Pitäisikö Suomen liittoutua sotilaallisesti?

  • 8 149
  • 81

Pitäisikö Suomen liittoutua sotilaallisesti?

  • Kyllä, liittymällä Natoon

    Ääniä: 65 63,1%
  • Kyllä, EU:n yhteistä turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa (YTPP) huomattavasti syventämällä

    Ääniä: 9 8,7%
  • Kyllä, Ruotsin kanssa

    Ääniä: 13 12,6%
  • Kyllä, jonkin muun maan/tahon kanssa

    Ääniä: 1 1,0%
  • Ei

    Ääniä: 15 14,6%

  • Äänestäjiä
    103

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sen voi tulkita toisinkin. Voisitko vastata aivan suoraan esittämääni kysymykseen?

Minä en halua Suomen olevan yhtään paremmin Venäjän federaation kuin EU-liittovaltionkaan jäsen. Olet kyllä hassu nimimerkki, kun tuollaisia itsestäänselvyyksiä lapsellisesti tivaat.

Ei tuon Venäjän kanssa vaan voi jatkaa nykymenolla. On vakavia puutteita realiteettien ymmärryksessä jos ei sitä ymmärrä.

Vaadit varmaankin koko Suomen poliittisen johdon vaihtamista, koska kukaan heistä ei ole lausuntojensa perusteella ymmärtänyt tuota. Tavavallan presidenttikin on jo aiemmin linjannut, että hänen kaudellaan Nato-jäsenyys ei ole ajankohtainen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Katso kartasta missä Suomi sijaitsee vs Venäjä. Jotenkin haistan, että ette itse henkilökohtaisesti halua puolustaa Suomea sotilaallisesti ja nyt huudetaan Suomea osaksi muka-pelastavaa NATOa, jos oikea konflikti tulisi Venäjän kanssa. Tunnustakaa myös itse lähteväänne heti rintamalle puolustamaan itsenäisyyttämme vai eikö kiinnosta. Jos olemme NATOssa, niin ne katsoo ensin NATOn kokonaisetua konflikteissa, ei vain Suomen. Tämä siis, vaikka liittyisimme NATOn jäseneksi.

Ennen ryhtymistäsi tekemään ennenaikaisia arvioita luottamuksestani NATO:on kannattaa käydä hiukan perehtymässä aiheesta kirjoittamiini viesteihin NATO:a ja puolustuspolitiikkaa käsittelevissä ketjuissa.

Ikävä kyllä viesteistäsi tulee entistäkin voimallisemmin ilmi suomettumisen tuntu, siitä ettei "ryssää" saa ärsyttää vaan on oltava mallikelpoinen oppilas viimeiseen saakka, jotta vaan se Moskovan karhu ei herää ja ärähdä suomalaisille. Ja entäpä vaikka ärähtäisikin? Pystytkö todellakin perustellen kertomaan sen vakuuttavasti mitä siitä seuraisi jos Suomi liittyisi NATO:on ja kuinka pysyvä haitta tällöin Suomelle olisi poliittisesti ja kansantaloudellisesti?

Toisaalta mitä pahaa siitä Suomelle on jos liitytään NATO:on ja samalla panostetaan riittävästi puolustusvoimiin? Onko Venäjän ärähdys sellainen uhka, että NATO tulee haudata? Minusta ei, enkä nyt perustele sitä vaan opastan sinua lukemaan ne lukuisat kirjoittamani viestit aiheesta NATO-keskustelussa.

Ja mitä tulee minuun, olen kirjoittanut palstalle aiemmin ties kuinka monasti etten rakasta Suomea, en koe Suomea puolustamisen arvoiseksi paikaksi mutta tietyt arvot koen minulle tärkeiksi ja niitä tiettyjä arvoja olen valmis puolustamaan viimeiseen saakka. Ja lisätään tähän, jos Venäjä hyökkäisi Suomeen niin aiempaan kantaani poiketen olen valmis antamaan henkeni - en Suomen mutta niiden arvojen puolesta. Ja toisaalta niiden arvojen puolesta tulen marssimaan kesällä niin Kiovassa kuin myös Donetskissa, oletko sinä valmis arvojesi puolesta antamaan tukesi maassa jota uhkaa sota?

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minä en halua Suomen olevan yhtään paremmin Venäjän federaation kuin EU-liittovaltionkaan jäsen.
Kiitos vastauksesta. Ei tuon kokoluokan asia ole mitenkään lapsellista. Ainakaan minusta.
Vaadit varmaankin koko Suomen poliittisen johdon vaihtamista, koska kukaan heistä ei ole lausuntojensa perusteella ymmärtänyt tuota.
Muuttuvassa tilanteessa voidaan suljettujen ovien takana linjata toisinkin. Ei niistä tietenkään heti huudella julkisuuteen. En minä mitään vaadi. Käyn vaaleissa äänestämässä ja jos nykyjohto ei miellytä, äänestän niitä, jotka tuntuvat paremmilta. Epäilen kyllä, ettei erku Saulin (no siis Sauli ei enää liene jäsen mutta kuitenkin) ja Jykän puoluetta äänestä, mutta onhan se ihan hellyttävää, että Kokoomuksen tämän hetken ulkopoliittinen virallinen linja erkua miellyttää.

PS. Äänestyksessä on juuri nyt annettu 76 ääntä. Minä olen ainoa, joka on äänestänyt kohtaa: "Kyllä, jonkin muun maan/tahon kanssa".
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Joko NATO jäsenyys tai todella huomattava korotus puolustusmäärärahoihin. NATON vastustajat varmaan sitten kannattavat ainakin puolustusmäärärahojen tuntuvaa korotusta? Ainiin, eihän sotia tule enää koskaan ja ne on ihan tyhmiä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Pelkäätte itse Venäjää ja mahdollista konfliktia Venäjän kanssa, johon kenties nuorina miehinä joutuisitte itse osallistumaan. Huh, pelottaako jo nyt Suomen puolustaminen ihan itse ja henkilökohtaisesti. Apua NATO, tule ja auta meitä surkimuksia.

Lähdetään nyt siitä, että pärjätään itse ensin diplomaattisin keinoin ja tarvittaessa omin voimin sotilaallisesti. Luuletteko, että tositilanteessa NATOon kuuluminen pelastaa Baltian maiden itsenäisyyden. Miksi sitten pelastaisi Suomen, kysyn vaan. Lisäksi luotan 100% Presidentti Niinistön kykyyn luovia Suomea diplomaattisesti ja asiallisesti ja nöyristelemättä mihinkään suuntaan. Ettekö te luota Presidentti Niinistöön (ex-Kok), kun haluatte Suomen NATOn jäseneksi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Joko NATO jäsenyys tai todella huomattava korotus puolustusmäärärahoihin.

Eiköhän realismia ole, että nimenomaan Nato-jäsenyys nostaa puolustuskuluja vääjäämättä. Jussi Niinistön mukaan jo pelkät hallinnolliset kulut nousevat jäsenyyden myötä noin 40 miljoonalla eurolla. Hämmentävällä tavalla ne, jotka normaalisti ovat karsimassa julkisen sektorin byrokratiaa, ovat nyt innosta kiiluen lisäämässä sitä noinkin tuntuvalla tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
No, minusta ainakin on kohtuullista vaatia, että armeijalla on muutakin kun kalsarit jalassa jos puna armeija tulee oven taakse kolkutteleen. Siksi joko Nato tai lisää rahaa puolustusvoimille.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pelkäätte itse Venäjää ja mahdollista konfliktia Venäjän kanssa, johon kenties nuorina miehinä joutuisitte itse osallistumaan. Huh, pelottaako jo nyt Suomen puolustaminen ihan itse ja henkilökohtaisesti. Apua NATO, tule ja auta meitä surkimuksia.

Olet kyllä vallan epeli, täytyy todeta - aihetta käsittelevissä ketjuissa olen ollut maltillinen, mutta nyt on pakko tunnustaa, että mieleni tekisi hiukan ärähtää ja todeta säällisesti sinun olevan se surkimus. Mutta en totea vaan annan sinun kuvitella olevasi oikeassa ja nuorukaisten NATO-kiihkossaan väärässä.

Mutta toisaalta itsehän oletkin jo niin vanha ettet ihan hetimmiten ensimmäisten mukana joudu rintamalle - kuten en minäkään, joten helppohan sinun on puhua puolueettomuuspolitiikan puolesta kun se riski sinne rintamalle joutumiseen on luokkaa nolla pienimuotoisessa kriisissä ja sitten jos maailmanpalo syttyy niin väliäkö sillä missä ja milloin sitä kuolee.

Mutta perustelisitko vihdoin ja viimein kunnolla sen miksi Suomen ei pitäisi liittyä NATO:on ja mieluiten muin kuin Venäjän politiikkaa nöyristelevin perusteluin.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eiköhän realismia ole, että nimenomaan Nato-jäsenyys nostaa puolustuskuluja vääjäämättä. Jussi Niinistön mukaan jo pelkät hallinnolliset kulut nousevat jäsenyyden myötä noin 40 miljoonalla eurolla. Hämmentävällä tavalla ne, jotka normaalisti ovat karsimassa julkisen sektorin byrokratiaa, ovat nyt innosta kiiluen lisäämässä sitä noinkin tuntuvalla tavalla.

Realismia on se, että NATO mitä suurimmalla todennäköisyydellä nostaa Suomen puolustusbudjettia mutta tilastojen perusteella tälläkin hetkellä huomattavan monella NATO-maalla on prosentuaalisesti Suomea pienempi puolustusbudjetti, joten teoriassa tilanne on se, että puolustusbudjettia ei välttämättä tarvitse niin kovinkaan kummoisesti nostaa NATO:on liittymisen johdosta, itse asiassa uskoisin, että sellainen n. 100 miljoonan euron nosto riittäisi oikein hyvin.

Itse ainakin olisin valmis sijoittamaan 300 miljoonaa euroa kehitysavusta puolustusbudjettiin NATO:on liittymisen seurannaisvaikutuksena.

vlad.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mutta perustelisitko vihdoin ja viimein kunnolla sen miksi Suomen ei pitäisi liittyä NATO:on ja mieluiten muin kuin Venäjän politiikkaa nöyristelevin perusteluin.

vlad.

Olen jo sanottavani sanonut. Sanon vaan, että luotan Presidentti Niinistön diplomaattisiin kykyihin enemmän kuin NATOn apuun Suomen osalta, vaikka liittyisimme NATOon ja ärähtele mitä sinua huvittaa.

Tämä on keskustelupalsta.
 

Baldrick

Jäsen
Suomen pitäisi vetää Sveitsi-kortti esiin ja sanoa, ettei kumarra kumpaankaan suuntaan, vaan tekee niinkuin oma moraali parhaaksi näkee. Antaa isompien haukkua ja Suomen keskittyä vain siihen, että kuinka pidetään oma talous kasassa. Ilopissa pääsisi ainakin meikäläisen pöksyyn jos Niinistö pitäisi lehdistötilaisuuden ja lyhyesti naftisti vetäisi tällaisen puheenvuoron:

"Hyvät Suomen kansalaiset ja lehdistön edustajat.

Nyt elämme kansainvälisesti korkeajännitteistä aikaa, jossa kuitenkin oma pieni Suomenmaamme esittää melko mitätöntä roolia suurten silmissä. Siitä syystä olemmekin pitäineet salaisen valtionjohdon kokouksen ja tulleet siihen tulokseen, että kv-kartalla edustamme vain ja ainoastaan Suomea, joka tarkoittaa meidän oman mielipiteemme ilmaisua ja sen jälkeen annetaan muiden paukutella henkseleitään. Täten otamme uuteen linjaamme lähtölaukauksen seuraavin sanoin.

Vanha sanonta kertoo, että kun toiseen suuntaan kumartaa, niin toiseen pyllistää. Täten me emme kallistu itään, emmekä länteen, vaan olemme Suomi, joka pesee kätensä tuosta paskasta. Ok hei, Ukrainan tilanne on Venäjältä vähän vasiten vittumainen temppu, mutta ei lännestäkään aina puhtaita pulmusia ilmoihin lentele. Me nostamme nyt kädet pystyyn ja tehdään kauppaa niin itään kuin länteen ja annetaan viisaampien ratkoa ristiriitansa. Me toivomme, että niin itä kuin länsikin kunnioittaa puolueettomuuttamme ja itsemääräämisoikeuttamme, sillä emme halua tämän konfliktin pelinappuloina ihan geopoliittisista syistäkään olla. Ja tunnustetaan, on Venäjä meille tärkeä kauppakumppani siinä missä muukin Eurooppa, niin me hävitään joka tapauksessa jos ruvetaan tässä puolia valitsemaan. Siksi ne leikkiköön, kellä on parhaat lelut ja rikkaat vanhemmat, kun meillä ei ole varaa kusta omaa talouttamme siksi, että meidän kuuluisi jotakuta kumarrella.

Kiitos."

Pidin myös kyllä ehdotuksesta liittoutua Kiinan kanssa. Ne on lunkia porukkaa, eikä mitään äkkipikaisia mahtailijoita(Venäjä) tai muuten vain itseään täynnä olevia muka maailmanvaltiaita(USA). Kiina olisi muutenkin kiva yhteistyömaa tulevana talousmahtina ja niillä ei ole tarvetta olla mitään helvetin maailmanvaltiaita ja huudella jokapaikkaan omaa mahtavuuttaan, kuten kaksi edellä mainittua. Kiina ymmärtää kunnioituksen ja rauhan päälle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Suomen pitäisi vetää Sveitsi-kortti esiin ja sanoa, ettei kumarra kumpaankaan suuntaan, vaan tekee niinkuin oma moraali parhaaksi näkee...

Sveitsillä on maana eräs tietty geopoliittinen ominaispiirre, jonka vuoksi edes Hitler ei koskaan lähtenyt sen rajojen yli ja maa on muutenkin eristäytynyt maailman konflikteista.

Osaatko arvata mikä?

Suomella samaa vaihtoehtoa ei ole.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen jo sanottavani sanonut. Sanon vaan, että luotan Presidentti Niinistön diplomaattisiin kykyihin enemmän kuin NATOn apuun Suomen osalta, vaikka liittyisimme NATOon ja ärähtele mitä sinua huvittaa.

Tämä on keskustelupalsta.

Niin tämä on keskustelupalsta ja siksi juuri tiedustelin sinulta niitä kunnon perusteita, mutta toistaiseksi en sellaisia ole saanut. Hörinää pelokkuudesta sun muusta mutta en raakaa dataa siitä miksi Suomen ei pidä liittyä NATO:on eli toisin sanoen, et ole aiemmin vastannut perustellusti esittämääni kysymykseen.

Luottamuksesi Niinistöön on hellyttävää mutta tiettyjen faktojen perusteella minä en luottaisi pelkästään suomalaisiin reaalipoliitikkoihin vaan hankkisin sen "palovakuutuksenkin" kaiken lisäksi. Minusta kombo: toimivat puolustusvoimat (kannatan tietyistä sopimuksista lipeämistä ja puolustusbudjetin nostoa), liittyminen NATO:on ja itsenäinen politiikka on se toimivin yhdistelmä Suomen kohdalla.

vlad.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kerro vlad ensin itse miten NATO-seuraan liittyminen pelastaisi Suomen ja esim. Baltian maiden itsenäisyyden tositilanteessa. Perustele, äläkä ainoastaan menetä malttiasi, jos joku ei ole samaa mieltä kuin sinä. Keskustele, yritä edes.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Luottamuksesi Niinistöön on hellyttävää mutta tiettyjen faktojen perusteella minä en luottaisi pelkästään suomalaisiin reaalipoliitikkoihin vaan hankkisin sen "palovakuutuksenkin" kaiken lisäksi...

Ja muistetaan nyt myös tässä Niinistö-keskustelussa, että ainakin yksityishenkilö Sauli Niinistö kannattaa ymmärtääkseni NATO-jäsenyyttä.

Niinistö on vain presidentiksi tultuaan pyrkinyt olemaan kuumien päivänpoliittisten perunoiden yläpuolella.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kerro vlad ensin itse miten NATO-seuraan liittyminen pelastaisi Suomen ja esim. Baltian maiden itsenäisyyden tositilanteessa. Perustele, äläkä ainoastaan menetä malttiasi, jos joku ei ole samaa mieltä kuin sinä. Keskustele, yritä edes.

Mielestäni tätä asiaa on käsitelty varsin paljon tässä ketjussa ja myös Nato-ketjussa.

Avainsanat Nato-yhteistyössä ovat ilma-aseen, ilmatorjunnan ja niihin liittyvien asejärjestelmien materiaaliapu.

Tämän lisäksi Suomen tulee pitää huolta omasta armeijastaan, etenkin maavoimien osalta.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Natojäsenyyden ainoa hyöty Suomelle olisi, että se nostaisi Venäjän kynnyksen hyökätä Suomeen korkeammalle. Jos joku ihan oikeasti kuvittelee, että esim. USA takaisi Nato-Suomen koskemattomuuden keinolla millä hyvänsä, niin täytyy olla todella lapsellisen hyväuskoinen.

Tositilanteessa Suomelle annettaisiin kyllä materiaali- ja kalustoapua, mutta siihen se sitten jäisikin. Tällaista apua saataisiin jokatapauksessa ilman natojäsenyyttäkin. Vai meinaatteko, että USA ryhtyisi sotaan Venäjää vastaan pelastaakseen taloudellisessa ja geopoliittisessa mielessä sille mitättömän Suomen?

Puolustusvoimien panssarintorjunta- ja it-aseistusta tulisi sekä nykyaikaistaa että hankkia valtavat määrät. Mielellään helposti siirrettäviä ja olalta laukaistavia malleja. Lisäksi jalkaväkimiinoja pitäisi hankkia tarvittaessa vaikka koko itärajan massiiviseen miinoittamiseen.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
20 vuotta sitten eduskunnassa oli sellainen tiukka oikeistopuolue kuin nuor-suomalaiset. Hekin olivat tiukkoja NATOon liittymisen kannattajia, vaikka puolueella oli vain kaksi kansanedustajaa. Joku lehti (HS??) teki ns-yksilöiden omista asenteista kyselyn. Siellä oli yksi kysymys, jossa tiedusteltiin, että "mitä itse tekisit sotilaallisen konfliktin uhatessa Suomea, niin noin 40-50% olisi poistunut Suomesta, eikä itse halunnut mukaan rintamalle taisteluihin. Vaikka olin jopa kerran itse äänestänyt nuor-suomalaisia, niin tuon gallupin luettuani en suunnilleen uskonut silmiäni. Tämä tarina on tosi.

Jos halutaan Suomi NATOon, niin kannattaa pohdiskella myös sitä mitä itse tekisi, jos oikea sotatila olisi lähellä Suomea vastaan. Jos menemme NATOon, niin silti siellä sodassa suomalaiset puolustaa itsenäisyyttämme, NATOn ase-tuella, jos kuuluisimme NATOon.
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nato perustuu enemmänkin pelotteeseen kuin varsinaiseen laajamittaiseen apuoperaatioon hyökkäyksen sattuessa. Todellisuudessa kukaan ei varmasti tiedä miten Nato toimisi, jos sitä vastaan hyökättäisiin, mutta jos näin tapahtuisi niin auttamatta jättäminen ei ainakaan palvelisi ketään muuta kuin hyökkääjää ja käytännössä koko liitto osoittautuisi pelkäksi kulissiksi. En tosin usko, että kukaan olisi valmis ottamaan sitä riskiä, että aloittaisi sodan Nato-maata vastaan.

En varsinaisesti kannata Natoon liittymistä, koska en näe sille tarvetta tällä hetkellä. Tulevaisuus toki voi tuoda mitä tahansa, joten en nyt liittymistä vastaankaan ole.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Jos halutaan Suomi NATOon, niin kannattaa pohdiskella myös sitä mitä itse tekisi, jos oikea sotatila olisi lähellä Suomea vastaan. Jos menemme NATOon, niin silti siellä sodassa suomalaiset puolustaa itsenäisyyttämme, ehkä NATOn tuella, jos kuuluisimme NATOon.
Kyllä, juuri näin; Nato-jäsenyys ei varmasti poistasi maastamme yleistä asevelvollisuutta tai alueellisen maanpuolustuksen doktriinia maantieteellisten syiden vuoksi. Mielestäni on suorastaan naiivia kuvitella, että Yhdysvaltain johtaman koalition intresseissä olisi suursodan syttyessä puolustaa 1000 kilometrin pituista maarajaa alueella, jossa puolustettavana on geopoliittisesti "vain niemimaa" (so. Suomi). Nato keskittäisikin mitä luultavimmin maajoukkonsa Ruijan alueelle sekä Suomen ja Ruotsin rajalle Tornionjoen myötäisesti samalla, kun sen laivasto sijoittuisi Pohjanlahdelle. Suomen näkökulmasta Nato-jäsenyydellä olisi näin ollen yksi ja ainoa mutta sitäkin merkittävämpi hyöty: ennaltaehkäisevä pelote- ja kynnysvaikutus.

Mainittakoon myös, että eräs puolustushallinnon virkamies totesi jo kymmenen vuotta sitten osuvasti, että "puolustusvoimat kuuluu Natoon - Suomi ei", jolla hän viittasi Nato-standardoituihin hankintoihin sekä puolustusvoimien erinäisiin käytänteisiin (mm. nykyinen "Nato-viestiaakkosto"). Ei toisin sanoen ole - onneksi - minkäänlaista sattumaa, että Suomi on integroitunut 1990-luvun puolivälistä alkaen vahvasti länteen myös puolustuspoliittisesti. Valitettavaa sen sijaan on, että avoin poliittinen keskustelu Suomen virallisesta, julkisesta Nato-jäsenyydestä on ja pysyy ikuisuuskysymyksenä optio-liturgioineen kaikkineen, sillä neuvoa-antavaa kansanäänestystä ei yksinkertaisesti uskalleta järjestää, ellei olla aivan varmoja siitä, että vähintään 45% suomalaisista kannattaa jäsenyyttä. Toinen vaihtoehto olisi, että Ruotsi liittyisi ensin Natoon, ja Suomi voisi sen jälkeen tehdä ulko- ja turvallisuuspoliittisen ratkaisun tuttuun ja turvalliseen tapaan "isoveljen vanavedessä".

Pidänkin huomattavasti todennäköisempänä tulevaisuudenkuvana vaihtoehtoa, jossa EU:n ja Naton sotilaallinen yhteistyö syvenee EU:n liittovaltiokehityksen myötä mahdollisesti hyvinkin pian asteelle, jossa kaikki EU:n jäsenvaltiot kutsutaan myös Naton jäseniksi; tällä hetkellähän vain kuusi EU-maata (Suomi, Ruotsi, Malta, Kypros, Irlanti ja Itävalta) 28:sta ei kuulu Natoon. Suomen päättäjien kannalta olisikin selvästi edullisinta, jos Nato esittäisi Suomelle jäsenkutsun EU:n YTPP-järjestelmän puitteissa, jolloin Suomen ei tarvitsisi aktiivisesti hakea jäsenyyttä, vaan liittyminen tapahtuisi "luonnollisen, kumppanuuteen perustuvan yhteiseurooppalaisen integraatio- ja koheesiopolitiikan seurauksena".
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Valitettavaa sen sijaan on, että avoin poliittinen keskustelu Suomen virallisesta, julkisesta Nato-jäsenyydestä on ja pysyy ikuisuuskysymyksenä optio-liturgioineen kaikkineen, sillä neuvoa-antavaa kansanäänestystä ei yksinkertaisesti uskalleta järjestää, ellei olla aivan varmoja siitä, että vähintään 45% suomalaisista kannattaa jäsenyyttä.

Sehän olisi teidän Nato-mielisten kannalta katastrofi jos asiasta järjestettäisiin kansanäänestys ja vastustajat voittaisivat selvästi. Tällöinhän me Nato-kriittiset voisimme sanoa, että kansa on puhunut ja pulinat pois. Ja siihen loppui se keskustelu.

Sinällään tämä kritiikki Nato-keskustelun puutteesta on naurettavaa niin kauan, kun Nato-mieliset eivät tee mitään konkreettisia aloitteita asian suhteen. Se on erityisen hölmöä, että kritiikin kärki tuntuu vielä osuvan niihin, jotka liiton jäsenyyttä vastustavat, kuten vaikkapa Haloseen tai Tuomiojaan. Ennemmin kritiikki kai tulisi kohdistaa vaikkapa Niinistöön tai Kataiseen, jotka ehkä henkilökohtaisesti kannattavat jäsenyyttä, mutta julkisesti hyssyttelevät.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kerro vlad ensin itse miten NATO-seuraan liittyminen pelastaisi Suomen ja esim. Baltian maiden itsenäisyyden tositilanteessa. Perustele, äläkä ainoastaan menetä malttiasi, jos joku ei ole samaa mieltä kuin sinä. Keskustele, yritä edes.

Kuten olen jo NATO-keskusteluissa kertonut seuraavia teesejä.

En edes edellytä, että Suomi saa NATO:lta konkreettista apua maavoimilleen, koska toistaiseksi Suomen maavoimat ovat sillä tasolla, että ne kykenevät riittävällä tavalla hidastamaan vihollisen etenimistä mikäli mittavia kalustoleikkauksia ei suoriteta ja mikäli puolustuskykyä pidetään yllä.

Mutta mikäli leikkaukset jatkuvat tulevaisuudessa nykyisellä linjalla niin ikävä kyllä minun on todettava, että siinä vaiheessa Suomen puolustuskyky on sillä tasolla ettei itsenäinen Suomi kykene puolustamaan koko maata - itse asiassa jos ollaan tarkkoja niin jo tällä hetkellä tilanne on se, että hyvin monen asiantuntijan mukaan Suomen puolustuspoliittinen tilanne on se, että osaa Suomesta puolustavat karkeasti arvioiden "ruutiukot" ja ettei Suomi todellisuudessa pysty puolustamaan koko maataan vaan mikäli Suomi joutuu hyökkäyksen kohteeksi niin on ehdottomasti priorisoitava ja valmiusprikaatit ja muut ajanmukaiset yksiköt puolustavat tiettyjä kriittisiä ja elintärkeitä pisteitä ja vastaavasti suurta osaa maata puolustavat aluejoukot, joiden aseistus ei näiden asiantuntijoiden mukaan ole enää riittävällä tasolla.

Mutta se millaista apua Suomi - aivan kuten Baltia - voi edellyttää saavansa on ilmavoimien tukeminen ja ilmapuolustuksen valmiuden lisääminen. Vaikka tällä hetkellä Suomen ilmapuolustus on kohtalaisella tasolla niin tulevaisuudessa taso tulee vääjäämättä laskemaan kalustohankintojen myötä mikäli määrärahoja ei olennaisella tapaa lisätä. Siinä vaiheessa kun Hornetit siirretään eläkkeelle joskus 2020-luvulla tai 2030-luvun alussa niin tilanne on se ettei nykyisillä määrärahoilla tulla saamaan välttämättä samaa määrää hävittäjiä kuin nykyään ja kun hankinnat on aloitettava jo reilusti tätä ennen on väkisinkin huomioitava useita taloudellisia ja puolustuspoliittisia tekijöitä.

Jos Suomen seuraava ensilinjan hävittäjä on esim. F-35 Lightning II tarkoittaa se nykyisillä määrärahoilla sitä, että Suomen ilmatilaa olisi puolustamassa noin 25-30 häivehävittäjää, jotka eivät - ikävä kyllä - ilmailuasiantuntijoiden mukaan ole kykeneviä tehokkaaseen ilmataisteluun vaan kyseinen kone on useamman kompromissin summa. Toisaalta jos tuleva hävittäjä on JAS 39 Grippenin kehitteillä oleva versio, on Suomella varaa noin 60 koneeseen.

Koneiden hankinta Venäjältä on useammasta syystä johtuen mahdottomuus vaikka venäläisiä koneita saataisi suhteessa enemmän: MiG-35 (käytössä) reilut 60 kpl ja Sukhoin PAK-FA (käytössä viimeistään 2016) monitoimihäivehävittäjää eräällä parhaista ominaisuuksista reilut 40 kpl.

Käytännössä mikäli Suomi haluaa taata ilmapuolustuksen tehokkuuden ilmavoimien ja ilmatorjunnan osalta ainoa mahdollisuus saada kokonaisvaltaisintä hyötyä on liittyminen NATO:on, koska voimme olettaa, että puolustusliitto Venäjän kanssa on mahdottomuus. Teoriassa Venäjä pystyisi tarjoamaan Suomelle jo nyt parasta mahdollista ilmatorjuntakalustoa mitä on saatavilla, mutta tässä on huomioitava se, että Venäjä ei tule myymään parasta kalustoaan edes liittolaisilleen - turha kuvitella, että Suomi saisi esim. S-400 järjestelmän ilmatorjuntaohjuksia seuraavana vuosikymmenenä puhumattakaan kehitteillä olevasta S-500 "Samoderzhets" ilmatorjuntajärjestelmästä, jota pidetään kenties parhaimpana ilmatorjuntajärjestelmänä joka koskaan on kehitetty, jonka tuotanto alkaa 2014 aikana.

Jokainen varmasti muistaa Eestin pronssisoturi kiistan ja kuinka Venäjä järjesti kyber-hyökkäyksiä Eestiin ja kuinka venäläiset agitaattorit järjestivät mellakoita Tallinnassa ja muualla Eestissä. Tuolloin Venäjä teki useita offensiivisia ilmaoperaatioita kohdistuen Eestiin, mutta jostain syystä jokainen operaatio päättyi ennen valtioiden välistä rajaa tai sen välittömässä tuntumassa. Mietipä, että miksi ja oliko Eestin NATO-jäsenyydellä vaikutusta siihen etteivät Venäjän ilmavoimien koneet ulottaneet operaatioitaan Eestin ilmatilaan, tai ettei Venäjä ulottanut maavoimien operaatioita Eestin maaperälle saakka vaan venäläiset joukot tyytyivät harjoittelemaan rajan läheisyydessä ylittämättä kuitenkaan rajaa.

Sama kaava on toistunut myöhemmin Georgiassa, jolloin venäläiset joukot ylittivät rajan ja etenivät syvälle Georgiaan ja sama on toistunut myös Ukrainassa, jolloin venäläisjoukot ovat miehittäneet osan maasta ja liittäneet sen kansanäänestyksen jälkeen itseensä. Voit miettiä, että miksi Eestissä venäläiset jättivät toteutuksen puolitiehen ja vastaavasti miksi niin Georgiassa kuin myös Ukrainassa venäläiset ylittivät rajan.

Mutta edelleen odotan sinulta perusteltua ja pätevää vastausta surkimuksiksi haukkumisen sijaan. Etenkin kun sinun ei pahemmin kannattaisi ikämiehenä haukkua ketään surkimukseksi, kun se sota ei sinua ensinnä uhkaa.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mutta edelleen odotan sinulta perusteltua ja pätevää vastausta surkimuksiksi haukkumisen sijaan. Etenkin kun sinun ei pahemmin kannattaisi ikämiehenä haukkua ketään surkimukseksi, kun se sota ei sinua ensinnä uhkaa.

vlad.

Sanottavani olen jo sanonut, enkä ole mikään juoksutettava hevonen.

Itse näen, että "paras sota on sellainen, jota ei käydä ollenkaan (Sun Tzu: Sodankäynnin taito"), nöyristelemättä mihinkään suuntaan yhtään ja säilyttäen Suomen itsenäisyys. Suomen pitää ensisijaisesti selvitä diplomatialla ja suomalaiset lopulta itse ovat taistelemassa rintamalla Venäjää vastaan, jos niin onnettomasti käy, NATOn aseavulla ja jäsenyydellä tai ilman sitä.

Jos pahoitin mielesi, niin sorry. Tämäkin viesti siten, että Johannes ei nöyristele itse yhtään.

Lukekaa "Sun Tzu: Sodankäynnin taito", jos ette ole vielä lukeneet kirjaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos pahoitin mielesi, niin sorry. Tämäkin viesti siten, että Johannes ei nöyristele itse yhtään.

Lukekaa "Sun Tzu: Sodankäynnin taito", jos ette ole vielä lukeneet kirjaa.

Et suinkaan ole pahoittanut mieltäni, eli siitä ei tarvitse huolestua!

Sinulla varmasti olisi ollut paljonkin annettavaa keskusteluun, jos olisit hetimmiten ensimmäisessä viestissäsi perustellut Niinistön kautta ulkopoliittisen näkemyksesi ja sen myötä Suomen turvallisuuspoliittiset näkemyksesi - nyt minusta, anteeksi hyökkäys, lähdin hiukan soitellen sotaan.

Ja olen lukenut Sun Tzun ensimmäisen kerran jo joskus 80-luvulla ja sen jälkeen vielä pariin otteeseen, joten Sun Tzun teos "Sodankäynnin taito" on minulle tuttu kaikella tapaa. Aivan kuten on Carl von Clausewitz tai japanilainen samurai ja ehkäpä kuuluisin rōnin eli Miyamoto Musashi oppeineen, muutamia mainitakseni.

Kaikella ystävyydellä,

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös