Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 004 888
  • 12 943

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Hallitusohjelma on julkaistu ja sisältää monenmoista säästöä ja leikkausta. Seuraavassa käsitellään yhtä leikkausta, joka on noussut ainakin toisen iltapäivälehden pääuutiseksi järisyttävän epäoikeudenmukaisuutensa vuoksi:

Kyse on siis hallituksen aikomuksesta poistaa keliaakikoilta ruokavaliokorvaus. Tämän työ- ja toimintakykyä sekä henkilön yhteiskunnallista tuottavuutta turvaavan korvauksen suuruus on ollut 23,60 euroa kuukaudessa.

Sinänsä hyvä että tämäkin epäkohta tuli esiin. Ei voi muuta sanoa kuin että hallitus on aivan oikealla asialla poistaessaan tällaisia minitukia, joiden pyörittämiseen tarvitaan kuitenkin hallintokoneistoa. Ensin Kansa vaatii normien ja byrokratian purkamista. ja sitten kun tukiviidakkoa aletaan purkamaan, nousevat kaikenkarvaiset etujärjestöt barrikadeille. Tätä lienee luvassa seuraavien viikkojen aikana enemmänkin.

Jos tätä tukea ei poisteta ensi tilassa, joudun kyllä kysymään miltä luukulta voin hakea korvauksia uusien silmälasien ja piilolinssien hankintaa varten. Entäpäs laktoosi-intolerantikot, kuka heidän HYLA-maitonsa korvaa?

EDIT: Niin, ja linkki Iltalehden uutiseen: Hallitukselta kova isku keliaakikoille: "Tätä emme voi hyväksyä"

Gluteenittomat tuotteet ovat vielä paljon kalliimpia kuin laktoosittomat tuotteet ja niitä todennäköisesti tulee ostettua myös enemmän. Ruokaan saa kyllä uppoamaan ihan kivasti rahaa, kun joutuu ostamaan molempia. Mutta tuo korvaus on niin pieni, että eipä sen poistolla ole mitään merkitystä. Tosin en kyllä tiedä tuleeko siitä valtiollekaan merkittäviä säästöjä, mutta jos niitä saadaan niin hieno juttu.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Kyse on siis hallituksen aikomuksesta poistaa keliaakikoilta ruokavaliokorvaus. Tämän työ- ja toimintakykyä sekä henkilön yhteiskunnallista tuottavuutta turvaavan korvauksen suuruus on ollut 23,60 euroa kuukaudessa.

Sinänsä hyvä että tämäkin epäkohta tuli esiin. Ei voi muuta sanoa kuin että hallitus on aivan oikealla asialla poistaessaan tällaisia minitukia, joiden pyörittämiseen tarvitaan kuitenkin hallintokoneistoa. Ensin Kansa vaatii normien ja byrokratian purkamista. ja sitten kun tukiviidakkoa aletaan purkamaan, nousevat kaikenkarvaiset etujärjestöt barrikadeille. Tätä lienee luvassa seuraavien viikkojen aikana enemmänkin.

Jos tätä tukea ei poisteta ensi tilassa, joudun kyllä kysymään miltä luukulta voin hakea korvauksia uusien silmälasien ja piilolinssien hankintaa varten. Entäpäs laktoosi-intolerantikot, kuka heidän HYLA-maitonsa korvaa?

EDIT: Niin, ja linkki Iltalehden uutiseen: Hallitukselta kova isku keliaakikoille: "Tätä emme voi hyväksyä"
Tällaistahan se aina on. Saavutetuista eduista ei kukaan halua luopua vaikka kuinka se olisi pieni ja mitätön asia. Varmasti suurelle osalle noistakin tuo 23 € on aivan yhden tekevä asia, mutta se äänekkäin osa tässäkin huutelee. Suomessa pitäisi oikeasti tajuta että nyt on pakko tehdä jotain ja juuri nämä asiat ovat ne mitä pitää tehdä juuri nyt. Vähentää turhia tukia, joita usein vielä käytetään väärin.

Opiskelijoiden valitukset ymmärrän kyllä koska tuo porukka vetää oikeasti pienillä tuloilla suhteessa elinkustannuksiin.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Jaws nyt ymmärsit väärin. Minua ei edes kiinnosta tietää jonkin satunnaisen foorumilaisen yksityiselämästä sen enempää, joten viittauksesi yöketjun tarkalle sivulle on turhaa. Koitin vain tuoda sitä esille, että vaikka nyt näytätkin olevan parisuhteessa jonkin toisen foorumilaisen kanssa sitä ei kaikki tiedä, vaikka miten haluaisitkin tietävän. Haluaisin myös tietää miten Zaywestin viittaus oli "selkeästi tarkoitettu" koskien tätä kolmatta osapuolta, jonka ainoastaan sinä olet nostanut esille.
 

Tuamas

Jäsen
Gluteenittomat tuotteet ovat vielä paljon kalliimpia kuin laktoosittomat tuotteet ja niitä todennäköisesti tulee ostettua myös enemmän. Ruokaan saa kyllä uppoamaan ihan kivasti rahaa, kun joutuu ostamaan molempia. Mutta tuo korvaus on niin pieni, että eipä sen poistolla ole mitään merkitystä. Tosin en kyllä tiedä tuleeko siitä valtiollekaan merkittäviä säästöjä, mutta jos niitä saadaan niin hieno juttu.

Niinno, olen seurannut muutaman keliaakikon ruljanssia, joka vaaditaan siihen että on oikeutettu tuohon tukeen. Olen vahvasti kallistunut sille kannalle, että aika monta vuotta saa tuki pyöriä, että maksettu tuki ylittää käsittelyyn kuluvan ajan hinnan.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
@Jaws nyt ymmärsit väärin. Minua ei edes kiinnosta tietää jonkin satunnaisen foorumilaisen yksityiselämästä sen enempää, joten viittauksesi yöketjun tarkalle sivulle on turhaa. Koitin vain tuoda sitä esille, että vaikka nyt näytätkin olevan parisuhteessa jonkin toisen foorumilaisen kanssa sitä ei kaikki tiedä, vaikka miten haluaisitkin tietävän. Haluaisin myös tietää miten Zaywestin viittaus oli "selkeästi tarkoitettu" koskien tätä kolmatta osapuolta, jonka ainoastaan sinä olet nostanut esille.

Jos löytäisin sopivan ilmeen, niin juoksisin päätä pahkaa "Ilmeeni kun..." -ketjuun. Olisit nyt vain lukenut ne viestit kun pyysin, niin ei tarvitsisi selventää. Okei, en voi olettaa että kaikkia viestejä täällä olisivat kaikki lukeneet, joten ihan ymmärrettävää sinänsä. Vaikea nyt parisuhteessakaan olla jos kerran on käyty moikkaamassa, niin nyt vähän rauha tähän oletusten tekemiseen. "Vaikka miten haluaisitkin tietävän" -> viime päivinä nimenomaan olen välttänyt asiasta kirjoittamista, koska kaikki eivät halua aiheesta lukea ja menee muutenkin ihan tarpeeksi sekavaksi. @ZayWest puolestaan itsekin myönsi, että viittasi, mutta toki tiedostan, että minä olin se, joka nosti kissan pöydälle. Ehkä se oli virhe nyt jälkeenpäin ajateltuna.

Minäkin (tällä kertaa) tajusin nimimerkin @kahden suunnan sentteri kysymyksen olevan huumoria, mutta oli silti ihan pakko selventää, koska Kulkijakaan ei ollut selvästi tietoinen siitä missä mennään.

Anna minullekin niitä popcorneja, laitan niitä siihen siniseen ämpäriin ja alan itsekin rouskuttaa. Viihdyn.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
@Jaws popcornit loppus jo, kun ei tästä tämän eeppisempää tainut tulla. Turha tästä on jankatakkaan, koska sinulla on oma näkemys tilanteesta ja itselläni oma.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@ZayWest puolestaan itsekin myönsi, että viittasi, mutta toki tiedostan, että minä olin se, joka nosti kissan pöydälle.

ZayWest täsmentää että puhui sinun muijastasi eikä missään vaiheessa henkilöinyt oma-aloitteisesti ketään. ZayWest vielä paavoempetäjämäisesti korrostaa että yksityiselämäsi on ZayWestille "couldnt give a fuck" -kamaa ja tällöin tuollaiset jutut tuleekin suoltaa yleisellä tasolla. ZayWest toteaa lopuksi kuuluvansa tämän ketjun alaisuuteen, koska vain hän kykenee saamaan näin harmittomasta asiasta tällaisen tivolin aikaan.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
@Jaws popcornit loppus jo, kun ei tästä tämän eeppisempää tainut tulla. Turha tästä on jankatakkaan, koska sinulla on oma näkemys tilanteesta ja itselläni oma.

Joo, ei tästä nyt enempää kannata jauhaa. Menee vain entistä sekavammaksi, kun tulee väärinkäsitystä toisensa perään.

ZayWest täsmentää että puhui sinun muijastasi eikä missään vaiheessa henkilöinyt oma-aloitteisesti ketään. ZayWest vielä paavoempetäjämäisesti korostaa että yksityiselämäsi on ZayWestille "couldnt give a fuck" -kamaa ja tällöin tuollaiset jutut tuleekin suoltaa yleisellä tasolla. ZayWest toteaa lopuksi kuuluvansa tämän ketjun alaisuuteen, koska vain hän kykenee saamaan näin harmittomasta asiasta tällaisen tivolin aikaan.

Jaws ymmärtää ja tiedostaa kyllä tämän kaiken. Jaws myös kuittaa, sillä asiahan on jo näiltä osin käsitelty, joten ei niistä ole tarpeen ottaa uutta kierrosta. Jaws itsekin on osallistunut palstativoleihin tässä jokusen vuoden aikana.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan tässä jäänyt toisella osapuolella hieman kytemään tuolta Jatkoajan kaunokirjoittajat -ketjusta? Siellä tämän saman taisteluparin mielensäpahoittaminen meni aivan päinvastaiseen suuntaan.
 

Snagari

Jäsen
Perkele kun täällä täytyisi joka ketju ehtiä lukemaan, että tietää ketä seurustelee kenen kanssa ja missä ketjussa on kytenyt toiseen ketjuun levinnyt mielensäpahoittaminen ja niin edelleen.

Ehdotankin että Jatkoajan keskustelupalsta supistetaan yhden ketjun kokoiseksi. Kaikki viestit löytää siten samasta ketjusta. Nimikin on jo valmiina, se voisi olla "Jatkoajan keskusteluketju".

edit. Nimi vaihdettu.
 
Viimeksi muokattu:

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Onkohan tässä jäänyt toisella osapuolella hieman kytemään tuolta Jatkoajan kaunokirjoittajat -ketjusta? Siellä tämän saman taisteluparin mielensäpahoittaminen meni aivan päinvastaiseen suuntaan.

Mitenkään tähän viimeisen vuorokauden sisällä käytyyn keskusteluun enempää lisäämättä kysyisin ihan sivumennen, että onko @ZayWest jatkanut kaunokirjoitteluharrastustaan vai ei? Muistan kyllä hänen teksteistään käydyn keskustelua tuolloin pari vuotta (?) sitten.
 

Jeffrey

Jäsen
Perkele kun täällä täytyisi joka ketju ehtiä lukemaan, että tietää ketä seurustelee kenen kanssa ja missä ketjussa on kytenyt toiseen ketjuun levinnyt mielensäpahoittaminen ja niin edelleen.

Samaa olen itsekkin tässä mennä aikoina ajatellut. Tuntuu siltä, että olen täysin pihalla siitä, mitä jatkoajassa tapahtuu.

Itse ehdottaisinkin, että tänne perustettaisiin jonkunlainen Juoruiluketju. Sinne voisi sitten aina kasailla ne olennaisimmat tiedot, kuten vaikka sen, että Jawsilla on pieni pippeli. Kirjoitustaito ja pippelin koko on varmasti ollut luojalle substituutteja keskenään, sillä mulla on lukihäiriö ja helvetin iso.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Juoruketju olisi hyvä, kaikki henkilöanalyysit ja metajauhanta vain sinne. Säästyisi paljolta, kun jättäisi vain sen ketjun lukematta.

En tiedä mitä sanoa nimimerkin @Jeffrey viestiin. Otan varmaan kehuna, koska oletan, että tuossa kehaistiin kirjoitustaitoa. En minä jumalaan silti usko. Ei jumala loisi niin tyhmää olentoa kuin ihminen. Tai jos onkin luonut, niin taivaanisällä on härski huumorintaju.

Ei kun kyllä minä jumaluuteen uskon. Minä uskon Denis Godlaan.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Hauskaa luettavaa tämä on ollut. Joillakin on vain erilainen huumorintaju kuin toisilla ja jotkut tykkää söpöillä ja toisia se(söpöily) todella inhottaa. Toiset ohittaa olan kohautuksella sellaista, mikä jää toiselle kaivelemaan mahdollisesti pitkäksikin aikaa.
Onkohan tää söpöily nyt ihan uusi Jatkoajasta kumpuava termi? Ärsyttävä se taatusti ainakin on.
Olen lähinnä nauranut tälle keskustelulle. Ei tää hei niin vakavaa ole. Söpöillään.
 
Kirjoitustaito ja pippelin koko on varmasti ollut luojalle substituutteja keskenään, sillä mulla on lukihäiriö ja helvetin iso.
No nythän sitten selvisi, miksi kirjoittaminen on muihin taitoihin verrattuna tuntunut aina niin kumman vaikealta. Avautui myös, miksi kirjoittelija leveilee tulotasollaan ja pettter ravaa huorissa. Mustan Nuolen on aina tiennytkin pienimunaiseksi. Sekin lienee nyt varmaa, etteivät kaikki palstatiedot nimim. Vanha Len:stä pidäkään paikkaansa. Voidaankohan tällä tietoa kruunata palstan uudeksi pisimmäksi pippeliksi nimim. Tarinankertojan?
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Koville tuntuu internetihmisille ottavan jos joku kertoo elämästään yöketjussa. Mä tunnen muiden tuskan. Neuvonkin seuraavaa:

1. Menkää uimaan
2. Menkää psykologille
3. Alkakaa polttaa pilveä

Valitettavasti harva ottaa näistä neuvoista vaarin, koska nyt pahotettiin mieliä taas.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Koville tuntuu internetihmisille ottavan jos joku kertoo elämästään yöketjussa. Mä tunnen muiden tuskan. Neuvonkin seuraavaa:

1. Menkää uimaan
2. Menkää psykologille
3. Alkakaa polttaa pilveä

Valitettavasti harva ottaa näistä neuvoista vaarin, koska nyt pahotettiin mieliä taas.
Korjaan kolmannen tilalle alkoholin. Muita käytetään aktiivisesti.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toiset ohittaa olan kohautuksella sellaista, mikä jää toiselle kaivelemaan mahdollisesti pitkäksikin aikaa.
Tässä tapauksessa ei ainakaan ole olkapäitä kohauteltu. Jokainen vastaus ja vastauksen vastaus tarvitsee näköjään oman kattavan vastineensa, ja luulisi tuon olan kohauttelun olevan tietyssä pisteessä kaikin puolin parempi asia kuin samojen selvennysten ja taas lisäselvennysten kirjoittaminen.

Mutta kuten sanoit, toiset olkaansa kohauttavat ja toisilla on tarve jäädä pitkäksikin aikaa ikäänkuin jumiin vanhoja selittelemään. Mä menisin eteenpäin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kijoitamminen o hommoojen hommaa1 t: lada kuski
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
En tiedä kumpaa pitäisi tehdä. 11-tuntinen työpäivä päättyi hetki sitten, herätyskello herättää uuteen n. 12-tuntiseen työpäivään seitsemän ja puolen tunnin päästä.
 

Jeffrey

Jäsen
Kijoitamminen o hommoojen hommaa1 t: lada kuski

En kyllä haluaisi saada tämän kirjoittajan virveliä kainaloon!

No nythän sitten selvisi, miksi kirjoittaminen on muihin taitoihin verrattuna tuntunut aina niin kumman vaikealta.

No, mutta mieti nyt! Kuinka monta Holmesin Johnin kirjoittamaa runoa olet lukenut? Entä oletko törmännyt Ron Jeremyn nokkeliin sananparsiin? Tietysti voisin kysyä myös, onko Jari Tervolla tunnetusti hirveä kanki, ja oliko runous Eino Leinon ainoa keino saada piikaa? Noin yleisesti runoilijalle lienee todennäköisempää olla myös homo, kuin isomunainen. Ja vielä kaiken kukkuraksi ainakin meidän luokalla kouluissa tytöt oli aina poikia parempia äikässä, ja kaikilla pojilla oli isommat munat kuin tytöillä.

Luulen, että tämä asia on nyt aukottomasti todistettu!
 

Nick Neim

Jäsen
En tiedä kumpaa pitäisi tehdä. 11-tuntinen työpäivä päättyi hetki sitten, herätyskello herättää uuteen n. 12-tuntiseen työpäivään seitsemän ja puolen tunnin päästä.

Pitää olla kiitollinen, että on töitä!

..ja paskan vitut. Näin mulle sanottiin, kun tuli viikkoon painettua lähes 70h kolmivuoroa samalla viikolla (oli pari yötä, pari aamua ja ilta joka venähti tuplavuoroksi). Mielelläni jonkin verran ylitöitä tekee, mutta tuon viikon jälkeen oli kroppa ja mieli aivan loppu, varsinkin kun oli "pakko" nuo työt tehdä. Kuulosti tuo "kiitollinen kun on töitä" kommentti siinä vaiheessa suoralta vittuilulta.

Ylitöihin ei voida toki pakottaa, mutta ei sitä määräaikaisena mielellään jätä hommia täysin levälleen parin saikuttajan takia...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös