Kertoillaanpa nyt jotain tännekin. Oma tiimini Renttu Racing aloitti season 4:n lopussa ja siitä on nyt ajettu neljä täyttä kautta. Joka toinen vuosi on noustu yksi sarjataso ja tällä hetkellä olen 2.2 -divarissa toisella sijalla. Ilmeisesti voisin nousta ykkösdivariinkin ajamaan koko pelin mestaruudesta, jos vain testaan loppukauden kisoja varten hullun lailla, mutta taidan kuitenkin säästää rahaa ja nousta sinne vasta ensi kaudella.
Mutta tuossa tuli muutamia hyviä kysymyksiä, joihin voin heittää muutamia kommentteja.
Scoutti-puolella on ollut outoja bugeja. Omasta tiimistäni löytyy Suberb/Suberb scoutti, joka on joskus ollut scouttaamatta viikonkin tämän bugin takia. Muuten mielestäni jokaisen scoutin pitäisi saada yksi kuski scoutattua per päivä.
Kuitenkin, jos joku muu on scoutannut saman kaverin ja ehtinyt tekemään sille jo sopimuksen, ennen kuin itse menet katsomaan scoutin antamia arvosanoja, niin se kuski on saattanut kadota koko scouttiluettelostasi. Tämä scoutti-homma toimii todella oudosti ja ainoa lääke siihen on tuntunut olevan lyhyen listan käyttäminen (vain 2-3 nimeä kerralla, itselläni jumitti kun pistin yli 10 nimeä) ja jos ongelmat vielä jatkuvat, niin deletoi sitten kaikki scout reportit (ja copypasteaa ne tiedot vaikka omalle koneelle johonkin).
Scoutin tason mukaan arviot sitten heittelevät enemmän tai vähemmän.
I'm impressed by Matti Vila , drivers like him are rare.
Matti Vila is still young and learns new things every day
Täällaisen arvion (paras mahdollinen) sain yhdestä omasta junnukuskistani ja tästä pitäisi kehittyä suberb-coachilla täydellinen kaikki arvot suberbia oleva kuljettaja 50 viikossa, eli noin 4 kauden aikana. Yksi kausihan kestää sen 13 viikkoa. 50 viikkoa siksi, että suberb-coach treenauttaa youthia 2 substattia viikossa ja siten yksi mainstatti nousee yhden pykälän 5 viikossa. Matka terriblestä suberbiin kestää siten 50 viikkoa. Tämä kyseinen Matti Vila oli 16-vuotias scoutatessa, joten hänestä pitäisi tulla tuo maksimiarvoinen kuljettaja jo 19-vuotiaana, eli vielä suht helpostikin. Youth-kuskit kehittyvät viiden vuoden ajan, 16-20 vuoden ikäisinä.
Aloitteleville managereille kuitenkin ehdottaisin koko youth ja scouting osaston hylkäämistä, sillä se on liian suuri taloudellinen panostus tuottoon nähden tällä hetkellä. Moottorikontrahdien hintojen raju nosto romahdutti myytävien kuskien hinnat ja siksi esim. tuo Matti Vila (joka olisi kaikkien scoutingin ja coachien ja junnukuskien viikkopalkkojen arvot koko kehitysajalta laskien yli 20 miljoonan avoinen) ei ole kannattavaa myydä.
Tokihan siitä itselle kuskin kohta saa, mutta silti hankkisin nykykuskit pelkästään vapailta markkinoilta ja alkaisin keskittyä tuohon youth-osastoon vasta kun tallin muut tärkeimmät osa-alueet (design ja commercial -osastot) ovat kunnossa ja rahaa pulppuaa talliin mukavasti.
Mekaanikoista ei ole ollut vielä tähän asti kovin suurta hyötyä. Lähinnä ne vaikuttavat siihen, miten hyvät säädöt autoon kisatestien kautta saadaan. Päämekaanikon taso merkitsee ainoastaan varikkostoppien onnistumisessa. Omassa tallissani on 25 mekaanikkoa, enkä ole nähnyt mitään tarvetta ainakaan lisätä määrää. 100 on täysin rahan haaskausta. Joku 5-10 lienee hyvä määrä aloittelijalle.
Moraali ei kärsi, mielestäni on erittäin suositeltavaa testata juuri kisakuskilla, koska siitä saa 100% teholla setuppia paremmaksi. Lisäksi runsas testaaminen kehittää kuskin ajotaitoja. Testikuskin tavoite on vain parantaa säätöjä sitä kautta, että kisakuskien autot eivät kulu liikaa ja hajoa sitten kisassa. Joskus on tullut testattua kisakuskeilla yli kisamittakin kisaa varten ja autot kestivät silti hyvin maaliin asti.
En tosin tiedä poikkeaako tilanne on heikkotasoisilla osilla, en ole erittäin heikoilla osilla joutunut taistelemaan enää pariin kauteen. Mutta kokeilkaa ja testatkaa rajusti ja sitten kisan aikana/jälkeen näette auton kunnosta, että miten kului. Jos hajosi, niin sitten on todennäköisesti testattu liikaa. Kehittäkää heikko osa riittävän hyväksi tai sitten testatkaa vähemmän, jotta osa kestää. Luotettavuus ennen kaikkea, sen tajusi jo Ferrarikin 90-luvun lopulla. :)
Testikuskiksi kannattaa etsiä joku mahdollisimman halpa ja paska kuljettaja, jolla on charisma Suberb-arvoa. Itselläni on esim. 33 900 viikossa tienaava terrible-kuski, mutta tuo Suberb-charisma tuotta merchandisea jotain 150 000 viikossa. Siten kaveri tuo pelkästään vain lisää rahaa talliin.
Muutenkin aivan alussa kannattaa panostaa tuohon charismaan ja hankkia vain suberb-tason kavereita tiimiin. Kolme sellaista olisi ideaali tilanne, jos vielä ne kisakuskit osaisivat edes vähän ajaa. Ihan sama kuitenkin miten kädettömiä kuljettajia ne ovat, parempia ehtii sitten etsimään myöhemmin. Kaikista tärkeintä on ihan ensiksi saada tiimiin luotua vahvat rahavirrat joka suunnalta, koska ilman niitä on jokaisen muun osa-alueen vahvistus vaikeampaa.
Tuota edellistä lausetta pitäisin kaikista tärkeimpänä vihjeenä mitä tässä nyt tulen antamaan.
Tällä hetkellä pitwallin vapaista kujlettajista löytyy 25 sellaista, joilla on suberb-charisma. Sieltä vaan transfer-marketista etsimään palkaltaan halvimpia miehiä, jotta tuotto olisi mahdollisimman suuri.
Juuri näin. 100 tyyppiä commercial osastolle ihan heti alkuun ja sitten vasta mietitään muuta. Talouden maksimointi ennen kaikkia. Tämä ja tuo kuskijuttu saa rahapuolen hyvin kuntoon.
repe_joke oli taktiikoissansa oikeilla linjoilla. 2 stoppia on ideaali hyvin monelle radalle, mutta huge-rengaskulutuksen radoilla kannattaa miettiä kolmea, tai ainakin testata renkaiden kestävyys sen ekan pitkän stintin osalta. Kannattaa siis AINA laittaa ensimmäinen pitkä stintti, joka on n. 40%-45% koko kisamatkasta kahden stopin taktiikassa. Varikkostoppien pituus lyhenee niin radikaalisti, että sillä voitetaan enemmän, mitä kisanopeuessa kärsitään. Kaksi jälkimmäistä stinttiä voi sitten olla tasapituisia.
Kauden avauskisassa polttoaineen kulutus on niin pieni, että yksi stoppi on ideaalisin taktiikka. Itselläni kuitenkin puhkesi tämän kauden avauskisassa rengas, kun veytin ekaa stinttiäni liian pitkäksi, 60% kisamatkasta. Renkaan räjähdys tulee todennäköiseksi ilmeisesti awful-tasolla ja kun niitä kierroksia laskette/testaatte, muistakaa siihen ensimmäiseen kisastinttiin laskea mukaan 3 kierroksen kulutus aika-ajokierroksista. Jos testaatte esim 20 kierroksen vedon testeissä ja rengas kuluu silloin very badin alarajalle, niin tuo aika-ajon kolmen kierroksen vaikutus saattaa räjäyttää nakin kisassa. Testatkaa siis 23 kierroksen veto testeissä, jos meinaatte ajaa kisassa 20 kierroksen mittaisen pisimmän stintin.
Kauden kahdessa viimeisessä kisassa on siinä ja siinä ajaako kahden vai kolmen stopin taktiikalla. Jos omat renkaat ovat heikot eikä kestä kulutusta, niin kolme stoppia silloin tietysti parempi.
Hard-renkaat olisi ehkä yksi ratkaisu tuohon kulutushommaan, kun ne kuluvat vähemmän, mutta silloin nopeus kärsii. Vähemmästä kulutuksesta saatava etu ei mielestäni ole kannattava vielä millään radalla, joten aina vaan softit alle ja anna rengaskulutuksen alarajojen määrätä taktiikka.
Jos renkaiden kestävyys ekan stintin suhteen on siinä ja siinä, lyhennä stinttiä, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Jos eka stintti lyhenee yhtä pitkäksi mitä loputkin, niin ota silloin ennemmin yksi stoppi lisää.
Mutta tuossa tuli muutamia hyviä kysymyksiä, joihin voin heittää muutamia kommentteja.
Mr.Moon kirjoitti:Kauanko kestää että scoutilta heruu jotain kommenttia. Kahta nuorta ajajaa se nyt tarkastelee? Scouttaako se yhden kerralla joten ei hyödy mitään laittaa koko junnulistaa scouttaamaan kerralla?
Scoutti-puolella on ollut outoja bugeja. Omasta tiimistäni löytyy Suberb/Suberb scoutti, joka on joskus ollut scouttaamatta viikonkin tämän bugin takia. Muuten mielestäni jokaisen scoutin pitäisi saada yksi kuski scoutattua per päivä.
Kuitenkin, jos joku muu on scoutannut saman kaverin ja ehtinyt tekemään sille jo sopimuksen, ennen kuin itse menet katsomaan scoutin antamia arvosanoja, niin se kuski on saattanut kadota koko scouttiluettelostasi. Tämä scoutti-homma toimii todella oudosti ja ainoa lääke siihen on tuntunut olevan lyhyen listan käyttäminen (vain 2-3 nimeä kerralla, itselläni jumitti kun pistin yli 10 nimeä) ja jos ongelmat vielä jatkuvat, niin deletoi sitten kaikki scout reportit (ja copypasteaa ne tiedot vaikka omalle koneelle johonkin).
Scoutin tason mukaan arviot sitten heittelevät enemmän tai vähemmän.
I'm impressed by Matti Vila , drivers like him are rare.
Matti Vila is still young and learns new things every day
Täällaisen arvion (paras mahdollinen) sain yhdestä omasta junnukuskistani ja tästä pitäisi kehittyä suberb-coachilla täydellinen kaikki arvot suberbia oleva kuljettaja 50 viikossa, eli noin 4 kauden aikana. Yksi kausihan kestää sen 13 viikkoa. 50 viikkoa siksi, että suberb-coach treenauttaa youthia 2 substattia viikossa ja siten yksi mainstatti nousee yhden pykälän 5 viikossa. Matka terriblestä suberbiin kestää siten 50 viikkoa. Tämä kyseinen Matti Vila oli 16-vuotias scoutatessa, joten hänestä pitäisi tulla tuo maksimiarvoinen kuljettaja jo 19-vuotiaana, eli vielä suht helpostikin. Youth-kuskit kehittyvät viiden vuoden ajan, 16-20 vuoden ikäisinä.
Aloitteleville managereille kuitenkin ehdottaisin koko youth ja scouting osaston hylkäämistä, sillä se on liian suuri taloudellinen panostus tuottoon nähden tällä hetkellä. Moottorikontrahdien hintojen raju nosto romahdutti myytävien kuskien hinnat ja siksi esim. tuo Matti Vila (joka olisi kaikkien scoutingin ja coachien ja junnukuskien viikkopalkkojen arvot koko kehitysajalta laskien yli 20 miljoonan avoinen) ei ole kannattavaa myydä.
Tokihan siitä itselle kuskin kohta saa, mutta silti hankkisin nykykuskit pelkästään vapailta markkinoilta ja alkaisin keskittyä tuohon youth-osastoon vasta kun tallin muut tärkeimmät osa-alueet (design ja commercial -osastot) ovat kunnossa ja rahaa pulppuaa talliin mukavasti.
Mr.Moon kirjoitti:Maksaako mekaanikot sun muut jotain viikossa? Missään en mitään palkkaa niitten kohdalla nähnyt. Onko se ainoastaan kertainvestointi? Ei kai sentään? Montako kannattaa aloittelijan pitää ringissä?
Mekaanikoista ei ole ollut vielä tähän asti kovin suurta hyötyä. Lähinnä ne vaikuttavat siihen, miten hyvät säädöt autoon kisatestien kautta saadaan. Päämekaanikon taso merkitsee ainoastaan varikkostoppien onnistumisessa. Omassa tallissani on 25 mekaanikkoa, enkä ole nähnyt mitään tarvetta ainakaan lisätä määrää. 100 on täysin rahan haaskausta. Joku 5-10 lienee hyvä määrä aloittelijalle.
Mr.Moon kirjoitti:Onko mitään haittaa jos laittaa kilpakuskin testaamaan? Kärsiikö moraali?
Varmaan mokasin kun mulla ei ole kakkoskuskia tällä viikolla, vaan ykkönen ja testaaja? Testaajan olisi varmaan kannattanut laittaa kilpailemaan?
Moraali ei kärsi, mielestäni on erittäin suositeltavaa testata juuri kisakuskilla, koska siitä saa 100% teholla setuppia paremmaksi. Lisäksi runsas testaaminen kehittää kuskin ajotaitoja. Testikuskin tavoite on vain parantaa säätöjä sitä kautta, että kisakuskien autot eivät kulu liikaa ja hajoa sitten kisassa. Joskus on tullut testattua kisakuskeilla yli kisamittakin kisaa varten ja autot kestivät silti hyvin maaliin asti.
En tosin tiedä poikkeaako tilanne on heikkotasoisilla osilla, en ole erittäin heikoilla osilla joutunut taistelemaan enää pariin kauteen. Mutta kokeilkaa ja testatkaa rajusti ja sitten kisan aikana/jälkeen näette auton kunnosta, että miten kului. Jos hajosi, niin sitten on todennäköisesti testattu liikaa. Kehittäkää heikko osa riittävän hyväksi tai sitten testatkaa vähemmän, jotta osa kestää. Luotettavuus ennen kaikkea, sen tajusi jo Ferrarikin 90-luvun lopulla. :)
Mr.Moon kirjoitti:Tästä nyt näyttäisi tulevan aika kahdenkeskeistä dialogia mutta mitä periaatteessa edes tekee testikuljettajan kanssa kun kisakuskit itse voi testata? Jos palkkaa jonkun kuskin jolla ainoastaan hyvä setup, sekin maksaa maltaita, joten alkutaipaleella oli ehkä vikatikki palkata testikuljettaja?
Testikuskiksi kannattaa etsiä joku mahdollisimman halpa ja paska kuljettaja, jolla on charisma Suberb-arvoa. Itselläni on esim. 33 900 viikossa tienaava terrible-kuski, mutta tuo Suberb-charisma tuotta merchandisea jotain 150 000 viikossa. Siten kaveri tuo pelkästään vain lisää rahaa talliin.
Muutenkin aivan alussa kannattaa panostaa tuohon charismaan ja hankkia vain suberb-tason kavereita tiimiin. Kolme sellaista olisi ideaali tilanne, jos vielä ne kisakuskit osaisivat edes vähän ajaa. Ihan sama kuitenkin miten kädettömiä kuljettajia ne ovat, parempia ehtii sitten etsimään myöhemmin. Kaikista tärkeintä on ihan ensiksi saada tiimiin luotua vahvat rahavirrat joka suunnalta, koska ilman niitä on jokaisen muun osa-alueen vahvistus vaikeampaa.
Tuota edellistä lausetta pitäisin kaikista tärkeimpänä vihjeenä mitä tässä nyt tulen antamaan.
Tällä hetkellä pitwallin vapaista kujlettajista löytyy 25 sellaista, joilla on suberb-charisma. Sieltä vaan transfer-marketista etsimään palkaltaan halvimpia miehiä, jotta tuotto olisi mahdollisimman suuri.
repe_joke kirjoitti:Lisätään vielä sen verran, että alkuun kannattaa panostaa aika paljon commercials kohtaan. Sieltä vain palkkaa 100 tyyppiä (maksimi), ja pistää prosentit isolle. Tottakai pitää myös hommata hyvä pääjehu tuohon hommaan.
Sitten kun vielä kirjoittelee joka viikko 200 merkin lehdistötiedoitteen, niin sponssit on tyytyväisiä, ja rahaa rupeaa virtaamaan sisään.
Itselläni on noilla konsteilla tällä hetkellä viikkotulot seuraavat:
Sponsors: 2 459 101
Merchandise: 2 165 400
Juuri näin. 100 tyyppiä commercial osastolle ihan heti alkuun ja sitten vasta mietitään muuta. Talouden maksimointi ennen kaikkia. Tämä ja tuo kuskijuttu saa rahapuolen hyvin kuntoon.
Mr.Moon kirjoitti:Noniin, eka aika-ajo edessä ja yksi pieni kysymys.
Millaista taktiikkaa täällä suositaan? Yksi vai kaksi pysähdystä? Tämä on siis eka viikkoni ja mekaanikkoja on noin 10 kpl ja prosentit niissä 20 muistaakseni. Näin ollen varikkopysähdykseni tulee olemaan varmaan aika hidas. Kannattaako lähteä yhden pysähdyksen taktiikalla. Ekaksi ajattelin seuraavaa:
25 kierrosta+36 kierrosta. Renkaat tulee olemaan aika finaalissa mutta testien mukaan kestää kyllä (very bad kuntoisia).
repe_joke oli taktiikoissansa oikeilla linjoilla. 2 stoppia on ideaali hyvin monelle radalle, mutta huge-rengaskulutuksen radoilla kannattaa miettiä kolmea, tai ainakin testata renkaiden kestävyys sen ekan pitkän stintin osalta. Kannattaa siis AINA laittaa ensimmäinen pitkä stintti, joka on n. 40%-45% koko kisamatkasta kahden stopin taktiikassa. Varikkostoppien pituus lyhenee niin radikaalisti, että sillä voitetaan enemmän, mitä kisanopeuessa kärsitään. Kaksi jälkimmäistä stinttiä voi sitten olla tasapituisia.
Kauden avauskisassa polttoaineen kulutus on niin pieni, että yksi stoppi on ideaalisin taktiikka. Itselläni kuitenkin puhkesi tämän kauden avauskisassa rengas, kun veytin ekaa stinttiäni liian pitkäksi, 60% kisamatkasta. Renkaan räjähdys tulee todennäköiseksi ilmeisesti awful-tasolla ja kun niitä kierroksia laskette/testaatte, muistakaa siihen ensimmäiseen kisastinttiin laskea mukaan 3 kierroksen kulutus aika-ajokierroksista. Jos testaatte esim 20 kierroksen vedon testeissä ja rengas kuluu silloin very badin alarajalle, niin tuo aika-ajon kolmen kierroksen vaikutus saattaa räjäyttää nakin kisassa. Testatkaa siis 23 kierroksen veto testeissä, jos meinaatte ajaa kisassa 20 kierroksen mittaisen pisimmän stintin.
Kauden kahdessa viimeisessä kisassa on siinä ja siinä ajaako kahden vai kolmen stopin taktiikalla. Jos omat renkaat ovat heikot eikä kestä kulutusta, niin kolme stoppia silloin tietysti parempi.
Hard-renkaat olisi ehkä yksi ratkaisu tuohon kulutushommaan, kun ne kuluvat vähemmän, mutta silloin nopeus kärsii. Vähemmästä kulutuksesta saatava etu ei mielestäni ole kannattava vielä millään radalla, joten aina vaan softit alle ja anna rengaskulutuksen alarajojen määrätä taktiikka.
Jos renkaiden kestävyys ekan stintin suhteen on siinä ja siinä, lyhennä stinttiä, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Jos eka stintti lyhenee yhtä pitkäksi mitä loputkin, niin ota silloin ennemmin yksi stoppi lisää.
Viimeksi muokattu: