Aloitetaanpa palsta polttoaineiden hinnannousulle.
Viime kesänä oli bensan ja dieselin litrahinnat pyöreästi puolitoista euroa litralta.
Kun vaikka dieselin hinnasta on raaka-aineen osuus noin 33% ja veroa loput, (jakelijalla kuulemma marginaalinen kate), niin päässälaskien öljy maksoi 50 senttiä ja veroa 66% eli euron.
Sittemmin on raakaöljyn hinta noussut kesän 80:stä noin 120 taalaan per barreli, joten raakaöljyn hinta on noussut 50%; eli 50 -> 75 senttiin per litra. Tähän 25 senttiin 66% veroa lienee alle 20 senttiä.
Joten 1,50 +0,25+0,20=1,95 euroa onkin tänään asemalla 2,44 - 2,60 €. Kuka kerää lisäeurot?
Onko hinnannousuun muitakin tekijöitä kuin sotarikollismurhaajan toimet? Kerääkö Marinin hallitus nyt liikenteenkäyttäjiltä ylimääräistä oikeilla syillä?
Viime kesänä oli bensan ja dieselin litrahinnat pyöreästi puolitoista euroa litralta.
Kun vaikka dieselin hinnasta on raaka-aineen osuus noin 33% ja veroa loput, (jakelijalla kuulemma marginaalinen kate), niin päässälaskien öljy maksoi 50 senttiä ja veroa 66% eli euron.
Sittemmin on raakaöljyn hinta noussut kesän 80:stä noin 120 taalaan per barreli, joten raakaöljyn hinta on noussut 50%; eli 50 -> 75 senttiin per litra. Tähän 25 senttiin 66% veroa lienee alle 20 senttiä.
Joten 1,50 +0,25+0,20=1,95 euroa onkin tänään asemalla 2,44 - 2,60 €. Kuka kerää lisäeurot?
Onko hinnannousuun muitakin tekijöitä kuin sotarikollismurhaajan toimet? Kerääkö Marinin hallitus nyt liikenteenkäyttäjiltä ylimääräistä oikeilla syillä?