Minun veikkaukseni on, että scholl on hipsteri Punavuoresta, joka on ollut jo pitkään edellä aikaansa mutta sittemmin suivaantunut Kallion uudesta coolimmasta skenestä, ja päätti tehdä ensiesiintymisensä alueella.
Scholl on elämysmatkailija. Olen kyllä nähnyt Anthony Bourdainin ohjelmasta, mitä hipsterit ovat ja he eivät ole kovin hyvää jengiä. Amsterdamissa niitä loikoilee ilmeisesti ilman kenkiä ja sukkia jalat ravintolan pöydillä.
Niin, siis entinen minä ennen pumppuongelmaa kävi näissä vipstereissä joku satakin kertaa vuodessa. Hirveätä keitotusta kaveriporukassa, mutta aina sama kaava. Se alkoi maistua puulta. En halunnut sairaslomalta palata samaan touhuun. Jossain vaiheessa kävin lähes yksinomaan ulkomailla viihteellä. Suomessahan musiikki on ollut jotenkin jo pitkään paskaa. Joskus 90 luvun alussa oli vielä discomusiikkiakin, mutta sitten se poistui. Samanaikaisesti asiakaskunta on koko ajan huonontunut. Kaiken maailman pipopäitä pääsee ravintoloihin. Niinpä kun tarjonta on Suomessa huonoa niin pitää etsiä. Yökerhot ovat aika scheissea ja toisaalta moni kaveri on jossain nysväilymeiningissä jonkun muijan kanssa, eikä pääse ikinä mihinkään niin ei yökerhoihin viitsi yksikseenkään lähteä niin olen alkanut tarkastaa tätä baarikuviota. Ihan sellaisia huippumestoja ei ole, eikä saksalaisia baareja oikeastaan ollenkaan.
Harvemmin tulee oltua enää yhdessä paikassa, vaan voi vaihtaa paikkaa tai vaikka menisi myöhään niin silti voi käydä vielä parissakin paikassa. Anyway, Hard Rock Caféssa olen ollut aika paljon ja jonkun verran Navy Jerry'sissä. Niissä on sellainen suht ok meininki. Kukaan ei käy vittuilemassa, musa ei ole mitään räppiä, eikä teknoa, ei ole sellaista tungosta, että juomat tulee päälle ja kaljuja, bodareita ja muita demareita ei kauheasti ole. Tuon tyyppisten paikkojen lisäksi olen käynyt yhdellä tai parilla ihan ex tempore hyvinkin eri tyyppisissä paikoissa, joskus keskellä päivääkin. Varsinkin kesällä. Ei sillä niin väliä ole, koska käy.
Ketjut ovat ihan scheissea, joten mielummin sitä käy sellaisissa paikoissa, joissa on joku yrittäjä ja joka yrittää tehdä omanlaistaan paikkaa. Tietysti pöytiintarjoilu olisi paras, mutta aina ei voi saada kaikkea, mutta joka tapauksessa iloinen, hyvällä meiningillä mukana oleva henkilökunta on se tärkein juttu ja sitten hyvät, erikoisetkin oluet ja muut juomat. Tuo Sandro, mikä on nyt NYT-lehden mukaan viime viikolla avattu, oli siinä mielessä hyvä, että se oli ihan siististi sisustettu ja kaikki henkilökunta oli kohteliasta ja iloista. Siellä oli kaksi suomalaista, yksi arabi ja yksi englantia puhuva tummamies baarissa duunissa, joten palvelu pelasi nopeasti. Ja se, että hanassa on Heinekenia, joka lasketaan Heineken-laseihin ja baaritiskiin tehty se logo sillai makeasti, on paljon parempi juttu kuin jostain Ikea-tuopeista väkisin myytävä joku suomalainen kura ja tarjoilijat, jotka kantavat niitä laseja päällekäin, eikä vierekkäin tarjottimella, jolloin se on karmeannäköistä ja lasit kuluvat, jolloin ne ovat vielä rumempia. Eli siinä mielessä se on hyvä homma, että ovat tuollaisen paikan perustaneet, en vain tajua, miksi Kallioon. Perusasukas Kalliossa, Hakaniemessä ja Sörkässähän on demari tai kommari, ay-jäsen, joka pukeutuu kuin spurgu ja riehuu kännissä hakaten vaimoa ja sivullisia niin niitähän vihaan yli kaiken. Onneksi demarit eivät kuulu ko. paikan asiakaskuntaan näin yhden käynnin perusteella eli se on matkailijoiden paikka, sinne pitää mennä muualta. Vähän kuin olympialaiset köyhässä kehitysmaassa, jossa paikallisilla ei ole varaa lippuun tai edes mielenkiintoa seurata kilpailuja. Tuskin tuolla Tarja Halonen tai Hursti alkaa pyörimään, eikä niiden paskasakkikaveritkaan.