Tätä ketjua lukiessa tulee kyllä niin elävästi yläaste mieleen, ettei ihan hetkeen ole aikuisiällä tullut. Siellähän kiekkokeskustelu oli kutakuinkin samaa tasoa. Ei se mullakaan ollut sen parempaa, mutta ikää oli silloin 13-15v, joten annan sen itselleni anteeksi. Sen jälkeen on aivot kehittyneet onneksi aika paljon. Aika pieni ihminen on se oletettavasti aikuinen, joka tulee keskustelupalstalle provoamaan ja tekee senkin näin onnettomasti. No, se siitä.
Minä olen pitänyt näitä "kuivana kakkoseen" -juttuja jonkinlaisena Jatkoajan keskustelupalstan sisäpiirivitsinä, koska missään muualla en muista koskaan törmänneeni tähän kielikuvaan jääkiekkokeskustelun yhteydessä kuin tällä palstalla, jossa tätä vanhaa ja väsynyttä sekä mielestäni harvinaisen mautonta vitsiä joku aina jaksaa vuodesta toiseen toistaa.
Itse pelihän oli eilen aivan mahtava! Kyllä on taas istumalihakset ollut kannattajallakin koetuksella, kun on läpi ylipitkän runkosarjan jaksanut tuijottaa pahimmillaan neljän ottelun viikkotahtia enimmäkseen kohtuullisen merkityksettömiä pelejä, mutta vihdoin palkintona tästä pitkästä "uurastuksesta" saa katseltavakseen kunnon matseja. Runkosarja max 50 ottelua, pudotuspeleihin max kahdeksan joukkuetta, pudotuspelisarjat paras viidestä, niinhän sen pitäisi olla. 90-luvulla tämäkin osattiin. Niin, ja karsinnat tietty pitäisi olla. Tuossa olisi resepti, millä olisi SM-liigan tuote kunnossa.
Ei kai kukaan nyt Lajusen katseesta oikeasti pahastunut? Mahtava episodi kaikkineen sekin. Lajunen tekee maaliin ja luistelee samoilla vauhdeilla Hifkin vaihtoaition ohi kohti omaa aitiota kaartaen ja tuulettaen. Hifkin aitiosta vähän provosoidutaan ja Lajunen laittaa vähän tuimempaa katsetta perään. Noinhan sen kuuluu mennäkin. Ja fanit räksyttää Jatkoajassa, sekin kuuluu asiaan. Ei täällä varmaan kukaan sitä mieltä ole, että Lajusen olisi pitänyt miettiä "Ei saatana, tein maalin Hifkin aition edestä, mites mä nyt pääsen tästä omaan aitioon, lähdenpä kiertämään toiselta puolelta kenttää, etten provoa ketään ja tuuletan vasta penkillä."
Tepsiltä upea ryhtiliike ja ottelun loppupuoli oli mielestäni parasta Tepsiä, mitä on koko kautena nähty. Samalla vakuutuin ensimmäistä kertaa siitä, että tämä joukkue ihan oikeasti voi menestyä eli tavoitella uskottavasti jopa mestaruutta. HIFK on toki edelleen suosikki tästä menemään jatkoon, mutta TPS antaa sellaisen haasteen, että kumpi tahansa tästä sitten finaaliin meneekään, on paikkansa ansainnut.