaatteena, koska se on halvempi. Näkemys se on vain tämäkin, ja osa on täysin eri mieltä.
 

Glove

Jäsen
Tarkemmin kun mietin niin en minä välttämättä tarvi tällä hetkellä autoa muuhun kuin peräkärryn vetämiseen, että saan haettua remonttitarpeita. Rautakauppaan kuitenkin vähän enemmän matkaa ja kipsilevy on vähän hankalan mallinen kannettava. Kaupat, bussi ja VR löytyy kävelymatkan päästä ja kyllähän se taksi hakee kun sille soittaa.

Laskettiin joskus exän kanssa vuonn nappi ja kivi, että sen olisi ollut halvempaa käydä töissään taksilla kuin meidän ostaa toinen auto. Mutta kun se tarvi sitä autoa työssänsä ja minulla oli töihin matkaa reilu 30 km niin kahdella autolla ajeltiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun jätetään vertailusta tietyt Ferrarin ym mallit, auton arvo putoaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.


Harvoin. Yleensä velka-auto tulee selvästi kalliimmaksi kuin käteisellä ostettu. Tämä johtuu siitä, että myyjä ei rahoita myyntiä itse, vaan ottaa rahoituksesta provision. Rahoitusyhtiö taas ei ota riskejä, vaan maksattaa ostajalla myös vakuutuksen, joka turvaa rahoitusyhtiön saatavan. Lisäksi piilokuluina on käsittelykulut, jotka voivat olla prosentin tai useita kustakin kuukausimaksusta. Eikä tämäkään riitä, rahoituksen perustamiskustannus on jo satoja euroa alussa.
Itse ostin sähköauton ja rahoituksen osuus 2/3 auton kokonaishinnasta. todellinen korko kuluineen oli kaksi prosenttia. Yhteensä maksan rahoituksen kuluja viiden vuoden aikana noin kaksi tonnia. Viiden vuoden aikana tulee ajettua noin 100 000 kilometriä, joissa säästöä tulee sähköllä ajaessa noin 10 tonnia laskujeni mukaan. Eli rahoituksen kulut ovat mielestäni aika maltilliset.

Taloudellinen järkevyys riippuu siitä kumpi menettää arvoaan enemmäm ja nopeammin, halvempi bensa-auto vai kalliimpi sähköauto. Nyt näyttää siltä, että vajaa vuosi sitten tilaamani Enyaq menisi kaupaksi noin 10 000 euron voitolla, eli tämän suhteen näyttää hyvältä, mutta tokihan tuo hinnannousu ei ole kestävää. Uskoakseni sähköautot tulevat pitämään paremmin arvonsa kuin bensa-autot, mutta se on toki vain omaa arveluani
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös