Olen itsekin totta kai usein ollut USA-kriittinen ja olen yhä edelleen jos näen tarpeelliseksi, se nyt on valtiona kaikkea muuta kuin malliesimerkki. Silti rajansa kaikella. USA:n suhteen kun helposti taannutaan melkoisen kaksinaismoralismin äärelle kun sitä ruoskitaan.
Omalla kohdallani USA:n välillä kiivaskin arvostelu johtuu varmaan filosofian historiastakin tutusta asiasta, eli:
kritiikki on kovinta niitä kohtaan, joiden vakaumuksista hyväksytään eniten.
Tällä tarkoitan erityisesti sitä, että esim. Kiinasta ja Venäjästä nyt yleisesti tiedetään millaisia valtioita ne ovat. Ei niitä pahemmin jaksa edes kritisoida ja arvostella, sillä siitä listasta tulisi uuvuttavan pitkä. Kumpikin valtio on hyvin kaukana niistä arvoista, joita itse arvostan.
Olen aina ihaillut Yhdysvaltoja perustuslaillisuuden, yksilönvapauden ja oikeuksien, vapaan markkinatalouden, sekä demokratian ihannoinnin vuoksi. Siksi minua ärsyttääkin nähdä mihin suuntaan näiden osalta on jo pitkään menty. Pankkien ja korporaatioiden valta ja niiden vaikuttaminen poliitikkoihin on riistäytynyt käsistä. Mitäs se Jeffersonin Tomppa aikoinaan sanoikaan:
"I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies. If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around [the banks] will deprive the people of all property until their children wake-up homeless on the continent their fathers conquered. The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs." Terrorismin vastainen sota on tullut siihen pisteeseen, että enää ei jahdatakaan pelkästään terroristeja, vaan kaikki ovat potentiaalisia terroristeja. Ollaan valmiita säätämään lakeja, joilla voidaan rikkoa sekä kotimaan että ulkomaan kansalaisten yksityisyyttä. Washington postissa
Top Secret America | washingtonpost.com oli jokunen vuosi sitten tutkimus, jossa todetaan:
"The government has built a national security and intelligence system so big, so complex and so hard to manage, no one really knows if it's fulfilling its most important purpose: keeping its citizens safe." Toinen juttu Washington postista
A hidden world, growing beyond control | washingtonpost.com Siellä lukee mm. seuraavaa: *
Some 1,271 government organizations and 1,931 private companies work on programs related to counterterrorism, homeland security and intelligence in about 10,000 locations across the United States. Kylmän sodan loppumisen jälkeen oli tosiaan saatava uusi vihollinen ja uhkakuva, kansainvälinen terrorismi (USA ja Natohan eivät omilla toimillaan yhtään aiheuta sitä, että juuri heitä vastaan tykätään iskeä). Kenestäkään nuo luvut eivät varmaan tunnu yhtään ylimitoitetuilta? Kenen etuja tuossa palvellaan, sitä voivat toki kaikki päänsä sisällä miettiä. Olo on valitettavasti aika Orwellmainen näitä juttuja tutkiessa.
Turinani ajautui näköjään taas hieman sivuraiteille, mutta toisaalta aihe kyllä liittyy USA:n kautta myös Natoon, joten ei tässä nyt aivan offtopicciinn mennä. Yksi syy lisää mahdollista NATO-jäsenyyttä vastaan olisi tietysti myös tuo terrorismin uhan kasvu Suomessa (tätä en kuitenkaan itse pidä kovinkaan merkittävänä). Ted Raikkaan viestiin olisin voinut myös yksinkertaisemmin ja lyhyemmin vastata, että pidän amerikkalaisesta kulttuurista ja niistä ihanteista joita Yhdysvaltojen tulisi edustaa. Käytännössä ja reaalimaailmassa noista periaatteista lipsutaan liikaa, mikä myös aiheuttaa kritiikkiä. Itse en koe myöskään syyllistyväni kaksinaismoralismiin, sillä pystyn myös arvostamaan Yhdysvaltoja monissa asioissa ja pidän sitä edelleen paljon parempana paikkana, kuin lukuisia muita valtioita. Itse asiassa amerikkalaisuuteen kuuluu se, että hallitusta ja sen toimia voi vapaasti kritisoida pelkäämättä seurauksia. Tästä voidaankin kätevästi palata lauseeseen, jonka kirjoitin heti alkuun.