Tuo on aika huvittavaa alkaa näistä peleistä etsimään jotain pikkurikkeitä. Itsekin tulin varsin huvittuneeksi, kun yritin Tappara-Lukko -sarjan kolmannen ottelun kolmannesta erästä merkitä muistiin kaikki rikkeet. Lähes kaikki pienimmätkin koiruudet kun merkkailin ensimmäisen kympin aikana, niin niitä tuli yhteensä rummunpärinää 30! Eli joku pitäisi passittaa penkille 20 sekunnin välein... Tässä finaalisarjassa noista olisi vihelletty oman arvioni mukaan neljä jäähyä Tapparalle(kolme niistä Aallolle) ja Lukolle viisi. Yhteensä erikokoisia rikkeitä oli Lukko: 17 ja Tappara: 13.
Itse asiassa, voi olla, että näistä pikkurikkeistäkin olisi tämän sarjan linjalla jotain poimittu. Esimerkiksi Greenin saama poikittaisjäähy ensimmäisessä pelissä olisi minun tilastoissani ollut "p", eli "pieni" (pienin vaihtoehto "ep", erittäin pieni). Toisaalta esimerkiksi Niemelän saama jäähy samassa pelissä ei olisi edes päässyt tilastoon.
Mitä nuo pienen otannan tilastot luonteeltaan täysin erilaisesta ottelusta sitten kertovat? Eivät juuri mitään, paitsi sen, ettei noita pikkurikkeitä pitäisi viheltää, sillä sitten pelattaisiin koko ajan 3 vs 3. Ja ihan turha tulla mössöttämään, ettei Kärpät tee tuota ihan samaa. Ja se kuuluu peliin. Niin kauan kuin roikkumisesta ei tule itse tarkoitus, niin kuin Lukon ja Tapparan välisessä pääsi käymään, kaikki on ihan jees.
Pelin aikana ja heti sen jälkeen tuomariratkaisut usein vituttavat, mutta todella huonosti pitää vetää, että sen huonon pelin muistaisi vielä pitkien aikojen päästä. Itse muistan hämärästi yhden sellaisen pelin, viime/toissa kaudella Tappara-TPS -peli karkasi tuomareilta ihan käsistä ja siellä sai tehdä kolmannessa erässä ihan mitä vaan. Joku turkulainen puukäsipakki mm. löi mailansa kunnon viikateiskulla poikki Erkinjuntin visiiriin ym. mukavaa.