Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 025 426
  • 12 977

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Vaikka onkin lama, niin onko Suomessa tosiaan niin köyhiä ihmisiä, että tarvitsee mennä metsästä syömään myrkkysieniä?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Eikös tämä kuva HS:n uutisoinnista anna tilanteeseen yhden selityksen.

Itse olen toki sitä mieltä, että aivan kaikkinainen sienten syöminen on todella typerää, ja voitaisiin lopettaa.

Samaa mieltä. Paras tapa vältää myrkyllisiä sieniä on olla syömättä mitään sieniä. Ärsyttää niin monen lounasruokalan ym tapa tunkea niitä limaisia säilykeherkkusieniä joka ruokaan. Varsinkin kun listassa lukee vaikka pasta bolognese (ei helvetti bolognese kastikkeessa ole sieniä.)
Olen ajatellut perustaa "sienet on saatanasta" yhdistyksen. Veikkaan että jäsenmäärät olisivat huimat.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Itse olen toki sitä mieltä, että aivan kaikkinainen sienten syöminen on todella typerää, ja voitaisiin lopettaa.

Osittain samaa mieltä, sienet eivät ensinnäkään maistu miltään, vaan aivan kuin mautonta kuminpalaa pyörittelisi suussa.

Mutta koska suosituimmista ruokasienistä maksetaan varsinkin satokauden alussa melko hyvin vihannestukuissa, kutsunevat suppilovahveroapajat meikäläistäkin tuossa joidenkin viikkojen päästä.

Sitä minä en kyllä ymmärrä, että miksi pitää poimia sellaisia sieniä, jossa on erittäin suuri todennäköisyys sotkea johonkin myrkkysieneen (kuten esim. herkkusieni vs. valkokärpässieni). Enkä ymmärrä korvasienenkään poimimista. Väärin valmistettuna tappavan myrkyllinen. Ei se voi niin hyvää olla, että tuollainen riski kannattaisi ottaa.

Mikseivät ihmiset poimi vain niitä sieniä, mitä ei kertakaikkiaan voi sekoittaa mihinkään myrkkysieneen, tyyliin keltasieni, suppilovahvero, sekä tatit.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Osittain samaa mieltä, sienet eivät ensinnäkään maistu miltään, vaan aivan kuin mautonta kuminpalaa pyörittelisi suussa.

Jos sienet eivät maistu miltään niin miksi moni ei silti näistä tykkää?

Sienet ovat mitä herkullisinta ruokaa mutta ne pitää osata laittaa. Tuo kumipala on legendaa ja samaa voisi sanoa vaikkapa 80-luvun kouluruokailusta tutusta tillilihasta. Kun ruoka osataan tehdä oikein niin sieni ja tillilihakin maistuvat hyvältä.

Sienissä tosiaankin maku on voimakas eli mauttomuus saadaaan aikaiseksi vaikkapa herkkusienissä pizzan päällä. Tätähän ovat lähes kaikki kokeilleet. Suomalaisia metsäsieniä kastikkeessa lihan kanssa taas ei. Tai jos olette syöneet joskus Kiinalaisessa...siellä osataan sienet tehdä myös niin, että ne maistuvat. Yleensä nuorella iällä ollaan vahvoja ja erilaisia makuja vastaan...vaikkapa valkosipuli, sieni, homejuusto ja vuohenjuusto. Makuaisti vaatii lisää kun vanhenee.

Nytkin jääkaapissa Serranon kinkkua ja latva-artisokkaa öljyssä.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko Suomessa niin köyhiä ihmisiä, että pitää hamppua polttaa, kun ei ole tupakkaan varaa.

Että silleen...

Ei hamppu ole halvempaa kuin tupakka kuitenkaan.

Sienitapauksissa, luulisi ruokasieniä itselleen etsivien tuollaiset perusansakuopat osata välttää. Vai päteekö viisaus sienestäjien kahdesta nyrkkisäännöstä: "opi tuntemaan myrkkysienet" -> ja "syö vain sieniä jotka tunnet"
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eräs (edesmennyt) työkaverini tapasi sanoa, että sienet ovat matojen ruokaa. En kyllä itsekään pahemmin sieniä syö, korkeintaan oikeita herkkusieniä (ei siis mitään töliin pakattuja kumipaloja) erimuodossa, ja ehkäpä kanttarellikastiketta, jos nyt ihan pakko on maistaa.

vlad.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllähän sienet on erinomaisia, eikä sitä poista se tosiasia, etten itse poimi niitä, enkä osaisi niistä mitään tehdäkään. Ihan peruskotiruoka sienistä on hyvää, vaikkapa nyt sienikastike perunamuussin kanssa.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Enpä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa YLE:n uutisten 50-vuotisjuhlalähetykselle. Haastateltavia grillattiin lamppujen paisteessa niin, että hiki valui joka iikalla. Joku olisi jopa voinut harkita myös haastateltavien puuterointia. Eikä Hermunen suostunut hauskaan vitsiin eli laittamaan retrospektiivisiä silmälaseja päähänsä. Haastattelija siihen "en mäkään sitten :'(.

Sitten vielä se Madventures-jätkän veljen häröily Kossupullon kanssa... ööh. Toimittajien lauluesityksen aikana aloin jo kaivaa syanidikapselia rannekellostani, mutta vaimoni huomasi sen ja katkaisi käteni.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Samaa mieltä. Paras tapa vältää myrkyllisiä sieniä on olla syömättä mitään sieniä. Ärsyttää niin monen lounasruokalan ym tapa tunkea niitä limaisia säilykeherkkusieniä joka ruokaan. Varsinkin kun listassa lukee vaikka pasta bolognese (ei helvetti bolognese kastikkeessa ole sieniä.)
Olen ajatellut perustaa "sienet on saatanasta" yhdistyksen. Veikkaan että jäsenmäärät olisivat huimat.

Loistava teoria myrkkysienien syönnin välttämiseksi. Et varmaan syö minkäänlaista kalaakaan koska niitähän on kanssa tosi myrkyllisiä lajikkeita olemassa?

Mua ihmetyttää urpot jotka pelkää sieniä sillä perusteella että mitä jos ne on niitä myrkkysieniä.. Ei kuitenkaan vaadi ihan järjetöntä aivokapasiteettia opetella miltä ne muutamat myrkkysienet ja parhaat ruokasienet näyttää. Toki sen lisäksi pitäisi kanssa yrittää muistaa että kumpia noista ryhmistä nyt sitten kannattikaan syödä, se saattaa olla se ratkaiseva tekijä joka osoittautuu liian vaikeaksi asiaksi aivoissaan pyöräyttää.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Kyllähän sienet on erinomaisia, eikä sitä poista se tosiasia, etten itse poimi niitä, enkä osaisi niistä mitään tehdäkään. Ihan peruskotiruoka sienistä on hyvää, vaikkapa nyt sienikastike perunamuussin kanssa.

Tuon tekstin allekirjoitan täysin, sienet ovat pop, mutten itse niitä poimi. Muutaman sienilajin tunnistan, mutten silti osaisi niistä tehdä yhtään mitään.

Äitini uunotti penska-Aulista aikoinaan, laittoi monesti pizzaan oikeaoppisesti valmistettua korvasientä murennettuna, kun tiesi, etten voi syödä sieniä. Tuossa siis ihan korvienvälisestä jutusta kyse, sienet eivät vaan voi olla ihmisen ruokaa. Näin siis ajattelin aikanaan.

Pizzan syötyäni yleensä kiittelin ja ylistin äippää loistavasta appeesta. Eka kerralla äiti kertoi totuuden, toka kerralla osasin olla edes aavistuksen verran varovainen, ja kysyin, että eihän tässä ole sieniä? "ei ole, se tummempi on hieman palanutta jauhelihaa". Vitut ollut, vaan korvasientä. Ja oli taas pizza katosi lautaselta alta aikayksikön.

Nykyään vanhempieni luona syödessä pyydän, että jos ruuassa on sieniä, niin älkää kertoko minulle, muuten jää syömättä. Monet kerrat olen sieniä siis syönyt, ja aina on maistunut. Jännä homma, sanoisin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Loistava teoria myrkkysienien syönnin välttämiseksi. Et varmaan syö minkäänlaista kalaakaan koska niitähän on kanssa tosi myrkyllisiä lajikkeita olemassa?

Mua ihmetyttää urpot jotka pelkää sieniä sillä perusteella että mitä jos ne on niitä myrkkysieniä.. Ei kuitenkaan vaadi ihan järjetöntä aivokapasiteettia opetella miltä ne muutamat myrkkysienet ja parhaat ruokasienet näyttää. Toki sen lisäksi pitäisi kanssa yrittää muistaa että kumpia noista ryhmistä nyt sitten kannattikaan syödä, se saattaa olla se ratkaiseva tekijä joka osoittautuu liian vaikeaksi asiaksi aivoissaan pyöräyttää.

En syö sieniä koska inhoan niitä. PISTE. Tuo sienien syömättä jättäminen myrkkyllisten sienien välttämiseksi oli niille puusilmille joita tässä maassa näyttää riittävän kun kerran myrkytyksiä tapahtuu. Sisälukutaito on muuten taito jota kannattaa harjoittaa. Jos kirjoitan että "hyvä tapa välttää myrkkysieniä on olla syömättä mitään sieniä" ei tarkoita samaa kuin kuin "en syö sieniä koska pelkään myrkkysieniä". Ensimmäinen lause ei sisällä persoonapronominia "minä", joten päätelmäsi oli vahvasti virheellinen. ¨
Ja kun tuolle linjalle lähdit niin minua ihmetyttä urpot jotka eivät ymmärrä lukemaansa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kanttarellit ja suppilovahverot sipulin kanssa voissa paistettuina ovat loistavaa sapuskaa. Harmittavan harvoin vain tulee intouduttua metsälle itse, mutta onneksi vaimo on innokas hakemaan muutaman satsin joka vuosi. Porukoilla syödään paljon myös muita sieniä, mutta itse en niihin ole kovin paljon perehtynyt, mitä nyt satunnaisista tuliaispurkeista joskus väsään sienisalaattia.

Korvasieniä ole syönyt usein, ei siinä mitään sen kummempaa ole kuin ryöppää kolme kertaa. Sipulia sekä kermaa joukkoon ja hyvää on.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä ketjusta tulee aina mieleen eräs episodi Ikea Vantaan miesten WC:ssä. Karmiva alkulause tuo.

Kuitenkin kyseinen putiikki oli tuolloin aivan uusi, pari viikkoa ollut ovet auki yleisölle ja yleisöä ei ollut. Varsin tyhjiä oli paikat, kuten myös kyseinen miesten WC. Pelokkaana pissaajana hakeuduin koppiin suorittamaan asiani ja hiljenin zen-tyyppiseen tilaan.

Ensin kuului pieni vinkaisu. Sitten "nnngggghhh" ja toinen vinkaisu, hieman pidempi. Tein virheen ja keskityin kuuntelemaan. Seuraavan 30 sek aikana selvisi, että pari koppia minusta istui mies ulostamassa ja itkemässä. Ummetus taisi olla pahemmasta päästä sillä Avara luonto -tyyppinen ääntely oli aika kaameaa kuultavaa.

"Ngggghhhhhh! (nyyhky, nyyhky, itkun turahdus) nnnngggghhhhh! (äänekkäämpää itkua, nyyyhky, nyyhky...) nngggghhh (pieni plomps, pieni iloinen itku, toiveikkuutta...)"

Tässä vaiheessa poistuin ja vannoin lisääväni omaan ruokavaliooni kuitua.
 

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Anssi Kela on seonnut, tässä todiste. Melkoinen hullunkiilto silmissään.

(linkissä Kela on huolissaan musiikista ja tekee parhaansa "parantaakseen" sitä)
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009090210176641_si.shtml

Esin oli lintuinfluenssa, sitten SARS, välillä peloteltiin otsonikerroksen ohentumisella, sitten tulivat jauhekirjeet, ilmastokin on uhkaavasti lämpenemässä ja nyt se on sitten menoa!

Miksi näitä pelottelu-uutisia oikein julkaistaan? Kyllä minä tiedän.
Ihmiset halutaan pitää jatkuvasti pienessä pelossa, näin meitä on helpompi hallita!
Höpö höpö, sanon minä!
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kanttarellit ja suppilovahverot sipulin kanssa voissa paistettuina ovat loistavaa sapuskaa. Harmittavan harvoin vain tulee intouduttua metsälle itse, mutta onneksi vaimo on innokas hakemaan muutaman satsin joka vuosi.

Nämä ovat kyllä sienimaailman mersuja. Mutsi kuivaa yleensä osan suppilovahverosaaliista. Kuivatut suppilot ovat loistavaa kamaa. Sopivat lähes kaikkiin ruokiin pieninä määrinä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Anssi Kela on seonnut, tässä todiste. Melkoinen hullunkiilto silmissään.

(linkissä Kela on huolissaan musiikista ja tekee parhaansa "parantaakseen" sitä)
Menenköhän nyt johonkin ansaan, kun väitän, että sinä menit Anssin ansaan?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Astro-Tv ja nuo soittajat! Äskeinen täti vaikutti olevan aivan päissään ja muutenkin ihan pihalla. Toisaalta aika surullista että katsoin kyseistä ohjelmaa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
SM-Liiga. Talous on lähes jokaisella jengillä kuralla, televisiointi on ryssitty, monen pelaajan sopimus loppuu 30.4 ja samoin Ifin kanssa solmittu uusi pelaajien vakuutussopimus. Ei noita soppareitakaan olisi sitten voinut sopia varmuuden vuoksi vaikka paria viikkoa pidemmiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös