Mainos

Playoff: Blues-Tappara

• 19 149
  • 229

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eihän kukaan voi ottaa arvon muaddibin juttuja provoina, eihän? Minä naureskelin niille ja toivon että jatkossakin heittelet noita kevennyksiä tänne, aivan kuten ennakoitakin.

Minulle on aivan se ja sama mitä mieltä joku on espoolaisesta kiekkokulttuurista, sen tasosta ja kehitysmahdollisuuksista. Olen siitä jo jollekin tamperelaiselle (Ilves-fani, jonka kanssa olimme lopussa jopa samaa mieltä asiasta) aiemmin avautunut, nyt en jaksa sen enempää. Meillä on täällä oma kiekkokulttuurimme (tyhmä sana sinänsä), ei ehkä kovin vanha tai vahva, mutta se on meidän oma. Olemme siitä ylpeitä, aivan kuten olemme ylpeitä omasta joukkueestammekin. Eikä meidän tarvi kadehtia muiden historioita ja menestyksiä, me elämme tälle omalle jutullemme. Kiva että teillä on oma historianne, mutta pitäkää se omananne, turha sitä on käyttää minään lyömäaseena muita kohtaan. Ei se nimittäin satu, ainakaan minuun. Enkä usko että se sattuu keneenkään muunkaan joka tätä joukkuetta tosissaan kannattaa. Muuten, jos kerran Tampereella jokainen puhuu asiantuntevasti kiekosta, joko Ilveksestä tai Tapparasta, niin miten on ettei siellä ole isompaa hallia joka olisi joka pelissä tupaten täynnä? Luulisi että noilla perinteillä ja tuolla kiekkokulttuurilla katsojia olisi pirun paljon enemmän, kun kaupunkikin on sen verran iso.

Jos jotain ulkopaikkakuntalaista tosiaan noin paljon häiritsee meidän joukkueen "muovisuus" ja "värittömyys" sekä "perinteiden puuttuminen", niin mitä sitten? Siinähän kärvistelee. Kyllä minä tiedän että maakunnista löytyy pirusti näitä anti-Bluesilaisia, ja syykin siihen on selvä.

Ihan turha näitä "kiekkokulttuuri" juttuja on täällä jauhaa. Ei sitä täällä ainakaan kovin suurissa määrin ilmene. Sieltä hallilta sitä löytää, itse lähden huomenna katsomaan josko Matinkylän vanhuksesta vielä löytyisi perinteitä. Etsikää te niitä huomenna Hakametsästä.

edittiä:
Daespoolta todellista asiaa. Nyt on tosipelit käynnissä ja puheet sen mukaiset. Hyvätasoinen katjuhan tämäkin on, pidetään tämä sellaisena.

Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Itkeminen seis! Tämähän on loistavaa pleijarivittuilua/kuittailua/provoa/keskustelua, ei tätä nyt tarvitse lukkoon laittaa ja vielä vähemmän ketään jäähylle pistää.

Tässä vertaillaan Bluesia ja Tapparaa, jokaiselle pelille on oma ketjunsa joten tämä on ns. 'yleisten asioiden' puintia varten. Pitkässä pleijarisarjassa tulee pakosti jännitteitä muutenkin kuin pelien suhteen ja täällä niitä on hyvä purkaa. Ollaan kuitenkin pysytty suhteellisen hyvin aiheessa eikä kukaan (kai) ole vetänyt hernettä nenään (eihän?).

Muadlibbin kirjoitus oli hyvä ja herätti ansaittua keskustelua vaikka olikin kevytmielistä kuittailua. Turha täällä on istua kuin eduskunnassa ja vaatia poliittisesti korrektia käyttäytymistä, nyt puhutaan lätkästä perkele!

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En muuten malta odottaa hetkeä, kun tilanne on 3-3 ja yksi peli jäljellä. Sauhu nousee ketjusta siihen malliin, että heikkohermoisempi on jo palosammuttimessa kiinni. Tämä on sitä oikeaa meininkiä, kun fanit peräsuoli 10 senttiä housunpuntissa huutavat nokkeluuksia näppisten välityksellä toisilleen. Ei anneta armoa pienimmässäkään asiassa, vaan ainoa tavoite on lynkata vastustaja makkaroineen bajamajan perukoille.

Tahtoo lisää, Jeah.

Modet tosiaan sulkekoon silmänsä tästä viattomasta lasten leikistä.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti bwo
Mutta helvetti tässä yllä olevassa antaa aiheen kertoa minulle, että lapsena kuule Teemu Selännekin pelasi EPSissä?

Hyvin teit sen, mistä minua kritisoit: irroitit tekstinpätkän asiayhteydestä.

Lainaamasi pätkä ei varmasti anna siihen aihetta, mutta tämä antaa:

Tämän vastapainona, niinkuin minä asian espoolaisena näen, perintökeisari Salonoja on muun muassa ostanut itselleen hiekkalaatikon, vaihtanut seuran nimen ja logon, teettänyt kömpelön pelaajavideon Markus Selinillä ja soittaa tunnelmaa nostattaakseen korvia raastavaa paskaheviä. Missä on näkyvissä edes itu siitä, minkä pohjalle tämä kaikki rakennettiin?

Etenkin viimeinen lause. Ei välttämättä juuri sitä Teukka Salamaa olisi tarvinnut mainita erikseen, mutta kaikki mainitsemani pelaajat ovat osa espoolaista kiekkoiluperinnettä, vaikkeivät Espoossa enää pelaisikaan. Joten tottakai he kuuluvat olennaisena osana keskusteluun espoolaisesta kiekkokulttuurista ja -perinteestä.

Ylipäänsä voisi kysyä, että mitä sinua liikuttaa minkä pohjalle kaikki rakennettiin? Voi olla, että muiden joukkueiden fanit eivät miellä seuraa enää samaksi kuin piskuinen Kiekko-Espoo, mutta meille faneille se on edelleen sama seura, nyt vain isompana. Ja sitähän se on, vain nimi vaihdettiin. Ja kuten, arvon bwo, varmaan nyt noin tarkkaan espoolaista kiekkoilua seuranneena tiedät, se nimenvaihdos tehtiin jo ennen kuin Salonoja tuli organisaatioon mukaan.

Re: Re: Kotietu välieriin/finaaleihin

Viestin lähetti polvipetteri
En tiedä, mitä kansainvälisiä toimistoja tarkoitat, mutta ainakin Centrebet antoi Bluesille kertoimen 2.00 ja Tapparalle 2.6.

Tietoni perustin muistaakseni alkuviikosta ilmestyneeseen Iltalehteen. Siellä vedonlyönnistä kirjoittava toimittaja valitteli sitä, kuinka Veikkaus ei tarjoa juuri muita vaihtoehtoja, kuin yksittäisten otteluiden tulosveikkauksia pitkävedon lisäksi. Samaan hengenvetoon kyseinen toimittaja esimerkin vuoksi mainitsi mitä ulkomaiset bettifirmat tarjoavat. Näiden joukossa oli ainakin Centrebet. Kyseisten vedonvälitystoimistojen listoilla Tapparalla oli järjestäin pienempi mestaruuskerroin, kuin Bluesilla. Kirjoitin ehkä väärin, että Tappara olisi suosikki nimenomaan Bluesia vastaan. Tarkoitukseni oli sanoa Tapparan olevan suurempi suosikki voittamaan mestaruuden kuin Blues.
Nyttemmin kertoimia on toki päivitetty ja tällä hetkellä Centrebet tarjoa samaa mestaruuskerrointa Bluesille ja Tapparalle.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti Footless

Muuten, jos kerran Tampereella jokainen puhuu asiantuntevasti kiekosta, joko Ilveksestä tai Tapparasta, niin miten on ettei siellä ole isompaa hallia joka olisi joka pelissä tupaten täynnä? Luulisi että noilla perinteillä ja tuolla kiekkokulttuurilla katsojia olisi pirun paljon enemmän, kun kaupunkikin on sen verran iso.

Ilmeisesti kysymys on tarkoitettu minulle kö? No vastaan kuitenkin. Minä en ainakaan ole sanonut missään vaiheessa sanaan "asiantunteva" sanoin, "Lähes jokainen tietää kiekosta jotain". Tietysti kärjistämällä saa mukavasti väritettyä omia juttuja, mutta ei siitä sen enempää. Tarkoitin sitä, että jokainen osaa sanoa kiekosta JOTAIN. Lähes kaikki tietää edellisen pelin lopputuloksen tai ainakin sijoituksen sarjassa jos ei muuta.

Miksi halli ei ole täynnä ja miksi ei ole isompaa hallia? No vastaappa minkä paikkakunnan halli on aina täynnä? Kummankaan joukkueen menestys ei ole ollut silmiä hivelevää, joten ei sitä hallia kovin helposti täyteen saada. No miksi ei ole edes paikallispeleissä? Pelejä liikaa ja tasoero liian suuri. Ja isommasta hallista on tehty jo ehdotus, mutta sen läpimenemisestä ei taida olla takuita. Tämä ehdotus oli muuten siitä erikoinen, että siihen ehdotettiin ostoskeskusta samaan ja tämän oli tarkoitus ihan keskustaan. Ja kun ottaa huomioon sen, että Hakametsä on kuitenkin Suomen ensimmäinen jäähalli, niin siihen nähden se on kuitenkin aikas hyvä. Meinaan huonompiakin löytyy.

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Olen varsin samaa mieltä TBK:n kanssa.
Tampereella on varmasti paljon sellaisia ihmisiä, jotka seuraavat kiekkoa, joko Tapparan tai Ilveksen suorituksia, "sivusilmällä" ja keskustelevat asiasta mielellään, mutta eivät käy hallilla, ainakaan usein.

bwo:lta olisin halunnut kysyä siitä minkä päälle Espoossa toimintaa pitäisi rakentaa. Tarkoitit ilmeisesti sitä yleistä mantraa missä vaahdotaan siitä kuinka Espooseen ostetaan kaikki miljoonamiehet ja omat nuoret jätetään kylmästi rannalle.
On totta, että omia nuoria on viime vuosina jätetty hyödyntämättä, mutta tämä ei liene yksin Salonojan vika. Matinkylän aikana joukkueessa pelasi paljon omia nuoria, koska kukaan muu ei halunnut Matinkylään tulla pelaamaan ja kaikki parhaat lähtivät viimeistään parin vuoden päästä muualle pelaamaan (vrt. Lehtinen, Ahola, Lehterä...). Silloin Kiekko-Espoo oli sympaattinen pikkuseura, josta kenelläkään ei ollut pahaa sanottavaa.

Siirryttäessä LänsiAuto-Areenalle oli vielä omia pelaajia joukkueessa, mutta hyviä myös alettiin hukkaamaan muualle.
Tämän jälkeen alkoi Salonojan aika Espoossa. Joukkueen rakentamisesta vastasi Ilkka Sinisalo, joka ei nuorille suostunut antamaan käytännössä mitään korvausta siitä, että he pelasivat Bluesissa, kun naapurissa joukkueen mukana olemisesta sai sentään jotain korvausta. Joukkueeseen nouseminen oli nuorille myös vaikeaa ja siinä oli varmasti osansa valmentajilla, jotka omasta mielestäni vielä suosivat liikaa tälläistä ns. duunarityyppiä taitavien pelaajien sijasta.
Tässä vaiheessakin vielä kaikki joukkueen juniorijoukkueet maksoivat toimintansa itse (eli pelaajien vanhemmat maksoivat tuhat markkaa kuussa), kun naapurissa taas vanhimmat junnut (muistaakseni A ja B) saivat pelata ilmaiseksi, varusteetkin maksettiin.
Junioreita nostettiin hieman vähemmän muutenkin, mutta heitä oli koko ajan mukana.

Sinisalon siirryttyä pois tuli seuraavan kauden alussa Ruuttu, jonka mukana toiminta on kehittynyt huomattavasti.

Nuoria ei vieläkään ole erityisesti nostettu, joskin Ruuttu on puhunut heidän mahdollisuuksistaan. Monet täälläkin kirjoittavat kyllä toivoisivat, että nuoret saisivat paremmin peliaikaa.

Tästä nuorten asemasta haluaisin kysyä Tapparan suhteen. Tämä ei ole mikään hyökkäys ketään kohtaan, mutta ei taida Tapparallakaan noita omia kasvatteja olla liikaa vastuuta kantamassa.
Janne Ojanen, Tuukka Mäntylä, Johannes Alanen, Sami Venäläinen, Pekka Saravo, näin ensiksi tuli mieleen ja näistäkin Ojanen on jo todella vanha kettu. Toki Rautakorpi on tehnyt hyvää työtä nuorten pelaajien kehittämisessä, mutta näistä taitaa suurin osa olla tullut muualta.
Espoossa omia kasvatteja on kokoonpanossa:
Juha Ylönen, Mika Oksa, Juha Gustafsson, Arto Laatikainen, Timo Hirvonen, Niko Nieminen sekä Mikael Jämsänen. Tässä asiassa ei taideta Espoossa olla niin hirveästi perässä.

Se mikä on ollut tyhmintä koko sinä aikana, kun joukkueella on ollut rahaa käytössä (lue Salonojan tultua), on se, että vahvistusten hankinnassa ei ole satsattu laatuun ja joukkueessa on ollut liikaa keskitason kokeneita pelaajia, jotka ovat ns. vain nostaneet hyvää palkkaa. Kaudella 2000-2001 Bluesilla oli mielestäni ensimmäisen kerran todellakin hyvä joukkue kasassa, mutta silloin valmennus ei ollut ihan toivotulla tasolla.

Bluesiahan on myös pidetty pelaajien hautausmaana, jonne tullaan jäähdyttelemään, mutta tämäkin on viime vuosina muuttunut. Viime ja tällä kaudellakin on moni pelaaja nostanut tasoaan selävsti. Esimerkkeinä tominevat Valeri Krykov, joka pelasi huikean runkosarjan viime vuonna, Markku Hurme, joka teki saman tänä vuonna. Teemu Elomo on nostanut tasoaan TPS-vuosistaan selkeästi, Sami Heinonen ja Jere Myllyniemi ovat lyöneet itsensä jääkiekkoa seuraavien tietoisuuteen. Jan Caloun on kuin uusi mies kuumenemisien loputtua ja listaa voisi jatkaa eteenpäin osoituksena siitä, että kyllä Espoossakin voi kehittyä pelaajana.

Salonojasta sanoisin sen, että hänen tulo on parhaita yksittäisiä asioita mitä espoolaiselle kiekokilulle on tapahtunut.

Viestin lähetti Kapulainen
Tästä nuorten asemasta haluaisin kysyä Tapparan suhteen. Tämä ei ole mikään hyökkäys ketään kohtaan, mutta ei taida Tapparallakaan noita omia kasvatteja olla liikaa vastuuta kantamassa. Janne Ojanen, Tuukka Mäntylä, Johannes Alanen, Sami Venäläinen, Pekka Saravo, näin ensiksi tuli mieleen ja näistäkin Ojanen on jo todella vanha kettu. Toki Rautakorpi on tehnyt hyvää työtä nuorten pelaajien kehittämisessä, mutta näistä taitaa suurin osa olla tullut muualta.
Vaikka itse olen vähemmän tuota nuorten kiekkoilua seurannut (kuinka paljon Tapparan junnuissa on vaikkapa potentiaalia), niin silti olen itsekin pettynyt siihen kuinka juniorit eivät liiemmin saa näyttöpaikkoja miesten joukkueessa (Tapparasta puhuttaessa siis). Tietyissä peleissä Rautakorpi voisi aivan hyvin antaa nuorille näyttöpaikkoja edes jonkun verran. Tyhmää on mielestäni vaikkapa se, että esim. Hämäläiselle on annettu todella vähän peliaikaa. Ja kuten joku hyvin Tapparan aina vain huonompaan suuntaan menevällä Jälkipelit-palstalla kirjoittikin järkevästi jotakin tyyliin, että vaikea sanoa Hämäläisenkään potentiaalista mitään, kun ei peliaikaa oikein liikene. Mutta faktahan on se, että nykykiekko muuttuu aina vain enemmän ja enemmän bisnekseksi. Jatkossakin "oman kylän poikia" tullaan joukkueissa varmaan näkemään vielä nykyistäkin vähemmän tämän "kehityssuunnan" jatkuessa.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Kapulainen

Tästä nuorten asemasta haluaisin kysyä Tapparan suhteen. Tämä ei ole mikään hyökkäys ketään kohtaan, mutta ei taida Tapparallakaan noita omia kasvatteja olla liikaa vastuuta kantamassa.
Janne Ojanen, Tuukka Mäntylä, Johannes Alanen, Sami Venäläinen, Pekka Saravo, näin ensiksi tuli mieleen ja näistäkin Ojanen on jo todella vanha kettu. Toki Rautakorpi on tehnyt hyvää työtä nuorten pelaajien kehittämisessä, mutta näistä taitaa suurin osa olla tullut muualta.

Ei Tapparassa vastuunkantajina ole oman juniorikoulun kasvatteja vastuunkantajina, muuta kun ne ketkä mainitsit. Toki kokoonpano kohdalta löytyy muitakin omia kasvatteja, mutta liian monta on päästetty pois, esim. Myllyniemi ja Normio.

Tapparan A-junnut on pelannut jo monta hyvää kautta, mutta omia pelaajia ei jostain syystä ole nostettu ylös. Tai mitkä nyt sitten ovat omia ja mitkä ei. Nykyään taitaa lupaavat kaverit siirtyä organisaatioihin jo d-junnu iässä.

Tapparalla oli jossain vaiheessa(n.3-5 vuotta sitten) ajanjakso jolloin mestaruuksia tuli lähes jokaisessa ylemmässä junnu ikäluokassa. Olenkin ihmetellyt, että miksei näistä ikäluokista ole saatu tämän enempää pelimiehiä?

Sanakirjassa kerrotaan kulttuurista mm. seuraavaa:

"Alk. viljelys, maanviljely"!

"Ihmisen toiminta ja saavutukset uskonnossa, tieteessä, taiteessa (henkinen kulttuuri) sekä tekniikassa ja elinkeinoissa (aineellinen kulttuuri)".

Sanakirjasta ei löytynyt sanaa "Jääkiekkokulttuuri". Jos jollakulla on Tamperelaisen jääkiekkoikonin Hockey sanakirja niin voisitko ystävällisesti kertoa mikä mahtaa olla sanan tieteellinen selitys?

Muussa tapauksessa kannattaisiko ehkä käyttää "kiekkohistoria" sanaa, keskusteltaessa vanhoista saavutuksista ja perinteistä.

Jos joku on allaolevaa vertausta jo käyttänyt niin pahoittelut hänelle.

En kykene assosioimaan itseäni Tapparan kannattajana, mutta asiaa voidaan puida (jääkiekon lisäksi) toisen yhteisen tekijämme kannalta ja se on Suomalaisuus.

Minä olen pirun ylpeä Suomalaisen kestävyysjuoksun perinteistä. Voi sitä aikaa kun Suomea juostiin maailmankartalle Virenin Lassen ja vaikka Paavo Nurmen toimesta. Oli varmasti hienoa olla silloin Suomalainen. Itse en vielä silloin ollut olemassa, joten henkilökohtaisia muistikuvia ja tyytyväisyyden tunnetta ei minulta löydy. Tämä on sitä kestävyysurheiluperinnettä, josta Suomi on "kuuluisa" ja jota kerrataan aina kun on kesäolympialaisten aika. No, mitenkäs tämä perinne sitten heijastuu nykypäivään? Ei mitenkään, Suomalainen kestävyysjuoksu Ruotsissa asuvaa Ahvenanmaalaista Janne Holmenia lukuunottamatta ui todella syvällä. Suomalaiset hiihtäjät ovat sitten täysin oma lukunsa. Tänä päivänä ketä ulkomaalaista kiinnostaa, kuinka monta mestaruutta Nurmi aikoinaan juoksi tai miten kova sälli Juha Mieto oli hiihtomaailmassa? Ketä muuta kuin Tapparan kannattajaa kiinnostaa mitä tapahtui 20-30 vuotta sitten Tapparan pelatessa jääkiekkoa? Aivan, ei ketään, joten olisiko mahdollista olla tuputtamatta niitä perinteitä ihmisille joita ne eivät kiinnosta? Me elämme tätä päivää.

Väheksyvätkö esim. Ruotsalaiset Suomalaisen tulokkaan, Jarkko Niemisen otteita tennismaailmassa? Entä valittavatko mustaihoiset pikajuoksijat vaalean suomalaisen osallistumisesta EM-finaaleihin pikamatkoilla? Onko Jack Nicklauksella jotain valittamista Mikko Ilosen pelaamisesta golfin Master turnauksessa vielä turnauksen viimeisenä päivänä? Ei, koska he kaikki elävät myös tätä päivää.

Mitä tulee katsomossa aistittavaan perinteeseen. Niin olin itse katsomassa tuossa männäviikolla ottelua Tappara-HIFK. En siellä sen ihmeempiä perinnetuntemuksia kokenut, ellei sellaiseksi lasketa viirejä katossa. Niitä siellä kyllä riitti. Eivät ne kaksikymmentä vuotta vanhat viirit minua juurikaan liikuttaisi vaikka olisivat Bluesin nimellä varustettuja ja roikkuisivat Länkkärin katossa. Tämä johtuu vain siitä, että en itse olisi tuolloin ollut kokemassa sitä hurmosta mistä, jotkut vanhat parrat haastelevat harva se päivä. Viireillä olisi minulle yhtä suuri merkitys, kuin Bluesin naisjoukkueen mestaruusviireillä, joita nyttenkin olisi mahdollista ihailla Espoossa. (Huom. Eivät ole päässeet vielä pahasti pölyttymään)

Näitä vanhoja pelaajia toki Hakametsässä pyörii. Itselleni esiteltiin tuolla samaisella vierailulla herra nimelta Juha Nurmi. Valveutuneet ja kenties hieman iäkkäämmät Tapparan kannattajat todennäköisesti tietävät kenestä on kyse. Itselleni ei sanonut nimi eikä ulkonäkö yhtään mitään. Seurassani ollut Ruotsalainen valmentaja minua myöhemmin valisti kenestä oli kyse. Isääni vastaava kohtaaminen olisi kenties saattanut lämmittää (ovat todennäköisesti iältään samalla kymmenluvulla ja faija saattaisi vaikka tietää kenestä on kyse) itseäni ei. Espoossakin on mahdollista nähdä aikaisemmin Espoon jääkiekkoiluun vaikuttaneita ihmisiä areenalla, kuten esimerkiksi Martti Merra. Hän edustaa jo "minun" aikaani, vaikka ei hänelläkään ole tänä päivänä mitään tekemistä suosikkijoukkueeni menestyksen kanssa. Häntä aikanaan äänestin jopa kunnallisvaaleissa, ja tarina kertoo, että Merralla oli oma osansa Espoolaisessa hallihankkeessa. Siitä kiitos hänelle.

Oli Länsi-Auto Areena kuinka muovinen tai meluinen tahansa, on siellä helvetin mukava katsella lätkää. En ole vielä parempaa paikkaa tähän tarkoitukseen löytänyt. Tampereellekin muovi tekee tuloaan (mm. penkit ovat kovat ja tietenkin muovista). En valittanut kun katselin matseja Matinkylässä. Nyt on kuitenkin tottunut Länkkärin mukavuuteen, eikä sitä vaihtaisi mistään hinnasta pois. Kävin männä viikolla katsastamassa myöskin Hämeenlinnan hallin ja sanotaanko, että en välttämättä kaiholla kaipaa vastaavia olosuhteitä enää Espooseen.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Itseäni lähinnä ärsyttää nykyisin vastustajan kunnioitus. Tämä on ehkä paras esimerkki siitä että jossain ei ole pitkään pelattu. Kun fanit ovat uusia, nuoria tai muuten vain tuoreita, niin heidän näkökantansa ovat usein kovin suppeita. Nyt puhun siis yleistäen, en kaikista. Esimerkkinä sitten pahojakin ylilyöntejä, tyyliin Jokeireden kannattajissa olevat älyttömät huudot(loukkaantuneille "kuolekuole" ja Z'lle "ughugh"). Niin kentällä, kuin katsomossa vielä 80-luvulla arvostettiin hyvinkin toisia. Huudettiin omille kovaa ja vastustajille ehkä buuattiin, kun sikailivat, mutta ei mitään epäurheilijamaisia temppuja. Ei ihannoitu tai annettu aploodeja kun vastustaja loukkaantui, vaan ennemminkin sitä että kun vastustaja makasi jäässä ja nousikin terveenä ylös. Yksilöissä tietenkin on eroja, mutta nykyisin kiekkokatsomossa tuntuu pääasia olevan että vastustajaa sattuu ja ei väliä vaikka halvaantuisivat. Selvennyksenä en siis nyt puhu että Bluessin kannattajilla/organisaatiolla olisi näitä kaikkia ongelmia, mutta koska organisaatio ja sen fanit ovat keskimäärin nuoria, niin on vielä pitkä tiettyjen perinteiden(joilla tarkoitan jääkiekon syvempää olemusta) ymmärtämiseen. Samaa voi toki sanoa esim. Jokereista, mutta myös Espoosta. Itse joukkuetta, Salonojaa tai Hallia en taas tahdo kritisoida, vaan kokonaisuutta, missä faneilla on suuri osuus.

Kun siis itse puhun perinteistä, niin en tarkoita että "katsokaa kattoon, siellä ne viirit killuu". Vaan tarkoitan juurikin sitä että ottakaa laajempi katsomiskulma kiekkoon, ei niin suppeaa eikä varsinkaan niin raadollista ja rahoilla laskettavaa. Ilman historiaa ei ole tulevaisuutta...

Pieni huomautus muuten kasvateista. Espoossahan ei Bluessilla junioreita ole nuorissa ollut, eikä taida vieläkään olla? Vaan vasta myöhemmässä vaiheessa joukkue muuttuu Bluessiksi. Jokereillahan on nuorimmista saakka jo omat, mutta suurin osa C-junioreissa tulee jo muualta kerättyinä. Tässä suuri ero esim. Tapparan&Ilveksen kasvattamiseen. Blues, IFK&Jokerit vievät muilta Uudenmaan seuroilta parhaat juniorit, eikä tarvitse itse kasvatella pahemmin. Tämän lähinnä sanoin sen takia, että harvemmin kuulee kiitoksen sanaa A)sitä kohtaan että on tälläisiä seuroja jotka vain kasvattavat B)että on seuroja joilla on jo pienistä pitäen valtavan monta joukkuetta, joita tuetaan suuren emoseurankin taholta.

Pahoittelen että viestinä on keskimääräisesti enemmän tai vähemmän offtopic.

Viimeksi muokattu:

lucas

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
bwo, ilahduttavaa että tunnistit itsesi siteerauksestani. Kommenttisi oli ihan hauska siinä tilanteessa, mutta kuvasi mielestäni hyvin sitä asennetta, mikä jostakin syystä etenkin useilla tamperelaisilla tuntuu olevan nuorempia kiekko-organisaatioita kohtaan. Tästä syystä toin sen täällä esille.

Silläkin uhalla, että leimaudun sisälukutaidottomaksi, haluan esittää lievän sarkasmin saattelemana seuraavan kysymysryppään:

Viestin lähetti bwo
Tämän vastapainona (Tapparan ja tamperelaisen kiekon perinteiden), niinkuin minä asian espoolaisena näen, perintökeisari Salonoja on muun muassa ostanut itselleen hiekkalaatikon, vaihtanut seuran nimen ja logon, teettänyt kömpelön pelaajavideon Markus Selinillä ja soittaa tunnelmaa nostattaakseen korvia raastavaa paskaheviä. Missä on näkyvissä edes itu siitä, minkä pohjalle tämä kaikki rakennettiin?
Ja nyt kysymys kuuluu, minä vuonna Tapparan edeltäjän nimi muutettiin Tapparaksi, mikä oli tuon edeltävän joukkueen nimi ja miksi nimi vaihdettiin? Tuohon aikaan ei vain ikävä kyllä ollut mahdollista tuottaa kömpelöitä videoita eikä paskahevistäkään ollut vielä tietoakaan.

Jatkokysymys kuuluu, kuinka moni muu joukkue SM-liigassa on vaihtanut nimeään aikojen saatossa? Ja viimeinen kysymys, millä lailla nimenvaihdos vaikuttaa negatiivisesti kulttuurin tai perinteiden syntymiseen erityisesti Espoossa?

Valehtelin, vielä kaksi kysymystä: Mainitsemiisi esimerkkeihin viitaten, missä kohtaa Tapparan toiminnassa on näkyvissä edes itu siitä, minkä pohjalle Tappara on rakennettu? Pelaajaesittelyssä, musiikissa vai kenties Tapparan nimessä tai logossa?

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Bluesin A-juniorit pelaavat tällä hetkellä semi-finaaleissa eli Bluesilla on myös omaa junnu toimintaa. Bluesin junnut tulevat Espoon kasvattajaseuroista eli EJK:sta, EPS:stä, EKS:stä ja Jäähongasta.

bwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan nyt tarkennuksena, että tässä keskustelussa ei etsitä absoluuttista totuutta, enkä minä puhu kuin omalla suullani.

Minulla ei ole yhtään ideaa ja vielä vähemmän kiinnostustakaan Espoon liigakiekkoilun kehittämisen suhteen. Olkoon ihan mikä on. Totesin omana mielipiteenäni, johon tiedän monen tuttuni yhtyvän, että bluesin brändin muovimaisuus häiritsee. Ei siitä sen enempää. Kuten keskustelua seuranneet tietävät, tämän kommenttini poimi elävästä tilanteesta Lucas ja kertoi sen täällä. Minä tartuin siihen kommentoidakseni ja perustellakseni hieman mitä tarkoitin.

Oman perspektiivini on syvällä Espoon kiekkoilun historiassa, sikäli kun sitä on mainitsemistani ajoista lähtien kirjoitettu. En tarvitse tästä aiheesta yhtään oppituntia. En nimilistoja tai historiikkia menneiden vuosien uroteoista.

Tappara syntyi kiekon erityisseuraksi muistaakseni 1955 Tampereen ruotsinkielisen lyseon taustalla olleen TBK:n lakkautettua jääkiekkotoimintansa. Luulen, että asian vaikuttimet olivat tuohon maailman aikaan erilaiset kuin bluesin nimivaihdoksessa. Brändi-sanaa ei juuri tunnettu, vielä vähemmän niitä rakenneltiin.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Daespoo, aivan. Tähän lähinnä viittasin, että vain siinä vaiheessa pelataan kun voidaan kerätä jo kermat. Enkä nyt syytä Bluessia, koska lähes vastaavaa tekee seura kuin seura Suomessa, mutta toivoisin samalla arvostusta ryhmille joita mainitsin enemmän.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti lucas

Ja nyt kysymys kuuluu, minä vuonna Tapparan edeltäjän nimi muutettiin Tapparaksi, mikä oli tuon edeltävän joukkueen nimi ja miksi nimi vaihdettiin? Tuohon aikaan ei vain ikävä kyllä ollut mahdollista tuottaa kömpelöitä videoita eikä paskahevistäkään ollut vielä tietoakaan.

Heh, heh. Tähän kysymykseen vastaaminen kuuluu yksinoikeutetusti minulle.

Tapparaa ennen oli legendaarinen TBK, eli Tammerfors Bollklubb. Syy siihen miksi TBK:sta tuli Tappara ei johdu mistään muusta, kuin siitä, että ruotsinkielinen koulu ei enään tuottanut tarpeeksi pelaajia seuralle ja uudella suomenkielisellä nimellä houkuteltiin lisää pelaajia. Ja vuosihan oli 1955. Tuli muuten tällä viikolla 50-vuotta täyteen TBK:n ensimmäisestä mestaruudesta.

Viestin lähetti lucas
Valehtelin, vielä kaksi kysymystä: Mainitsemiisi esimerkkeihin viitaten, missä kohtaa Tapparan toiminnassa on näkyvissä edes itu siitä, minkä pohjalle Tappara on rakennettu? Pelaajaesittelyssä, musiikissa vai kenties Tapparan nimessä tai logossa?

No sikäli olen positiivisesti yllättynyt, että TBK näkyy muuallakin kuin kolmena viirinä katossa, TBK:n paitoja näkyy vieläkin katsomossa, vaikka muutoksesta on kulunut kohta 50-vuotta. Ja onhan TBK tuttu näky Tamperelaisessa yöelämässä.;)

Jos haluat tutustua TBK:n ja Tapparan historiasta, suosittelen vierailemaan Tappara fanien ylläpitämässä TapparaFanCentterissä. Sielä voi lukea historiikin TBK:staTapparaksi.

edit.
Niin loppujenlopuksihan K-espoon ja TBK:n taustat nimen vaihtoon ovat hyvin erilaiset, mutta syy loppupeleissä sama, eli mahdollisuus jatkaa toimintaa. K-espoo halusi lisää katsojia ja näkyvyyttä ja TBK halusi lisää pelaajia. Aikaansa sidottuina, ilman kumpaakaan toimenpidettä, olisi jatkaminen ollut kummallakin mahdotonta.

Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
On hyvä kunnioittaa tietyssä määrin historiaa, mutta silloin kun sen perusteella halvennetaan olemassa olevia, nykyisiä realiteetteja, mennään metsään. Fakta on, että ilman nykyistä - ehkä joistakin tamperelaispohjaisista emigranteista muovista - brandia, ei Espoossa olisi enää liigatason kiekkoilua. Itse en koe, enkä ole koskaan kokenut, Bluesia mitenkään "muoviseksi". Totta on, että muutos on piskuisesta seurasta nykyiseen on ollut nopea, monille ilmeisesti liian nopea kun niin katkeraa tekstiä tulee.

Etenkin pääkaupunkiseudulla kilpailu on kovaa, ja yritykset tuovat valtaosan liigaseurojen tuloista. Ei siinä paljoa auta kumarrella historiaa, tyyliin "ei niitä prändejä ennenkään ollu". Hyvä brandi syntyy vain määrätietoisella rakentamisella, eikä se rakentaminen tapahdu hetkessä. Jostain kuitenkin pitää aloittaa, ja meillä se pohja oli K-Espoo. Sitä ei ole unohdettu, eikä sitä unohdeta. Silti kukaan Espoossa tuskin haluaa niihin aikoihin palata.

eaglelle vielä sen verran selvennystä, että EJK, EPS, Jäähonka ja EKS tosiaan perustivat Bluesin (ent. K-Espoo) 19 vuotta sitten tarkoituksella ylimmällä tasolla espoolaista kiekkoilua edustavaksi seuraksi. Se peri Jäähongan sarjapaikan ja kokoaa c-junioreissa neljän kasvattajaseuran parhaat pelaajat kahdeksi joukkueeksi, joista kakkosjoukkue pelaa Blues Team -nimellä. Periaatteessa tilanteen voisi nähdä siten, että neljällä kasvattajaseuralla ei ole varsinaisesti omaa tuloksellisuuteen pyrkivää junioritoimintaa c-junioreiden jälkeen. Tai ehkäpä tuloksellisuus on väärä sana, toki parhaansa varmasti yrittävät, mutta nuo vanhemmat juniorit pelaavat alasarjoja, ehkä EPS:ää lukuunottamatta (en tiedä tämän hetkistä tilannetta), joten siinä mielessä Bluesin juuret ovat syvällä kasvattajaseuroissa. Jokainen pikkujunnu kaikissa ikäluokissa kantaa Bluesin logoa paidassaan, pelaa hän sitten EJK:ssa, EPS:ssä, Jäähongassa tai EKS:ssä.

Edit: Sen verran vielä editoitava, että minä en tuota Walking on Sunshinea takaisin kyllä halua. Kun kerran on otettu linja, että maalibiisi vaihtuu vuosittain, niin otetaan sitten joku sellaiseksi sopiva niin kauan kunnes löytyy joku, jonka tahdissa voitetaan ensimmäinen mestaruus. Se jääköön sitten pysyväksi.

Viimeksi muokattu:

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti bwo
Tämän vastapainona, niinkuin minä asian espoolaisena näen, perintökeisari Salonoja on muun muassa ostanut itselleen hiekkalaatikon, vaihtanut seuran nimen ja logon, teettänyt kömpelön pelaajavideon Markus Selinillä ja soittaa tunnelmaa nostattaakseen korvia raastavaa paskaheviä. Missä on näkyvissä edes itu siitä, minkä pohjalle tämä kaikki rakennettiin?

Korjataas nyt hieman asiavirheitä. Salonoja ei ole vaihtanut seuran nimeä. Jussin tullessa mukaan kuvioihin oli nimi jo vaihdettu. Logoa Jussi toki hieman muokkasi ja hyvä niin. Tämä nyt paidassakin oleva Jussin versio on parempi kuin sen alkuperäinen Blues -logo. Nimenvaihdos tehtiin Helinin aikana.

Se itu minkä pohjalle Blues on rakennettu on näkyvissä LänsiAuto Areenan katossa. Katsopa vaikka sunnuntain pelissä. Suunnilleen siinä vierasjoukkueen maalin yläpuolella.

Minusta Crazy train sopii mainiosti jäälletulobiisksi ja se joukkeen esittelyvideo on hyvä. Kömpelöksi sitä ei voi sanoa muu kuin kateuden sokaisema henkilö. Maalibiisistä voidaankin sitten olla montaa mieltä. Itse olisin valmis vaihtamaan sen mieluiten johonkin ihan sitä tarkoitusta varten tehtyyn biisiin.

Ne tietyt kikkailut mitä videotaululla harrastettiin runkosarjan tietyssä vaiheessa olivat huono juttu, se huomattiin ja lopetettiin. Toisaalta se on ainakin minusta vielä aika kesyä verrattuna siihen mitä Jumbotronilta työnnetään. (Selvennykseksi tähän että Jumbtron on Sonyn videotaulumalli, jollainen löytyy mm. Hartwall-Areenasta. Espoossa käytetään eri tekniikkaa).

Ottelutapahtuman järjestämisessä Blues on kehittynyt viime vuosien aika huimasti. Nykyään yleisöä palvellaan tapahtumissa ehkä parhaiten koko liigassa. Videotaululta tulee hyvin hidastuksia, sen kuva on erittäin terävä ja kameramiehet hyviä. Ainakin paljon parempia kuin esimerkiksi Hockeynightin vastaavat. Lisäksi yleisöä hemmotellaan maalikoosteilla aikaisemmista peleistä ja ainoana liigassa laukaisukartoilla ja muilla tilastoilla kuluneista eristä heti erän päätyttyä. Taululta tulee myös pelaajaesittelyjä ja haastatteluja erätauoilla. Tätä minä kutsun yleisön palvelemiseksi. Näillä asioilla sitten rakennetaan sitä kiekkokulttuuria pitkässä juoksussa. On täysin selvää, ettei mitään kulttuuria saada aikaan muutamassa vuodessa, vaan se vie vähintään sukupolven. Espoossa ollaan siinä paljon muita jäljessä, mutta kovaa vauhtia otetaan kiinni.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Minun mielestä Bluessille paljon parempi tämä Blues malli, kuin K-Espoo. Ihan siitä syystä että K-Espoo ei kuitenkaan ollut mikään perinteikäs seura mallia Ilves mikä olisi muutettu. Muutoskin oli lähinnä yksinkertaisista syistä(uusi omistaja, uusi imago). Tätä en siis kritisoinut. Nykyinen antaa edellytykset jatkuvaan kehitykseen ja menestykseen. Tahdoin vain osoittaa että kun on uusi organisaatio, niin on paljon opittavaa. Niin faneilla, kun koko ryhmittymällä. Tämä sitten peilautuu hyvin ns. perinteiden kunnoituksen puuttumisena ja esim. jääkiekon perusarvojen väheksyntänä.

Tuon EPS, Jäähonka, jne. mallin tiesin suunnilleen, en noin tarkasti tosin, kiitoksia vain täydennyksestä. Tässäkään en niinkään tahtonut kritisoida Bluesia, vaan korostaa seurojen jotka kasvattavat pienestä emoseuran alla(esim. Ilves, Tappara) suurellakin alueella junioreita. Samoin niille pienemmille jotka antavat sitten vaikka Bluesille, Jokereille ja IFK'lle loistavia junnuja, joiden aikuiset pelaavat kaukana 2-divarissa esim.

Pahoittelen että ensimmäinen viestini oli hiukan sekava ja ehkä sai väärän sävyn siitä. Tarkoitus oli lähinnä osoittaa että historialla on merkitystä, sekä uusien organisaatioiden ongelmat ja näiden kasvattajien unohdetut kiitokset.

Viimeksi muokattu:

Kapo

Jäsen
Viestin lähetti eagle
koska organisaatio ja sen fanit ovat keskimäärin nuoria

enpäs voinut jättää kuittaamatta... muualla suomessa tuntuu olevan vallalla yleinen käsitys, että Espoossa ollaan keskimäärin nuorempia kuin muualla... Joo, meillä on Nokia ja Isukin työsuhde-Volvofarmarit (tm) mutta meillä ei vielä ole kunnan tukemaa mahdollisuutta nuorentumiseen tai nuorena pysymiseen... Itseasiassa minulle jopa sanottiin joskus Tapiolan terveysasemalla, että ei kannata sairastua maanantaina, koska sairaalassa joutuu jonottamaan todella kauan, eli pelkkä elossapysyminen riittää kyllä meillekin. : )

PS. isä: 56 vuotta -Bluesfani
Kaverin isä: n. 60 myös bluesfani.

ei me kaikki olla tällaisia parikymppisiä kloppeja.

Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Siis fanina nuori on eri asia kuin iältään nuori. Tätä tuolla tarkoitin. Pahoittelen että äidinkielen taitoni on niin heikkoa että tuo meni noin väärinymmärrettäväksi. Laidasta laitaanhan fyysiseltä iältään on faneja varmaan lähes kaikilla seuroilla.

Viimeksi muokattu:

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, Canadiens
Viestin lähetti Espoonmies
Nykyään yleisöä palvellaan tapahtumissa ehkä parhaiten koko liigassa.

Yhteen - joskin ehkä pieneen - seikkaan haluaisin puuttua. Nimittäin eräs yleisöä palveleva asia on tulospalvelu, ja tämä on mielestäni hoidettu Tampereella valovuosia paremmin kuin muilla paikkakunnilla. Eli koko kauden ajan muiden käynnissä olevien otteluiden tilannetiedot näkyvät valotaululla käytännössä jatkuvasti koko ottelun ajan. Muista halleista saamieni kokemusten perusteella tuloksia kerrotaan "mediakuutiolla" tai valotaululla tai vain kuuluttamalla enemmän tai vähemmän harvakseltaan.

Meni ehkä vähän off topic, mutta...

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiekkokulttuurista

Vaikka kulttuuri onkin varsin abstrakti käsite, sille kyllä löytyy tiettyjä määreitä, joiden perusteella voidaan arvioida missä määrin on olemassa erityistä kiekkokulttuuria. Aiemmin keskustelussa esiin nostettu kulttuurin määritelmä käsitti lähinnä koko inhimillisen kulttuurin perustan - ja aineellisesti määriteltynä, kuten suluissa asiaan kuuluvasti lisättiin.

Sosiaalisesti kulttuuri määrittyy erilaisten yhteisten käsitteiden, arvojen, symboleiden, artefaktien - ja kielen perusteella. Jos löytyy ryhmiä, jotka voidaan erottaa laajemmasta joukosta näiden yhteisten tunnusmerkkien avulla, voidaan silloin puhua kulttuurista, tai suuremman kulttuurin alakulttuurista.

Mielestäni on selvää, että on olemassa yleisesti kiekkokulttuuria. Me jääkiekon ystävät jaamme paljon sellaisia käsitteitä, arvoja, sanoja jne. jotka ovat suurelle yleisölle vieraita. Kuitenkin me ymmärrämme heti mitä toinen kirjoittaja tällä palstalla tarkoittaa, vaikka sanat ja sanonnat olisivat ulkopuolisille käsittämättömiä. (Se että usein tapahtuu väärinymmärtämistä ei poista tätä - ymmärtämistä sekin on omalla tavallaan...) Itse asiassa täällähän muutamassa ketjussa on jo käsiteltykin tätä kiekkojargonia, jonka todellisen sisällön ymmärtäminen vaatii jonkinasteista kiekkotuntemusta. Jatkoajan materiaalista heikompikin kulttuuriantropologi väsäisi helposti väitöskirjan, ja viisi gradua...

Yhtälailla on selvää, että jokaisella joukkueella on oma alakulttuurinsa, joka erottaa heidät yleisesti muista kiekkoihmisistä. Tähän liittyen on toisaalta myös selvää, että tiettyjen joukkueiden kohdalla alakulttuurin on vahvempi kuin toisten. Yleensä se johtuu selvimmin joukkueen historiasta. Pitkän ajan kuluessa on yksinkertaisesti ehtinyt muodostua enemmän omaa alakulttuuria vahvistavia käsitteitä, arvoaja, sanoja jne. En tarkoita tätä kuitenkaan moitteena nuorempia organisaatioita kohtaan, myönsinhän juuri että varmasti jokaisen joukkueen oma alakulttuuri täyttää kyllä kulttuurin määritteen.

Espoolainen kiekkokulttuuri on ymmärtääkseni alkanut muodostua jo divariaikoina. Toki siirtyminen uuteen halliin, on varmasti vaikuttanut kehitykseen. Kestänee aikansa ennenkuin Länsiauto Areenalle muodostuu omia "juttuja". Matinkylästä varmaan riittää kulttuurihistorian vahvikkeeksi tarinoita, tapahtumia ja käsitteitä.

Tekisi mieli väittää, vaikka olenkin vahvasti puolueellinen, että Tampereella yleisesti, ja molemmilla kaupungin joukkueilla erikseen on Suomen vahvimmat alakulttuurit. Korkeintaan IFK:n omaleimainen ote kiekkoiluun voi vetää sille vertoja - muttei kuitenkaan aivan. Tampereelle on ehtinyt vuosien vieriessä muodostua niin paljon yhdistäviä tekijöitä erilaisten juttujen, henkilöiden, tapahtumien ja kielenkäytön suhteen, että kestää kauan ennenkuin esimerkiksi Espooseen muodostuu samanlainen "kollektiivinen tajunta".

Espoolainen kiekkokulttuuri on kuin onkin siis Tamperelaista kehittymättömämpi. Mutta uskon vakaasti, että vuosien vieriessä se koko ajan vahvistuu ja löytää oman paikkansa Suomalaisessa kiekkokulttuurissa.

Ja lisätään vielä, että en usko kiekkokulttuurilla sinänsä olevan kovinkaan paljon tekemistä tämänvuotisessa pudotuspelisarjassa. Se ratkeaa toivottavasti kentällä paremman joukkueen voittoon - eikä ainakaan vielä neljännessä ottelussa...

"Lötä looraaj ja höntsyä!"

Ps. Minä löin ennen kauden alkua vetoa Bluesin Suomenmestaruudesta...

edit: typoja

Viimeksi muokattu:

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti eagle
Minun mielestä Bluessille paljon parempi tämä Blues malli, kuin K-Espoo. Ihan siitä syystä että K-Espoo ei kuitenkaan ollut mikään perinteikäs seura mallia Ilves mikä olisi muutettu. Muutoskin oli lähinnä yksinkertaisista syistä(uusi omistaja, uusi imago).

Korjataas vielä kerran kun ei tuntunut ensimmäisellä kerralla menevän perille. Kun Blues vaihtoi omistajaa, eli Jussi tuli kuvaan mukaan, niin seuran nimi tosiaan oli Blues. Nimenvaihdos oli tapahtunut jo aikaisemmin. En nyt ihan tarkkaan muista oliko se vuotta vai kahta aikaisemmin, mutta aikaisemmin kuitenkin. Nimenvaihdoksen teki Jorma Äikään johtama hallitus ja silloin toimitusjohtajana toimi Seppo Helin. Nimenvaihdoksen aikaan Blues oli vielä Ry -muotoinen, mutta yhtiöitettiin pian sen jälkeen. Luonnollisesti ennen kuin Jussi osti puljun.

Tätä ennenhän Jussi ehtikin jo jääkiekon saralla pelastaa Hartwall Areenan tuomalla sinne rahaa ja uskottavuutta juuri kun hanke oli kaatumassa. Käsittääkseni Jussi omistaa vieläkin kolme aitiota Ilmalassa.

Sitten vielä tosta juniorihommelista. Espoossa tämä juniorihomma on hoidettu vähän eri tavalla kuin muissa kaupungeissa. Espoossa on tosiaan neljä kasvattajaseuraa jotka ovat yhdessä perustaneet yhden seuran joka huolehtii edustuskiekosta Espoossa. Tämä seura on Blues. Näistä neljästä seurasta kerätään parhaat pelaajat C-juniori-iässä Bluesiin. Muuallahan tämä menee niin että seuralla on omat kaupunginosajoukkueet tai vastaavat, joista sitten kootaan edustusjoukkue. Eli sama asia vähän eri tavalla toteutettuna. Se, että Bluesin juniorit ovat syntyneet eri puolilla Suomea, johtunee pääosin siitä että Espoo on vahva muuttovoittokaupunki. Tänne muuttaa tuhansia ihmisiä joka vuosi. Jos heidän lapsensa haluavat pelata jääkiekkoa, niin eikö se ole lähinnä luonnollista että he tekevät sen uudessa kotikaupungissaan. Toki tänne tulee myös puolivalmiita pelaajia nimenomaan pelaamaan jääkiekkoa. Se taas johtuu siitä että Espoossa on tunnetusti jo pitkään osattu valmentaa junioreita ja heille on hyvät mahdollisuudet pelata ja kehittyä muunmuassa erityisen jääkiekkolukion takia.

En ole asiaa kovin tarkkaan tutkinnut, mutta uskallan väittää että Blues pärjää tällä hetkellä aika hyvin vertailuissa muihin seuroihin kilpailullisessa mielessä. Monellako muulla seuralla on miehet, naiset ja A-, B- ja C-juniorit Suomen kahdeksan parhaan joukossa? Niitä tuskin montaa on. Vaikka naiset jätettäisiin pois, niin tuskin silti löytyy kovin montaa. Bluesin naisillahan on mestaruus katkolla seuraavassa pelissä, A- ja B-juniorit ovat välierissä, eli neljän parhaan joukossa ja C-juniorit puolivälierissä, eli kahdeksan parhaan joukossa. Ja kaikilla näillä joukkueilla pelit vielä jatkuvat. Tämä on mielestäni myös osoitus siitä että Espoossa on kiekkokulttuuria ja se kulttuuri kehittyy koko ajan.

EDIT: Tarkistin tuon viimeisen kysymyksen vastauksen. Jos naiset jätetään pois löytyy seuroja neljä. Blues, JYP, Jokerit ja TPS. Jos naiset otetaan mukaan, niin Blues on ainoa. Kauden loputtua voidaan sitten katsoa mikä seura voittaa kokonaiskilpailun. Pistejärjestelmä voisi olla vaikka niin että lasketaan sijoitukset kaikissa sarjoissa yhteen ja se kenellä on pieni summa on voittaja.

EDIT2: Noista logoista ja nimistä vielä.
Liigaseuroistahan Blues ei ole ainoa, joka on vaihtanut nimeä ja logoa. Nimeä on vaihtanut viimeksi kuluneen kymmenen vuoden ainkana myös JYP ja Pelicans. Logoa onkin muuttanut sitten jo suurempi seurakunta. Ainakin kahdeksan seuraa. Blues, HIFK, HPK, Jokerit, Ilves, JYP, Lukko ja HPK. Minulla on sellainen mielikuva, että myös Ässillä olisi välillä ollut joku erilainen versio padasta käytössä. Ja jos naapurikaupungin Brändiin vertaa, niin Bluesin kunniaksi täytyy sanoa, että Bluesin logo ei ole melkein suora kopio mistään muusta logosta. Järvenpään Sakkehan ei vaivautunut menemään naapuritaloa pidemmälle hakiessaan mallia IFK:n logolle. Sehän löytyi kätevästi Königin ikkunasta.

Viimeksi muokattu:

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
"Muuten, jos kerran Tampereella jokainen puhuu asiantuntevasti kiekosta, joko Ilveksestä tai Tapparasta, niin miten on ettei siellä ole isompaa hallia joka olisi joka pelissä tupaten täynnä? Luulisi että noilla perinteillä ja tuolla kiekkokulttuurilla katsojia olisi pirun paljon enemmän, kun kaupunkikin on sen verran iso."

Luulo ei ole tiedon väärti. Tässä on juuri kyseessä se "Tampereen tauti", jota olen aiemminkin sivunnut. Ehkä 70 prosenttia asukkaista seuraa kiakkoa suht. aktiivisesti. Vain murto-osa kuitenkin käy hallilla. Aamulehti-, tekstitv-, radio-, Urheiluruutu- ja KiekkoYö-katsojia sen sijaan on iso liuta. Sellaisiakin löytyy ihan merkittävä joukko, jotka kuuntelevat kaikki mahdolliset ottelut radiosta alusta loppuun, mutta käyvät paikan päällä kaudessa 0-1 ottelun verran.

Keskustelu millaisessa tilanteessa ja missä päin kaupunkia tahansa satunnaisen kahden tamperelaisen välillä useimmiten jossain vaiheessa ajautuu jääkiekkoon, vuodenajasta riippumatta.

Jonkinlainen konkreettinen esimerkki tästä on, että Ilveksen mestaruusvuonna 1985 Tampereen keskustaan rakennetun hotellin nimeksi yleisöäänestettiin ylivoimaisesti "Ilves"

Nämä kun saisi halliin, niin uusi halli rakennettaisiin pakon edessä parissa vuodessa. Vaan kun ei saada, se on nähty. Hyvä menestys tuo keskimäärin 1000 katsojaa ja huono menestys vie 500 katsojaa. Muuten keskiarvo on sen 5000 vuodesta toiseen. Tämä pätee molempiin tamperelaisjoukkueisiin.

Joku kirjoitti, kuinka ei arvosta vanhoja mestaruuksia ja menestyksiä. Ei tarvitse. Silmien ummistaminen ei muuta menneitä tapahtumia, eikä estä niitä heijastumasta nykypäivään. Mitä pelien tasoon tulee, niin jääkiekossa jokainen vuosi on uusi kilpailu ja kaikki yrittävät mestaruutta sen hetken tilanteen mukaan täysillä. On täysin epäolennaista kuinka pahasti jumboIlves-2003 pyyhkisi jäätä mestariIlves-1985:llä tai kuinka HIFK1998 pesisi nykyiset sakit helposti, jos leikittäisiin aikakoneella. Joka vuosi yksi voittaa ja saa sitä myöhemmille ajoille näkyvimpänä merkkinä kunnian ripustaa mestaruusviiri kattoon. Tavoite on olla Suomen paras kyseisenä vuonna, joka kerta palkinto on sama. Voittaneelle joukkueelle konkreettisin tunnustus on tietenkin 50-luvulta jaettu komea Kanada-malja. (oletteko nähneet millainen surkea kippo Ruotsissa mestarille jaetaan?)

Lainaan erästä kovasti arvostamaani kirjoittajaa:

"Nauran aina tuolle "kyllä nykyajan liiga on kovempi kuin ennen sota-aikojen pölysiä höntsyjä". Kaikilla on täysin sama mahdollisuus voittaa ne pölyiset pihahöntsyt. Miksei voittanut? Se oli silloin preesens - nyky hetki ja Suomen parasta kiekkoa nykyhetkessä. Vain tyhmä sitä vähättelee."

Eipä sitä paremmin voi sanoa.

Minusta on hiukan epäreilua verrata Bluesin kiekkokulttuuria kärkeen, eli Tampereeseen. 32 miesten Suomen mestaruutta ja kaiken kaikkiaan juniori- ja naistensarjat mukaan lukien 109 Suomen mestaruutta on kiekkoiltu Tampereelle. Mikään muu kaupunki ei ole yltänyt edes lähes puoleen tästä määrästä. Miksi pitäisi verrata tähän Espoota, kun huomattavasti heppoisempia vertailukohtia löytyy SM-liigasta?

Esimerkiksi KalPa on pelannut vain viisi ja JYP ja Kärpät seitsemän pääsarjakautta enemmän kuin Blues. Miten Bluesilla voisikaan olla samanlaista kulttuuria kuin ensi kaudella 70.pääsarjakautensa aloittavalla Ilveksellä? Ei mitenkään. Perinteet tulevat ajan myötä ja Bluesilla perinteet ovat muodostumassa ihan hyvässä aikataulussa. Johonkin Nashville Predatorsiin ei Espoota minun mielestäni voi verrata.

11.kausi kuitenkin jo menossa Bluesilla, eli ei se enää mikään untuvikko seurana ole. Blueshan on noussut jo sijalle 21 kaikkien aikojen eniten pääsarjakausia pelanneiden joukkueiden listassa ja kolmen seuraavan kauden aikana tulee kolme selkää lisää vastaan. Tietenkin ns. "original four", on kulttuurissaan ja perinteiltään omassa kastissaan ja seuraavina tulevat Lukko, Ässät ja Jokerit, mutta ei Blues muille ihmeemmin häviä.

Suuri sääli, että nimen vaihdossa valittiin näin uskomattoman typerästi. Ei paljon huonommin olisi voinut valita, vaikka olisi pinnistänyt oikein. (no ehkä Pelicans, se olisi ollut, jos mahdollista vielä typerämpi)

Itse asiassa olen taipuvainen jopa toivomaan Bluesille mitalia tästä kaudesta, oppirahoja seura on maksellut jo riittävästi. Himmeämpää tietysti, ei sentään mestaruutta vielä. Jokerit-HPK-Blues-mitalijärjestys sopisi minulle mainiosti. Sekä HPK, että Blues astuisivat askeleen eteenpäin, mutta ei useampaa askelta. Kärppien mitalin aika voisi olla parin-kolmen vuoden kuluttua.

Toivon, että Blues kampittaa Tapparan. Tänään ilmeisesti tulee itsekin suunnattua hallille, pelkästään verraton virtuoosi Jan Caloun tekee pelistä katsomisen arvoisen. Osa tamperelaisjoukkueiden faneista toivoo oman joukkueensa jäädessä menestyksettä paikallisvastustajan menestystä, itse en tähän joukkoon kuulu. Minä kannustan Ilvestä, enkä Tamperetta. Kannustaisin, vaikka organisaatio siirrettäisiin NHL-tyyliin Vaasaan tai Joensuuhun. Tampere HT tai Tappara eivät kannatustani koskaan saisi tai saa.

Tuossa EspoonMies osoittikin, että Bluesilla on hyvät mahdollisuudet Aaro Kivilinnan muistopalkintoon, eri sarjojen pudotuspelit ratkaisevat sen kohtalon, mutta siinä olisi loistava tilaisuus luoda niitä perinteitä. "Aaroa" eivät ole nykyliigaseuroista Bluesin lisäksi koskaan voittaneet HPK, Lukko, Pelicans ja SaiPa.

Tappara ei ilmeisestikään ole muuttanut nimeään samalla tavalla kuin Blues, sillä Tappara ei juhlistanut mitenkään TBK:n 70-vuotissyntymäpäivää kauden aikana. Luulisi näin tehtävän mikäli kyse olisi "vain nimenvaihdosta". (mikä ei luonnollisesti pidä paikkaansa sillä Tapparan alkuperähän on TBK:sta eriytynyt jääkiekkojaosto, joka valitsi nimekseen Tappara. TBK jatkoi toimintaansa ja nykyään kiekkoilee 3.divisioonassa. Kiekko-Espoota taidettiin kuopata saman tien.) Vahvasti nimittäin epäilen, että Blues juhlistaa 20-vuotisjuhliaan jollakin tavoin ensi vuonna, vaikka nimenvaihdoksesta on vasta viisi vuotta.

Merkin vaihdoksesta sen verran, että myös TPS ja Kärpät ovat vaihtaneet merkkiään. TPS:llä on ollut ensinnäkin se pallo ilman niitä kultalehviä aikanaan ja sitten erikoinen kyljellään oleva soikio tuossa 80-luvulla. Kärpillä taas on ollut niin monen moisia merkkiä ja värejä, ettei perässä pysy. Tappara on vaihtanut merkkiään (ja nimeään), jos on sama seura kuin TBK, kolme ensimmäistä viiriä katossa ovat nykyisin TBK:n, virallisella päätöksellä, (ovat olleet Tapparankin ennen) joten ilmeisesti ei ole. Sen sijaan tämän hetkisissä mestaruustilastoissa TBK ja Tappara lasketaan yhteen, mutta joukkue ei ole Tappara, vaan TBK/Tappara. Ota nyt siitä sitten selvää. Kolmosdivisioonassa kiekkoilevan yleisseura-TBK:n oman näkemyksen mukaan TBK on kolminkertainen Suomen mestari. Tapparan nykyisestä virallisesta kannasta en tiedä.

Ässien virallinen merkki oli pari kautta sellainen punainen Ässät-teksti, jossa yläpuolella oli tuttu patalogo, mutta pelipaidassa on koko ajan ollut pata. Tietenkin alun perin Ässät on sinipunavalkoisen Porin Karhujen ja valkokeltamustan Rosenlewin Urheilijat-38:n fuusion tulos.

(Ei kai Länsi-Auto-Areenalla oikeasti mitään naisten mestaruusviirejä katossa ole? En minä ainakaan sellaisia ole havainnut parilla visiitilläni.)

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy