Millä perusteilla Jyp ei voisi olla ennakkosuosikki?
Muutama oma pointti tuosta tekstistäsi:
1. Itse en pitänyt Bluesia kovinkaan merkittävästi vaarallisempana kuin SaiPaa, vaan aika tasaväkisenä. SaiPan joukkueesta monella pelaajalla kokemusta viime vuoden pleijareista aina pronssipeliin saakka, toisinkuin Bluesilla. Lisäksi Bluesilla hyökkäys liikaa Hirson varassa ja pakisto todella kokematon. Pelit SaiPaa vastaan saattoivat olla tiukkoja, mutta eiköhän lopputulos 4-1 puolivälierissä, 2-0 CHL:n pleijareissa ja 3-1 runkosarjassa kerro kaiken oleellisen.
2. Mitä sitten vaikkei top-6 joukkueita vastaan runkosarjassa dominoitukaan? Muut top-6 joukkueet hävisivät useammin heikommille joukkueille, mitä tämä sitten kertoo näistä joukkueista? Se, että otit esimerkiksi KalPan, kertoo mielestäni olennaisen, pudotuspelit ovat ihan eri asia. Kärppien joukkuehan on melkein sama kuin viime kauden mestaruusjengi, vaikka menetyksetkin olivat melko kovat. Kemppaisen kenttä sensijaan on vielä viimevuotistakin huomattavasti parempi.Jos jossitellaan jollain 6:n joukkueen sarjalla, uskotko että Kärppien peliesitykset olisivat tällöinkin olleet täysin samanlaisia? Kärpät varmisti itselleen jälleen kohtuu aikaisin runkosarjan voiton ja kotiedun loppuun asti, eli teki kaiken tarvittavan mitä runkosarjassa täytyi tehdä. Kärppien joukkuehan on lisäksi elänyt lähes koko kauden ajan, nykyisellä kokoonpanolla ei ole pitkään pelattu. Sikälikin on hieman epärelevanttia tuoda esiin kaikkia kaudenaikaisia tilastoja.
3. Pistepörssin top-10:ssä on toki enemmän jyppiläisiä, mutta Kärpillä on mielestäni enemmän potentiaalisia pelaajia, jotka voisivat siellä olla (tai ainakin hyvin lähellä). Ehkä Huml ilman pitkää loukkaantumistaan, Maxwell/Kaspar jos olisivat pelanneet koko kauden liigassa? jne. Kärppien pelityyli on myös ollut hyvin säästelevä (ehkä osittain pitkästä CHL-kaudesta johtuen), ja johtoasemissa ollaan lähinnä varmisteltu voittoa, eikä taottu murskalukemia taululle. Tämä toki myös jossittelua, ja kaikki kunnia JYP:in todella terävälle kärjelle.
4. Minusta tuo häviämisen pelko ja suosikin viitan siirtely vastustajalle on yksi suomalaisen urheilun perisynneistä ja tämä mentaliteetti jaksaa aina ihmetyttää. Kärpät on hallitsevana mestarina, runkosarjan voittajana, sekä kotiedun omaavana joukkueena ennakkosuosikki, piste. Tämä ei toki tarkoita sitä, etteikö JYP voisi sarjaa voittaa, itse en kuitenkaan pelkää enkä ole huolestunut. Samaa mieltä olen siitä, että Marjamäen joukkueet tosiaan parantavat playoffien edetessä.
Summa summarum: itse nostan Kärpät ennakkosuosikiksi viime vuotisten playoffien (joukkue lähes sama), runkosarjan voiton, kotiedun, valmentajan, sekä laajemman materiaalin vuoksi. En kuitenkaan aliarvioi jyväskyläläisiä. Pirullisen kova joukkue, joka varmasti ottaa enemmän kuin yhden voiton tässä sarjassa. 6-7 peliä tässä tullaan pelaamaa, ellei jompikumpi joukkue alisuorita tai dominoi täydellisesti..Samana iltana kun välierävastustajaksi varmistui JYP, näkyi jollain kanavalla säätiedotusmainos, jossa myrskyrintama (pyörre) lähestyi Oulua. Oulun kohdalla myrsky kuitenkin laantui ja hävisi kokonaan. Onko kyseessä enne, vai typerää taikauskoa jolla ei ole mitään merkitystä? (viime yönä tosin näin unen jossa JYP voitti heti ensimmäisen pelin 4-0, mutta uskon että tämä oli vain jonkinlainen takauma vuoden 2009 finaalisarjasta sekä tämän vuoden Blues-sarjasta...) ;) Uskon siis Kärppien jatkoonmenoon, mutta jos JYP menee jatkoon, on se varmasti sen ansainnut. Lopuksi toivotaan kliseisesti hyvää sarjaa, vähän puhetta lestoista, traktoreista, jyväjemmareista sekä junteista. Tuomareista uliseminen jääköön vähemmäksi (hyvin epätodennäköistä, toivottavasti kykenen ainakin itse itseni hillitsemään) jne jne jne jne.....