Poikkeustilanne!

  • 10 544
  • 56

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
"Anarkia on kolmen aterian päässä" on kuuluisa toteamus poikkeustilanteista. Moniko meistä on varautunut poikkeustilanteeseen jossa ruoka lähikaupasta on loppumassa, tai tavaroiden toimitus kauppoihin jostain syystä on hidastunut merkittävästi?

Ei ole vaikea kuvitella poikkeustilannetta jossa ruokatoimitukset lähikauppoihn hidastuisivat merkittävästi, esimerkkinä voisin kuvitella tilanteen jossa Venäjä lakkaa toimittamasta eurooppaan sähköä, maakaasua ja polttoainetta. Mitä kävisi? Sähkön hinta nousisi kohisten ja sähköntuotanto sakkaisi koska Suomi on riippuvainen sähkön tuonnista ja tästä syystä todennäköisesti joutuisimme alkamaan säännöstelemään kotitalouksien sähkönkulutusta. Myös bensan hinta nousisi kohisten, ja koska ruoka tulee kauppoihin yllätys yllätys kuorma-autoilla ja rekoilla niin myös ruoan hinta nousisi. Bensan sekä dieselin todennäköisen säännöstelyn johdosta myös kuljetukset hankaloituisivat ja osa tavaroista jäisi varmasti toimittamatta. Tähän päälle yleinen paniikki kun sitä sikanautaa ei nyt löydykään kaupasta ja naapurin pera on hamstrannut kaiken säilyketonnikalan niin kaaoksen siemenet on jo kylvetty.

Mutta eihän näin voi ikinä käydä? Naapurimme Venäjähän on niin vakaa maa ettei tuollaista voisi ikinä käydä? Voi voisiko?

Mitä muuta veikkaatte että kävisi, antaa tulla skenaarioita.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla on sauna täynnä sokeria, antaa tulla vaan!
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Mielenkiintoinen aihe itsessään, mutta en kyllä ole varautunut tuollaiseen tosielämässä mitenkään - enkä kyllä kykenisikään. Ei tähän 27 neliön yksiöön monen viikon hernaripurkkeja pysty säilömään.

Monessa tapauksessa tuollainen poikkeustilanne olisi jo varmaan tilanne, jossa Suomen puolustusvoimat huolehtisivat minun ja varmaan teidänkin muonituksesta tuolla itärajalla.

Totuushan on, että kovin suurta mullistusta ei tarvitse maailmalla tai edes Suomessa tapahtua, kun ruoka alkaa lähi-Siwasta loppumaan. Elämme lahon lattian päällä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mielenkiintoinen aihe itsessään, mutta en kyllä ole varautunut tuollaiseen tosielämässä mitenkään - enkä kyllä kykenisikään. Ei tähän 27 neliön yksiöön monen viikon hernaripurkkeja pysty säilömään.

Monessa tapauksessa tuollainen poikkeustilanne olisi jo varmaan tilanne, jossa Suomen puolustusvoimat huolehtisivat minun ja varmaan teidänkin muonituksesta tuolla itärajalla.

Totuushan on, että kovin suurta mullistusta ei tarvitse maailmalla tai edes Suomessa tapahtua, kun ruoka alkaa lähi-Siwasta loppumaan. Elämme lahon lattian päällä.

Ruoka on jo kadonnut lähi-Siwoista - sillä niitähän ei enää ole olemassakaan.

Mutta aiheeseen sen verran, että ison veden tuolla puolen on mielenkiintoisia skenarioita maailmanlopun varalle. Itse ajattelin käydä hakemassa tarvikkeet sitten tarpeen vaatiessa samalla kadulla asuvilta heikommilta yksilöiltä - hieman Bill Burr tyyppisesti komedioiden siis.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Eihän se tarvi ku muutaman päivän maksuliikenne jumin, että kortit ei toimi ni Suomi on kusessa. Viime vai toissa kesänä ei toiminu kortit kolmeen tuntiin ja lirissä oltiin kaupoissa. Tuohonko lisätään pankkiautomaattien jumi muutamaksi päiväksi.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Eihän se tarvi ku muutaman päivän maksuliikenne jumin, että kortit ei toimi ni Suomi on kusessa. Viime vai toissa kesänä ei toiminu kortit kolmeen tuntiin ja lirissä oltiin kaupoissa. Tuohonko lisätään pankkiautomaattien jumi muutamaksi päiväksi.
Tuossa tilanteessa sentään ravintoa on kaupassa saatavilla, joten ei mitään hätää. Kyllähän ne sieltä saa haettua loppuviimein vaikka ilmaiseksi, väkivallan kera tai ilman.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Bensan hinta ylös, sähkön hinta ylös, kaukaa kuljetettavan ja ns luksusruoan hinta ylös. Kulutus alas, vain todelliseen tarpeeseen. Eikö tähän pitäisi pyrkiäkin, olen jostain lukenut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomi on varautunut Nato-optiolla. Ei mitään hätää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En todellakaan kerro. Tämänkin palstan anonymiteetti ei kauaa kestä, jo paljastuu että agrekaatti pyörittää pakastimiani joissa on isot määrät poroa, marjaa ja jotain. Ja asuntokaupoista saatiin välittäjältä kuoharia, mitä ei itse käytetä koska ei käytetä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Meillä on saaressa mökki. Sen enempää ei tarvi varautua.

Ajattelit mennä saareen kuolemaan nälkään? Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta.

Tietenkin mikäli saari on vaikkapa Ahvenanmaa - tai Madagaskar -, niin tilanne onkin täysi eri.

Noin vakavasti ottaen: mahtaakohan Suomessa oikeasti olla hörhöjä jotka varustautuvat ns. täysin vakavissaan erinäisiin poikkeustilanteisiin?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Anarkia on kolmen aterian päässä" on kuuluisa toteamus poikkeustilanteista.
Väitän, että lukua on lisättävä; 9 ateriaa anarkiaan. 3 päivää menee syömättä ennen kuin sivistyksen pintasilaus karisee ja nälästä tulee vahvin liikkeelle paneva voima.

Eipä ole juuri varauduttu.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Meillä on varmaankin viikon tarpeiksi kaikenlaisia kaappeihin unohtuneita säilykkeitä ja vaelluksilta jääneitä pussiruokia. Pakkaisin vaimon, ruuan, koiran ja koiranruuat autoon ja ajaisin sen landelle. Siellä kalastaisin. Puuta ja kaasuakin riittää siellä yllinkyllin joten välitöntä hätää en kärsisi. Plus sielläkin on jonkin verran safkaa kaapeissa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Meillä on varmaankin viikon tarpeiksi kaikenlaisia kaappeihin unohtuneita säilykkeitä ja vaelluksilta jääneitä pussiruokia. Pakkaisin vaimon, ruuan, koiran ja koiranruuat autoon ja ajaisin sen landelle. Siellä kalastaisin. Puuta ja kaasuakin riittää siellä yllinkyllin joten välitöntä hätää en kärsisi. Plus sielläkin on jonkin verran safkaa kaapeissa.

Moni varmasti tekisi noin. Entäs sitten kun siltä ensimmäiseltä mökkinaapurilta loppuisi ruoka? Missä vaiheessa ensimmäiset yölliset ryöstöretket lähtisivät liikkeelle? Ja miten niihin reagoitaisiin? Kävisikö useimmat hakemassa jonkun puolususvälineen jolla puolustaa itseään, perhettä ja perheen viimeisiä elintarvikkeita?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vettä olen erityisesti hommannut vaatehuoneen takanurkkaan muutaman 5 l tonkan verran, Sehän voi olla ihan tarpeen ihan normivesikatkoksenkin varalta ja isommassa hämmingissä ainakin pikkuiseksi aikaa jeesaa. Ruokaa on satunnaisesti kuivatavarana ja pakastimessa, mutta en ole mitenkään isommin siihen panostanut. Normisetti säilykkeitä, pussiruokia ja jotain papuja ja sen sellaista. Trangia löytyy ja siihen polttoainetta, sekin enemmän retkeilyjuttujen jäljiltä, ja muutkin retkeilykamppeet. En siis ole tuota vettä lukuun ottamatta erityisesti panostanut varautumiseen, mutta jonkun verran sitä tavaraa kuitenkin löytyy.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Moni varmasti tekisi noin. Entäs sitten kun siltä ensimmäiseltä mökkinaapurilta loppuisi ruoka? Missä vaiheessa ensimmäiset yölliset ryöstöretket lähtisivät liikkeelle? Ja miten niihin reagoitaisiin? Kävisikö useimmat hakemassa jonkun puolususvälineen jolla puolustaa itseään, perhettä ja perheen viimeisiä elintarvikkeita?
Meillä on lähimaastossa, siis kävelymatkan päässä, vain yksi mökkinaapuri. Jos hän päättäisi tulla ryöstöretkelle, niin varmaankin kutsuisin yöpalalle mieluummin kuin vetäisin turpaan. Kyseessä on nimittäin aika ikääntynyt nainen, jonka mies ei ole enää siinä kunnossa että voisi mökkimaastoon lähteä. Tokkopa tämä nainenkaan jättäisi miestään yksin kaupunkiin kärsimään Poikkeustilanne!tta.

Tietysti Saimaata pitkin voisi tulla jos jonkinlaista melojaa rantaan, joten kaisse olisi joku ilmapyssy ostettava.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noin vakavasti ottaen: mahtaakohan Suomessa oikeasti olla hörhöjä jotka varustautuvat ns. täysin vakavissaan erinäisiin poikkeustilanteisiin?

En tiedä onko tämä oman hassutteluviestini esikuva enää tilanteessa jossa on sauna täynnä sokeria, myyntivalmiina omalle perheelle ja tyttöystävälle sun muulle roskasakille kevyeen 10-20€ kilohintaan: https://www.riemurasia.net/kuva/Sokerivarasto/69529

Mutta todistusaineista on sen verran painavaa (jopa 3 tonnia painavaa) että joskus ainakin on ollut tuollainen torspo joka on hassannut pari-kolme tonnia rahaa siihen että on saanut saunansa täyteen sokerisäkkejä vuonna 2012 vääjäämättömästi alkavaa armageddonia varten.

Itsehän olen varautunut hieman nimenomaan Bill Burr -tyyliin. Olen teipannut sekä etu- että takaovien viereen seinälle jeesusteipillä kaksi talomme isointa leipäveistä. Kun seuraava sähkökatko tulee, juoksen oitis lähimmälle ovelle, otan seinältä leipäveitsen ja syöksyn tuulispäänä murhaamaan kaikki lähinaapurini. Sen jälkeen vien heidän asunnoistaan kaiken omaan asuntoomme, ja toivon että jollain niistä on myös tuliaseita kotonaan, jotta voin sitten lähteä niiden avulla harventamaan muutakin lähiseutumme asuimistoa ennen kuin ne perkeleet tulevat pöllimään meiltä kaiken!

Jos tuliaseita ei löydy, jätän perheeni välittömästi taloomme odottamaan vääjäämätöntä kuolemaa ryöstelevän väkijoukon kynsissä, ja syöksyn itse leipäveitsieni kanssa pihallamme olevaan sadevesikaivoon piiloon. Olen jemmannut sinne veden alle 780 kiloa sokeria, enempään ei ollut rahaa, mutta niilläkin ja sadevesikaivoon kertyvän veden avulla olen laskeskellut selviäväni 23 kuukautta hengissä. Sen jälkeen voinkin jo kuolla onnellisena. Leipäveitset otan mukaani jotta voin teipata toisen niistä kaivon kanteen, ja toisen kaivon pohjalle, ja saan siten niistä jommankumman käteeni siinäkin tapauksessa että maan vetovoima muuttuu.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Noin vakavasti ottaen: mahtaakohan Suomessa oikeasti olla hörhöjä jotka varustautuvat ns. täysin vakavissaan erinäisiin poikkeustilanteisiin?
Onhan noita. Esim. tämä heppu.

tako hjelt - Google-haku

Linkki vie Googlen videohakuun, jossa on kymmeniä videoita ko. henkilöstä.

Olen muuten tänä vuonna käynyt kyseisen henkilön luona kylässä. Kämppä oli täynnä ruokaa. Koirallekin oli kymmeniä kiloja evästä varastoituna.
 

teppana

Jäsen
Ajattelit mennä saareen kuolemaan nälkään? Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta.

Tietenkin mikäli saari on vaikkapa Ahvenanmaa - tai Madagaskar -, niin tilanne onkin täysi eri.

Noin vakavasti ottaen: mahtaakohan Suomessa oikeasti olla hörhöjä jotka varustautuvat ns. täysin vakavissaan erinäisiin poikkeustilanteisiin?

Ei kai sinne nälkään kuole. Kalaa ja vettä saa järvestä, enemmän kuin napa vetää. Katiskoilla ja verkolla vetää päivittäin ylös (keskiarvolta) tarpeeksi kalaa useammalle hengelle. Maassa kasvaa perunaa, sipulia ja porkkanaa. Riistaakin löytyy jossain määrin.
Toki jos ei omaa edes alkeellisia mökki- ja erätaitoja sinne voi nälkään kuolla.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulla on retkikeitin enkä pelkää käyttää sitä. Kaasuakin on. Säilykkeitä ja erinäistä kuivamuonaa on niin että pärjään varmaan viikkoja.

No vettä ei ole varastoituna, mutta sitähän voi käydä hakemassa läheisestä joesta. Sikäli mikäli reptiliaanit sädeaseineen eivät satu partioimaan reitin varrella.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itse melkoinen ruokahamsteri. Ruoka varannot on aina mitoitettu sillein, että ruoka ei perkele lopu. Johtunee siitä, kun on kasvanut työttömän yksinhuoltaja äidin huomassa.

Toki osa on jääkaapissa ja pakastimessa, joten noista ei olisi pitkäaikaista hyötyä mikäli sähköt llyödään poikki .Vettäkään ei ole tullut varastoitua. Voisi kait sitä jokusen tönkän hakea...

Vuodenajasta johtuen on pihalla aika hemmetisti myös ravintoa, jota voisi pikaisesti käydä hakemassa, mikäli naapurit ei lähde ryöstöretkelle. Terävissä veitsissä löytyy kyllä, ja saattanen osata käyttää niitä, kun työstäni johtuen ovat melkein osa kättäni.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minulla on teltta ja merinovillakerrasto. Olen suunnitellut kaiken tarkkaan.

Olen tehnyt eri vuodenaikojen selviytymisvarusteista paketteja, joita kätkin mm. asuntoni ilmanvaihtokanaviin. Metsäsuksille ja bambusauvoillekin olen löytänyt lähistöltä sopivan röörin, sieltä ryöstelijät eivät varmasti niitä löydä. Pysyttelen kotiseuduilla, joten voin hakea kätköistäni täydennystä tarpeen vaatiessa.

Trangia, mora ja useita litroja sinolia. Kalastusvälineitä isollekin seurueelle. Maastoon kätketty risukeitin ja savustuspönttö. Vesureita, talttoja, puuvasaroita; kirveitä, pokasahoja, tervaa. Lämpökameralta suojaava röllipuku... Syvällä sammalen alla suojassa, katseilta piilossa.

Vaihtoehtoja on monia - kuten myös skenaarioita.

Lähden Tampereen saaristoihin vesille tai jäille.

Vaellan Koillis-Pirkanmaan erämaasoille.

Kangasalan saarikylät kelirikon aikaan - kutkuttavia mahdollisuuksia!

Saatan myös marssia suoraa päätä Pirkkalaan Satakunnan lennoston portteja kolkuttelemaan, mikäli kansallinen informaatiotilanne tietojani vaatii.

Ruoka-aineksia en ole varannut täydellisinä kuin vuodeksi, mutta väkevällä kalastustoiminnalla olen suunnitellut pärjääväni jopa 20 vuotta ilman täydennyksiä. Siemenviljaa ja muita maanviljelystarpeita olen kätkenyt erääseen Hämeenkyrössä sijaitsevaan autiotaloon. Sokeripakettien sijaan suosittelen tukkupakkauksina rusinoita ja maapähkinänsydämiä. Prässätyillä taateleilla on muuten aika pitkä päiväys!

Täytyykin aikatauluttaa retki Rontonhorhaan, lyhytaaltoradioita ja muita Poikkeustila!-ajan elektroniikkaa ja optiikkaa huoltamaan.



Ihmiset katsovat kyllä näin rauhan aikana hieman oudosti, kun etsin hammasharjaa ja passia läheisen bussipysäkin roskikseen tekemästäni jemmasta.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
En tiedä onko tämä oman hassutteluviestini esikuva enää tilanteessa jossa on sauna täynnä sokeria, myyntivalmiina omalle perheelle ja tyttöystävälle sun muulle roskasakille kevyeen 10-20€ kilohintaan: https://www.riemurasia.net/kuva/Sokerivarasto/69529

Mutta todistusaineista on sen verran painavaa (jopa 3 tonnia painavaa) että joskus ainakin on ollut tuollainen torspo joka on hassannut pari-kolme tonnia rahaa siihen että on saanut saunansa täyteen sokerisäkkejä vuonna 2012 vääjäämättömästi alkavaa armageddonia varten.
Kaikenlaisia torspoja tosiaan näyttää olevan. Mä näin muutama viikko sitten paikallisessa Lidlissä täällä Keski-Uudellamaalla tyypin, jolla oli isot ostoskärryt ääriään myöten täynnä sokeria. Vähän ihmettelin että mitähän se on leipomassa, mutta ehkä selitys löytyykin riemurasiasta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös