Suomi-Salama
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- JYP
Re: Re: Mauri
Eikö tuo nyt ole saivartelua? Kukaan täysijärkinen ei pidä sen paremmin natsien kuin kommunistienkaan hirmuteoista. Suomi ajautui tilanteeseen, missä sen oli valittava jompi kumpi: heittäytyminen Neuvostoliiton armoille tai koettaminen Saksan avulla säilyttää itsenäisyytensä. Kasvojen pesun kannalta tärkeintä on mielestäni se, että Suomella ei ole mitään hävettävää itsellään saksalaisen natsismin suhteen. Kyllä minun mielestäni tästä asiasta Suomessa keskustellaan ihan riittämiin, sen sijaan omista keskitysleireistämme Itä-Karjalassa on vaiettu liiaksi. Siellä sijaitsivat meidän omat häpeätahramme. Nuoremmille lukijoille painotettakoon, että kyse ei ollut siitä, mitä sana keskitysleiri tuo mieleen Saksasta puhuttaessa, mutta piikkilanka-aitojen sisällä värjöttäneet venäläiset siviilit eivät kyllä saaneet kansainvälisen oikeuden edellyttämää kohteluakaan.
ps. On huikean hienoa huomata, että historia kiinnostaa näinkin montaa meistä!
Viestin lähetti mauri
Tosiasioita siis. Miksi niitä ei siis voi m y ö n t ä ä? Itseäni lopputuloksesta HUOLIMATTA korventaa ajatus yhteistyöstä natsisaksalaisten kanssa. Eikö minulla ole siihen oikeus? Samaan aikaan olen erittäin liikuttunut esimerkiksi omien isovanhempieni panoksesta. Ei se silti estä minua ajattelemasta, että olen pahoillani, että suomalaiset "joutuivat" saksalaisten avittamiksi. Peilaan tätä kautta myös sitä, että saksan kansalaisillakaan ei ollut kovin paljon vaihtoehtoja; he toimivat, kuten ovela systeemi heidät provosoi/pakotti/houkutti. Asioille löytyy siis selityksiä muidenkin kuin suomalaisten kannalta. Miksi meidän pakkotilanne olisi hyväksytympää kuin jonkun toisen?
Eikö tuo nyt ole saivartelua? Kukaan täysijärkinen ei pidä sen paremmin natsien kuin kommunistienkaan hirmuteoista. Suomi ajautui tilanteeseen, missä sen oli valittava jompi kumpi: heittäytyminen Neuvostoliiton armoille tai koettaminen Saksan avulla säilyttää itsenäisyytensä. Kasvojen pesun kannalta tärkeintä on mielestäni se, että Suomella ei ole mitään hävettävää itsellään saksalaisen natsismin suhteen. Kyllä minun mielestäni tästä asiasta Suomessa keskustellaan ihan riittämiin, sen sijaan omista keskitysleireistämme Itä-Karjalassa on vaiettu liiaksi. Siellä sijaitsivat meidän omat häpeätahramme. Nuoremmille lukijoille painotettakoon, että kyse ei ollut siitä, mitä sana keskitysleiri tuo mieleen Saksasta puhuttaessa, mutta piikkilanka-aitojen sisällä värjöttäneet venäläiset siviilit eivät kyllä saaneet kansainvälisen oikeuden edellyttämää kohteluakaan.
ps. On huikean hienoa huomata, että historia kiinnostaa näinkin montaa meistä!