Pitäisikö käsiaseet kieltää yksityishenkilöiltä?

  • 7 626
  • 87

Kieltäisitkö käsiaseet yksityisiltä?

  • Kyllä, käsiaseet tulisi kieltää yksityishenkilöiltä

    Ääniä: 154 52,6%
  • Ei, turhaa ylireagointia

    Ääniä: 111 37,9%
  • En osaa sanoa juuta enkä jaata

    Ääniä: 29 9,9%

  • Äänestäjiä
    293

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tässä nyt lienee joku sekaannus. Ampuma-aseiden omistajia kai lienee tuo määrä. Käsiaseiden omistajia sitten varmaan paljon vähemmän. Käsiaseisiinhan eivät kuulu kiväärit ja haulikot.

Minä kirjoitin 600.000 aseen omistajasta. Buccaneer väänsi asian väärin ja puhui käsiaseista.
Tuo 600.000 on oikea määrä omistajia, aseita (luvallisia sellaisia) on sitten täällä noin 1,6 miljoonaa kappaletta jolloin siis jokaisella aseen omistajalla on keskimäärin 2,66 asetta.

Tuossa mielenkiintoista faktaa kuinka paljon poliisille tuli vuonna 2004 LAITTOMIA aseita, räjähteitä ym.. jokainen voi sitten itse miettiä paljonko niitä on vielä jäljellä.. Taustaksi vain keskusteluun laittomista aseista.
http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PFBD/573F2E2ABD0E64A9C225701B004494DD?opendocument
Edit: erittäin kannatettaa toimintaa mielestäni.. tosin noita palautuksia poliisille tekevät vain lainkuuliaiset kansalaiset, eivät rikolliset
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
En nyt pitäisikö kokonaan kieltää, mutta luvan saantia pitää kovalla kädellä tiukentaa. Ei jumalauta, tämä Saarihan oli armeijassakin täysi tunari varsinkin rynkyn kanssa ja sai vielä sieltäkin tinat. Pistoolilupa heltisi kyllä helposti, vaikkei kuulunut edes mihinkään aseseuraan. Kuten tämä ampumaharrastusliiton patruunakin totesi, ei ole mikään ongelma, jos luvan saanti kestää entistä kauemman. Jokainen kuuliainen aseharrastaja ymmärtää, mikä maksaa.

On meilläkin appiukon perintöhaulikkoja/kiväärejä vintissä, mutta panokset ovat kokonaan hävitetty, koska emme niitä tarvitse kun en itse metsästä ollenkaan. Eikä muijakaan jaksa sorsamettälle lähteä...:) Ei niistä haluisi luopua, mutta jos on pakko, niin ymmärrystä kyllä löytyy. Ei tämä homma voi näinkään jatkua.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Minä kirjoitin 600.000 aseen omistajasta. Buccaneer väänsi asian väärin ja puhui käsiaseista.
Tuo 600.000 on oikea määrä omistajia, aseita (luvallisia sellaisia) on sitten täällä noin 1,6 miljoonaa kappaletta jolloin siis jokaisella aseen omistajalla on keskimäärin 2,66 asetta.
Äläpä valehtele. Ainoa joka vääntää väärin olet sinä. Muut puhuvat käsiaseista ja sinä pyrit hämmentämään ja vääristämään vetämällä mukaan kaikki mahdolliset aseenomistajat, kun se sinulle sopii. Siksi piti vähän oikaista noita sinun juttujasi. Edelleen te(?) olette PIENI joukko, joille olisi jokin ongelma, että kaikki käsiaseet säilytettäisiin aina ampumaradalla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Äläpä valehtele. Ainoa joka vääntää väärin olet sinä. Muut puhuvat käsiaseista ja sinä pyrit hämmentämään ja vääristämään vetämällä mukaan kaikki mahdolliset aseenomistajat, kun se sinulle sopii. Siksi piti vähän oikaista noita sinun juttujasi. Edelleen te(?) olette PIENI joukko, joille olisi jokin ongelma, että kaikki käsiaseet säilytettäisiin aina ampumaradalla.

Minä kirjoitin aseista ja sinä puhuessasi minun tekstistä aloit puhumaan käsiaseista, joten sinä kyllä vääntelet asioita.
Lastentarhastako kirjoittelet? Kuka tahansa lukutaitoinen voi selata viestejä taaksepäin ja katsoa että minä kirjoitin aseista yleensä ja sinä lainatessasi tekstiäni aloit puhumaan käsiaseita.
 

scholl

Jäsen
kuinka paljon poliisille tuli vuonna 2004 LAITTOMIA aseita, räjähteitä ym..

Noissa taitaa usein olla yleensä kyse sodanaikaisista aseista. Monella on vielä jossain vintillä niitä ja jonkun siivouksen tai rempan aikana löytyvät. Tuossa tilastossa sotilasaseiksi luokitellaan aika pieni osa, mutta luulen, että moni muukin on vanha ase.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Minä kirjoitin aseista ja sinä puhuessasi minun tekstistä aloit puhumaan käsiaseista, joten sinä kyllä vääntelet asioita.
Lastentarhastako kirjoittelet? Kuka tahansa lukutaitoinen voi selata viestejä taaksepäin ja katsoa että minä kirjoitin aseista yleensä ja sinä lainatessasi tekstiäni aloit puhumaan käsiaseita.
Kun vastaan tähän alamme molemmat vaikuttaa kehitysvammaisilta...

Katsopa kuitenkin ketjun otsikkoa ja aihetta. Kumpi meistää vääntää ja vääristelee? Niinpä.

...even if you win....
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Noissa taitaa olla yleensä kyse sodanaikaisista aseista. Monella on vielä jossain vintillä niitä ja jonkun siivouksen tai rempan aikana löytyvät.
Totta, mutta juuri vanhat sotamuistot helposti päätyvät kuolinpesistä ym pimeille markkinoille.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
No sitten lisää faktaa. Suomessa on noin 290.000 käsiasetta.
Noin 5,5 käsiasetta per 100 henkilöä.
Suomenruotsalaisia oli 289 596 henkeä 5,46 % vuonna 2007, tämä vain kuriositeettina kun vähemmistöistä puhutaan.
Edelleenkään en sanoisi että käsiaseiden omistajat ovat "pieni" vähemmistö.
Edit: ei ole tarkoitus provota, mutta provosoiduin itse kun puhutuaan minulle tärkeistä asioista. Kuten olen aikasemminkin maininnut, minulla ei ole mitään lain kovaakin tiukentamista vastaan, mutta totaalikielto on totalitarismia eikä mitekään realistiseti toteutettavissa.
 
Viimeksi muokattu:

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mitä niillä käsiaseilla tekee kotona? Koristeitahan ne vain on, joilla käydään välillä ampumaradoilla ampumassa. Miks ei siis säilytetä niitä lukkojen takana ampumaradoilla?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mitä niillä käsiaseilla tekee kotona? Koristeitahan ne vain on, joilla käydään välillä ampumaradoilla ampumassa. Miks ei siis säilytetä niitä lukkojen takana ampumaradoilla?

En nyt ammattilainen ole mutta ainakin osa metsästäjistä käyttää tietyissä tilanteissa käsiasetta eläimen lopettamiseen, etenkin pienpetojen kohdalla - siistimpi homma kuin suorittaa se jollain muulla tavalla. Kun en kuitenkaan ole metsästäjä niin en tiedä olisiko olemassa järkevämpää keinoa kuin käyttää käsiasetta - ilmeisesti ei koska tähän ratkaisuun on päädytty.

vlad.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mitä niillä käsiaseilla tekee kotona? Koristeitahan ne vain on, joilla käydään välillä ampumaradoilla ampumassa. Miks ei siis säilytetä niitä lukkojen takana ampumaradoilla?

Olen tästä hyvinkin pitkälle samaa mieltä. Toisaalta mieleeni tuli, että nämä ampumaradat taitaisivat tässä tapauksessa olla rikollisille aika antoisia kohteita...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen tästä hyvinkin pitkälle samaa mieltä. Toisaalta mieleeni tuli, että nämä ampumaradat taitaisivat tässä tapauksessa olla rikollisille aika antoisia kohteita...

Tämä olisikin varmasti eräs ongelma jos käsiaseet varastoitaisi ampumaradoille. Kuinka taata turvallisuus koska ampumaradat epäilemättä olisivat järjestäytyneen rikollisuuden kohteina ollessaan paikkoja joissa säilytetään paljon erilaisia käsiaseita. Ehkei ole yhtä erinomaista vaihtoehtoa vaan on kaksi epävarmaa vaihtoehtoa, jossa kummassakin on hyötynsä mutta myös haittansa, kummassa aseet säilyttää - kotona vai amuparadoilla. Lisäksi on otettava huomioon tuo metsastäjä-aspekti, kuinka järjestää tilanne siten, että he tarvitessaan saavat aseen käyttöönsä. Metsälle kun voidaan lähteä aamuseitsemältä, joten tuolloin tuskin kukaan on luovuttamassa asetta heille.

Itse olisin edelleen sillä kannalla, että tarkempi valvonta sen suhteen kenelle ampuma-aselupa myönnetään ja vaikkapa sitten tämä lupien määräaikaisuus, jolloin se voi helposti evätä jos vähänkin näyttää siltä, että ase ei ole turvallisissa käsissä.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös