Mitä hintaa arvon jatkislaiset pitävät kohtuullisena?
Lähivuosien aikana on tullut osallistuttua useisiin polttareihin ja kustannukset ovat olleet 50e - 100e. Näihin summiin sitten vielä omat juomat ja ruuat päälle. Kohtuullisina summat ovat mielestäni aina pysyneet, vaikka 100e tekikin tiukkaa aikanaan kun oli työttömänä mutta polttarit ja kaveriporukalla hauskan pitämäminen ovat sen arvoisia, eikä niiden arvoa voi laskea rahassa.
Kallein polttarireissu oli tuossa reilu kuukausi sitten Amsterdamissa ja tuo reissu maksoikin sitten n. 400e matkojen ja yöpymisten osalta. Lisäksi vielä juomat, ruuat ja huvitukset, niin reissuun upposikin aikamoisesti euroja mutta oli kyllä loistavat polttarit. Polttarisankari oli myös matkaan vähintäänkin tyytyväinen.
Omat polttarini olivat kanssa hienot ja bestmanit olivat nähneet paljon vaivaa päivän suunnittelussa. Sain noin pari viikkoa ennen polttareita poliisilta kirjeen, jossa minut kutsuttiin kuulusteluihin maksuvälinepetoksiin liittyen. Kirjeessä kerrottiin, että henkilötietojani on käytetty väärin ja petoksia on tehty useampia. No soitin sitten kirjeessä mainitulle poliisille hänen työnumeroonsa ja kävimme asiaa läpi ja totesimme sitten, että asia aukenee tarkemmin poliisilaitoksella. No fiksummalla kaverillahan rupeisi ehkä polttarivaroituskellot kilisemään mutta ei tällä turvelolla. Kaverit osasivat hyödyntää stressiherkkyyttäni hienosti ja kun saan stressiin aihetta niin rationaalinen ajattelukyky häviää täysin. Eli kahden viikon stressaamisen ja kuulustelua edeltävän yön nukkumattomuus jatkuvan stressipaskan pusaamisen takia antoivat hienon pohjan tulevalle.
Poliisilaitokselle selvittyäni minut ohjattiin kuulusteluihin, jossa kaksi poliisia kävivät läpi missä, mitä ja milloin oli ostettu tavaraa minun ja keksityn firman nimissä. Kaikki ostokset osuivat aikoihin jolloin olin itse tehnyt remonttia ja ostetut tarvikkeet osuivat juuri kohdalleen eli oli ostettua laminaattia, lattialistoja, televisio, pesukone ja muuta roipetta mitä oltiin uuteen kämppään hankittu. Asiaa käytiin läpi puolisen tuntia kunnes poliisit kertoivat, että heillä on silminnäkijä paikalla, joka on nähnyt kyseisen mysteerishoppailijan ja suostunko siihen, että hän tulee katsomaan tunnistaako hän minut. No kupla puhkesi sitten siihen kun polttariporukka porhalsi sisään tupaan, olivat seuranneet koko kuulustelun videohuoneessa. Sitten alkoikin tapahtumaan eli vanginasu niskaan ja lähdimme ajelemaan Venäläisillä sotilasajoneuvoilla pitkin turvesoita. Oli maastokuorma-autoa, teloilla kulkevia miehistönkuljetusvaunuja yms. Pari tuntia sitä rallia, jonka jälkeen vaihdettiin sadat hevosvoimat yhteen polleen eli lännenratsastukseen, joka oli minulle ensimmäinen kerta heposen selässä. Kyydissä pysyin vaikka hieman hirvitti..
Tämän jälkeen suunnattiin mökille keskelle korpea loppuillaksi. Oli saunomista, viinaa, karaokea, viinaa, saunomista jne. Niin ja kaiken lopuksi poistivat kuumavahaliuskoilla meikäläiseltä rintakarvat. Sattui aika saakelisti. Karvanpoistoa lukuunottamatta varsin onnistunut ilta.
Olen itse nyt bestmanin osassa järjestämässä kaverilleni polttareita. Laskuvarjohyppy on Malmilta varattu. Päivä sitten pörrätään kaupungilla ja illaksi mennään saunomaan Helsingin edustalle Kaunissaareen ja lopuksi majoitumme puolijoukkuetelttaan saaristoon. Toivottavasti nyt vaan keli osuisi kohdalleen.