Politiikka-Suomi, Yle

  • 14 513
  • 73

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Yhtenä havaintona on sanottava, että Alex Stubbista ei ole vieläkään kuoriutunut minkään sortin valtiomies, vaan edelleen onnistuu olemaan hämmentävän ylimielinen. Päätösjakson mouhoaminen mulkvisteista oli sellaista settiä, jota olisi melko mahdotonta kuulla keneltäkään muulta ex-pääministeriltä. Stubbia on äärimmäisen hankalaa kuvitella tasavallan presidentiksi, kun hänen kyky tulla asiallisesti toimeen eri lailla ajattelvien tai eri ideologian omaavien kanssa on niin epäkypsää.
Olikohan tässä ketjussa mainittu Pertti J. Rosilan kirja Herrahissin vauhdissa jossa Stubb sai aika pitkän pätkän tekstiä, ei kirjoittaja pahemmin Stubbia arvostanut, melko herkkänahkainen kaveri. Stubb meinaan, Rosilan nahka on parkkiintunut eduskunnan apinalauman kanssa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
No jaa, jäi lopulta keskinkertaiseksi. Sortui samaan syntiin kuin Urheilu-Suomi eli kokoavaa teemaa ei ollut ja asioiden käsittely hapuili. Esim. lamajaksoon oli jostain syystä kaivettu muusikoita, millähän lihaksilla? Ymmärtäisin koronan kohdalla, koska se on vaikeuttanut heidän työtään kohtuuttoman paljon, tässä tuntui päälleliimatulta.

Persujakso selvästi paras, siinä paketti säilyi kasassa ja tarina kulki loogisesti eteenpäin. Muutaman henkilökuvan olen kuunnellut, ne on toteutettu hyvin. Stubbin zero fucks given -asenteelle peukkua, voisin äänestää jos presidentinvaaleissa asettuu ehdolle.

Katsotaan mitä Pekka Laine seuraavaksi käsittelee. Olisiko edessä hyppäys elokuvan maailmaan?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olikohan tässä ketjussa mainittu Pertti J. Rosilan kirja Herrahissin vauhdissa jossa Stubb sai aika pitkän pätkän tekstiä, ei kirjoittaja pahemmin Stubbia arvostanut, melko herkkänahkainen kaveri. Stubb meinaan, Rosilan nahka on parkkiintunut eduskunnan apinalauman kanssa.
Tämä on tullut monessakin kommentissa esille eri ketjuissa - en vaan oikein itse tajua pointtia. Pitäisi epäilemättä lukea tämä kohuteos, mutta olen käsittänyt että sen arvostelu osuu kaikkein eniten Stubbin persoonaan, ei miehen kompetenssiin (siis ulkopoliittiseen osaamiseen, sisäpolitiikkahan ei tunnu herraa kiinnostavan edes vähän alusta)? Eiköhän se ole perusoletus, että huippupoliitikoilla se leppoisa ja joviaali julkinen olemus on yleensä täysin harhaanjohtava. Nykyinen ja edellinen presidenttimme ovat malliesimerkkejä tästä. Tästä näkökulmasta Stubbin ongelma lienee, että paljastaa tämän kylmän, särmikkään ja itsekkään luonteensa liian helposti. Edelleen olen ajatellut häntä äänestää presidentiksi, jos ehdolle pääsee: ei ole vielä missään tullut vastaan uskottavaa argumenttia sen suhteen, etteikö tosiaan olisi rautainen ja luotettavan länsimielinen ulkopoliittinen osaaja.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tämä on tullut monessakin kommentissa esille eri ketjuissa - en vaan oikein itse tajua pointtia. Pitäisi epäilemättä lukea tämä kohuteos, mutta olen käsittänyt että sen arvostelu osuu kaikkein eniten Stubbin persoonaan, ei miehen kompetenssiin (siis ulkopoliittiseen osaamiseen, sisäpolitiikkahan ei tunnu herraa kiinnostavan edes vähän alusta)?
Eduskunnan entinen talouspäällikkö haukkuu Alexander Stubbin lyttyyn uudessa kirjassaan: ”Epärealistiset luulot itsestään”

Yllä olevassa Iltalehden artikkelissa käydään Rosilan Stubb-näkemyksiä läpi. Osa on kyllä aika pikkumaisia, kuten se, että Stubbin ministeriksi nostamalla Petteri Orpolla ei ole maatalouden substanssiosaamista (hauska homma muuten että juuri tähän tehtävään valitaan aina peltoheikki) ja Marjo Matikainen jäi ilman ministerinpestiä koska Alex ei tällaista menestyjää kestä. Sillähän ei ollut tekemistä, että Matikaisen juna oli jo mennyt aikaa sitten.

Ja tosiaan, pukeutuikin vielä sopimattomasti. Mielipiteeni Halosesta on varmaan kaikkien tiedossa, mutta minusta se hänen "Suomi-turisti Kanarialla" -asuvalintojensa arvostelu oli naurettavaa. Ei mitään tekemistä politiikan kanssa. Sama koskee Stubbia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Alkaa olla sarja pikku hiljaa maalissa. Itse en ole ahminut, vaan katsonut sopivissa erissä, ja rinnalla mm. Reagan-dokkari, joka oli myös hyvä, vaikkakin paikalliseen tyyliin voimakkaan puolueellinen(demomyönteiset selvästi tuottaneet).

Ei minusta suomettumista nyt mitenkään maton alle lakaistu, vaikka oma syventävä jakso puuttuikin. Hyvin suorasanaisesti tuotiin EU-jaksossa kuitenkin esiin. Jäi monia muitakin isoja kokonaisuuksia pois. Työmarkkinapolitiikka mm. olisi myös ollut ehdottomasti oman jaksonsa arvoinen.

Oli kyllä hauska klippi sekin, kun vielä -94 toimittaja kysyy Paavolta "ryssän uhasta" ja Paavo myös vastaa r-sanaa käyttäen =D Nykyään voi korkeintaan kasakoista puhua.
 

Alejandro

Jäsen
Hyvä sarja, tuli ahmittua viikonlopun aikana kokonaan. Ben Zyskowicz nosti suorapuheisuudellaan yhä enemmän pisteitä silmissäni ja taas Stubbin sekä Väyrysen kohdalla ne laskivat entisestään. Varsinkin tuo Väyrysen itsekäs vetäytyminen ulkoministerin paikalta keskellä jäsenyysneuvotteluita oli kyllä irvokas temppu. En ollut tästä tietoinen, johtuen osittain nuorehkosta iästäni. Stubb taas oli turhan ylimielinen ja tuo mulkvisteilyn maininta oli melko outoa siinä valossa mitä on mm. sanonut puoluetoveri Elina Valtoselle hänen tulevaisuudestaan puolueessa.

Kaipailisin Yleltä samantyylistä sarjaa suomettumisesta, mutta ketäpä sinne saisi Benkun lisäksi houkuteltua. Liikaa luurankoja kaapissa, myös Ylellä itsellään toki.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä aikalailla samaa mieltä. Tuotiinhan siellä esiin miten Paavo on "hieman" haastava persoona, mutta aika kevyesti häntä käsiteltiin mitä tulee vaikkapa suomettumiseen tai suorastaan maanpetokselliseen toimintaan. Olisi voinut tuoda esiin vaikkapa Ahti Karjalaisen väitteen siitä miten Väyrynen oli yrittänyt parantaa Karjalaisen mahdollisuuksia 1982 presidenttikilvassa.

Aika surullista, joskin itsestään selvää että yhtään jaksoa ei ollut pyhitetty suomettumiselle. Olisi voinut haastatteluun suostuvien määrä jäädä aika pieneksi, ettei olisi aikalaisista Benkku ollut ainoa. Menetetty mahdollisuus siinä mielessä, että alkaa olla viimeiset ajat käsitellä aihetta niin, että aikalaisiakin voi haastatella. Tai no, Väyrynen nyt elää varmasti vielä 25 vuotta, mutta hän ei ehkä ole paras vaihtoehto haastateltavaksi kun kyse on suomettumisesta.

Laitetaan nyt tänne kun aihetta on muutamassa viestissä sivuttu, areenaan on tulossa vuodenvaihteessa ilmeisesti ihan oma suomettumisen aikaan keskittyvä sarjansa. Nähtäväksi jää mitä sieltä tulee.

Politiikka-Suomi oli ihan katsomisen arvoinen pläjäys sekin.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Hyvä sarja, tuli ahmittua viikonlopun aikana kokonaan. Ben Zyskowicz nosti suorapuheisuudellaan yhä enemmän pisteitä silmissäni ja taas Stubbin sekä Väyrysen kohdalla ne laskivat entisestään. Varsinkin tuo Väyrysen itsekäs vetäytyminen ulkoministerin paikalta keskellä jäsenyysneuvotteluita oli kyllä irvokas temppu. En ollut tästä tietoinen, johtuen osittain nuorehkosta iästäni. Stubb taas oli turhan ylimielinen ja tuo mulkvisteilyn maininta oli melko outoa siinä valossa mitä on mm. sanonut puoluetoveri Elina Valtoselle hänen tulevaisuudestaan puolueessa.

Kaipailisin Yleltä samantyylistä sarjaa suomettumisesta, mutta ketäpä sinne saisi Benkun lisäksi houkuteltua. Liikaa luurankoja kaapissa, myös Ylellä itsellään toki.
Hatunnosto sulle, alkaa Jari Tervon vetämänä 27.12.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitäs, mitäs. Kerro nyt ihmeessä lisää. Yritin googlettaa vimmatusti, mutta tuloksetta. Ei edes näkynyt Areenassa tulevien sarjojen joukossa.
Ohjelman nimi näyttäisi olevan Kylmän sodan Suomi ja ensimmäinen osa tulee tosiaan 27.12.

 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on saatu tämä sarja katsottua, ja itselleni jäi päällimmäisenä mieleen se, että koen ehkä jonkinlaista empatiaa politiikkoja kohtaan enemmän, kun seuraavan kerran kun joku joutuu todelliseen myrskynsilmään. Lisäksi voisin vielä nostaa esiin EU, ja lamajaksot, jotka olivat mielestäni sarjan parasta antia.

Monet tässä ketjussa ovat kaipailleet lisää asiaa suomettumisesta, ja sarjassa olisi asiaa ehkä voinut käsitellä enemmän. Suomettumista käsittelevistä sarjoista nostaisin itse esiin dramatisoidun sarjan Kekkosen ja Karjalaisen johtamaa Suomea kuvaavan sarjan Piru ja Peijooni vuodelta 2008. Kyse ei tietenkään ole dokumentista, mutta mielestäni sarjan ote on silti riittävän realistinen, ja näyttelijäsuoritukset pääosin hyviä, joten suosittelen lämmöllä laittamaan katsantoon, jos sarja Areenaan ilmestyy vielä joskus katsottavaksi
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kannattaa kuunnella nuo Areenan henkilökuvat. Syventävät hyvin sisältöä, ja kaikki olennainen tulee kuulluksi. Ne ovat tämän ohjelman ylivoimaisesti parasta antia, televisioversiolla oli hetkensä, mutta kokonaisuus hapuili.

Minä haluaisin nähdä ison dokumenttisarjan presidenteistä. Etenkin Relander ja Kallio ovat jotenkin etäisiä hahmoja Suomen historiassa, eli pöyhittävää löytyy.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Minä haluaisin nähdä ison dokumenttisarjan presidenteistä. Etenkin Relander ja Kallio ovat jotenkin etäisiä hahmoja Suomen historiassa, eli pöyhittävää löytyy.
Yleisestikin sotien välinen Suomi on jäänyt valitettavan vähäiseen osaan ns. valtavirran historiassa. No Lapuan Liikkeestä ja oikeistoradikalismin noususta on tehty ohjelmia, mutta muuten on aika hiljaista. Sisällissodan lopun ja toisen maailmansodan alkuun mahtuu melkein kaksi äärimmäisen mielenkiintoista vuosikymmentä joista riittäisi kyllä jutun juurta.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lamajakso oli hyvä, kosketti itseänikin näin lama-ajalla syntyneenä. Rengasyrittäjän vitutus haastattelussa oli kyllä käsinkosketeltavaa, sen näki edelleen että vitutti kun kaikki meni eikä jäänyt kun velkaa. Ahon ja Viinasen suhmuroinnit pankkien ja niiden omistajien pelastamiseksi oli varmaan ihan siinä ja tässä ettei kansa noussut kunnolla barrikadeille ja laittaneet näitä herroja kylmäksi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ahon ja Viinasen suhmuroinnit pankkien ja niiden omistajien pelastamiseksi oli varmaan ihan siinä ja tässä ettei kansa noussut kunnolla barrikadeille ja laittaneet näitä herroja kylmäksi.
Ei se varmaan tuossa 90-luvulla enää mitään olisi auttanutkaan, kun paska oli jo tuulettimessa. Ne isot virheet tehtiin jo 80-luvulla.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei se varmaan tuossa 90-luvulla enää mitään olisi auttanutkaan, kun paska oli jo tuulettimessa. Ne isot virheet tehtiin jo 80-luvulla.
Ei varmastikkaan, mutta ei sitä ylikuumentumista nähnyt päättäjät eikä isot kihotkaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Näille sitten muistaakseni sanottiin Holkerin toimesta että älkää te tulko meitä neuvomaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Lamajakso oli hyvä, kosketti itseänikin näin lama-ajalla syntyneenä. Rengasyrittäjän vitutus haastattelussa oli kyllä käsinkosketeltavaa, sen näki edelleen että vitutti kun kaikki meni eikä jäänyt kun velkaa.
Joo, tuo on viimeisin lama, joka on oikeasti tuntunut lähes kaikkien nahassa. Itse olin tuolloin teini, ja suht hyvätuloisessa perheessä, isä oli opettaja ja äiti fyssarina terästehtaalla. Ei todellakaan oltu laman suurimpia kärsijiä, mutta kyllä sen näki arjessa, että rahaa ei enää ollut tuhlattavaksi. Joiltakin koulukavereiden perheiltä lähti asunnot alta ja varmaan kolmasosalla ainakin toinen vanhempi työttömänä. Meilläkin äiti rtisanottiin, mutta työllisti itsensä freelancerina sinne samalle tehtaalle. Isä sai pitää työnsä, mutta veroprosentit ampaisi pilviin. Vaikka itse selvisin helpolla, niin kyllä ajan kuvasto ja ankea tunnelma on mieleen syöpynyt. Toki sitä nuorena kollina osasi tuolloin myös elämästä nauttia, eikä lama nyt liikaa masentanut.

Nyt olen itse luotsannut perheeni pariinkin lamaan, ja ei ole omassa arjessa näkynyt mitenkään. Palkkakehitys ollut hyvää niin finanssi/eurokriisin kuin koronakriisinkin aikaan, eikä veroprosenttikaan ole merkittävästi noussut missään vaiheessa. Lisäksi finanssikriisistä lähtien makseltu ihan naurettavia velan korkoja. Koronakriisi varmasti ollut todella haastava palvelualoilla, en tosiaankaan halua väheksyä tätä, mutta itselleni ja monille kaltaisilleni ei ole näkynyt taloudellisesti mitenkään.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Aika surullista, joskin itsestään selvää että yhtään jaksoa ei ollut pyhitetty suomettumiselle.
Yllä olevaan lainaukseen liittyen, arvaan haastateltavia kyllä vielä löytyvän, mutta sarjan julkaisijalle aihe on kiusallinen. Parempi vaieta.
Nyt sille on uhrattu kokonainen sarja. Tiedä häntä miltä kannalta asiaa käsitellään. Kaikki kun ei luota Ylen objektiivisuuteen aiheen tiimoilta.

Sarjassa kuljetaan maailmansodan lopusta 1990-luvulle saakka. Käsittelyssä on erityisesti 1970-luku taistolaisineen ja ystävyys-liturgioineen, samoin Ylen ja muiden tiedotusvälineiden osuus suomettumisessa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Nyt sille on uhrattu kokonainen sarja. Tiedä häntä miltä kannalta asiaa käsitellään. Kaikki kun ei luota Ylen objektiivisuuteen aiheen tiimoilta.

Sarjassa kuljetaan maailmansodan lopusta 1990-luvulle saakka. Käsittelyssä on erityisesti 1970-luku taistolaisineen ja ystävyys-liturgioineen, samoin Ylen ja muiden tiedotusvälineiden osuus suomettumisessa.
No trailerin perusteella ainakin esitetään, että YLE valehteli Suomen kansalle vuosikymmeniä, joten ei sensuuritussi ole tainnut ihan hirveän herkkänä olla. Muutenkin tämä YLE-sensuuri on monen mielessä vähän isompaa kuin se oikeasti on.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Katsoin tänään tuon lama-jakson. Sen jälkeen avautui, että paras neuvo jonka äidiltäni, kummtädiltäni ja mummoltani sain, ja jota olen aina noudattanut, oli:
"Älä koskaan takaa kenenkään lainaa".
Ihan oma horjumaton linjani on ollut, että en ole koskaan lainannut kellekään muutamaa kymmentä markkaa tai euroa enempää ilman täysin vedenpitäviä takuita.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Katsoin tänään tuon lama-jakson. Sen jälkeen avautui, että paras neuvo jonka äidiltäni, kummtädiltäni ja mummoltani sain, ja jota olen aina noudattanut, oli:
"Älä koskaan takaa kenenkään lainaa".
Ihan oma horjumaton linjani on ollut, että en ole koskaan lainannut kellekään muutamaa kymmentä markkaa tai euroa enempää ilman täysin vedenpitäviä takuita.
Neuvo minkä itsekin olen saanut ja sitä noudattanut, toki nyt jonkun 1000-5000€ voi kaverille lainata jos sattuu päällä olemaan, ne saa kyllä pois haettua helposti.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tässä kun katson sarjan 6. osaa on hyvin hämmentävää kun Paavo Väyrynen nähdään parempana vaihtoehtona jollekin. Tuoreena kasvona. Tyyppi on ollut viimeiset 15 vuotta (eli aikaa jolloin voin sanoa seuranneeni ja ymmärtäneeni jotain politiikasta) jo semmoinen ikuisuushahmo, joka ei katoa kulumallakaan pois. Sitten tajuaa katsovansa 40 vuotta vanhaa kuvaa ja alkaa tajuamaan kuinka hän oli varmasti jo monille muille tullut täysin vanhaksi ja nähdyksi hahmoksi 15 vuotta ennenkuin minä aloin mitään seuraamaan.
Jo 1980-luvulla nykyään jo edesmennyt isoisäni oli kuvannut Väyrystä ongenkohoksi, joka pulpahtaa aina jostain pintaan. Siinä on kyllä henkilö, jonka henkilökohtainen elämäntyö on tehdä politiikkaa.

7 jaksoa olen katsonut tätä sarjaa toistaiseksi, ja olen viihtynyt. Löytyyhän sarjasta puutteitakin, mutta on tuonut mielenkiintoisia lähestymiskulmia politiikan seuraamiseen. Tuo Jari Tervon vetämän suomettumisen ajan sarja menee kyllä myöskin katselulistalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös