Politiikan tutkijan mukaan poikkeusolot voivat nostaa kansallisvaltioiden ja vähentää EU:n suosiota.
yle.fi
Tämä juttu kannattaa mainita tässä yhteydessä. Nyt on korona päällä, mutta että jatkossa. Alentaako poikkeustilan käyttö nyt myös jatkossa mahdollisuutta saman keinon käyttämiseen tiettyjen tavoitteiden läpiviemiseksi? Perusteluna on nyt ikäihmisten terveys: Suomen demografinen rakenne (kuten vaikkapa Italiankin) on sellainen, että toimet saavuttivat nopeasti eri tahojen hyväksynnän.
Toinen kysymys on se, mitä tapahtuu itse poliittisille aatteille, vähentyykö EU:n suosio poikkeustilaan liittyvän toiminnan johdosta. Ihmisten mielessä saattaa liikkua päätelmä, jonka mukaan integraatio itsessään on vaarallista, koska se mahdollistaa kaikenlaisten asioiden liikkuvuuden. Näiden tekijöiden joukossa on myös haitallisia tekijöitä, kuten huumeet, rikollisuus ja taudit. Tämä päätelmä voisi lisätä kannatusta ainakin osittaisille liikkuvuuden rajoittamisille.
Maalina olisi lintukodon ajatus: pahat asiat pidetään omasta maasta poissa ja hoidetaan vain omat asiamme. Kuvitellaan, että Suomessa virukseen kuolleiden määrä jää hyvin alhaiseksi. Tällöin meillä on näyttöä siitä, että ulkoa tulevaa pahaa voidaan aidosti rajoittaa. Ja kun mennään yhä tiukemmille linjoille, ulkoa tulevaan pahaan lisätään kaikki ihmiset. Pidetään Suomi suomalaisena.
Kansallisvaltion malli meillä on jo olemassa, tuo snellmannillainen. Harmi kyllä, että silloin olimme myös suurruhtinaskunta.
Kunhan tämä tilanne rauhoittuu, olen varma, että jossakin vaiheessa poliittiseen retoriikkaan ilmestyy koronakortti. Aluksi se esiintyy hiukan muunneltuna, vihjailun kaltaisena, mutta vähitellen uskalletaan puhua itse asiasta, koska somessakin sitä käytetään. Seuraaviin eduskuntavaaleihin on matkaa riittävästi, jotta saamme nauttia tämän kortin käytöstä (olettaen, että Suomi selviää hyvin ja että uusia poikkeustiloja ei esiinny).