Mainos

Pitwall

  • 5 722
  • 39

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kertoillaanpa nyt jotain tännekin. Oma tiimini Renttu Racing aloitti season 4:n lopussa ja siitä on nyt ajettu neljä täyttä kautta. Joka toinen vuosi on noustu yksi sarjataso ja tällä hetkellä olen 2.2 -divarissa toisella sijalla. Ilmeisesti voisin nousta ykkösdivariinkin ajamaan koko pelin mestaruudesta, jos vain testaan loppukauden kisoja varten hullun lailla, mutta taidan kuitenkin säästää rahaa ja nousta sinne vasta ensi kaudella.

Mutta tuossa tuli muutamia hyviä kysymyksiä, joihin voin heittää muutamia kommentteja.

Mr.Moon kirjoitti:
Kauanko kestää että scoutilta heruu jotain kommenttia. Kahta nuorta ajajaa se nyt tarkastelee? Scouttaako se yhden kerralla joten ei hyödy mitään laittaa koko junnulistaa scouttaamaan kerralla?

Scoutti-puolella on ollut outoja bugeja. Omasta tiimistäni löytyy Suberb/Suberb scoutti, joka on joskus ollut scouttaamatta viikonkin tämän bugin takia. Muuten mielestäni jokaisen scoutin pitäisi saada yksi kuski scoutattua per päivä.

Kuitenkin, jos joku muu on scoutannut saman kaverin ja ehtinyt tekemään sille jo sopimuksen, ennen kuin itse menet katsomaan scoutin antamia arvosanoja, niin se kuski on saattanut kadota koko scouttiluettelostasi. Tämä scoutti-homma toimii todella oudosti ja ainoa lääke siihen on tuntunut olevan lyhyen listan käyttäminen (vain 2-3 nimeä kerralla, itselläni jumitti kun pistin yli 10 nimeä) ja jos ongelmat vielä jatkuvat, niin deletoi sitten kaikki scout reportit (ja copypasteaa ne tiedot vaikka omalle koneelle johonkin).

Scoutin tason mukaan arviot sitten heittelevät enemmän tai vähemmän.

I'm impressed by Matti Vila , drivers like him are rare.
Matti Vila is still young and learns new things every day

Täällaisen arvion (paras mahdollinen) sain yhdestä omasta junnukuskistani ja tästä pitäisi kehittyä suberb-coachilla täydellinen kaikki arvot suberbia oleva kuljettaja 50 viikossa, eli noin 4 kauden aikana. Yksi kausihan kestää sen 13 viikkoa. 50 viikkoa siksi, että suberb-coach treenauttaa youthia 2 substattia viikossa ja siten yksi mainstatti nousee yhden pykälän 5 viikossa. Matka terriblestä suberbiin kestää siten 50 viikkoa. Tämä kyseinen Matti Vila oli 16-vuotias scoutatessa, joten hänestä pitäisi tulla tuo maksimiarvoinen kuljettaja jo 19-vuotiaana, eli vielä suht helpostikin. Youth-kuskit kehittyvät viiden vuoden ajan, 16-20 vuoden ikäisinä.

Aloitteleville managereille kuitenkin ehdottaisin koko youth ja scouting osaston hylkäämistä, sillä se on liian suuri taloudellinen panostus tuottoon nähden tällä hetkellä. Moottorikontrahdien hintojen raju nosto romahdutti myytävien kuskien hinnat ja siksi esim. tuo Matti Vila (joka olisi kaikkien scoutingin ja coachien ja junnukuskien viikkopalkkojen arvot koko kehitysajalta laskien yli 20 miljoonan avoinen) ei ole kannattavaa myydä.

Tokihan siitä itselle kuskin kohta saa, mutta silti hankkisin nykykuskit pelkästään vapailta markkinoilta ja alkaisin keskittyä tuohon youth-osastoon vasta kun tallin muut tärkeimmät osa-alueet (design ja commercial -osastot) ovat kunnossa ja rahaa pulppuaa talliin mukavasti.

Mr.Moon kirjoitti:
Maksaako mekaanikot sun muut jotain viikossa? Missään en mitään palkkaa niitten kohdalla nähnyt. Onko se ainoastaan kertainvestointi? Ei kai sentään? Montako kannattaa aloittelijan pitää ringissä?

Mekaanikoista ei ole ollut vielä tähän asti kovin suurta hyötyä. Lähinnä ne vaikuttavat siihen, miten hyvät säädöt autoon kisatestien kautta saadaan. Päämekaanikon taso merkitsee ainoastaan varikkostoppien onnistumisessa. Omassa tallissani on 25 mekaanikkoa, enkä ole nähnyt mitään tarvetta ainakaan lisätä määrää. 100 on täysin rahan haaskausta. Joku 5-10 lienee hyvä määrä aloittelijalle.

Mr.Moon kirjoitti:
Onko mitään haittaa jos laittaa kilpakuskin testaamaan? Kärsiikö moraali?
Varmaan mokasin kun mulla ei ole kakkoskuskia tällä viikolla, vaan ykkönen ja testaaja? Testaajan olisi varmaan kannattanut laittaa kilpailemaan?

Moraali ei kärsi, mielestäni on erittäin suositeltavaa testata juuri kisakuskilla, koska siitä saa 100% teholla setuppia paremmaksi. Lisäksi runsas testaaminen kehittää kuskin ajotaitoja. Testikuskin tavoite on vain parantaa säätöjä sitä kautta, että kisakuskien autot eivät kulu liikaa ja hajoa sitten kisassa. Joskus on tullut testattua kisakuskeilla yli kisamittakin kisaa varten ja autot kestivät silti hyvin maaliin asti.

En tosin tiedä poikkeaako tilanne on heikkotasoisilla osilla, en ole erittäin heikoilla osilla joutunut taistelemaan enää pariin kauteen. Mutta kokeilkaa ja testatkaa rajusti ja sitten kisan aikana/jälkeen näette auton kunnosta, että miten kului. Jos hajosi, niin sitten on todennäköisesti testattu liikaa. Kehittäkää heikko osa riittävän hyväksi tai sitten testatkaa vähemmän, jotta osa kestää. Luotettavuus ennen kaikkea, sen tajusi jo Ferrarikin 90-luvun lopulla. :)

Mr.Moon kirjoitti:
Tästä nyt näyttäisi tulevan aika kahdenkeskeistä dialogia mutta mitä periaatteessa edes tekee testikuljettajan kanssa kun kisakuskit itse voi testata? Jos palkkaa jonkun kuskin jolla ainoastaan hyvä setup, sekin maksaa maltaita, joten alkutaipaleella oli ehkä vikatikki palkata testikuljettaja?

Testikuskiksi kannattaa etsiä joku mahdollisimman halpa ja paska kuljettaja, jolla on charisma Suberb-arvoa. Itselläni on esim. 33 900 viikossa tienaava terrible-kuski, mutta tuo Suberb-charisma tuotta merchandisea jotain 150 000 viikossa. Siten kaveri tuo pelkästään vain lisää rahaa talliin.

Muutenkin aivan alussa kannattaa panostaa tuohon charismaan ja hankkia vain suberb-tason kavereita tiimiin. Kolme sellaista olisi ideaali tilanne, jos vielä ne kisakuskit osaisivat edes vähän ajaa. Ihan sama kuitenkin miten kädettömiä kuljettajia ne ovat, parempia ehtii sitten etsimään myöhemmin. Kaikista tärkeintä on ihan ensiksi saada tiimiin luotua vahvat rahavirrat joka suunnalta, koska ilman niitä on jokaisen muun osa-alueen vahvistus vaikeampaa.

Tuota edellistä lausetta pitäisin kaikista tärkeimpänä vihjeenä mitä tässä nyt tulen antamaan.

Tällä hetkellä pitwallin vapaista kujlettajista löytyy 25 sellaista, joilla on suberb-charisma. Sieltä vaan transfer-marketista etsimään palkaltaan halvimpia miehiä, jotta tuotto olisi mahdollisimman suuri.

repe_joke kirjoitti:
Lisätään vielä sen verran, että alkuun kannattaa panostaa aika paljon commercials kohtaan. Sieltä vain palkkaa 100 tyyppiä (maksimi), ja pistää prosentit isolle. Tottakai pitää myös hommata hyvä pääjehu tuohon hommaan.
Sitten kun vielä kirjoittelee joka viikko 200 merkin lehdistötiedoitteen, niin sponssit on tyytyväisiä, ja rahaa rupeaa virtaamaan sisään.
Itselläni on noilla konsteilla tällä hetkellä viikkotulot seuraavat:
Sponsors: 2 459 101
Merchandise: 2 165 400

Juuri näin. 100 tyyppiä commercial osastolle ihan heti alkuun ja sitten vasta mietitään muuta. Talouden maksimointi ennen kaikkia. Tämä ja tuo kuskijuttu saa rahapuolen hyvin kuntoon.

Mr.Moon kirjoitti:
Noniin, eka aika-ajo edessä ja yksi pieni kysymys.
Millaista taktiikkaa täällä suositaan? Yksi vai kaksi pysähdystä? Tämä on siis eka viikkoni ja mekaanikkoja on noin 10 kpl ja prosentit niissä 20 muistaakseni. Näin ollen varikkopysähdykseni tulee olemaan varmaan aika hidas. Kannattaako lähteä yhden pysähdyksen taktiikalla. Ekaksi ajattelin seuraavaa:
25 kierrosta+36 kierrosta. Renkaat tulee olemaan aika finaalissa mutta testien mukaan kestää kyllä (very bad kuntoisia).

repe_joke oli taktiikoissansa oikeilla linjoilla. 2 stoppia on ideaali hyvin monelle radalle, mutta huge-rengaskulutuksen radoilla kannattaa miettiä kolmea, tai ainakin testata renkaiden kestävyys sen ekan pitkän stintin osalta. Kannattaa siis AINA laittaa ensimmäinen pitkä stintti, joka on n. 40%-45% koko kisamatkasta kahden stopin taktiikassa. Varikkostoppien pituus lyhenee niin radikaalisti, että sillä voitetaan enemmän, mitä kisanopeuessa kärsitään. Kaksi jälkimmäistä stinttiä voi sitten olla tasapituisia.

Kauden avauskisassa polttoaineen kulutus on niin pieni, että yksi stoppi on ideaalisin taktiikka. Itselläni kuitenkin puhkesi tämän kauden avauskisassa rengas, kun veytin ekaa stinttiäni liian pitkäksi, 60% kisamatkasta. Renkaan räjähdys tulee todennäköiseksi ilmeisesti awful-tasolla ja kun niitä kierroksia laskette/testaatte, muistakaa siihen ensimmäiseen kisastinttiin laskea mukaan 3 kierroksen kulutus aika-ajokierroksista. Jos testaatte esim 20 kierroksen vedon testeissä ja rengas kuluu silloin very badin alarajalle, niin tuo aika-ajon kolmen kierroksen vaikutus saattaa räjäyttää nakin kisassa. Testatkaa siis 23 kierroksen veto testeissä, jos meinaatte ajaa kisassa 20 kierroksen mittaisen pisimmän stintin.

Kauden kahdessa viimeisessä kisassa on siinä ja siinä ajaako kahden vai kolmen stopin taktiikalla. Jos omat renkaat ovat heikot eikä kestä kulutusta, niin kolme stoppia silloin tietysti parempi.

Hard-renkaat olisi ehkä yksi ratkaisu tuohon kulutushommaan, kun ne kuluvat vähemmän, mutta silloin nopeus kärsii. Vähemmästä kulutuksesta saatava etu ei mielestäni ole kannattava vielä millään radalla, joten aina vaan softit alle ja anna rengaskulutuksen alarajojen määrätä taktiikka.

Jos renkaiden kestävyys ekan stintin suhteen on siinä ja siinä, lyhennä stinttiä, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Jos eka stintti lyhenee yhtä pitkäksi mitä loputkin, niin ota silloin ennemmin yksi stoppi lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
repe_joke kirjoitti:
Elikkäs potenttial pitää olla suurempi kuin 0, että osaa kannattaa kehittää.
Overall rating kertoo sen kuinka paljon sinun osaasi on kehitetty suhteessa osan potenttiaaliin koko pelissä.
Ja division rating kertoo kuinka paljon osaa on kehitetty suhteessa divisioonan maksimi kehitykseen.

Elikkä jos division rating on 100%, niin osaa ei kannata kehittää, sillä se ei ole mahdollista ennen kuin nousee ylöspäin.

Tuo ei ihan mene noin. Osaa voi toki kehittää, vaikka se divarirating olisikin 100%. Silloin vain se divisioonan kärkiarvo nousee sen oman kehitetyn osan kehityksen verran. Overall-ratingiin nähden se tietysti paranee. 100%:n overall-ratingiäkin voi kehittää ja silloin se oma arvo pysyy sadassa. Kaikkien muiden arvot tulevat silloin laskevat, eli kehitys menee suhteessa. Mutta se on sitten vain huipputalleja koskeva juttu.

Järkevintä ensi kauden auton kehityksessä on tehdä vain evoluutiorunkoa. Revolutionia ei koskaan, ellei kehitysjärjestelmä muutu. Ja evoluutio-rungossakin suositeltavaa on kehittää kolmesta osasta kolmea yksittäiskehityksessä kalleinta, eli Gearbox, Transmission ja Nose cone.

Uuden auton rungon kehityksessä on aina valittava kolme osaa ja vain kolme osaa. Ensi kauden autossa näiden kolmen kehittettävän osan arvot tulevat aina nousemaan 30%, jos auton kehitys saadaan ennen kauden loppua 100% valmiiksi.

Kalleimmat osat pitää valita uuden auton evo-kehitykseen siksi, että kehitys on uuden auton osalta "ilmaista", vain se 100 000 menee viikossa. Jokainen voi laskea, kuin paljon maksaisi kehittää 30% noista kalleimista osista yksittäiskehityksellä ja se on aivan tuhottoman kallista.

Jo kauden aikana valmistuneen rungon overdevelopment ei kannata. Siitä saatu hyöty on liian pieni siihen nähden, miten paljon auton valmiiiksi saaminen ja runkokehityksen loppuminen nopeuttaa yksittäisosien kehitystä.

Sitten siinä yksittäisosien developmentissa idea olisi ensin kehittää se potentiaali maksmiin, eli arvoon 5. Kun se on tehty, niin sen jälkeen voi aloittaa osalle evoluutiokehityksen ja silloin osa kehittyy todella hurjaa vauhtia. Ei kannata tehdä evoluutiokehityksiä potentiaalin ollessa alemmilla tasoilla, koska se on vain rahan hukkaa. Aina revoluutiokehityksellä potentiaalit ensin maksimiin ja sitten vasta evoa.

Yksittäisosien evoluutiokehityksen taulukko potentiaaliin nähden on jotakuinkin seuraava:

Osan overall rating 0-20%, Potentiaali 5, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 10%
Osan overall rating 0-20%, Potentiaali 4, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 8%
Osan overall rating 0-20%, Potentiaali 3, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 6%
Osan overall rating 0-20%, Potentiaali 2, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 4%
Osan overall rating 0-20%, Potentiaali 1, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 2%
Osan overall rating 0-20%, Potentiaali 0, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 1%

Osan overall rating 20-40%, Potentiaali 5, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 8%
Osan overall rating 20-40%, Potentiaali 4, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 7%
Osan overall rating 20-40%, Potentiaali 3, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 5%
Osan overall rating 20-40%, Potentiaali 2, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 3-4%
Osan overall rating 20-40%, Potentiaali 1, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 2%
Osan overall rating 20-40%, Potentiaali 0, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 1%

Osan overall rating 40-60%, Potentiaali 5, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 6%
Osan overall rating 40-60%, Potentiaali 4, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 5%
Osan overall rating 40-60%, Potentiaali 3, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 3%
Osan overall rating 40-60%, Potentiaali 2, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 2%
Osan overall rating 40-60%, Potentiaali 1, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 1%
Osan overall rating 40-60%, Potentiaali 0, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 0%

Osan overall rating 60-80%, Potentiaali 5, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 5%
Osan overall rating 60-80%, Potentiaali 4, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 3%
Osan overall rating 60-80%, Potentiaali 3, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 2%
Osan overall rating 60-80%, Potentiaali 2, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 2%
Osan overall rating 60-80%, Potentiaali 1, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 1%
Osan overall rating 60-80%, Potentiaali 0, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 0%

Osan overall rating 80-100%, Potentiaali 5, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 4%
Osan overall rating 80-100%, Potentiaali 4, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 2%
Osan overall rating 80-100%, Potentiaali 3, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 1%
Osan overall rating 80-100%, Potentiaali 2, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 1%
Osan overall rating 80-100%, Potentiaali 1, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 0%
Osan overall rating 80-100%, Potentiaali 0, yksi evoluutiokehitys nostaa osan tasoa 0%

Siinä siis tuo taulukko. Kuten näette, niin osat kehittyy eksponentiaalisesti, eli heikoimmat suhteessa eniten ja suurimmalla potentiaalilla suhteessa eniten. Ei siis ole mitään järkeä kehittää jokaista osaa vuorollaan heikolla potentiaalilla, vaan parempi keskittyä vaikka vain pariin osaan suurella potentiaalilla. Toki resursseista riippuen.

Potentiaalien nostamisen maksimiin jokaisen osan kohdalta voi viedä kaksikin kautta, mutta kun se on tehnyt, niin sillä evoluutiokehityksellä ja potentiaalien pysyessä korkealla, tullaan pohjalta ylös todella lujaa. Se vain vaatii kärsivällisyyttä. (Älä toki kehitä niiden kolmen osan potentiaalia maksimiin, joita evo-rungossa kehität (gbox, trans & nose), siellä potentiaalilla ei ole vaikutusta, vaan se 30% kausikehitys tulee aina)

Toinen asia development-puolelta, mikä on tärkeä, on off-season testing. Sitä ei kannata ajaa, koska siitä saa niin heikot kehitykset joka osaan hirvittävällä hinnalla. Kuskien arvoja se toki kehittää, mutta en tiedä onko se siltikään kannattavaa. Joku yhteensä 600 kierrosta testiä maksaa kolme miljoonaa ja sillä voi saada 2-3 prosentin kehityksen joka osaan + kuskikehitys.

Tuo saattaa tuntua hyvältä, mutta on silti ehdottomasti parempi sijoittaa noi kolme miljoonaa pitkällä aikavälillä yksittäisosien developmenttiin. Hilaa ne potentiaalit kattoon ja alkaa sen jälkeen kehittää evoa. Jokaisen evoluutio-kehityksen jälkeen potentiaali pysyy arvossaan ja potential laskee ainoastaan kauden vaihtuessa joka osasta yhdellä, jos tekee evo-rungon. Tämä on kuitenkin vain pieni paha siihen nähden, mitä revo-rungon tekemisessä kärsii.

Ensi kauden auton osalta revo-rungossa potentiaalit eivät putoa, mutta jokaisen auton osan overall-rating putoaa 10%. Se on mielestäni hirvittävä hinta ja siksi ensi vuoden autoon ei kannata ikinä tehdä revoluutio-runkoa.

Aina evoluutio ensi kauden auton osalta kolmelle osalle ja sitten loppuja kehittää yksittäisosina (potentiaalit maksimiin ja sitten evoa). Tämä on kaikista ideaalisin tapa kehittää autoa.


Mr.Moon kirjoitti:
Lähetin kaikki kuljettajat training campille maanantaina. My home osiossa lukee "driver training camp monday, tuesday". Eli eikös herrojen olisi pitänyt palata jo? Testaamaan pitäisi päästä.
Onko noista campeista mitään hyötyä/haittaa (nouseeko tasot/kärsiikö moraali?)

Campilla kuskien arvot kehittyvät jotain alatasoja (substat). Itse näkyvä arvo ei välttämättä kehity, ellei alatasot olleet aivan ylärajoilla. Harjoitusleirit kuitenkin aina kannattaa käydä läpi, koska tuota off ja mid-season testiä en suosittele.

Voiko näin väliviikkona laittaa mekaanikot prosentin nollaan vai kärsiikö siitä? Laitoin nyt designereille prosentit kattoon. Voiko olla että kisa-auto ei ole kunnossa jos ei ole mekaanikot fixailleet sitä pitkin viikkoa?

Kokonaan puhtaana väliviikkona kannattaa laittaa mekaanikkojen prosentit nollaan. Mutta itse kisaviikon kokonaisvaikutus alkaa ilmeisesti jo maanantaista.

Kun hakee uutta kuskia, mistä tietää milloin tätä voi lähestyä? Usein tulee teksti että hän on juuri saanut kenkää eikä häntä kiinnosta vielä, ja seuraavan kerran voi lähestyä kuuden tunnin kuluttua. Silloin yleensä joku on jo kuskin napannut. Onko tuo ainoastaan tuurista kiinni?

Kuljettaja (jolla on enää 2 viikkoa jäljellä vanhaa sopimustaan) alkaa jollain tietyllä kellonlyömällä ottaa tarjouksia vastaan. Se voi olla heti maanantai yönä tai sitten vasta sunnuntaina, ihan randomilla menee. Eli kyllä käytännössä kyse on tuurista, kun voit kokeilla vain kerran 6 tunnin sisällä. Kannattaa vain sitkeästi yrittää, olen saanut itse molemmat kisakuskini ilmaiseksi tuota kautta. Vapaina olevat (free) kuljettajat saa toki heti.

Onko haittaa jos laittaa kaikille kuskeille sponsorship duty? Mitään väsymys indikaattoria en ole nähnyt.

Sponsorships duties pitää olla AINA päällä. Rest nostaa pelkästään kuskien moraalia, ja sitä kantsii käyttää vasta sitten kun asiat ovat todella huonosti (arvo alle unsuren). Merchandise-puolelta tulee sitä rahaa hyvällä charismalla niin paljon, että restiä ei kannata juuri ikinä käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Hemmetti ku ei mahdu edes kahteen kommenttiin merkkimäärän takia.

Lisäys: Miten pitkä training camp henkilökunnalla on? Jos lähetän pääsuunnittelijan sinne, kärsiikö kehitystyö, ja jos kärsii, miten pitkäksi aikaa? Ja kehittyykö siellä kerralla?

Vaikutus näkyy heti, jos näkyy. Harjoitusleirillä staffi-henkilön alatasot nousevat ilmeisesti puolen päätason verran. Jos siis alatasot sattuivat olemaan lähellä seuraavaa tasoa, niin arvot nousevat, ja jos taas alatasot olivat jonkun päätason alarajalla, niin alatasot nousevat ainaostaan lähelle ylärajaa (ja päätasot nousevat sitten seuraavalla kehityskerralla).

Panosta ainoastaan designeriisi ja etenkin commercialiin.

Loppujorinat vielä:

- Aina kannattaa ottaa 5 millin velka kauden alkuun ja maksa sitä hiljalleen pois. Korko on aika pieni maksettavaksi ja isolla rahamäärrällä saa kohtuulliset contrahdit. Investoinneilla ei tee mitään.

- Peliin kannattaa liittyä aina vasta uuden kauden alkaessa. Muuten auton taso romahtaa rajusti kauden vaihtuessa (kuten itselläni kävi peliä aloittaessa), jos aloittaa vain loppukaudesta ja ei saa ensi kauden autoa kehitettyä lainkaan. Itselläni näin kävi kun vasta etsin designeria ja kausi jo päättyi.

- Sponsor happines kannattaa tosiaan nostaa kattoon niillä lehdistötiedotteilla. Kun taso nousee suberbiin, niin vitostason sponssista saa jo aika isot rahat. Myös kisamenestys pitää tuota happinessia ylhäällä, palkintopaikat nostaa tasolla, pistesijat säilyttää ennallaan ja pisteiden ulkopuolelle jäädessä se saattaa laskea.

- Uuden auton esittelytavoista ota toki halvin, jos sponssihappiness on jo maksimissa. Tämä valikko näkyy sponsors-osastolla vain kauden ensimmäisillä viikoilla.

- Älä päästä tiliäsi kovin mielellään miinukselle, koska joudut maksamaan siitä korkoa. Äläkä missään nimessä päästä menemään yli 5 milin miinukselle (ainakaan pitkäksi aikaa), koska silloin developmentti lakkaa ja olet loppukaudesta kusessa ensi kauden auton kehityksen valmistumisen kanssa.

- Commercial prosentin vaikutus on yllättävän pieni saatuun tuloon. Ilmeisesti 1% lisää on vain tonni lisätuloa päivässä. Laita prosentti alas ja kompensoi menetykset ottamalla kuskeista suberb-charismalla kaikki irti. Panosta siten design-osastoon ja jätä mekaanikoille vain se 10%. Ehkä jako 70/60 - 10 - 20/30 on hyvä, jos designerisi on heikko. Todella vahvalla designerilla kannattaa sitten siirtää desing-puolen resursseja commercial-puolelle. Designer-puolelle kannattaa hankkia alussa ainakin 100 apulaista, mekaanikkopuolelle se 5-10 ja commercialiin maksimi 100. Jos talous ei riitä, niin tingi designereiden määrästä, mutta älä missään nimessä commercial-osastosta. Itselläni lukemat ovat tällä hetkellä 300-25-100.

- Katso myös kuskin palkkaa sitä hankkiessasi. Ei kannata ottaa kallista suberb-charisman miestä, jos saa 100 000 pienemmällä palkalla samantasoisen, mutta vaikka good charismalla olevan. Jälkimmäinen tulee halvemmaksi.

- Lisäksi pelistä löytyy bugi, jolla saat jatkosopimukset ja uudet sopimukset pidettyä halpoina. Tätä ei kai saisi kertoa, mutta kerronpa kuitenkin. Pitäähän suomalaisia auttaa nousemaan tämän managerin ylivaltiaiksi. :) Tarjotessasi kuskille sopimusta, paina approch driver -kohdan jälkeen refreshiä tarpeeksi monta kertaa ja huomaat palkkapyynnön muuttuvan randomilla koko ajan. Alle entisen palkan kukaan kuski ei mene, joten käytä hyväksi se sama entinen palkka. Näin vältyt turhilta lisäkustannuksilta.

- Staffin jatkosopimuksen palkankorotuksiin ei ole mitään ylimääräisiä kikkoja, ne nousevat sen ilmoitetun prosenttikorotuksen verran, jonka kyseinen staffi haluaa.

- Panosta aina parhaaseen tai vähintään toisiksi parhaaseen polttoaineeseen contrahdeissa. Pieni kulutus ja siitä seuraava kevyempi auto vaikuttaa nopeuteen erittäin paljon. Hinta kalliimmasta bensasta ei ole paha ja sen voi tinkiä vaikka ökykalliiden moottorien tasosta.

Eiköhän tämä riitä. Kyselkää jatkossa lisää. ircnetin #pitwall.fi löytää myös meikäläisen aina välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Kiitoksia Henkalle loistavasta kirjoituksesta. Kehystetään ja laitetaan seinälle.

Mutta asiaan. Testasin kakkoskuljettalla juuri täystankilla bensaa ja pehmeillä renkailla. Neljä kiekkaa mentiin awful-renkailla, mutta varikolle päästiin. Ajattelin samanlaista sitten kokeilla kisassa, voipi olla että ei kestä tosipaikan tullen, tietoinen riski, kannattaako on toinen juttu. Tämä terkoittaa seuraavaa taktiikkaa. 20-15-14 kierroksen stintit. Ja kaikki osat renkaita myöten ovat omia. Yritin bensaa äsken vaihtaa, mutta ei onnistu, onnistuuko vain ma-ti päivinä?

Ykköskuski lähtenee sitten kovilla renkailla, mutta samantapaisella taktiikalla, ehkä 21-14-14 stintit. Pelataan siinä hieman varman päälle, että saataisiin kuitenkin äijä maaliin. Tämä kuljettaja on koko divisioonan paras (okay speed ja corners), joten toivon että se korvaa sen minkä renkaissa häviän, olettaen että muilla on pehmeämpi seos alla.

Kuulostaako hyvältä, vai onko ihan päin helvettiä? Mielipiteitä otetaan mielellään vastaan, varsinkin rengaskokemuksista.

Edit: Hemmetti kun on vaikeata, nyt tulin täysin toisiin ajatuksiin ja mietin laittaa pehmeät kumit ykköskuskille ja kolme pysähdystä tyyliin 19-10-10-10. Aaaah, raivostuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Ensimmäinen voitto tuli, ja ihan kaksoissellainen. Tyytyväinen pitää olla kun aika-ajo meni toiselta kuskilta penkin alle. Tää tunari saakin lähteä samantien. Taktiikaksi valitsin toiselle kaksi pysähdystä kovilla renkailla ja toiselle 3 pysähdystä pehmeillä. Nappiin meni molempien kohdalta, vaikea sanoa kumpi oli parempi taktiikka.
Koukuttava peli pakko myöntää, ihme että jatkoaikalaisia ei kiinnosta tämän enempää.
 

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Mä voitin kanssa kisan. Ei ollut kovin tiukka paikka, kun vaan kaksi autoa tuli maaliin. Lähtöviivallakin niitä oli vain neljä. Toivottavasti muut tallitkin heräävät. Olisi mukava saada useampi auto liikenteeseen. Ykköskuskini kohtalona oli rengasrikko. Palkitsin kaverin potkuilla, vaikka syy olikin laatimassani taktiikassa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kausi loppui sitten kaksoisvoittoon. Sillä olikin kiva sinetöidä lohkon voitto.
Kisan lopussa sai jännittää kestääkö autot kasassa maaliin asti, mutta onneksi ne nyt kesti kasassa.
Josta päästäänkin näppärästi kysymykseen. Millähän noita yksittäisten osien kestävyyttä voisi parantaa? Ja mikä noihin ylipäänsä vaikuttaa? Henkalta luulisi löytyvän noihin helposti vastaus ;)
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Nostellaas nyt tätäkin vähän.

Kaudella 10 aletaan olla keskimatkan krouvissa, joten nyt on sopiva hetki katsoa alkukauteen, ja luoda vähän ennakko tulevaan.
Team FIN@F1 on taistellut alkukaudesta lähinnä maaliin pääsemisestä, ja viimeisistä sijoista 3.5 divisioonassa. Kausi on tähän asti ollut turhauttavaa, sillä potenttiaaleja on kehitetty lähes koko ajan täydellä teholla, ja täten auton nopeus on pysynyt samana.
Tälle viikolle on kuitenkin otettu ensimmäistä kertaa evoluutio projekti, jolla on tarkoitus saada 6-8 kertaa pistettyä osaa evoluutio kehitykseen. Ja kun jokaisen osan kehitys on mallia 8-10%, niin tuon uskoisi näkyvän auton vauhdissakin.
Tämän jälkeen sitten jatketaan junnaamista potenttiaalien kanssa, sillä vielä 17 ensisijaista potenttiaalia pistettä kehitettävänä, sekä 5 vähemmän tärkeää (kokonaistaso osalla 46% ja divaritaso 64%).

Loppukaudesta vielä katsotaan, tarvitseeko keskittyä evoluutioon, vai mennäänkö potenttiaalin ehdoilla. Jos mennään evoluutiolla pari viikkoa, niin se meinaa kunnon taistelua säilymisestä 3.5 divarissa. Potenttiaalin kehityksessä taasen, hyväksyttäisiin tippuminen, ja ponnistettaisiin seuraavalla kaudella entistä korkeammalle.

Ja kun puhun potenttiaalista, niin tarkoitan toki revolutionia.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Nostetaanpas ylös tämäkin.

Nousu kolmosdivariin tapahtu kauden 10 lopuks, ja nyt tekis mieli testata, mut yllätys yllätys sivusto ei taas(kaan) toimi. Taitanee tulla aikas ikävä kausi omalle tallille, kun tuli potkittua ykköskuski pihalle josta paukahti 3 miljoonaa miinusta tilille. Nyt pitää odottaa muutama viikko että pääsee aloittamaan auton kehityksen.

Div 3.7 talli reDDevil
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Nostetaanpas ylös tämäkin.

Nousu kolmosdivariin tapahtu kauden 10 lopuks, ja nyt tekis mieli testata, mut yllätys yllätys sivusto ei taas(kaan) toimi. Taitanee tulla aikas ikävä kausi omalle tallille, kun tuli potkittua ykköskuski pihalle josta paukahti 3 miljoonaa miinusta tilille. Nyt pitää odottaa muutama viikko että pääsee aloittamaan auton kehityksen.

Div 3.7 talli reDDevil


Perahana,
juuri piti vähän kysellä mitä statseja porukalla täällä on, mutta näytät olevan minun divarissa, niin ehkä et halua niistä hirveästi puhua. Ehkä Repe Joke valistaa.

Ensimmäinen kokonainen kausi takana ja ylivoimainen voitto nelosdivarissa. Pisteitä kertyi 172, eli 8 vaille maximin, joka johtui yhdestä rengasrikosta kauden alussa. Nyt siis aloitellaan kolmosessa.

Shokki oli melkoinen kun katselin osieni prosentteja. Overall ratingit pudonneet 10%n pintaan (yli 30sta %). Ymmärtäisin jos divari% olisi pudonneet sitä luokkaa, mutta tuo yllätti. Nyt divariprosentit tuossa 40-50 luokkaa. Voiko odottaa menestystä vai välivuosi edessä? Eli kannattaako laittaa rahaa moottori- sun muihin sopimuksiin?

Toivottavasti tuo sivu saataisiin kuntoon kohtapuolin että päästään testailemaan autoa.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Perahana,
juuri piti vähän kysellä mitä statseja porukalla täällä on, mutta näytät olevan minun divarissa, niin ehkä et halua niistä hirveästi puhua. Ehkä Repe Joke valistaa.

Ensimmäinen kokonainen kausi takana ja ylivoimainen voitto nelosdivarissa. Pisteitä kertyi 172, eli 8 vaille maximin, joka johtui yhdestä rengasrikosta kauden alussa. Nyt siis aloitellaan kolmosessa.

Shokki oli melkoinen kun katselin osieni prosentteja. Overall ratingit pudonneet 10%n pintaan (yli 30sta %). Ymmärtäisin jos divari% olisi pudonneet sitä luokkaa, mutta tuo yllätti. Nyt divariprosentit tuossa 40-50 luokkaa. Voiko odottaa menestystä vai välivuosi edessä? Eli kannattaako laittaa rahaa moottori- sun muihin sopimuksiin?

Toivottavasti tuo sivu saataisiin kuntoon kohtapuolin että päästään testailemaan autoa.


Kato perkele Team Muki taitaa olla kyseessä?! Itellä kans nuo prossat tuota luokkaa ja olen "henkisesti" jo varautunu välivuoteen, mut kattoo nyt mitä tapahtuu. Kyl nyt huomaa kuinka tärkeetä se auton kehitys on.

Voi hiukan kestää tuo sivun toimintaan tuleminen, kun oon antanu itteni ymmärtää et tää Frank on ainoa joka vastaa koko sivustosta, ja taitanee olla tän viikon lomalla...joten.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Nostellaas tätäkin.

Kausi kääntyy lopuilleen, ja omassa suorituskyvyssä suhteessa muihin lohkon talleihin, ei ole tapahtunut suurta muutosta. Autoa ollaan kehitetty läpi kauden agressiivisesti, mutta niin on tainnut muutkin tehdä. Kuitenkin suhteessa viime kauteen, oma autoni on tällä hetkellä yli sekunnin per kierros nopeampi.

Sarjassa on semmoinen tilanne, että näillä näkymin 3 divarissa säilytään. Ja jos saan vielä pientä boostia kehitystyöhön, niin ehkä ensi kauden puolenvälin jälkeen, auton vauhti riittää jopa voitoista taistelemiseen.
Tosin ensiksi pitäisi hommata tarpeeksi hyvät kuskit siihen. Itselläni on jotain very bad tasoa olevat kuskit, kun sarjan kärkitalleilla on superb tason kuskeja, että siinä tulee kyllä annettua liikaa tasoitusta.

Oman autoni overall rating keskiarvo on tällä hetkellä karvan verran yli 40%, ja diviriratingsit lähentelee 55%. Auto ei siis ole vielä hirveän hyvä, mutta on sen overall ratings tullut tällä kaudella kuitenkin yli 10% ylöspäin. Tavoitteena on nostaa overall rating tämän kauden aikana vielä yli 45%, ja ensi kauden aikana sitten jonnekkin 55% tietämille. Vaikeampaahan sitä on tietenkin nyt jatkossa nostella, kun kehitystyö hidastuu, mitä lähemmäksi kärkeä pääsee. Mutta yritys on ainakin kova.

P.S. Jos teillä on hyvän tason kuskeja myynnissä noin 7 miljoonan hintaan, niin pistäkää privaa joko pitwalliin, tai tänne. Olisin halukas ostamaan itselleni ykköstykin pidemmäksi aikaa.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Ylös taas.
Päivitellään tännekkin. Viime kausi pitwallissa loppui järkytykseen. Taktisesti jättäydyin divarini toiseksi, en varmasti olisi voittanutkaan jos olisin yrittänyt mutta jätin esimerkiksi toisen kuskini varikolle päätöskisaan että varmasti en olisi divariani voittanut. Noh, en voittanut vaan jäin kakkoseksi, mutta mitä vielä. Olin paras kakkonen, ja näin unlucky looserina noustiin kakkoseen ainoastaan yhden kauden jälkeen kolmosdivarissa (ja tätä ennen vain yksi kokonainen nelosessa). Eli kolmas kokonainen kausi nyt menossa ja kakkosessa ollaan. Kyyti on kylmää kun toisen tallin "very bad" kuskit vetää sekuntia omaa "superb" kuskiani nopeampia kierrosaikoja. Pari pistettä olen kuitenkin saanut haalittua ekoissa kisoissa, joten eiköhän täällä pysytä tämänkin kauden jälkeen.

Sitten kysyttävää. Millaisia junnujen pitäisi olla että niistä saisi hiottua superbeiksi? Hankin äsken super valmentajan, ja ensi viikolla on tulossa excellent scouttikin. Kannattaako vain hankkia 16 vuotiaita? Repellä tai jollakin muulla kokemusta omista super junnuista? Eli millaisia lähdetään scouttaamaan, ja millaisia sitten palkataan scoutin sanoman perusteella? Voiko huoletta ottaa kolme junnua rinkiin kun valmentaja on superb?

Ja jos jotakuta kiinnostaa tuhkimotarina (klo. löi jo 00.00, joten kurpitsaksi muuttui tiimi jo) niin divari on 2.4 ja Team Muki.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Repellä tai jollakin muulla kokemusta omista super junnuista?

Eipä tullut pyöritettyä tuota junnu hommaa kauaa, kun Henkka(?) tuomitsi sen pelkäksi rahanmenoksi. Minun kirkkaintähti itsellä "junnulotossa" oli kuitenkin jotain verybad tasoa kauttaaltaan tullessaan, ja good/verygood taso lähtiessään. Treeniaikaa taisi tuhraantua vajaa vuosi, ja miehen ikää tullessa en muista.

Itselläni loppui viime kausi voittoon, ja tämä kausi on alkanut siten, että olen kolmanneksi vahvin tiimi sarjassa. Alkukausi meni käytännössä ilman auton kehitystä, kun viimeistelin vielä potenttiaalien kanssa touhua (nyt kaikissa, paitsi kausipäivitys osissa tapissa), joten siinä jäin ehkä vähän lisää kärjen vauhdista. Nyt kuitenkin pääsee kehittämään autoa tosissaan, ja parissa viikossa olisi tarkoitus kehittää autoa niin paljon, että voitoista pystyy taistelemaan. Koko kauden tavoitteena on kehittää auton overall ratingin keskiarvoksi 50% (tällä hetkellä ~45%). Saahan nähdä onnistunko siinä.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Juu, itsekkin jätin junnusysteemin heti alussa kun löytyi mielestäni hyviä kuljettajia ilmaiseksikin. Nyt ovat mielestäni kiven alla, ellei maksa +10M€. Joten ajattelin pitkällä tähtäimellä kouluttaa pari omaa kuskia + yhden jonka voi laittaa lihoiksi. Tappiollehhan siinä menee, mutta kun 10M+ könttäsummana on vähän liikaa niin ajattelin tätä kautta sitten yrittää. Samahan se on jos sen tekee tällä tavalla, tai ottaa epäedullisen lainan...

Itselläkin potentiaalit ollut täynnä nyt yli kauden verran, kaudenvaihde pois lukien, jolloin kaikki huononivat yhdellä pykälällä. Näitten korottamiseen takaisin tasolle viisi meni sitten nelisen viikkoa, ja runsaasti mammonaa, joten ensi kaudeksi luultavasti kehitän revoa kaikkiin osiin, että pääsee heti alusta lähtien kehittämään niitä osia evolla.

Henkalla jotain sanottavaa junnulotosta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös