Viimeistely ratkaisi...
...tämän ottelun Sportin hyväksi. Kuten tuossa joku jo kirjoittikin, Hermeksellä oli itse asiassa enemmän selkeitä maalipaikkoja, mutta Danielsson oli hyvä ja toisaalta Hermeksen maalinteko tökki niin kuin monta kertaa aiemminkin tällä kaudella. Sport käytti omat tilanteensa hyvällä prosentilla ja ansaitsi tässä mielessä voittonsa.
Ottelun ratkaisuksi taisi muodostua viimeistelyprosentin lisäksi Hermeksen huono alku. Tai itse asiassa ensimmäisen erän alussa Hermeksellä oli hyvä jakso ja Sportilla pari peräkkäistä jäähyä, mutta tuon alivoimamaalin jälkeen iski paniikki ja erän loppu oli vieraiden hallintaa. Sportin 0-3 oli Hermeksen kavennusta lähempänä.
Toisessa erässä näytti jo siltä, että homma ratkesi 0-3:ssa, mutta Hermes jatkoi sinnikkäästi yrittämistä ja Jasikin hienolla soololla pääsi parin maalin päähän. Pelin kannalta ratkaisevaa olisi ollut saada Fandulin vitosen aikana kavennus 2-3:een, mutta se ei ollut lähelläkään. Ihmeen vaisua oli YV:n pyörittäminen etsikkohetkillä, kiekkoa ei saatu kunnolla sisään. Taitaa Sport tietää aika tarkasti, millä konstilla pakkopeliä yritetään saada käyntiin. Erän lopussa Hermeksellä muutama makoisa paikka, mutta edelleen ilman tulosta.
Viimeinen kaksikymmentä minuuttia jatkui muutamilla hyvillä Hermes-tilanteilla, mutta hyvän painostuksen jälkeen vastahyökkäyksestä tullut Sportin neljäs maali pisti homman pakettiin. Sportilla nyt jo kaksi kiinnitystä välierään, mutta se kolmas vielä puuttuu... Taistelu jatkuu.
Tuota Fandulin kolttosta en itse nähnyt, mutta mitään ihmeparantumista Joki-Erkkilälle ei tapahtunut. Ilmeisesti paha aivotärähdys ja loppukausi (oli se sitten yhden tai kolmentoista ottelun mittainen) mahdollisesti piloilla. Muutamien tilanteen nähneiden mukaan Fandul olisi lyönyt mailalla Joki-Erkkilää niskaan ja ainakin muistinmenetys + aivotärähdys todistavat sen, että mistään tavallisesta korkeasta mailasta ei ollut kyse. Isku on ollut kova - oli se sitten tahallinen tai tahaton. Rangaistushan annettiin linjatuomarin näkemyksen perusteella. Hänen on täytynyt olla näkemästään aikalailla varma, koska ei suihkukomennusta ihan heppoisin perustein anneta. Jos teko oli tahallinen ja isku tuli mailasta päähän (=niskaan), pitkäkään pelikielto ei olisi mahdoton. Mutta kuten todettua, en nähnyt tilannetta itse, joten jäädään odottamaan hyvin viheltäneen tuomarikolmikon tilanteesta antamaa raporttia. Ikävä juttu joka tapauksessa, sillä loukkaantumista ei toivota sen paremmin omille kuin vieraillekaan. Jos nyt joku Hermes-fani toivoo torstaille kostoa tai osa vaasalaiskannattajista huusi loukkaantuneelle pelaajalle "Kuole!", menkää helvetissä itseenne. Typerää käytöstä puolin ja toisin. Myös kaikki henkilökohtaisuudet ja kiroilut harmittavat, kun molemmat faniryhmät osaavat kannustaa oikeallakin tavalla.
Ottelun jälkeisessä pressissä paikalla olleena mielenkiintoisin episodi oli Tammisen ja Arvosen erilaiset näkemykset Fandul-Joki-Erkkilä -tilanteen jälkiselvittelystä. Arvonen kritisoi Fandulin tempausta ja Tami otti "39 vuoden kokemuksella" ja "Ragulininkin kanssa samassa laatikossa pelanneena" sellaisen kannan, että nyt "on turha pyöritellä videoita ja itkeä tuomaritarkkailijaa, liittoa ja Faselia apuun". "Katsellaan videoita sitten vaikka juhannuksena", hän sanoi. Ihmettelen kyllä, että miksi niitä pitäisi vasta juhannuksena katsoa tai tilannetta selvitellä! JOS Fandul teki sellaisen rikkeen, mikä oli Arvosen näkemys tilanteesta, on siitä tultava seuraamuksia nyt eikä kesällä... Ja mitä "itkemiseen" tulee tai "liiton apuun" tulee, on mielestäni parempi selvittää tapahtunut ja antaa / olla antamatta lisärangaistus kuin päästää tilanne siihen pisteeseen, että kaukalossa otetaan oikeus omiin käsiin. Tässä(kin?) asiassa olen kyllä Tammisen kanssa eri linjoilla. Tutkitaan, ettei hutkita kaukalossa...