Poliisi on runqvisti?

  • 150 329
  • 678

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Noh, on olemassa syy miksi Hesarinkin levikki tippuu kuin lehmän häntä. Otsikointi oli sitä itseään. Jos lukee otsikon ja jättää jutun lukematta jää hieman väärä kuva.

Vihervasemmistohesari. Good riddance.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mulla kävi mielenkiintoinen tilanne tuossa muutama päivä sitten poliisien kanssa. Tai varsinaisessa tapahtumassa ei ollut mitään ihmeellistä, mutta jostain syystä asia jäi kokonaisuutena hieman vaivaamaan. Mulle jäi hieman omituinen olo koko tapahtumasta.

Eli homman nimi on yksinkertaisuudessaan se, että poliisit pysäyttivät mut ajaessani autoa, kysyivät ajokorttia ja tekivät puhalluskokeen. Tähän päälle kysymys auton yleisestä kunnosta ja hyvät matkan toivotukset. Kyllähän tämä tietysti kuuluu normaaliin liikennevalvontaan, mutta se heidän tapansa tehdä tuota valvontaa ja valikoida nimenomaan mut ihmetyttää vieläkin. Miksi nimenomaan mut pysäytettiin?

Mulla on aina ollut Suomen poliisista sellainen käsitys, että he eivät ihan noin vain pysäyttele autoja kysyäkseen ajo-oikeutta ja tarkastaakseen ajokuntoa. Eikö heillä pitäisi olla vähintään jonkinlainen epäilys mahdollisesta rikoksesta - epävarma ajotyyli, ylinopeus, auton puutteellinen tai laiton varustus ja niin edelleen? Käsittääkseni yksittäisen auton pysäyttäminen normaalissa liikenteessä on erittäin harvinaista. Näin mulle kuitenkin kävi, ja edelleen ihmettelen mahdollista syytä siihen.

Tapahtumaketju:
Tiistaiyönä olin Ruissalossa katselemassa näitä tähdenlentoja ja olin jo ajamassa kotiin päin. Hetken mielijohteesta sain päähäni ajaa sataman kautta Linnankadulle ja jatkaa siitä kotiin. Suurinpiirtein Turun Linnan kohdalla huomasin Linnankatua vastaani tulevan yksittäisen auton - poliisiauton (VW Transporter). Ajoimme vastakkain, ja myöhemmin näin taustapeilistäni, kuinka poliisiauto teki seuraavassa risteyksessä U-käännöksen. Olin jo tässä vaiheessa lähes varma, mitä tulee tapahtumaan. Suunnilleen Työvoimatoimiston kohdalla sitten punainen valo käski minua pysähtymään tien laitaan. No, mikäs siinä, vilkku oikealle, auto parkkiin ja moottori sammuksiin. Jenkkityylisesti pidin vielä käsiäkin ohjauspyörän päällä näkyvissä, kunnes molemmat poliisit tulivat taskulamppuineen auton molemmille puolille ja "sain luvan" (nyökkäys) veivata ikkunan auki.

Nuorempi (?) konstaapeli sitten kyseli ajokorttiani, kun toinen sohotti taskulamppunsa kanssa toisella puolen autoani. Kaivaessani ajokorttiani esiin kysäisin samalla: "Onko jokin hullusti?". Vastaus oli vain: "Ei suinkaan, teemme tässä vain normaalia liikenteenvalvontaa.". Ajokorttiani sitten zoomailtiin hetkisen kauemmin - sanoin itsekin, että hius- ja partatyylini ovat melko lailla erilaiset kuin kuvassa, mutta kyllä siinä sama ukko on. Tämän jälkeen pyydettiin pitkää puhallusta laitteeseen, jossa ei enää nykyisin ole pilliä!

"Juu, nollaa näyttää, niin kuin pitääkin.", oli ensimmäinen kommentti. Tämän jälkeen tuli vielä joku kysymys auton kunnosta, toimivatko kaikki valot jne. Vastasin tähän, että kaiken pitäisi olla täysin kunnossa - ainakaan itselläni ei ole mistään puutteista mitään tietoa. Lisäsin vielä, että katsastusaikakin on vajaan kuukauden päästä, joten kyllä mä ainakin uskoisin kaiken olevan kunnossa. Tämän jälkeen sain ajokorttini takaisin sekä hyvät matkan ja yön toivotukset. Sanoin vain, että kiitos samoin, vaikka sisälläni silti myllersi se yksi ja ainoa kysymys: miksi he päättivät pysäyttää juuri minut.

En nimittäin ole ikinä kokenut tai edes kuullut/nähnyt, että joku pysäytettäisiin liikenteessä täysin ilman minkäänlaisia epäilyksiä - vain ajo-oikeuden ja ajokunnon varmistamiseksi. Outoa on myös se, että poliisit eivät missään vaiheessa kysyneet auton papereita. Hauska yksityiskohta on nimittäin se, että auto ei ole mun nimissäni. Auto on isäni nimissä eikä mun nimeni ole edes haltijana. Toisin sanoen mähän olisin voinut olla liikkeellä vaikka luvattomasti käyttöönotetulla autolla, mutta pysäyttäneet poliisit eivät olleet niin kiinnostuneita edes siitä, että olisivat tarkastaneet auton paperit.

Auton papereiden kysyminen olisi ollut mielestäni huomattavasti luontevampaa. Poliisithan olisivat voineet tehdä vastaantullessaan rekisterinumerohaun ja nähdä, että auton omistajan pitäisi olla 60+ vuotias mieshenkilö, mutta ratin takana olevalla henkilöllä on ikää ~30-40 vuotta. Tässähän olisi "syytä epäillä" -kynnys täyttynyt komeastikin, ja näin olisin myös ymmärtänyt huomattavasti helpommin tuon pysäytyksen ja tarkastuksen. Näin ei kuitenkaan käynyt, joten mielestäni ainoa (-t) syy (-t) pysäytykselleni voi olla epäilys joko kuljettajan tai ajoneuvon kunnosta.

Mikä siis voi olla se syy tai epäilys, jonka perusteella poliisit tekevät U-käännöksen ja lähtevät yksittäisen auton perään kaupunkialueella?

Kyseessä oli kuitenkin normaali kaupunkiliikenne, täysin normaali henkilöauto, mielestäni täysin tavallisen oloinen kuljettaja, poppi ei pauhannut (itse asiassa tuossa autossa ei ole minkäänlaisia soittovehkeitä), käyntiäänet ovat täysin normaalit, kaikki valot toimivat (tarkastin jälkeenpäin), ajonopeuteni oli ehkä jopa hieman alle rajoituksen (50), en vaihtanut kaistaa tai kääntynyt enkä räpeltänyt kännykkää tai mitään muutakaan, turvavyöni oli kytkettynä... Mielestäni ainoa hiemankaan "epänormaali" seikka koko tapahtumassa oli kellonaika: tiistaina ~02:20-02:30, mutta siitä huolimatta en todellakaan ollut ainoa liikenteessä ollut auto siihen aikaan.

Mun mielestäni se ei kuitenkaan ole täysin normaalia, että poliisit pysäyttävät täysin sattumanvaraisesti yhden noinkin normaalin tielläliikkujan. Mikä siis on voinut olla se liikkeellepaneva voima, jonka perusteella kyseiset poliisit päättivät, että pysäytetäänpä tuo vastaantuleva auto ja tarkistetaan sen sekä kuljettajan ajokunto?

Korostan vielä, että mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa kyseisistä poliiseista. Tämä nuorempi konstaapeli, jonka kanssa juttelin, vaikutti erittäin rennolta kaverilta. Uskoisin myös, että kyseisillä poliiseillakaan ei jäänyt huono maku meidän tapaamisestamme. Jos siinä jotain olisi ollut, niin kai mulle olisi sentään joku huomautus tai sakko tai ajokielto tullut? Meidän kohtaamisemme oli siis kaikin puolin hemmetin asiallinen. Edelleen ihmettelen vain sitä samaa asiaa: miksi he pysäyttivät juuri minut?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Edelleen ihmettelen vain sitä samaa asiaa: miksi he pysäyttivät juuri minut?

Näytit nopeasti katsottuna vaikka "Pertsalta" tai "Makelta" tai joltain muulta "poliisin vanhalta tutulta" tai jossain lähettyvillä oli juuri ollut jotain hämminkiä ja päättivät pysäyttää varmuuden vuoksi vain todetakseen jo nopealla jutustelulla, että sinulla tuskin on ollut osuutta asiaan?
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Hetken mielijohteesta sain päähäni ajaa sataman kautta Linnankadulle ja jatkaa siitä kotiin.

Oisko ollut vaikka ratsia just noilla kohdilla ja päättivät tarkastaa onko mies ajokunnossa? Tai jos tuo reitti on muuten poikkeava ja toinen partio huomas sut jo aiemmin? Hyppäsitkö autoon jonkun baarin lähettyvillä ja joku kyttääjämummo soittanut poliiseille? Mahdollisuuksia on satoja. Mikset kysynyt?


Miksi nimenomaan mut pysäytettiin?

Ei kai tuohon tarvitse sen kummempaa syytä. Kerran olin tulossa yöllä töistä kotiin ja takaa lähestyy auto kovaa ylinopeutta ja kohta vilkkuu siniset ja punaiset. Homma jatkui suunnilleen kuvailemallasi tavalla: ajokortti, puhallus ja hyvää matkaa. Olivat "jahdanneet" mua varmaan sen 3 kilometriä työmaan nurkilta asti.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Näytit nopeasti katsottuna vaikka "Pertsalta" tai "Makelta" tai joltain muulta "poliisin vanhalta tutulta" tai jossain lähettyvillä oli juuri ollut jotain hämminkiä ja päättivät pysäyttää varmuuden vuoksi vain todetakseen jo nopealla jutustelulla, että sinulla tuskin on ollut osuutta asiaan?
Tämä muuten kuulostaisikin melko luontevalta. Selittäisi samalla aika paljon sitä, miksi sitä mun ajokorttiani zoomattiin niin tarkkaan - huomattavasti pidempään ja tarkempaan kuin esim. passiani Jenkkilän maahantulomuodollisuuksissa. Ehkä mun sittenkin pitäisi mennä parturiin vetämään tää tshekkipiiska pois?
Niitä huvitti, oli tylsää. Tai sitten ne etsivät jotakuta.
Jonkinlainen järkevä selitys siinä on pakko olla taustalla, kun ei käsittääkseni tuollainen täysin sattumanvarainen pysäyttely kuitenkaan ihan arkipäiväistä ole. Ehkä mä sitten vain muistutan nykyisellä pehkollani ja risuparrallani jotain linnakundia?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jonkinlainen järkevä selitys siinä on pakko olla taustalla, kun ei käsittääkseni tuollainen täysin sattumanvarainen pysäyttely kuitenkaan ihan arkipäiväistä ole. Ehkä mä sitten vain muistutan nykyisellä pehkollani ja risuparrallani jotain linnakundia?

Riittää, että ajaa amerikkalaisella moottoripyörällä ja on mustat nahkaliivit päällä. Olet rikollinen. Tämän tosin allekirjoittaa lähes kaikki toimittajat sekä Jatkoajan kirjoittjatkin. Täyttyikö kumpikaan näistä rikollisuuteen viittaavista asioista?
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kunhan kokeilivat, josko tuurilla rattijuopon saisivat kiinni. Ihan normaalia poliisin toimintaa yö aikaan pysäytellä satunnaisia ajelijoita.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kyllä tuo on poliisilta melko normaalia toimintaa, varsinkin yöaikaan jos ei ole keikkoja. Muutaman kerran nuorempana itsekin olen joutunut tarkastuksen kohteeksi. Lähinnä ne sitä ajokuntoa tsekkailee, ja hyvä niin. Rattijuopot svittiin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Oisko ollut vaikka ratsia just noilla kohdilla ja päättivät tarkastaa onko mies ajokunnossa? Tai jos tuo reitti on muuten poikkeava ja toinen partio huomas sut jo aiemmin? Hyppäsitkö autoon jonkun baarin lähettyvillä ja joku kyttääjämummo soittanut poliiseille? Mahdollisuuksia on satoja. Mikset kysynyt?
Tuskin on mitään ratsiaa ollut noilla kohdilla ainakaan viimeiseen kuuteen tuntiin - ratsioitahan tuolla on usein, mutta pääasiassa aamuisin ja iltaisin Ruotsinlaivojen saapuessa satamaan. Reitti oli takuuvarmasti poikkeava, sillä kuten sanoin: hetken mielijohteesta päätin ajaa sataman kautta Linnankadulle (tulin Ruissalosta). Toisen partion havaintokin on erittäin epätodennäköinen, sillä ainoa auto, jonka olin nähnyt viimeiseen 10 minuuttiin oli Postin jakeluauto jakamassa aamun Turun Sanomia.

Mitään asutustahan noilla seuduin ei käytännössä ole laisinkaan. Ainoa ravintolakin taitaa olla Hotel Seaport, jonka baari menee kiinni jo 22:00. Tulosuunnassani ei siis käytännössä ole eikä tapahdu yhtään mitään tuollaisiin aikoihin. Sehän mua tässä nimenomaan harmittaakin, että en tullut suoraan kysyneeksi syytä pysäytykselleni.
Ei kai tuohon tarvitse sen kummempaa syytä. Kerran olin tulossa yöllä töistä kotiin ja takaa lähestyy auto kovaa ylinopeutta ja kohta vilkkuu siniset ja punaiset. Homma jatkui suunnilleen kuvailemallasi tavalla: ajokortti, puhallus ja hyvää matkaa. Olivat "jahdanneet" mua varmaan sen 3 kilometriä työmaan nurkilta asti.
Tällaisiakin yöllisiä tapahtumia olen kokenut aiemmin - tosin ilman pysäytystä. Näitä tapahtui aina silloin tällöin erityisesti niinä vuosina, kun pyörin enemmänkin tuolla Turun saaristossa (Taivassalo, Kustavi, Uusikaupunki) päin. Ajelin siellä välillä todella eksoottisiin aikoihin menossa tyttöystäväni luokse, tulossa hänen luotaan, jatkamassa matkaani Poriin, tulossa Porista jne. Toisinaan se seudun ainoa poliisiauto lähes 100 kilometrin säteellä liimautui takapuskuriini ja roikkui siinä jotain 10 kilometriä. Kertaakaan mua ei kuitenkaan pysäytetty niillä kulmilla.

Tästäkin syystä tämä pysäytys nyt jäi vaivaamaan.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Sanoit itsekin että toinen konstaapeli oli nuori. Jospa kyseessä oli ihan pelkkä koulutustilanne. Pakko noidenkin on harjoitella. Kesäisin kuitenkin on pakkokin olla poliisikoululaisia hommissa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Todennäköisesti Mr.Fox sanoi jo pysäyttämisen syyn edellä. Tai siis poliisit sanoivat, "normaalia liikenteenvalvontaa". Poliisit päättelevät eri seikoista, että joku autoilija on hyvä pysäyttää esimerkiksi ajokunnon todentamiseksi. Samalla voidaan katsoa hieman autoakin.

Ei tuollaista tietysti kovin usein tapahdu. Minulle ei ole osunut kohdalle vielä koskaan, vaikka ajokortti täytti hiljattain 25 vuotta ja kilometrejäkin on takana jokunen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tulosuunnassani ei siis käytännössä ole eikä tapahdu yhtään mitään tuollaisiin aikoihin.

Selitys voi olla tässäkin lauseella. Ihmettelivät miksi kukaan pölhö ajelee yömyöhällä paikassa, jossa ei ole eikä tapahdu mitään, ja päättivät tarkistaa, onko kaikki kuten kuuluu.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Riittää, että ajaa amerikkalaisella moottoripyörällä ja on mustat nahkaliivit päällä. Olet rikollinen. Tämän tosin allekirjoittaa lähes kaikki toimittajat sekä Jatkoajan kirjoittjatkin. Täyttyikö kumpikaan näistä rikollisuuteen viittaavista asioista?
Eipä täyttynyt! :) ajoneuvo oli valkoinen japanilaisvalmisteinen henkilöauto ja päälläni oli kirkkaanpunainen T-paita jollain Sveitsi-aiheella.
Kunhan kokeilivat, josko tuurilla rattijuopon saisivat kiinni. Ihan normaalia poliisin toimintaa yö aikaan pysäytellä satunnaisia ajelijoita.
Kyllä tuo on poliisilta melko normaalia toimintaa, varsinkin yöaikaan jos ei ole keikkoja. Muutaman kerran nuorempana itsekin olen joutunut tarkastuksen kohteeksi. Lähinnä ne sitä ajokuntoa tsekkailee, ja hyvä niin. Rattijuopot svittiin.
Olette siis sitä mieltä, että tuo on normaalia toimintaa? Kuten jo aiemmin mainitsin, niin mulla ei ole vastaavasta mitään kokemuksia, vaikka autoa olen ajellut jo lähes 20 vuotta. Enkä ole myöskään yhdeltäkään kaverilta tai edes puolitutulta kuullut vastaavanlaisista sattumanvaraisista pysäytyksistä. Juuri tästä syystä mä en pitänyt tuota tapahtumaa "normaalina".

Poliisithan olivat matkalla paikkaan, jossa tuohon aikaan ei käytännössä ole lainkaan kulkijoita joitain yksittäisiä lehdenjakeluautoja lukuun ottamatta. Mä pystyisin huomattavasti helpommin kuvittelemaan ennemmin jonkin vartiointiliikkeen auton ajavan mua vastaan tuossa paikassa ja tuohon aikaan. Eniten mua juuri ihmetyttää tuo poliisien tekemä U-käännös ja päätös lähteä yksittäisen autoilijan perään. Ennen tuota paikkaa, jossa mut pysäytettiin, on muutamia kerrostaloja jokivarressa. Olisinhan periaatteessa voinut olla vaikka matkalla kotiin kyseisiin taloihin. Nämä talot kuitenkin tulevat vasta sen jälkeen, kun he olivat jo tehneet päätöksensä ja kääntäneet maijan.

Siitä olemme täysin samaa mieltä, että hyvä on, kun pysäyttelevät ja yrittävät karsia rattijuoppoja. Mä suostuisin samantien pysäytettäväksi ja tarkistettavaksi vaikka joka kerta, kun olen autolla liikenteessä. Tämähän ei kuitenkaan ole missään nimessä mahdollista eikä oikein käytännöllistäkään. Siksipä juuri se ihmetyttääkin, että miksi juuri mun kohdallani päätettiin tehdä U-käännös ja tarkastaa yksinäinen kulkija. Kiinnostaisi oikeasti tietää, että kuinkahan monta muuta yksittäistä autoilijaa kyseisenä yönä pysäytettiin ja tarkastettiin ajokunto. Tämähän siitä omituisen tekikin, kun yleensä sentään noissa tapauksissa on edes jonkinlainen epäilys tai epänormaalia käyttäytymistä havaittavissa.

Viimeksi mut on taidettu pysäyttää vastaavanlaisessa tilanteessa joskus parikymppisenä kollina. Silloinkin tosin oli vasta alkuilta ja mulla oli kyydissä kolme vai neljä juopottelevaa kaveriani. Tällöinhän "syytä epäillä" -kynnys täyttyy välittömästi, ja onkin hyvä tarkastaa kuljettajan ajokunto.
Sanoit itsekin että toinen konstaapeli oli nuori. Jospa kyseessä oli ihan pelkkä koulutustilanne. Pakko noidenkin on harjoitella. Kesäisin kuitenkin on pakkokin olla poliisikoululaisia hommissa.
Tätä epäilin aluksi itsekin, mutta omituiselta se silti kuulostaisi. Tekivät kuitenkin U-käännöksen ja ajoivat lähes kilometrin takaisin tulosuuntaansa saadakseen "vain" harjoitella. Harjoitustilanteen ollessa käynnissä olettaisin myös "kouluttajan" oleilevan hieman lähempänä kuin kyseisessä tilanteessa. Kaverihan oli nuori ja - kuten sanoin - rento, mutta silti sellaista kokemuksen tuomaa jämäkkyyttä oli havaittavissa, joten tuskin ihan suoraan mistään koulun penkiltä oli tulossa.

Kohtaaminen sattui siis Linnankadulla suunnilleen rataylikäytävän kohdalla. Poliisiauto teki U-käännöksensä Linnankadun ja Vallihaudankadun risteyksessä. Mut pysäytettiin Linnankadun ja Veistämönkujan risteyksen jälkeen. Eli: U-käännös, noin kilometrin "takaa-ajo", normaali liikennevalvonta tai koulutustilanne, jonka jälkeen uusi U-käännös ja jatkoivat matkaansa alkuperäiseen suuntaansa. Kuulostaa vain entistä omituisemmalta mitä enemmän tuota pohtii.
Todennäköisesti Mr.Fox sanoi jo pysäyttämisen syyn edellä. Tai siis poliisit sanoivat, "normaalia liikenteenvalvontaa". Poliisit päättelevät eri seikoista, että joku autoilija on hyvä pysäyttää esimerkiksi ajokunnon todentamiseksi. Samalla voidaan katsoa hieman autoakin.
Sitähän tässä juuri yritänkin pohtia, että mistä eri seikoista poliisit päättelivät, että juuri mut on hyvä pysäyttää esimerkiksi ajokunnon todentamiseksi.
Ei tuollaista tietysti kovin usein tapahdu. Minulle ei ole osunut kohdalle vielä koskaan, vaikka ajokortti täytti hiljattain 25 vuotta ja kilometrejäkin on takana jokunen.
Niinpä! Ei munkaan mielestäni tuollaista kovin usein tapahdu eikä omalle kohdalleni ole sattunut koskaan ennen tätä. Täysin "normaaliksi" liikennevalvonnaksi mä en tuota saa väännettyä millään.

U-käännös => kilometrin "takaa-ajo" => "normaali" liikennevalvonta => uusi U-käännös
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

Mikä auto sulla on? Tuli vain mieleeni, että kaveria pysäyteltiin yhteen aikaan jatkuvasti. Yleensä aina öisin ja mitään järkevää syytä ei keksinyt tai esitetty. Näitä pysäytyksiä siis tuli lyhyessä ajassa puolisen tusinaa. En nyt muista mikä oli auton merkki ja voin sen kyllä halukkaille myös selvittää.

Oma näkemys on se, että auto on joku yleisesti helposti "lainattavaksi" profiloitu auto. Sisällä joku epäilyttävän näköinen ihminen esim. parrakas sänkitukka, muslimi, mustalainen tai hippi. Pysäyttävät sitten paremman tekemisen puutteessa. Ei kai tuo sen kummempaa. Töitään tekevät ja jos niitä ei ole niin keksitään.

Myöhemmin kaveri vaihtoi uuteen autoon ja sen jälkeen häntä ei ole pysäytetty edes yöaikaan vaikka yhä töidensä vuoksi silloin liikkuu.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jopa on taas elämän mysteeri...

Nuorempana kun kaverien kanssa pörräiltiin, niin melkein joka ilta poliisit pysäytti, kun vastaan tulivat. Selityksenä tosin kerrottakoon, että a) kulkupelit eivät tuolloin 18-vuotiaina ollut sieltä ihan deluxe-mallistosta (oli Kadettia ja teini-Corollaa) b) tästä on jo niin kauan aikaa, että silloin poliiseitakin oli nykyistä enemmän.

Nykyään varmaankin harvinaista, kun yhdellä partiolla on iso alue hoidettavanaan ja keikkoja on usein jonossa. Foxin isän autosta ei tainnut olla sen tarkempaa kuvausta, mutta veikkaan ettei se nyt mikään huomiotaherättävä ole sekään.

Mutta jos se tilanne jotenkin oudolta tuntui, niin ainahan olisit voinut tivata poliiseilta. Tosin olisivat varmaan pidättäytyneet tuossa alkuperäisessä vastauksessaan, etenkin jos ja kun se oli se oikea syy.

Meillä oli tuolloin teinicorolla vuosina yksi sellainen tapaus, että poliisi pysäytti aika räväkästi ja käskytti kaikki ulos autosta. Toisella konstaapelilla oli käsi koko ajan pistoolikotelolla ja piti meitä näkyvillä, kun toinen katosi corollan tutkittuaan siviiliautonsa sisään puhumaan radioon. Pitkältä tuntuneen hetken jälkeen autosta tullut poliisi antoi sitten luvan lähteä.

Sen verran oudolta ja kuumottavalta tilanne tuntui, että vaadin poliiseilta selitystä. Eivät olisi millään kertoneet, mutta suostuivat sitten lopulta paljastamaan että juuri hetkeä sitten oli tapahtunut (muistaakseni apteekki-) murto, ja pakoauton tuntomerkit sopivat Corollaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sitähän tässä juuri yritänkin pohtia, että mistä eri seikoista poliisit päättelivät, että juuri mut on hyvä pysäyttää esimerkiksi ajokunnon todentamiseksi.
No kai pelkkä intuitio riittää. Ei poliisin tarvitse tietääkseni lähteä tuota perustelemaan, siis että tulee sanomista tai että fudut jos turhan päiten pysäyttää.

Tietääkseni yksi tavallinen pysäyttämisen syy on jokin epäilyttävä piirre ajotavassa. Liikkuminen epätavalliseen kellonaikaan jossakin, tähän yhdistettynä vaikkapa pieni epävarmuus auton käsittelyssä, ajaminen liian lähellä tien reunaa tai keskiviivaa, jonkinlainen epäröinniksi tulkittava toiminta yms. Näistä liikennevalvontaa tekevä poliisipartio saattaa sekunnissa tehdä päätöksen, että tuo auto tsekataan lähemmin ja kuski kanssa. Tähän tyyliin olen vapaa-ajalla olleelta konstaapelilta joskus kuullut.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mikä auto sulla on? Tuli vain mieleeni, että kaveria pysäyteltiin yhteen aikaan jatkuvasti. Yleensä aina öisin ja mitään järkevää syytä ei keksinyt tai esitetty. Näitä pysäytyksiä siis tuli lyhyessä ajassa puolisen tusinaa. En nyt muista mikä oli auton merkki ja voin sen kyllä halukkaille myös selvittää.
Valkoinen Nissan Micra - juuri sellainen joita mahtuu 13 tusinaan ja 15 sillipurkkiin! Eli ei todellakaan mikään huomiota herättävä auto.
Oma näkemys on se, että auto on joku yleisesti helposti "lainattavaksi" profiloitu auto. Sisällä joku epäilyttävän näköinen ihminen esim. parrakas sänkitukka, muslimi, mustalainen tai hippi. Pysäyttävät sitten paremman tekemisen puutteessa. Ei kai tuo sen kummempaa. Töitään tekevät ja jos niitä ei ole niin keksitään.
Mutta kuten jo aiemmin sanoin: autohan ei ole edes mun nimissäni eikä poliisit missään vaiheessa edes kysyneet auton papereita.

Isäni osti itselleen (tai paremminkin sai ennakkoperintönä) uuden auton noin puolitoista vuotta sitten keväällä. Mä myin oman autoni pois hieman myöhemmin kesällä, kun aloin valmistella muuttoani Sveitsiin. Päätimme kuitenkin pitää tuon "vanhan kauppakassin" sellaisena vara-autona, että se on mun käytettävissäni aina kun olen Suomessa käymässä. Mulla ei kuitenkaan ole mitään virallista osaa eikä arpaa auton omistuksen suhteen, joten eipä taida pitää paikkaansa tuokaan teoria.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

En nyt varsinaisesti tarkoittanut, että auto olisi ulkoisesti huomiota herättävä. Ennemminkin sitä, että jos se on poliisien piireissä tunnettu helposti varastettavana (iäkkäämpi) autona. Siihen kun ynnää vielä esim. kaverini joka näyttää kaikin puolin rikolliselta koska tekee portsarin hommia ja on tietenkin isokokoinen, parrakas kalju. Sellainen on poliisin mielestä epäilyttävä yhdistelmä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
En nyt varsinaisesti tarkoittanut, että auto olisi ulkoisesti huomiota herättävä. Ennemminkin sitä, että jos se on poliisien piireissä tunnettu helposti varastettavana (iäkkäämpi) autona. Siihen kun ynnää vielä esim. kaverini joka näyttää kaikin puolin rikolliselta koska tekee portsarin hommia ja on tietenkin isokokoinen, parrakas kalju. Sellainen on poliisin mielestä epäilyttävä yhdistelmä.
En siltikään usko tähän, sillä auton papereitahan ei missään vaiheessa kysytty. Kuten jo aiemmin sanoin, jos niitä olisi kysytty, niin olisin täysin ymmärtänyt tuon pysäytyksen mysteerin.

Taidanpa muuten lähteä tästä jo nyt tankkaamaan auton, josko tilanne olisi toistettavissa. Mun pitää joka tapauksessa olla huomenna ajoissa liikenteessä, ja tankkausoperaatio on kuitenkin ensimmäinen vaihe. Raportoin reilun puolen tunnin päästä tänne, jos joudun tänäkin yönä jotenkin poliisien kanssa tekemisiin.
 

HeroForSale

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punapaitaiset
Kyllähän tuo on aivan normaalia toimintaa ja varsinkin yöaikaan. Useampiakin kertoja on "maija" kääntynyt jostain perään kun on öisin ajellut, vaikkei kulkupelit mitään erikoisia ole ikinä olleetkaan. Varsinkin jos on ollut jossain hiljaisemmilla alueilla ja siellä tavannut poliisin, niin aika suurella prosentilla ovat pysäytelleet.

Ylesimmin se on mennyt juuri noin, kortin tarkastus ja puhallutus. Harvemmin ovat halunneet auton papereita tiirailla.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No johan nyt on ihmettelyt. Tuossa Poliisit-sarjassa tuntuvat pysäyttelevän vähän väliä mielivaltaisesti autoja ihan tarkastusmielessä. Mm. yhdessä jaksossa konstaapeli sanoi, että vastaan tulleen kuljettajan katseessa oli jotain huomiota kiinnittävää. Siitä voi sitten päätellä mitä syitä tarvitaan pysäytykseen, jos ei muuta tekemistä juuri sillä hetkellä ole...

Sen tosin olen huomannut itsekin, että täällä Turussa etenkin yöaikaan poliisit tuntuvat olevan erittäin aktiivisia tarkkailijoita. Päivällä voit päästellä about miten sattuu, mutta yöaikaan on joka mutkassa maija valoissa kytiksessä.

Itse käännyin muinoin yöllä Tyksin suunnalta Mantun grilliltä mäkeen (ennen kuin varsinainen kääntymiskieltomerkki oli paikallaan - joten en tajunnut rikettä) ja vastaan tullut partioauto kääntyi perään. Huomiota kiinnitti, että olisin halutessani ainakin voinut yrittää vaikka mihin sivuteille karkuun, sen verran antoivat etumatkaa. Silloinkin syynäilivät kaikkea ns. normaalia tarkemmin fikkareilla yms. - varmaan kun aikaa oli, oletan. Lähinnä jälkeenpäin ihmetytti, että mistä he aluksi päättelivät että olisin samalta paikkakunnalta, josta autoni oli ostettu muutamia vuosia aikaisemmin...? Mikä antoi olettaa moista? En myöskään ihmetykseltäni muistanut kysyä.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Omalle kohdalleni on myös sattunut näitä satunnaisia pysäyttelyita sekä yöllä, että myös aamullakin. Kerran sanoivat aamulla syyksi pimenneen ajovalon, joka vielä startatessa oli toimiva.

Aina olen kissalan pojille näyttänyt peukkua, sillä kun ei ole mitään salattavaa/vilunkia, kaikki on mennyt hyvin ja asiakaspalvelussa ei ole ollut valitettavaa.

Joskus "Poliisit" sarjassa oli joku vääränvärinen, joka huuteli "rasismia" kun kytät pysäyttivät. Syynä oli se, että ko. jamppa oli ajellut epävarmasti ja ohitellut jengiä ihan miten sattuu. I just love that kinda racism...
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kyllähän tuo on aivan normaalia toimintaa ja varsinkin yöaikaan. Useampiakin kertoja on "maija" kääntynyt jostain perään kun on öisin ajellut, vaikkei kulkupelit mitään erikoisia ole ikinä olleetkaan. Varsinkin jos on ollut jossain hiljaisemmilla alueilla ja siellä tavannut poliisin, niin aika suurella prosentilla ovat pysäytelleet.

Ylesimmin se on mennyt juuri noin, kortin tarkastus ja puhallutus. Harvemmin ovat halunneet auton papereita tiirailla.
No johan nyt on ihmettelyt. Tuossa Poliisit-sarjassa tuntuvat pysäyttelevän vähän väliä mielivaltaisesti autoja ihan tarkastusmielessä. Mm. yhdessä jaksossa konstaapeli sanoi, että vastaan tulleen kuljettajan katseessa oli jotain huomiota kiinnittävää. Siitä voi sitten päätellä mitä syitä tarvitaan pysäytykseen, jos ei muuta tekemistä juuri sillä hetkellä ole...
Omalle kohdalleni on myös sattunut näitä satunnaisia pysäyttelyita sekä yöllä, että myös aamullakin. Kerran sanoivat aamulla syyksi pimenneen ajovalon, joka vielä startatessa oli toimiva.
Sehän se mun varsinainen ihmettelyni olikin, että mikä juuri mun kohdallani herätti tuon epäilyksen. Se olisi ollut kiva tietää, mutta kun eipä tullut suoraan kysyttyä paikan päällä.

Toisaalta eipä kai siinä ihmettelemistä ole, kun kerran täällä useampikin kirjoittaja on todennut tuon olevan vain normaalia toimintaa ja liikenteenvalvontaa. Toisaalta sitten ihmettelen sitä, että vaikka ajokortti on ollut hallussa lähes 20 vuotta ja kilometrejäkin on kertynyt runsaasti - myös eksoottisiin aikoihin - niin silti ensimmäistä kertaa törmäsin tällaiseen normaaliin liikenteenvalvontaan. Tavallisiin ratsioihin ja nopeusvalvontoihin on tullut törmättyä useastikin, mutta koskaan aiemmin en ole joutunut pysäytetyksi siten, että varsinainen pysäytyksen syy on jäänyt mulla näin epäselväksi tai "vain" normaaliksi liikenteenvalvonnaksi.
Aina olen kissalan pojille näyttänyt peukkua, sillä kun ei ole mitään salattavaa/vilunkia, kaikki on mennyt hyvin ja asiakaspalvelussa ei ole ollut valitettavaa.
Eihän mullakaan mitään ongelmia tai valittamista tuossa omassa tapauksessani ollut. Harmittaa vain se, kun ei tullut suoraan kysyttyä viranomaisilta, että mikäs se nyt Kettuherran toiminnassa oli niin "epäilyttävää". Monia hyviä vaihtoehtoja mahdollisiksi syiksi olenkin täältä jo saanut - eiköhän se oikeakin ole jo jonkun vastauksessa esille tullut.
Joskus "Poliisit" sarjassa oli joku vääränvärinen, joka huuteli "rasismia" kun kytät pysäyttivät. Syynä oli se, että ko. jamppa oli ajellut epävarmasti ja ohitellut jengiä ihan miten sattuu. I just love that kinda racism...
Tähän olen jo muuten Sveitsissä törmännyt useastikin. Lakitekstit ovat tietysti kaikille samat, mutta kyllä mustien miesten kohdalla tulkinnat ovat melkoisesti ankarampia. Pers'tuntumalta heittäisin, että yhdeksän kuljettajaa kymmenestä liikenteessä pysäytetystä autosta ovat mustia miehiä. Samaten punaisia päin kävelemisestä tulee 80CHF sakko. En tosin tiedä ainoatakaan valkoihoista, joka olisi tällaisen sakon saanut - mustilla kyseinen sakko on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Samaten kuin roskaamisesta (tupakantumpit) tuleva 40CHF sakko.
Sen tosin olen huomannut itsekin, että täällä Turussa etenkin yöaikaan poliisit tuntuvat olevan erittäin aktiivisia tarkkailijoita. Päivällä voit päästellä about miten sattuu, mutta yöaikaan on joka mutkassa maija valoissa kytiksessä.
Auto tuli tankattua ja ajoin kotiin jälleen tuolta sataman kautta Linnankatua pitkin. Tällä kertaa ei maijaa vastaan tullut. Muutenkin Taiteiden yöstä ja kohtuullisesta juhlakansan määrästä huolimatta näin tasan tarkkaan yhden poliisiauton. Ensin olivat Maariankadulla parkissa - ilmeisesti joku kotikäynti - ja muutaman minuutin kuluttua kurvasivat linja-autoaseman McDonald'sin drive in -kaistalle.
Itse käännyin muinoin yöllä Tyksin suunnalta Mantan grilliltä mäkeen - - -
Se on muuten MantUn grilli...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös